Facebook data

1
ordning i lineup
#89694 ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

Idag vid ett nordligt spot norr om Stockholm som vanligtvis brukar vara kaotiskt tog en av surfarna kommandot och skapade ordning i lineuppen. Han tillrättavisade även mig men hade rätten på sin sida. Till slut låg vi liksom på kö och väntade med att lägga oss i den lilla takeoffzonen, i vilken kaos brukar råda, och tog liksom ett försök på varje gång, efter försöket som kunde resultera i att du tog vågen eller inte, var det bara att lägga sig längst bak i kön o vänta på din tur igen. Ingen droppade in, ingen simmade om och lade sig djupare bara för att han var bättre än den andre eller där tillsammans med sina fyra polare eller var där först. Sedan är det en annan sak att vissa inte verkade vilja lägga sig djupare men de gavs i varje fall möjligheten. Visst är det ok att ta en våg som någon missade men det var en fin efterlängtad ordning som rådde.

Det var ett bra initiativ som jag tycker ska följas fortsättningen.

Logga in för att svara
#89695 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 6

Nicko
graphgraph

Hej Tobbe, nu är jag lite osäker vem du var men jag ursäkter om jag var lite hård med orden. Men jag blir bara trött på folks beteende i lineuppen. Ibland undrar man om folk gör det medvetet eller om det är okunskap eller rent utav dumhet.
Jag tror många, speciellt nybörjare inte fattar att man måste försöka flytta på sig ifrån där vågen bryter. Det är nästan värre än att droppa in. Och visst jag förstår att ibland så hamnar man i vägen men när man inte vissar nån respekt och ursäktar sig, då brinner det i mitt huvud...
Tack till en annars härlig morgon med fina svenska vågor

Logga in för att svara
#89696 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

bra initiativ Nicko, all heder till dig.

& hur var surfet? =)

Logga in för att svara
#89697 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 6

Nicko
graphgraph

Hade inte vattnet varit så lågt hade det kunde blivit en minnesvärd session, men det kom förbi en och annan goding

Logga in för att svara
#89700 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Tummen upp för det initiativet!

Logga in för att svara
#89702 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Bra där Nicko!

Har varit nära många gånger på att brinna av där själv.

Logga in för att svara
#89705 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Esta skrev:
Tummen upp för det initiativet! och det ska komma från dig!!

Logga in för att svara
#89706 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 0

Eric
graphgraph

Gazzer skrev:
Esta skrev:

Detta kösystem brukar (trots Esta) funka bra i Geflebukten innan allt för många utsocknes dyker upp.

Logga in för att svara
#89707 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Vi körde nåt liknande häromveckan i Skåne, funkade bra tills det dök upp ett gäng som vägrade vara med.

Logga in för att svara
#89708 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Gazzer skrev:
Esta skrev:

Hört talas om uttrycket: undantaget som bekräftar regeln?
Men jag snor inte godis av kidsen lika mkt nu...

Ändrat av Esta
Logga in för att svara
#89710 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 0

Stefan
graphgraph

Ja, mycket bra Nicko! Tack också för tips och råd om surfingen. Jag och min polare var kvar till klockan fyra. Minskade i storlek, men blev också renare igen, och en del fina set kom in =) Fin dag, lätt värt att ta ledigt från jobbet!

Logga in för att svara
#89711 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Sånt 'kö-system' är allmän surf regel/riktlinje i stort sett hela världen, spelar ingen roll om det är en beach peak, point eller rev takoff zone. Enda problemet är att den oftast bara fungerar upp till 10-15 surfare, mer surfare i vattnet på samma gång så blir det oftast 'dog-eat-dog' metod/stämning. Kom precis hem från ett par månader i Indo där fungerade det bra på alla bryt så länge det var en liten crowd......även Brazzar och Fransmän, och även på Bali. Ingenting behöver sägas, alla vet vad som gäller, paddlar du en våg oavsett omdu tar den eller inte så hamnar du sist.

Logga in för att svara
#89715 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Fan vad gott att någon tog tag i det. Reglerna borde ju följas från början men det är alltid bra om någon tar lite extra ansvar och städar upp lite på våra bryt.

STOKE på den!!!

Logga in för att svara
#89716 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Nicko brann inte bara i skallen och skrek helt okontrollerat (vilket oftast är helt kontraproduktivt)
Han försökte även informera om hur och varför. Bra Nicko!
Stoke också till Tobbe som trots ganska hårda ord inte tog det hela så personligt som många kanske gjort utan istället lyckades se det hela mer objektivt.

Det Nicko gjorde ledde till FLER vågor till ALLA och därmed bättre stämning i vattnet.
Detta fungerade för att:

- Vi var endast 6-7 pers i lineup. Är det fler räcker inte rotationen i kö-systemet, dvs folk
hinner paddla tillbaka till peaken medan många fortfarande sitter i kö.
Väntan blir för lång, folk blir frustrerade och börjar snejka, paddla på samma vågor, osv.
Någon som Nicko kan dessutom inte paddla runt till 20 pers och försöka skapa ordning.

- Vi "tjoade" och "coachade" in varandra i vågorna, typ skrek "paddla!","Paddla djupare!!", "kör!!"
"wohooooo!!" för att försöka peppa alla andra att fånga vågor. Detta ger större rotation i kösystemet, folk försvinner in mot stranden, de får fler vågor, jag får fler vågor, alla får fler vågor.

- Nicko föregick även med gott exempel, dvs gjorde EXAKT själv på det sätt det han förväntade
sig av andra. Sånt ger ju respekt från andra till skillnad från bara tomt snack.

Nu till det andra problemet som är folk i impact zone. Helt ok att ramla lite då och då och därmed hamna TILLFÄLLIGT i impact zone, ut därifrån bara så snabbt som möjligt. Inte ok att paddla tillbaka ut till takeoff GENOM impact zone. Dels ligger man ju hela tiden i vägen, dels genar man hela kön. På ett ställe med väl definerad riktning på vågen paddlar man RUNT och ut till takeoff.

Jag har sällan varit med om så bra ordning och stämning i sverige på ett så trångt ställe.
Bra surf var det oxå Life is good!!

Logga in för att svara
#89717 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Sånt här är ju bra när det funkar, blir svårt när surfarnas nivå också är så spridd som den är i Sverige.
Fler av de som är nybörjare borde aktivt sätta sig in i surfregler samt det FAKTUM att surfing alltid kommer vara en hierarkisk sport. Man kan inte automatiskt förvänta sig att få X antal vågor bara genom att paddla ut. De mer erfarna surfarna bör om de är bättre få fler vågor utan något tjafs. Så är det bara.

Logga in för att svara
#89718 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Av naturliga skäl så sätter de sig i ett bättre läge i lineuppen. Av DET skälet få de flera vågor - jag släpper inte nån i en break enbart för att de är bra eller bättre än mig - samtidigt få man vara lite försiktigt att man inte kraschar i vågor som andra hade haft större nytta av ... jag vet inte riktigt vad jag pratar om märker jag nu ....

Logga in för att svara
#89719 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Gazzer skrev:
... jag vet inte riktigt vad jag pratar om märker jag nu ....
Ja, vi vet! hehe

ErikG: Huvudet på spiken!

Logga in för att svara
#89720 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: -13

kommunfullmäktige
graphgraph

JFL skrev:
Vi körde nåt liknande häromveckan i Skåne, funkade bra tills det dök upp ett gäng som vägrade vara med.

Tyvärr är det n-ästan alltid så...och det suger.

Bra initiativ, tycker det är synd att många inte kan reglerna här i Svea..kanske en uppmaning till folket att sprida ordet så mycket som möjligt...kanske borde tagga en tråd med alla regler så folk kan läsa dvs de som bör...sen har vi det där att plocka upp efter sig

Logga in för att svara
#89721 Svar: ordning i lineup 14 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

PLOCKA INTE MER VÅGOR ÄN VAD DU KLARAR AV OCH PLOCKA DITT SKIT NÄR DU GÅR

(var det bra svenska?)

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!