Jag försöker utforska materialval till att limma våtdräkt.
Framförallt är det inte tänkt som lagning av uppslitna hål utan att limma över alla limningar för att utöka livslängden. Originallimningarna tenderar ju att spricka upp efter ett tag. Sen borde det även fungera till lagningar om man kan hitta originalmaterialet.
Efter att en gång ha skickat en RipCurl (livstidsgaranti på sömmarna) på reparation i Hossegor så fick jag tillbaks den i oerhört bra skick. De hade då använt någon typ av smältgummi (eller vad det kan vara) vilket gjorde att våtdräkten utan problem kunde användas flera vintrar.
Själv har jag en oneill våtdräkt vilken är mycket flexibel och den är limmad både insida och utsida så att inga sömmar syns (det är väl de flesta idag).
Jag har försökt googla upp specifikationer för vad olika våtdräktsmärken använder för material till limning men utan resultat.
Andra personer på forum etc. verkar använda vanligt våtdräktslim som aqua seal, sealcement, liquisole och liknande. Min erfarenhet är dock att dessa varken är tillräckligt flexibla eller hållbara, istället tycker jag de fungerar mer som tillfälliga reparationer. Dessutom om man vill limma alla sömmarna/limningarna behövs ganska mycket (de flesta av de nämnda är ofta mindre tuber).
Originalmaterialet borde ju vara någon typ av smältlim/smältgummi? Söker man efter detta är det svårt att hitta specifikationer om flexibilitet och användningsområde för just våtdräkt.
Här är två alternativ jag hittat:
Smältlim:
www.bostik.se/Products/Direct/P0477.aspx
Silikon(+-25% elactisitet):
www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18141.aspx
Har dock inte vågat testa något av dessa alternativ på min kära våtdräkt.
Vad har ni för erfarenhet av lagningsmaterial till elastiska våtdräkter?
Vet någon kanske vad olika originalmaterial är till elastiska limningar?