Facebook data

1
Korta brädor för tjocka surfare?
#90566 Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

Hank
graphgraph

Jag väger strax över hundra pannor och är 193 cm lång, vilket jag antar är något mer än vad medelsurfaren. Efter man har fått på sig 6/5/4 våtdräkten så antar att det säkert är ytterligare ca 10 kg som skall läggas på. Så det är någonstans mellan 110 och 115 kg som skall flyttas runt på, vilket kanske inte är en ideal vikt för surfing.

Idag använder jag en 7'10:a. Den får dock knappt plats hemma och jag skulle vilja hitta något som är lite mindre utrymmeskrävande . Dessutom hade det varit trevligt att surfa något lite piggare även när man surfar i Sverige.

De flesta brädor är anpassade för någon i viktklassen 65-80 kg verkar det som. För oss andra så känns marknaden något begränsad. Finns det några kortare brädor som passar tunga surfare. I min värld är allt under 7 fot korta kanske skall tilläggas...

Är det någon som har några rekommendationer eller har samma dilemma som jag?

//Henrik

Logga in för att svara
#90574 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Min första tanke är en Mccoy nugget eller kanske en fet fish typ en speeddialler eller nåt åt det hållet.
Vänd dig till nån shaper är mitt tips, få en måttbeställd bräda. En duktig shaper klarar garanterat ut det.
Jag skulle gissa på att kan gå ner runt strax över 6 fot om du får en tillräckligt bred och tjock bräda shapad.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#90575 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

Hank
graphgraph

Hej ErikG!

Jag har faktiskt funderat i de banorna också. Kan du (eller någon annan) rekommendera någon i Göteborgsområdet?
Utbudet av "factory made"-brädor för oss tyngre är ju inte jätte bra.

Vad brukar man få betala för en custom made bräda? Känns som det kan springa iväg lite....

Logga in för att svara
#90577 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Tjena Hank!
Gick in och kollade på Firewires hemsida och deras rekommendationstabell (www.firewiresurfboards.com/quiver_buyersguide.php?boardid=buyersguide )
Den stämmer väldigt bra för mig! Krävs dock att man är ärlig med sin skill.
Observera att alla deras brädor ej är med i tabellen finns ännu fetare och kortare brädor typ sweet potato.
priserna ligger kring 6000kr ink frakt. från England Vet ej om det finns någon i sverige som säljer dem.
De finns även i Norge att prova uppe i lofoten.

Logga in för att svara
#90580 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 2

carligula
graphgraph

Kanske inte ett riktigt billigt alternativ men Fatum surfboards i Peniche har brädor som heter Arnold efter valfri Californisk guvernör som är till för folk med manlig kroppshydda. (Inte för att jag själv kan skryta med en sån ) Gör ju även custom boards...

Logga in för att svara
#90591 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

jag väger 108kilo och har kommit fram till att 6.6 är det magiska måttet för mig. mina brädor är 3 tjocka med varierande bredd. kört på kortare men det har alltid varit dåligt/onödigt.

som ErikG säger är mccoy nugget bra. har en 6.6a och den är min favorit i stökiga förhållanden.

Ändrat av plåtslagarn
Logga in för att svara
#90595 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

Hank
graphgraph

Jag måste säga att det är väldigt lockande att äga en bräda som är uppkallad efter The Governator. Har haft funderingarna lite inställda på en fish. Det behöver ju inte var en fish men det är där jag haft tankarna hittills. Man vill ju ha något som funkar bra i Sverige när det är flacka trötta vågor med en kraftig onshore också.

Jag hade tänkt mig något likt en förvuxen Webber Mini Fish. Jag tänker att något runt 6'8- 6'10 bör vara en bra längd för mig om man kör något som är 3'' tjock och över 21'' bred.

Skall kolla in nugget. Se om man kan få en offert och vilka dimensioner som dom rekommenderar. Är det denna vi pratar om?
www.mccoysurfboards.com/v1/nugget/49-all-round-nugget
Den fanns ju i några olika utföranden.

Logga in för att svara
#90596 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

Hank
graphgraph

Surfer!

Tack för länken till Firewire. Jag fick intrycket av att Dominator verkar vara en lämplig bräda för mig i svenska vatten. Har du någon erfarenhet av den?

Logga in för att svara
#90598 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

dominator tror jag kan va as bra. sådan vill jag ha. 6.6an eller 6.8 an.

Logga in för att svara
#90637 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 42

nordost
graphgraph

Mitt senaste fynd! (e-bay)
1967 G&S Hot Curl
7`6, 23, 3 1/2

Logga in för att svara
#90638 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 42

nordost
graphgraph

glömde klistra

Logga in för att svara
#90639 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 42

nordost
graphgraph

wave set fin!

Logga in för att svara
#90640 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 42

nordost
graphgraph

Hemma i Visby, brädorna har surfats vid Ocean Park Pier (DogTown)
Snubben som sålde va polare med Jay Adams å Jeff Ho!
Lite surfhistoria importerad till ön med andra ord... Har hittils testats vid fyren, grymma!

Logga in för att svara
#90641 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 9

perry
graphgraph

Jag väger väl in på ca 10 kg under dig och kör på 6'10 x 20 ½ x 3 Red Beauty från Al Merrick / Channel Islands.
Känns något för stor för mig.
www.cisurfboards.com/sb_redbeauty.asp
Flyter som en kork, lättpaddlad, lättsvängd, snabb, stabil. Ja, inga klagomål! (möjligtvis lite dryg att försöka duckdajva i 4-5 sek. intervall som det ofta är i Svedala! )

Logga in för att svara
#90642 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 42

nordost
graphgraph

www.onionskin.com/pop/

Nästa som på Kallis!

nordost skrev:

Lite surfhistoria importerad till ön med andra ord... Har hittils testats vid fyren, grymma!

Logga in för att svara
#90644 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Firewire Dominator

Kan verkligen rekomendera den!

Logga in för att svara
#90647 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

Hank
graphgraph

Tack för alla rekommendationer!
Jag skall på allvar gräva lite mer i det ni har rekomenderat hittils.

Plåtslagarn, jag funderade lite på 6'10 faktiskt. Jag tror att jag inte har dina skills riktigt, samtidgt som det känns bättre att kompromisa åt det hållet än neråt.

Perry jag har en Al Merick flyer II 6'6. Köpte en den i Costa Rica för 5 år sedan, men då vägde jag säkert 10 kg mindre då ( vet vad som har hänt sedan dess????). Den funka bra för mig där men det var ju bra tryck i vågorna där...

Jag har fåttt tips även om Webbers Afterburner 6'9. Är det någon i min vikt klass som har kört den?

Logga in för att svara
#90648 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

Hank
graphgraph

nordost skrev:

Nordost!

Set ser riktigt trevligt ut men jag tror jag inte håller samma viktklass som dom grabbarna. Vi letar nog efter lite olika brädor

Ändrat av Hank
Logga in för att svara
#90652 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 2

Olle VK
graphgraph

Tjeba, du borde kolla in nords nya brädor! Dom har en shape som liknar en mini simmons med fyra fenor och mycket volym, dock tillräckligt med rocker för att inte kännas bångstyrig. Fick prova Arvids 5.6 på en lite slö men fin point och det var bland det roligaste jag surfat, dom ser jobbiga ut men surfar mycket behändigt! Någonstans runt 6.3 6.4 borde bli bra för dig. O

Logga in för att svara
#90659 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Hank skrev:
Surfer!

Tack för länken till Firewire. Jag fick intrycket av att Dominator verkar vara en lämplig bräda för mig i svenska vatten. Har du någon erfarenhet av den?

Jodå Hank!
Jag har en dominator som jag är mycket imponerad av är nog den roligaste bräda jag surfat. Har dock inte surfat den i sverige ännu men den har funkat perfekt i stora och i små vågor i Indo.
Däremot har Danneroyal surfat den i Sverige och han älskar den oxå!

Logga in för att svara
#90663 Svar: Korta brädor för tjocka surfare? 14 år, 5 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Precis!

Klart bästa bräda jag surfat på! Har surfat choppig Sverige surf till cleana rev breaks i Indo.
Suverän bräda. Känns lite som en blandning av PU å Epoxy. Alltså inte studdsig som Tuflite kan kännas ibland. Men flyter fint under slöa sektioner.
Rätt mycket volym även i de mindre brädorna. Kolla i tabellen på Firewire sidan.
Ex: Vanlig shortboard 6.4 brukar ligga runt ca 29 liter. Medans en Dominator 6.0 ligger på 34.9 liter!
Mycket volym alltså. Men det känns inte!
Ända begränsning jag stött på är större hollow vågor som bryter snabbt. Men då ska man ha en annan typ av bräda oxå!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!