Facebook data

1
Off topic: Vågsegling CV
#90898 Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Visst är detta inte ett vindsurfingforum, men jag tycker ändå man kan uppmärksamma finalen i världstouren i vågsegling på Cabo Verde. För mig är vågsegling en variant av surfing och de senaste åren har vågsegling utvecklats otroligt. CV har dessutom levererat otroliga förhållanden de senaste åren, med lätt lätt side off och way over head. Lite teaser (kolla in Matt Prichards air 0.59 in i klippet, det ÄR vågsegling at its finest):

www.continentseven.com/2010/11/10/cabo-verde-pwa-video-preview-and-interviews/

/JB

Logga in för att svara
#90902 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Mm, sjukt bra tävling det där!

Logga in för att svara
#90903 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Trist att de behovde satta segel pa bradan nar vagen var tillrackligt bra for "riktig" surfning.

Logga in för att svara
#90977 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Andiss skrev:
Trist att de behovde satta segel pa bradan nar vagen var tillrackligt bra for "riktig" surfning.

Jorå ur ett surfar perspektiv är det självklart så. Punta Prete är en riktigt vass våg som självklart kan och surfas utan segel.

Ur ett vindsurfingperspektiv (vilket ju är lite off topic här, därav rubriken på denna tråd) är det snarare tvärt om. Det är inte så himlans lätt att hitta så fina vågor i kombination med lätt men tillräckligt stark sidvind/side off som gör det möjligt att guppa ut med vågseglingsprylar. Dvs för denna typ av vågsegling är kraven på förhållanden högre än för "riktig" surfing.

Från mitt personliga perspektiv handlar det inte om huruvida det GÅR att surfa utan rigg, eller om den ena surfingen är mer "riktig" än den andra. Det handlar mer om vad man vill åstadkomma, vilken känsla man vill åt och kanske framför allt, vad man är kompetent nog att klara av. Kan man surfa men inte vindsurfa är det ju rätt givet att man surfar, kan man vindsurfa men inte surfa är vindsurfing rätt naturligt val. De flesta vågseglare på toppnivå klarar av att surfa hyfsat tunga vågor även utan rigg, de flesta toppsurfare kan inte vågsegla, i vart fall inte på vågor som Punta när det går av. Kan man båda varianterna är det inte helt självklart vad man väljer. Funkar vindsurfing på vågor som Punta är det nog ändå rätt troligt att man väljer vindsurfing eftersom det är hyfsat ovanligt och unikt. Men lägger sig vinden så pass att man inte kan eller det blir för jobbigt att guppa ut blir det ju surf..

Whatever, huvudsaken vi har kul därute!

/JB

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#90980 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

jag tror det handlar mest om prylar och inte kompetens, gillar man pa att slosa sina pengar pa prylar sa valjer man vindsurfing.

I slutandan ar vindsurfing trist - plana runt framat o tillbaks sittandes i sin hangsele funderandes pa vad ska man ata till middag eller inte...

Logga in för att svara
#90989 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Andiss. Klar man kan tycka som du. Men du behöver kanske inte påstå att du utrycker något slags objektivt sanning. Man kan ju ha rätt olika uppfattningar om allehanda surfvarianter, vindsurfingvarianter mm. I synnerhet när du dissar hårt kan det ju uppfattas lite trist att du uttrycker dig så kategoriskt. Skönt gammalt klipp du hittat föresten. Jag är inte så mycket för freestyle (trixande i plattvatten), men det har ju hänt rätt mycket där med. Att det handlar om prylar snarare än kompetens... tja det kan väl var och en får tycka som de vill om. I min värld handlar det om både och:

/JB

Logga in för att svara
#91001 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Var ar Bjorn Dunkerbeck nanstans????...hitta honom har istallet...

Logga in för att svara
#91028 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 3

BoogieMan
graphgraph

Jag var på Maui för några vintrar sedan då Jesper B och några av hans polare var där.

Nån dag tog dom fram longboards (utan segel alltså) och körde på rejäla vågor.
Jag var djupt imponerad, dom här grabbarna kunde ju surfa "vanligt" hur bra som helst!

Det växte på bra, jag vågade inte vara kvar utan drog in, men dom fortsatte!! Respekt!

Nästa dag höll dom på med segelbrädor igen... Det måste ju vara nåt kul, om dom ditchar fina vågor med en vanlig surfbräda, och seglar på domsamma istället.

Over and out, BM

Logga in för att svara
#91040 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Man kan ju knappt posta ett ironiskt inlagg langre forran det skall bli nagon pseudo diskussion om att "det viktiga ar att man har kul oavsett farkost och respekt hit o dit" osv osv

iallfall har kommer lite hederlig driftning...respekt!!!!

Logga in för att svara
#91042 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Ha ha ha.

Logga in för att svara
#91062 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Andiss. Jag håller med dig delvis - igen! Trist självpåtagen seriositet och avsaknad av vass humor blir löjligt präktigt. Men vad som är rolig humor, vad som är lyckad ironi är lika subjektivt som vad som är roligast i vågorna. Vette 17 om mina egna högst personliga tumregler för ironi gör saken bättre. Hur som helst tycker jag den bästa ironin är självironi.

Jag som rejält eurokookig 80-talsvindsurfare (jag åkte på mina första riktiga utomlandstrippar på 80-talet med neonfärger i det mesta, tighta 1a generationsquickisar mm) har ju självklart ingen koll på nåt som inte har med tysk hockeyfrilla att göra. Jag surfade (vindsurfade så klart) med en neongul hjälm på Maui 1989!

Skulle du köra lite självironi och inte enbart med ironi som dissar andra och andras intressen så skulle i vart fall jag tycka det kändes bättre. Jag menar om det finns en systematisk ironi/diss på allt utom 200% rätt retorfishar och shortboards, men ingen självdistans till just det, hur fasen kul är det för longboardkooks, livsfarliga SUP-surfare, BIC-nybörjarklantar, gamla avdankade 80-talsvindsurfare, mfl? Det är kanske inget problem sett till enskilda trådar, men ibland får jag för mig att det finns en liten svensk självutnämnd internetsurfelit som helt och hållet saknar självironi, då blir ironi mot de utanför gränsen för denna lilla klick plötsligt lite mörkare... kanske lite mindre rolig...

Men va fan, jag skrev ju 'off topic' just för att det är off topic. Nu blev det lite mer topic eftersom det nu handlar om ironi och status snarare än avslutningen i vindsurfingvärldskuppen på CV.

Vi kanske ska starta en djävligt elak ironitråd istället? Då kan alla pinsamma gamla kallsupare som längtar tillbaka till när svensk surf var bara de själva (trodde dom) och att de hade monopol på "rätt" definition av både surfetikett och ironi hänga där och vi andra slipper det...

(ironi?)

Bär hjälm!

/JB

Logga in för att svara
#91068 Svar: Off topic: Vågsegling CV 14 år, 5 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

se nasta trad jag skapar!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?