Facebook data

1
inte ditcha brädan tips?
#88962 inte ditcha brädan tips? 14 år, 7 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

hur gör ni för att aldrig behöva släppa brädan till leashens ansvar?

upptäckte att jag själv ofta bara hoppar över vågen å låter den slita i leashen medans jag krålar utåt igen, nu har jag lärt mig av en dude jag såg att de finns sätt så man slipper ditcha brädan i closeout situationer.

tekniken jag lärde är att pressa ner brädan under vågen (med benkraft) och dyka ner på den som en duckdajv, fungerar rätt bra men är svårt och farligt för ibland skjuter den tillbaka rätt i fejjan.

hur gör ni?

Logga in för att svara
#88963 Svar: inte ditcha brädan tips? 14 år, 7 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

det bästa är väl bara att hitta en plats där det inte är någon bakom dig i vitvattnet, och helt enkelt träna duckdives tills de sitter? när man väl kommer på hur man gör, så känns det självklart och tekniken sitter oftast direkt när man får den aha-upplevelsen.

har jag missförstått och du har en stor bräda så får du köra turtle-rolls och bara hålla i brädfan så hårt som det bara går, bara att vägra släppa helt enkelt.

kör hårt!

Logga in för att svara
#88965 Svar: inte ditcha brädan tips? 14 år, 7 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

du har rätt. de e duckdajves som gäller. dem sitter där dom ska.

jag menade när man har surfat vågen och vill under just den vågen man surfar på, men det blir samma sak där, ner å duckdajva under closeouten.

jag brukade bara hoppa av och låta vågen slita i brädan.

slänga sig ner och duckdajva då med helt enkelt.

men finns det andra bra tekniker vill jag veta. =)

Logga in för att svara
#88968 Svar: inte ditcha brädan tips? 14 år, 7 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Det är aviga sidan av korta rädor med leash. Förut var man oehört analägen att aldrig släppa brädan för då fick man simma ute bara helvete istället. I mina synsätt är det slarvigt att bara bail out första bästa close out ... men jag är ju en grinig gammel gubbe Man få komma ihåg att man riskera att slita av leashen också om man släntirand ditchar den. Jag gick genom två leasher på North Shore ... på Pipe så märkte man att många kör ett skarp bottom turn och försöker få nosen på brädan att peka bakåt och komma genom vågen och genom baksidan för a redusera påfrestningen på din equipment. Det blir rätt snyggt när man ser bräda poppar ut genom baksidan på vågen.

Logga in för att svara
#88973 Svar: inte ditcha brädan tips? 14 år, 7 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

givetvis, läste inte ordentligt...

i mindre kraftfulla vågor brukar jag lägga en hård backside-carve och sätta mig ner på röven framför vågen (lite som att sätta sig fort ner i en soffa), sen bara hålla i brädan så hårt det går. trycka fram bakfoten lite så brädan pekar ut mot havet igen, då glider den fortare igenom vitvattnet.

är det tungt och kraftfullt får man väl helt enkelt straighta ut och svänga åt något håll där det inte är nån som paddlar ut, kanske rida ut en stund tills det inte är så mkt kraft bakom en.

off topic så har jag märkt att man brukar glida ut på baksidan av vågen utan att bli alltför runtspolad även på stora vågor om man hoppar framåt och försöker bryta ytan med fötterna för att sedan sätta sig ner precis där vitvattnet möter blankvattnet. oftast trycks man ner lite för att sen poppa ut säker på baksidan. så har du ingen framför dig som paddlar så funkar det fint!

Logga in för att svara
#88975 Svar: inte ditcha brädan tips? 14 år, 7 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Aha. Där ser man, nu hajja ni precis vad jag mena. Mer tid ridandes på vågen och säkrare för alla.

Gazzer: inte stannar man för första bästa closeout, man köttar ju till det bittra slutet, alltid, men tillslut så måste man ju vika av å då vill man ut fort å säkert igen. =)

Jag har oxå märkt de där när man åker med vågen runt, även om dem är stora stora så ploppar man ofta upp rätt fort om man åker med ner på rätt ställe.

Tack för tipsen jag ska ut å öva!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!