Facebook data

1
originalmaterial till limning av våtdräkt
#89915 originalmaterial till limning av våtdräkt 14 år, 6 månader sen Stoke: 0

malombia
graphgraph

Jag försöker utforska materialval till att limma våtdräkt.

Framförallt är det inte tänkt som lagning av uppslitna hål utan att limma över alla limningar för att utöka livslängden. Originallimningarna tenderar ju att spricka upp efter ett tag. Sen borde det även fungera till lagningar om man kan hitta originalmaterialet.

Efter att en gång ha skickat en RipCurl (livstidsgaranti på sömmarna) på reparation i Hossegor så fick jag tillbaks den i oerhört bra skick. De hade då använt någon typ av smältgummi (eller vad det kan vara) vilket gjorde att våtdräkten utan problem kunde användas flera vintrar.

Själv har jag en oneill våtdräkt vilken är mycket flexibel och den är limmad både insida och utsida så att inga sömmar syns (det är väl de flesta idag).

Jag har försökt googla upp specifikationer för vad olika våtdräktsmärken använder för material till limning men utan resultat.

Andra personer på forum etc. verkar använda vanligt våtdräktslim som aqua seal, sealcement, liquisole och liknande. Min erfarenhet är dock att dessa varken är tillräckligt flexibla eller hållbara, istället tycker jag de fungerar mer som tillfälliga reparationer. Dessutom om man vill limma alla sömmarna/limningarna behövs ganska mycket (de flesta av de nämnda är ofta mindre tuber).

Originalmaterialet borde ju vara någon typ av smältlim/smältgummi? Söker man efter detta är det svårt att hitta specifikationer om flexibilitet och användningsområde för just våtdräkt.

Här är två alternativ jag hittat:
Smältlim:
www.bostik.se/Products/Direct/P0477.aspx

Silikon(+-25% elactisitet):
www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18141.aspx

Har dock inte vågat testa något av dessa alternativ på min kära våtdräkt.
Vad har ni för erfarenhet av lagningsmaterial till elastiska våtdräkter?
Vet någon kanske vad olika originalmaterial är till elastiska limningar?

Logga in för att svara
#89916 Svar: originalmaterial till limning av våtdräkt 14 år, 6 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

malombia skrev:

Andra personer på forum etc. verkar använda vanligt våtdräktslim som aqua seal, sealcement, liquisole och liknande. Min erfarenhet är dock att dessa varken är tillräckligt flexibla eller hållbara, istället tycker jag de fungerar mer som tillfälliga reparationer. Dessutom om man vill limma alla sömmarna/limningarna behövs ganska mycket (de flesta av de nämnda är ofta mindre tuber).

Själv använder jag Neoprene Queen för att laga dräkten och förlänga livslängden på våthandskarna (täcka sömmar och slitna delar så de tar in mindre vatten). De faller väll lite i kategorin du nämner ovan. Men limmet är väldigt klibbigt och ser nästan ut som man smält de på efteråt. Kan klart rekommendera de. Kanske inte exakt vad du letar efter man kan funka iaf.

Lycka till.

Logga in för att svara
#89917 Svar: originalmaterial till limning av våtdräkt 14 år, 6 månader sen Stoke: 0

Nicolai
graphgraph

Kolla google. sök på neoprene glue och gå på bilder. Då hittar du nog nått.

Logga in för att svara
#89918 Svar: originalmaterial till limning av våtdräkt 14 år, 6 månader sen Stoke: 0

Nicolai
graphgraph

Annars kolla med företag som reparerar riktiga dykdräkter.

Logga in för att svara
#89921 Svar: originalmaterial till limning av våtdräkt 14 år, 6 månader sen Stoke: 11

Frankie
graphgraph

Vet inte om det är bra i längden för jag har inte provat så länge, men sikaflex funkar hittintils skitbra! Finns på tub och lite större patron också. Finns på seasea eller erlandssons brygga eller motsvarande....

Logga in för att svara
#90009 Svar: originalmaterial till limning av våtdräkt 14 år, 6 månader sen Stoke: 0

malombia
graphgraph

Fint med lite olika tips.

Hittade den här som kan ge lite bra tips angående omvårdnad av våtdräkter:
www.sitech.se/files/documents/products/13%20mcnett/mcnett%20brochure.pdf

Logga in för att svara
#90010 Svar: originalmaterial till limning av våtdräkt 14 år, 6 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Black Witch eller de som ser ut som flytande neopren är det som är bäst, då flexar limmet lika mycket som dräkten. Har man material för dykdräkter (typ Aqua Seal), som fäster hårdare, men flexar inte så mycket och en flexig dräkt spricker runt lagningen.

Viktigt att dräkten är ren när man lagar och att man tvättat bort fett mm med aceton, då blir lagningen stark och bra.

//Göran

Logga in för att svara
#90015 Svar: originalmaterial till limning av våtdräkt 14 år, 6 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Tycker Black Witch funkar suveränt när man skall limma ihop något på dräken typ en sprucken söm. Som kontaktlim som man pressar ihop och det sitter direkt. Dock funkar det sämre som tätningsmaterial (det spricker upp) vilket jag förstår är det som efterfrågas i tråden.
Skulle också vilja veta vad man kan laga gammal "liquid seam" med!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!