Facebook data

1
Tips på surf i Mexico/Guatemala/ El Salvador
#90118 Tips på surf i Mexico/Guatemala/ El Salvador 14 år, 6 månader sen Stoke: 0

Joyn
graphgraph

Jag är sjukt pepp på att lära mig surfa och flyger till Guatemala den 21 dec, kommer antagligen även att ta mig till Mexico och San Salvador. Den stor frågan är nu om någon här har några fina tips på bra nybörjarställen någonstans.. Vore himla grymt, o alla tips är guld värda!

Logga in för att svara
#90134 Svar: Tips på surf i Mexico/Guatemala/ El Salvador 14 år, 6 månader sen Stoke: 0

perlin
graphgraph

Har inte koll på Guatemala. Men kan en del om Mexico och El Salvador. Hur länge ska ni vara borta? Vintermånaderna brukar det vara mindre vågor, framåt våren växer vågorna. En bra nybörjarspot i Mexico är Chacahua (www.wannasurf.com/spot/Central_America/Mexico/Oaxaca-Chiapas/chacahua/index.html), det är lite surfare och lagom vågor. Man kan få långa åk! Dock väldigt avlägsen plats. Du bör ha bil och ha köpt en bräda som du har med dig!

När du blivit lite bättre rekomenderar jag El Rancho, svåråtkomlig ha bil. (www.wannasurf.com/spot/Central_America/Mexico/Guerrero/the_ranch/index.html)

En klassiker är också Barra de la Cruz. Här bör du respektera lokalbefolkningen, localsurfarna och veta vad du gör i vattnet! Vågen är en gudomlig, lång högerpoint. Det ligger någonstans mellan södra gränsen mot Guatemala och San Pedro, kommer inte ihåg exakt var.

Puerto Escondido är stort, crowded och med otrevliga locals men lättillgängligt utan bil. Vintern kan dock vara mindre vågor.. Det finns ett pointbreak en bit söderut som jag har hört skall vara lite enklare.

El Salvador är ett lite "otryggare" land, finns dock riktigt bra vågor här! Nybörjartipset är Zunzal (www.wannasurf.com/spot/Central_America/El_Salvador/zunzal/index.html). Den är crowded men med lugna nybörjarvågor, går att få riktigt långa åk och vågen är lättillgänglig utan bil.
Brytet precis bredvid (La Bocana) bör du se upp för, det är locals only. Annars finns det gott om bra pointbreaks nordväst om Zunzal, t. ex. K59.

Du har många fina vågor framför dig!!

/Peace

Logga in för att svara
#90159 Svar: Tips på surf i Mexico/Guatemala/ El Salvador 14 år, 6 månader sen Stoke: 0

Joyn
graphgraph

Tack så mycket för tipsen! Grymt! Ska kolla upp dem. Tyvärr är resan ganska kort, kommer bara vara bort i 2 1/2 vecka. Fast de är alltid något, och förhoppningsvis hinner jag testa iaf. Får se om jag bli hooked.Haha. Tack igen!

Ha det gott!

Logga in för att svara
#90198 Svar: Tips på surf i Mexico/Guatemala/ El Salvador 14 år, 6 månader sen Stoke: 3

bumbum
graphgraph

tja. i guatemala finns det en spot som heter el paredon, de finns ett litet surfcamp på en halvö mitt ute i ingenstans.. garanterat ingen crowd.. men de e meckigt att ta sig dit.. man måste åka 2 bussar från guatemala city,, sen tuk-tuk o sen lifta med fiskare som kör ut en genom massa mangroveträsk o skit.

jävligt sjysst ställe dock.. man bor typ i hyddor,, men byn är rätt läskig.. vi var ute på kvällspromenad o utanför kyrkan st0g folk o grät o prästen talade i tungor o hade sig.. lite creepy haha

Logga in för att svara
#90285 Svar: Tips på surf i Mexico/Guatemala/ El Salvador 14 år, 6 månader sen Stoke: 0

Joyn
graphgraph

Haha. Det där låter ju väldigt spännande eller lite läskigt. Haha. Ett garanterat äventyr, gillart!
Kan man hyra grejer o få hjälp av någon instruktör där ute?
Stort tack för tipset!

Logga in för att svara
#90292 Svar: Tips på surf i Mexico/Guatemala/ El Salvador 14 år, 5 månader sen Stoke: 3

bumbum
graphgraph

finns nog nån bräda eller två att hyra.. instruktör vetefan asså.. det var 2007 jag var där och jag vet inte vad dom har gjort med stället sen dess . men det är som sagt ett jävla äventyr! vi fick med lägrets samtycke äran att måla deras toalett-hydda så om du e där kommer du nog att sen en sjysst graffitimålning haha.. den var för övrigt med i guatemalansk tv

lycka till!

Logga in för att svara
#90304 Svar: Tips på surf i Mexico/Guatemala/ El Salvador 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

Flerry
graphgraph

Ska dra till Mexiko och plugga ett halvår efter nyår. Kommer bo lite utanför Mexico City, inte vid havet vilket e lite småsurt. Blir goa weekends! Vilka sköna spots bör man besöka som erbjuder surf som passar både surfare som vart med ett tag samt nybörjare, kommer inte ha någon bil så nått lättillgängligt e det bästa!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!