Då var det dags, vatten temp börjar krypa ner mot 10 och under och neopren tjockleken måste ökas på. Frågan är om man skall skaffa det senaste, vad är rätt val? Troligen ingen som hunnit prova det sista skriket än, men kanske förra årets modell, hit or shit? Vad tror ni?
Samtliga dräkter med "integrerad" huva.
Kikar just nu på, rangordnade efter vad min magkänsla säger:
O'Neill Psychofreak 5,5/4,5 '11
+ Vann SIMA award 2010 (nästa award jan-2011)
- lite dyrare kanske
+ tunnare, men håller den måttet
Rip Curl F-bomb 6/5/4 '11
Ny design för hösten, helt omgjord tydligen
- tung ?
- sömmar går sönder, ryktet om RC florerar iaf. bland britterna
+ framkant på teknologi, bara hört bra om dem i Sverige
+ påstådd att chest-zip:en är omgjord så den skall komma på och av som en backzip (?)
Xcel Infiniti Drylock 6/5/4 -11
- har redan haft en Xcel
+ Den Xcel jag haft var grymt bra!
Hur kan man välja? Är Patagonia så bra? Går fortfarande nya Rip Curl dräkter sönder? Vilken är lättast att ta av sig? Dessa val!
Om vintern blir som förra året (värsta på 22år) så blir det inte mycket surf, om den blir lite mildare, men ändå svinkall (vilket jag tror) då kommer det krävas bra grejer. Här på västkusten har jag nog aldrig surfat med minusgrader i luften, men i vattnet...och då hade jag en flång ny Xcel dräkt, och ändå var det kallt.
Dela med er av erfarenheter av nyare dräkter, den jag har funkar säkert en säsong till eller mer (och den är varm nog), men det är på gränsen att jag får av mig den själv, oftast med hjälp av ett dörrhandtag eller liknade.
Körde min Xcel i fem säsonger så jag tyckte att det var läge att skaffa ny nu inför vintern. Köpte psychofreaken då jag har en Psycho II 5/3 som jag är enormt nöjd med. Har inte hunnit testa den ännu men den går lätt att ta på och av själv (kanske inte lika lätt som Xcelen men ändå). Den har firewall ända ner till knäna och luftbubbleneopren likaså. Detta gör tyvärr att den inte känns riktigt lika smidig som Xcelen, luftbubbleneoprenet är lite stiffare, men skall vara supervarmt. Kanske kan jag inte göra alla mina Air-reverse med 9-fotaren lika smidigt i vinter, men det får man ta.
Patagonian ser ut att ha en så bedrövligt gammalmodig öppning vid halsen. Sedan har de ju hellre inte någon extratätning för sömmarna.
Kände lite extra på psychofreaken dag och 5,5mm känns ganska lika som 6mm på xcelen. Nu hävdar O'Neill att den är minst lika varm som 1 - 1,5 mm extra vanligt neopren. Detta skulle då bli nära en 7mm och med det i åtanke så är det kanske supersmidigt. Men i armarna och axlarna har den sitt vanliga SUPERelastiska neopren. Fahlén i Varberg har dom inne så det är ju bara att åka och dra lite i den.
Gött att du är tillbaka Daniel. Och titta i vilken tråd - om våtdräker!
Funkar verkligen alla märkena för dig vad gäller passform? Som väl ändå får ses som det allra viktigaste. Xcelen sitter som en smäck på mig. Eller kanske en gnutta för stor kring midjan. O'Neillens ok. Men Rip Curls - definitivt inte. Patagonia skulle jag jävligt gärna vilja prova, men ej fått chansen.
Xcel satt bra, West spänner för mycket över axlarna, den är för liten alltså. Annars har RC funkat fint på 4/3, om jag kör O'Neill blir det nog Medium Short. Kanske skiter i att investera i år och väntar en säsong till... Patagoninan är lite väl dyr, hade gärna provat en R2:a först för att se om jag gillar dem, men de finns inte i lager någonstans som jag kan hitta...
Jag har en psychofreak 5.5/4.5 tycker den är stel, det är på tok för många sömmar och paneler i designen. Sömmarna är ju hållbara med det flytande gummit de lägger på men blir en hel del stelare än neoprentejpade sömmar. En annan obehaglig sak med gummit är att det fastnar mot huden när man drar på dräkten.
- stel och även tung
- Gummit med luftcellerna tenderar att kacka ihop, det blir långa rader där gummit sjunker samman=dålig isolering. Luftcellsgummit anser jag f.ö vara inget annat än en total gimmick, kan omöjligt isolera bättre än vanligt neopren.
- För jävla många paneler och sömmar, misstänker att paneldesign på våtisar helt enkelt ibland görs för se ball ut till viss del.
+ Dräkten är varm, dock inte varmare än de flesta andra vinterdräkter jag haft
+ Sköna knäpaneler, vissa tecken till svaghet där dock
+ Dräktens insteg håller vattnet ute rätt bra
Passform: huvan är rätt stor tycker jag , större i storlek än på min förra Xcel
Är det nån som provat Quiksilver cypher vinterdräkt???
Jag har för den delen en 6/4mm BOZ dräkt måttsydd från Peru. Den är sjukt mycket lättare och flexiblare än allt annat jag provat. Tyvärr dålig design på på insteget som kan ta in mängder med vatten om man har otur.
Alltför mycket av "nyheterna" på våtdräkter är inget annat än ploj och gimmicks. 0,5mm gummiskillnader...Luftbubbleneoprenet och fan och hans moster...Verkar iofs vara rätt många som verkligen går på skiten.
Har en C-Skins 6mm fran 2009, hel nojd med den. Huvan kan vara snappet tunn for svenska forhallanden men flexibilitet jamfort med en 5mm excel ar overlagsen.
ErikG skrev: Alltför mycket av "nyheterna" på våtdräkter är inget annat än ploj och gimmicks. 0,5mm gummiskillnader...Luftbubbleneoprenet och fan och hans moster...Verkar iofs vara rätt många som verkligen går på skiten.
Har vi något val? Var väldigt nöjd med min förra O'Neill, dessvärre tillverkar dom inte Psycho II vinterdräkterna mer. Kanske kommer min nya Psycho Freak vara lika bra.
ErikG skrev: Jag har en psychofreak 5.5/4.5 tycker den är stel, det är på tok för många sömmar och paneler i designen. Sömmarna är ju hållbara med det flytande gummit de lägger på men blir en hel del stelare än neoprentejpade sömmar.
Tror O'Neill insett detta och har kommit med en tunnare gummisöm på kommande dräkter. Själv har jag Psycho II med dessa sömmar och tycker inte att de stör (sjukt smidig dräkt). Vad gäller smidigheten på bubbelneoprenet så har också O'Neill insett stelheten för på teamåkarnas dräkter är det bara på bröstet och på ryggen det förekommer, inte i benen.
Jag tycker min O'neill framförallt är stram runt axlarna och själva "paddelpartiet". Tror det har med mångfalden av paneler och därmed sömmar att göra. Det är inget bubbelneopren runt axelpartiet vad jag vet.
Dräkten helt ok men...
JFL skrev: ErikG skrev: Alltför mycket av "nyheterna" på våtdräkter är inget annat än ploj och gimmicks. 0,5mm gummiskillnader...Luftbubbleneoprenet och fan och hans moster...Verkar iofs vara rätt många som verkligen går på skiten.
Har vi något val? Var väldigt nöjd med min förra O'Neill, dessvärre tillverkar dom inte Psycho II vinterdräkterna mer. Kanske kommer min nya Psycho Freak vara lika bra.
Matuse?
Öh ja det finns ju andra märken än O'neill, om de är bättre är vill säga!
Yeah what about the Matuse heard good things about them. www.matuse.com/
Also heard that the new Quiky Cypher DS is good , if you believe the hype
Surfed a few weeks back at Torö in a 4/3 quiksilver cell. I don't freeze that much but I wasn't toasty, just ok. Guy I was surfing with had a R2 patagonia and was super warm. Water temp was around 12 degrees. I was impressed. Been also looking at the R4 seems like a good suit but pricey.
Träffar mycket japaner här i Australien och även in Indo varje år. De sägr alla att de japanska märkena är de bästa jämfört med RC, Q-silver, Billabong, O'neil m.m., men det kan ju mycket ha att göra med att importerade märken är väldigt dyra i Japan. Har aldrig kollat hur man kan få tag på dem utanför Japan men kan vara värt att kolla upp. Mycket av neopren utvecklingen kommer ju från Japan.
625USD för R4 . Det motsvarar väl ung vad en bra vinterdräkt kostar i Sverige?
Jag beställde själv precis en RC F-bomb vi svensk näthandlare för 25% rabatt. Hoppas ryktet om kassa sömmar inte stämmer (isf får jag väl reklamera...). Är väldigt nöjd med min E-bomb 3/2
hman du har alltså handlat av Nocomply? Tänkte själv köpa en F-bomb där ev. men överväger som sagt Patagoninan, och den finns i UK för £499 (knappt 5 300 SEK), dvs ingen moms och frakt i.o.m EU.
Verkar som O'Neill utgår med tanke på Eriks dissande. Frågan är då, finns det någon som har problem med moderna RC dräkter? Sett flera referat från UK där de totalt dissar sömmarna (igen).
Matsui skall jag ta en kik på, har även sett dessa i UK, men är helt okunnig om dem, trodde det var ett Kite-fenomen eller något....
I stand corrected (innan någon annan påpekar det) det var på en svensk sida jag såg dem, nu blir jag nyfiken, får nog åka dit och klämma och rent av köra en premiärtur redan imorgon ev.
Daniel skrev: hman du har alltså handlat av Nocomply? Tänkte själv köpa en F-bomb där ev. men överväger som sagt Patagoninan, och den finns i UK för £499 (knappt 5 300 SEK), dvs ingen moms och frakt i.o.m EU.
Verkar som O'Neill utgår med tanke på Eriks dissande. Frågan är då, finns det någon som har problem med moderna RC dräkter? Sett flera referat från UK där de totalt dissar sömmarna (igen).
Matsui skall jag ta en kik på, har även sett dessa i UK, men är helt okunnig om dem, trodde det var ett Kite-fenomen eller något....
Oneill:en är fortfarande en helt ok dräkt, åk och prova en om du har möjlighet. Men den är en aning tung och stel. Dock rätt varm och bra täthet med dom där dräneringshålen osv.
Patagonian verkar intressant trots att den bara är 5,mm.
Tack Erik, helt inne på en tunnare dräkt, kan varva den med min West 6/4 isf, någonting på våren och hösten där 4/3 är för kallt. Det jag hunnit läsa ikväll om Matsuse är att de är kallare och mindre i storlekarna men annars i stort sett höjd i skyarna av amerikanaran sen mars 2008.
Kanske blir det som en smidig 4/3 m. huva, men den som vågar, vinner mest, sägs det?!
Jag är beredd att prova, bara killarna på Nocomply kommer öppnar för mig så, hade vart rätt sugen på att prova en 2mm inför Marocko resan också...
Sen finns alltid Nineplus också...några kommentarer där? Vet att den är känslig eftersom den har "smooth"-skin i hela dräkten. Inte så farligt dyr, men är den bra?
Ang. Patagoninan så läste jag mig till problem med rash, främst i nacken men även resten på kroppen, samma gubbar som höjde Matuse till skyarna. Matuse jämfördes med Xcel och alla andra stora märken och alla var supernöjda, förutom att 4/3/2 motsvarade bra 3/2 etc. men detta var då gen1 2008.
Köpte mig precis en psychofreak 5.5/4.5 hade stora problem att få på den, men när den väl satt på plats så kändes det bra. Kanske något stramt över axlarna. Men då dealen jag fick var för bra för att tacka nej till så slog jag till på stört (379$ med moms + en dålig dollar )
ErikG skrev: En surfpolare som har matuse sa att den var aningen kallare än hans andra som var en Xcel 6mm har jag för mig. Dock bra rörlighet.
Mattuse Tumo dräkten är betydligt smidigare men något kallare än Billabong goldseries dräkten som det var, inte Xcel.
Att den upplevs kallare är mestadels att den tar in mer vatten i ärm- och benmynningen än Billabongen.
Materialet i Mattuse dräkten upplevs posetivt i hela användarspecrat.
Well, grymt smidig dräkt, lätt att ta på och framförallt superlätt att få av som en 3/2:a lätt. Jag håller nog med om att den inte är lika varm som en 6/5/4 med "hålfiber". Utan att ha provat andra 5/4/3 dräkter så kan jag inte säga så mycket.
Det som slår en först när man hoppar i, man blir inte blöt. Läckaget i ärm och ben var inget jag märkte av alls, tvärtom snarare. Huvan kanske är lite trång, men dräkten är trots allt flång ny. Satte väl inga rekord i att vara i länge idag, men kan redan nu klart rek. dräkten, minst som en 4/3 i smidighet och en riktigt bra sådan. Däremot tror jag inte den håller måttet för svensk februari surf i 0-gradigt vatten, då behöver man nog kompletera med lite grejer under.
Nico sa att de får in 6/5/4:an om några veckor så, den skall man nog satsa på om man är lite frusen av sig som mig och bara skall ha en dräkt för senhöst, vinter och vårsurfet.
Hur som, grymt nöjd, jag var ute efter en tunnare dräkt att dryga ut tiden man "måste" spendera i tunga hålfiber dräkter och just nu känns det som jag valt helt rätt.
Tumo:n finns idag i fyra tjocklekar, 2mm, 4/3/2, 5/4/3 och 6/5/4. 3 500 något kostade den (du får kolla länken lägre upp), vårens modell eller 09/10 antar jag. En ren gissning från min sida är att gummit faktiskt är varmare, men att den också då är känsligare för vind-kyl-faktorn.
Aha ok har inte sett nån 6/5/4 på deras hemsida men det kanske kommer. Det är helskumt att gummikvaliteér kan ha sån otrolig skillnad i flex. Jag har skrivit tidigare om min BOZ dräkt som ljusår längre fram i smidighet än allt annat jag haft innan. Det ska också vara nån typ av Yamamoto-gummi i den.
Helt klart skall man köra det tjockaste för de riktigt svinkalla månaderna. Jag tror inte Matuse är den varmaste dräkten på marknaden, men troligen än av de smidigare och den går att få tag på i Sverige, vilket kan vara rätt bra ur en garantisynpunkt och möjlighet att prova.
Daniel skrev: Helt klart skall man köra det tjockaste för de riktigt svinkalla månaderna. Jag tror inte Matuse är den varmaste dräkten på marknaden, men troligen än av de smidigare och den går att få tag på i Sverige, vilket kan vara rätt bra ur en garantisynpunkt och möjlighet att prova.
Boz är gjord i Peru, Lima tror jag. Jag beställde en måttsydd via deras USA agent som tar in dräkterna till San Diego. Han fixade alla kontakterna med BOZ och skickade den sen vidare till mig från Kalifornien.
har en 654 cypher 2009 års modell, den är varmare än psycho 2 av samma tjocklek. Den saknar dock gummi-chest-panel som t.ex. xcel har på sina, varför man på usa:s östkust anser att xcel är ngt varmare. Den är rätt flexig men det finns säkert flexigare.
har hört att quiksilvers elektriska värmetröja ska vara skit (den sitter inte på plats och har sketen elektronik som pajjar snabbt, vilket inte förvånar mig det minsta med tanke på att quiksilver hellre lägger sina pengar på att marknadsföra surfshorts till kids än att göra saker av bra kvalitet) köp isf ett elektriskt värmebälte direkt från australien, kostar typ 1300 med frakt. Värmer bra i cirka 1-1,5 h o sitter bra kring njurarna under dräkten.
en kille på en av de större surfaffäreerna på usa s norra östkust, där det likt sverige är svinkallt i vattnet men kanske inte samma problem med hård on-shore, sa att patagonia R4 är den varmaste dräkten, att jämföra med xcel i värme, men flexigare. Jag litar på vad de brukar säga på den surfaffären, men man kanske ska dubbelkolla uppgifterna. På cleanline sa de en gång att oneill P2 var den varmaste, vilket var rent bullshit, men cleanline sålde inte heller xcel.
jag har provat det flesta märken..t.om. de nyaste versionerna och jag hamnar alltid tillbaks till xcel för de varmaste smidigaste vattentätaste VINTER dräkter..dvs 6/5/4 typ dräkter..de håller vattentätt längst av alla och läcker INGENTING. har haft min dräkt 5 år nu och det är fortfarande heltätt..bra dräkt och vi surfar i riktigt kallt vatten häruppe..ner till 1 grad i vattnet och tok snö samtidigt..
däremot är det en helt annan diskussion när man kommer ner till 4/3 dräkter, då är utbudet betydligt bredare och det finns massa fina val..
bara mina åsikter.... det är oxå en punkt att ta upp..inte alla märken passar alla kroppsformer det gäller att hitta en vinter dräkt som passar PERFEKT..då läcker in inget vatten!! peace dudes och hoppas att vi träffas snart igen daniel ::rat