|
#88598 |
Campa m.m. Hoddevik? 14 år, 7 månader sen |
Stoke: 11 |
|
Lär väl få ett säkert svar om ett par dagar när SSA varit där men tänkte ändå fråga nu, någon vet säkert.
Tänkte åka 4 st till hoddevik i slutet av september. Vi har planerat att campa. Har förstått att det säkert går i ervik men undrar om det går att göra det i hoddevik också?
Vad det kostar per natt och om tillgång till dass finns? (har hittat info om detta men som är 3 år gammal).
Ni som varit där i sept/okt, vad kan man förvänta sig? Vad kan man räkna med att vattnet har för temp? Har förstått att det brukar vara runt 1,5-2m höga vågor men det är ju alltid kul med folk som varit där och kan berätta själva....
|
|
|
|
|
#88601 |
Svar: Campa m.m. Hoddevik? 14 år, 7 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Campingen ligger i Hoddevik, inte tvärtom. Den ligger precis vid vattnet. I Ervik finns det inte nån camping vad jag vet. Det ligger en typ av camping med hytter att hyra en bit innan Ervik. Ervik fångar upp mer svall enligt min erfarenhet.
|
|
|
|
|
#88603 |
|
Jaha tack för det! Vet du kanske vad det kan kosta?
|
|
|
|
|
#88604 |
Stoke: 2 |
|
Var där i juni i år. Farbrorn tog då 50 nok/natt. Han har någon dispyt med kommunen och ville höja till 70 nok/natt, vilket han inte får som jag förstod det. Utedass och ingen dusch, ligger väldigt fint precis vid stranden.
Finns mycket riktigt en camping på väg till Ervik
Spothistorik...
magicseaweed.com/Hoddevika-Surf-Guide/552/
|
|
|
|
|
#88605 |
|
Härligt, tack för snabba svar. Är campingen något man måste boka eller är det bara att komma dit? Hur var vågorna i juni då du var där tjoonas?
|
|
|
|
|
#88606 |
Stoke: 10 |
|
Han har problem med vattnet (bakterier) funkar om man kokar det, vi hade med oss vatten så vi klarade det.
|
|
|
|
|
#88607 |
|
Bild från Hoddevik

|
|
|
|
|
#88608 |
|
Ok tack för den infon. Ingen av er som varit där under sept/okt och kan berätta lite? När var ni där och hur var det då? Finns det möjlighet att pröjsa lite extra för ström?
|
|
|
Ändrat av Frankie
Logga in för att svara
|
|
#88609 |
ErikG
|
Ta med ett riktigt tält som tål en styv kuling. Det blir rejäla kastvindar i såna där U-dalar. Ett 4 säsongstält är mao inte fel.
|
|
|
|
|
#88610 |
Stoke: 2 |
|
Tror inte man kan förboka. Man campar på farbrorns tomt/ägor, själv bor han i huset på andra sidan vägen från campingen. Vet inget om el, men skulle jag gissa, inte.
Lite svårt och bedöma ett ställe när man bara har varit där en gång i några dagar.Men men...vi var där i början av juni, surfade bara Ervik, från midjehögt till axelhögt. Tyckte det var bra, och vi kör longboard.
|
|
|
|
|
#88653 |
Stoke: 84 |
|
Nej, det finns ingen el på Hoddeviks camping, bara ett dass och en vattenkran. Var där i aug och redan då hade det börjat blåsa på så in i helvete nattetid, så vissa tält vek sig. Vad lär vi oss av detta: sov i bilen.
Det var riktigt bra surf i okt i Hoddevik förra året!! Så jag tippar på att ni kommer få surf. Sen finns ju Ervik också ja.
|
|
|
|
|
#88995 |
|
Ni som varit där kanske kan svara på ungefär hur vågorna är med en våghöjd på strax över metern? Är det ens värt att åka dit eller är det ok size ändå? Fösöker kika på magicseaweed där de ju har dels våghöjd och sen "Breaking Wave Estimate" som kan skilja sig rätt markant från den aktuella våghöjden. Hur exakt är denna tro?
|
|
|
|
|
#88996 |
ErikG
|
Frankie skrev:
Ni som varit där kanske kan svara på ungefär hur vågorna är med en våghöjd på strax över metern? Är det ens värt att åka dit eller är det ok size ändå? Fösöker kika på magicseaweed där de ju har dels våghöjd och sen "Breaking Wave Estimate" som kan skilja sig rätt markant från den aktuella våghöjden. Hur exakt är denna tro?
Nej då är det för smått. Hoddevik är en djup vik, vågorna släpar dessutom en hel på väg in mot stranden. Det behöver stora svall för att bli ok.
|
|
|
|
|
#88998 |
|
Hur står sig ervik i jämförelse isåfall på samma våghöjd ?
|
|
|
|
|
#89038 |
Qanik
|
Frankie skrev:
Hur står sig ervik i jämförelse isåfall på samma våghöjd ?
Det är framförallt mer push i vågen i Ervik.
Jag har bott på campingen i Hoddevik många gånger, Men surfar mest i ervik. De är möjligt att ni kan få låna lite ström om ni frågar, men i så fall får ni hålla er på andra sidan vägen. Han kan tyvärr inte dra el till den sidan där campingen ligger, eftersom platsen översvämmas när de riktigt stora vinterstormarna kommer.
|
|
|
|
|
#89039 |
|
ok, då vet jag. Men min fråga kvarstår lite grann =) Ni som varit där, hur är isåfall ervik vid en våghöjd på strax över metern? Känns sådär att köra 14 h för att surfa knähöga vågor så ett svar vad ni tror skulle uppskattas enormt. Vad skulle ni sätta som ett minimun för att åka och vara säkra på att få schyssta vågor?
|
|
|
|
|
#89040 |
ErikG
|
Frankie skrev:
ok, då vet jag. Men min fråga kvarstår lite grann =) Ni som varit där, hur är isåfall ervik vid en våghöjd på strax över metern? Känns sådär att köra 14 h för att surfa knähöga vågor så ett svar vad ni tror skulle uppskattas enormt. Vad skulle ni sätta som ett minimun för att åka och vara säkra på att få schyssta vågor?
Stanna hemma. Om du kollar lite ofta på Dagens bild från Hoddevik så får du till slut kanske mer koll, jämfört med vågprognoserna. Minimum hit och dit, det hänger ju på så mycket mer än bara våghöjd.
|
|
|
|
|
#89041 |
|
Givetvis gör det det! har också kikat på dagens bild tusen ggr vid det här laget den senaste månaden. Vill ju ändå få en känsla om det är värt att åka och då är det ju rätt smidigt att fråga er som varit där och har lite koll. Men då vet jag mer än innan jag frågade så jag är nöjd!
|
|
|
|
|
#89051 |
Stoke: 45 |
marQs
|
förankra tältet rejält å tälta inte i den extra starka vinden som ofta kommer från "ravinen" på bergsidan bredvid campingen.
påpekar igen, kooooka vattnet, eller skippa spriten, nåt av dem gjorde oss sjuka!!
ervik plockar alltid upp mer tror jag, fungerar på knähöga vågor men inte så kul kanske, uppemot 3 meter closar det nå förjävligt, men emallanåt kommer en rajdable, springa runt å hoppa ut från klippan fungerar bra om de är stort stort.
tidvattnet spelar in på ervik, kan vara stor skillnad på rajdables på low mid å high.
de finns ett hål i berget om man klättrar runt udden där man kan bo om man extreme sleeping (min egna sport). förankra isåfall kroppen med sele!!
vattnet i bäcken som går genom ervik har jag druckit i 14 dagar utan större problem men det är tydligen inte att rekomendera.
ervik camp kostar 50 - 70 för tält, 50 räckte för oss iallafall.
rajd it!
rajd it!
|
|
|
|
|
#89053 |
|
haha... tror vi satsar på eget vatten och ett rejält tält om vi åker dit, tack för tipsen!
|
|
|
|
|