|
#89370 |
Våtdräktshandskar och cirkulation 14 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Tjena!
Nu när temperaturen sjunker och handskar börjar bli aktuellt så måste jag ta upp ett problem som jag har och som jag aldrig hört någon annan diskutera. Jag var ute förra helgen med en kompis och körde lite paddelträning. Jag hade inte tagit ner vinterdräkten från vinden än så jag körde med 3/2:an och försökte kompensera med att ha handskar och skor istället. Det som jag upplever är att händerna domnar av ganska snabbt och när vi väl hade paddlat hela rundan och var på land igen så var händerna blåa. Det är ju inte så superkallt i vattnet ännu så det verkar konstigt att cirkulationen i händerna skulle bli så dålig och min polare som paddlade utan handskar frös inte alls.
* Kan detta bero på att handskarna sitter för tajt? Det känns inte som de sitter speciellt tajt och jag har använt dem när det varit bra mycket kallare utan att händerna domnat.
* Sänker kroppen cirkulationen till händerna för att värma upp resten av kroppen? Jag frös ganska mycket.
* Kan det vara så att 3/2:an och handskarna tillsammans klämmer åt så mycket att blodet hindras? Jag har aldrig använt handskarna ihop med den här våtdräkten förut.
Jag har haft problem förut med att jag tappar känseln i händerna både med och utan handskar så jag kanske har dålig blodcirkulation, vad vet jag?
|
|
|
|
|
#89380 |
Svar: Våtdräktshandskar och cirkulation 14 år, 6 månader sen |
Stoke: 25 |
lars
|
|
|
|
|
#89385 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Jag e nikotinist men har inte dom problemen...
Kanske därför att jag oftast kollar termometern innan jag klär på mig; inte kalendern...
|
|
|
|
|
#89386 |
Esta
|
Andy, jag har inga svar på dina problem. Har surfat både mätt och på fastande mage men aldrig upplevt blåa fingrar (förutom när jag haft fel antal mm neopren).
|
|
|
Ändrat av Esta
Logga in för att svara
|
|
#89387 |
Esta
|
Fark, jag kan inte hantera tangentbordet så sent...
|
|
|
Ändrat av Esta
Logga in för att svara
|
|
#89389 |
Stoke: 68 |
|
jag har ett par alldeles nya 5mm xcel finger handskar och de är för tajt på mina fingrar så efter en stund får jag samma känsle i mina fingrar som om jag frös men det är blodstop som gör det! kan var det esta!
|
|
|
|
|
#89426 |
Stoke: 1 |
|
Om kroppen är kall omfördelar den värmen (blodet) till de vitala delarna (organen i magen/bröstkorgen) så det kan absolut vara så att det var 3/2:an som var boven och inte alls hanskarna.
|
|
|
|
|