|
#90769 |
Jobba i Norge(OT) 14 år, 5 månader sen |
Stoke: 7 |
|
Med bara ett halvår kvar till studenten och en växande ångest. Så har jag bestämt mig för att försöka fixa jobb och bostad i Norge till sommaren/efter sommaren som skall kunna kombineras med surf efter jobbtiderna eller under. vad är det som gäller, Stavanger?Lofoten? vet att det finns ett gäng som bor i Stavanger här. Alla tips är välkomna!
MVH Olle
|
|
|
|
|
#90793 |
Svar: Jobba i Norge(OT) 14 år, 5 månader sen |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Själv bor jag i Oslo och trivs. Inte optimalt för surf dock, men de finns. Skulle rekommendera Stavanger om du vill jobba och ha nära till bra surf. På somaren är de nog mest vågor (eller minst lite kanske) på stad. Men hitta jobb där kan nog vara en utmaning. Hur de är med jobb runt lofoten vet jag inget om. Däremot har jag hört att de ska finnas gott om jobb i Stavanger. Leta på finn.no och nav.no. De finns även en hel del rekryteringsfirmor.
Lycka till!
|
|
|
|
|
#90851 |
Stoke: 0 |
|
vi var o jobba i ålesund o där finns rätt bra med jobb allt från att lossa fisk rensa fisk köra truck restaurang,städjobb ,byggjobb mm rätt skön stad sen är där ett antal spots runt om o det är 1,5-2timmar till stadlandet hoddevik dom kallar ålesund för norges venedig :)om du vill lossa fisk så kan du få lite tele nummer av mig så du kan ringa o snacka med dom mvh johan
|
|
|
|
|
#90862 |
|
wiberg skrev:
vi var o jobba i ålesund o där finns rätt bra med jobb allt från att lossa fisk rensa fisk köra truck restaurang,städjobb ,byggjobb mm rätt skön stad sen är där ett antal spots runt om o det är 1,5-2timmar till stadlandet hoddevik dom kallar ålesund för norges venedig :)om du vill lossa fisk så kan du få lite tele nummer av mig så du kan ringa o snacka med dom mvh johan
Det låter ju perfekt!! du kan ju gärna skriva nummret i ett Pm ! 
|
|
|
|
|
#90865 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Ålesund är trevligt Olle, lite regnigt och det blir nog mer körande om du verkligen ska få mycket surf än i Stavanger.
Stavanger är väl lite mer livligt fast Ålesund är helt ok för sin storlek som stad. Unikt ställe, helt galet vackert
|
|
|
|
|
#90869 |
|
ErikG skrev:
Ålesund är trevligt Olle, lite regnigt och det blir nog mer körande om du verkligen ska få mycket surf än i Stavanger.
Stavanger är väl lite mer livligt fast Ålesund är helt ok för sin storlek som stad. Unikt ställe, helt galet vackert
Så det blir mer körande i Ålesund än om jag bor i stavanger? men om det är vackrare i Ålesund så väger det upp väldigt mycket 
|
|
|
|
|
#90870 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Ja surfet däruppe är betydligt mer utspritt, det finns bra möjligheter till surf ifall du har bil, tid och soppapengar. Det handlar ofta om körningar på flera timmar med färjor över fjordar osv.
Det är dock en hel del mer öppet för olika svall och stora svall kommer in från Atlanten i större utsträckning i gapen mellan Skottland- Färöarna- Island. Norrifrån är det fritt blås in för massa svall.
Det brukar vara så under sensäsongen att kommer det inte in svall från V eller SV så kommer det nåt norrifrån.
Det är nog mindre med svall nere i Stavanger fast det verkar vara lite större och livligare stad kanske.
Ålesund är nära till grym dykning, klättring skidåkning osv osv.
|
|
|
|
|
#90890 |
Stoke: 1 |
|
Når det kommer til swell tror jeg, ut ifra det jeg har sett av "rapporter", at Lofoten er best, hele året. Om sommeren kommer det veldig mange fra sverige for å jobbe i Lofoten, spesielt innen for turisme. Om du begynner å lete nå er det ikke noe problem å finne en jobb. Naturen er FANTASTISK, men om du ønsker å bo urbant er ikke Lofoten plassen..
Lofoten, juli, 2010
|
|
|
|
|
#90906 |
Stoke: 5 |
|
IslandWarrior skrev:
Når det kommer til swell tror jeg, ut ifra det jeg har sett av "rapporter", at Lofoten er best, hele året. Om sommeren kommer det veldig mange fra sverige for å jobbe i Lofoten, spesielt innen for turisme. Om du begynner å lete nå er det ikke noe problem å finne en jobb. Naturen er FANTASTISK, men om du ønsker å bo urbant er ikke Lofoten plassen..
Lofoten, juli, 2010
Har du någon bra sida där man kan hitta jobb runt lofoten? Tittade på finn o fann! typ 4 jobb.. Lofoten lockar sjukt mkt!
|
|
|
|
|
#90916 |
Stoke: 10 |
|
Vad letar du efter för jobb då? Är ju rätt avgörande... Kan ju vara så att man kan surfa på jobbet med lite tur också...
//Göran
|
|
|
|
|
#90918 |
Stoke: 5 |
|
Backdoor_Goran skrev:
Vad letar du efter för jobb då? Är ju rätt avgörande... Kan ju vara så att man kan surfa på jobbet med lite tur också...
//Göran
Vad som helst så länge det är nära lofoten ... Har jag tur Göran? 
|
|
|
|
|
#90923 |
Stoke: 4 |
|
Jag ska också upp till Lofoten har jag tänkt. Drar upp nån gång i vinter och tänkte bare surfa och åka skidor till att börja med. Om jag orkar med vädret och stannar ska jag försöka hitta nåt jobb mot vårkanten. Kan inte surfa ännu, men med hela vintern på mig ska det väl lösa sig.
Liksom IslandWarrior har jag också fått uppfattningen att det är mest konsistent swell i Lofoten. Bäst i Norden kanske? Och avslappnad stämning. Främst därför jag drar dit. Orkar inte med en massa attityd.
|
|
|
|
|
#90924 |
Stoke: 1 |
|
Det beste er å dra til Lofoten og være der en stund for å lete etter jobb, som -ultralife- sier. Anbefaler å dra i begynnelsen av mars om du skal "åka skidor". Da får du 2,5mnd med snø  Dra til Svolvær, Henningsvær, Leknes, Stamsund, Ballstad, Ramberg og enda lengre vest og let etter jobb. Du får nok lete litt, men jeg er helt sikker på at det ordner seg...
|
|
|
|
|
#90946 |
Stoke: -56 |
elinn
|
[Lofoten, juli, 2010[/quote]
Har du någon bra sida där man kan hitta jobb runt lofoten? Tittade på finn o fann! typ 4 jobb.. Lofoten lockar sjukt mkt![/quote]
Det finns en camping precis vid brytet, kommer inte ihag vad det heter. Dom har ocksa en surfshop och har surflektioner. Kanske soker larare... eller folk som sitter i reception. Sist var de intresserade av surflarare... men jag var inte tillrackligt bra da hehe
|
|
|
|
|
#90958 |
|
Men då får man ju bara kämpa vidare att leta! tack för alla tipsen!
|
|
|
|
|
#90959 |
Stoke: 4 |
|
Jeg drar sannsynligvis i februar. Begynner vel å bli litt lysere da håpentligvis. Bor i min bobil, så det blir surf på Unstad, klatring på Eggum, og toppturer litt overallt. Kan nok bli bra! Til våren ville det egentlig vært best å finne jobb mitt mellom Unstad og Henningsvær, men det finnes vel ikke så mye der? Kanskje blir best å søke på Leknes. Trur ikke jeg er tillstrekkelig service minded for å jobbe i Henningsvær om sommeren...
Jeg var opp en tur i oktober og da bodde vi på Unstad camping. Fikk vel kanskje ikke så veldig godt intrykk av campingen, men den var jo i prinsipp stengt også. Var bare han Olav som var til stede. Ganske dyrt var det, så jeg kommer nok bare bo der når jeg må lade batteriene. Det er ikke lov å campe på parkeringen ved stranden, er det?
|
|
|
|
|
#90978 |
|
|
|
|
|
#90987 |
|
wiberg skrev:
www.lossekompaniet.no/ gå in där så har du nummert
tack så mycket  det ska jag kolla upp! men var det mycket körning till surfet??
|
|
|
|
|
#90994 |
|
finns en spot som tar typ 20-30min med bil så det blir några körningar men du sliper betala tunnelavgift som vi fick göra varje gång vi skulle surfa där
|
|
|
|
|
#91000 |
|
wiberg skrev:
finns en spot som tar typ 20-30min med bil så det blir några körningar men du sliper betala tunnelavgift som vi fick göra varje gång vi skulle surfa där
Okej, det är ju inte farligt. jag skickade ett mail igår till lossföretaget, se vad dem svarar. Kan ju höra av mig till dig om det blir något?
|
|
|
|
|