Facebook data

1
Familjeresa i vinter
#87927 Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: 1

Gustaf
graphgraph

Skulle vilja se om någon har något bra tips på surfresa för två vuxna och en 1,5 åring.

Det ska vara varmt, gärna surf utan neopren.
Ca 2 veckor på plats vore bra.
Bra surf för både mig och tjejen = snälla rev och sandstränder?
Gärna nära till spotsen så att en kan surfa och en vara hemma.
Möjligt att vara där med en 1,5 åring.
Resan bör helst ske i början av nästa år.
Det kommer bli mkt saker att släpa på så det får gärna vara så att man kan hyra/köpa/sälja bräda på plats.
Går det så är det inte fel om det är möjligt att hålla ner priset.

Dom alternativen som vi har pratat lite om är: Bali, västkusten USA, Hawaii, Maldiverna, Costa Rica.

Men kom gärna med andra förslag och kommentarer ang mina tankar, det börjar bli dags att boka något.

Logga in för att svara
#87929 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: 5

Rehnso
graphgraph

Pipa i Brazil. Åker själv dit den 3 januari med fru + 2-åring. Har bara hört positiva saker om Pipa, och det är inte så långt från Europa heller.

För boende har vi gått på: www.pipapark.com.br/index_ing.html
Boendet är superbilligt om man bokar tidigt(typ 400 kr/natt för en lägenhet 70 kvm). Barnpool osv finns på området.

Det verkar som att alla dina 8 punkter blir uppfyllda om du väljer Pipa som resmål

Kanske ses i januari?
Mvh Anders

Logga in för att svara
#87932 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

alla punkter blir uppfyllda förutom surfen då pipa mest är skitkassa beachbreaks helt utan kraft, kanske bra för din son/dotter då. underbar by givetvis, trevliga locals, dyr mat, chartersvennig feeling, men ingen surf värd namnet tyvärr...

Logga in för att svara
#87933 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Immsuane, Morocco

Logga in för att svara
#87934 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: 5

Rehnso
graphgraph

jacobw skrev:
alla punkter blir uppfyllda förutom surfen då pipa mest är skitkassa beachbreaks helt utan kraft, kanske bra för din son/dotter då. underbar by givetvis, trevliga locals, dyr mat, chartersvennig feeling, men ingen surf värd namnet tyvärr...

Det beror väl på vilken nivå man är på som surfare antar jag.

Logga in för att svara
#87935 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Rehnso skrev:

Precis. Med dina skills kan du ju förvandla vilket close out break som helst till world class!

Logga in för att svara
#87937 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

www.morronegrito.travel
All inclusive, no crowds!! perfekt for er!

Logga in för att svara
#87941 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: 5

Rehnso
graphgraph

Stay Frothy

Logga in för att svara
#87957 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Rehnso skrev:
jacobw skrev:

tänkte mest på att TS ville ha "ok rev och beachbreaks". pipa har egentligen inga revbryt alls, inga jag sett bli surfade i alla fall. möjligtvis då praia centro mitt i byn, men har inte sett något bra därifrån. meningen var inte att verka kaxig här, utan jag ville egentligen bara döda hypen pipa fått bland alla svenskar lite, det finns så många bättre ställen för alla nivåer av surfare. costa ricas västkust får nog min röst, helt ärligt...

Logga in för att svara
#87959 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: 0

Stoke
graphgraph

Måste hålla med Jakob. Pipa är ett av de skönaste ställen jag varit på. Så nice att jag varit där två gånger. Däremot är surfen nog det sämsta av de ställen jag provat. Mexico, Costa Rica, Bali, Portugal går alla före.
Jag har två små och surfar hellre än bra. Gubbsurfare big time.
Själv blir det en höst med hela familjen i Fuerteventura. Liten chansning men större chans till surf.
Skön parentes är att när jag såg Jakob i Pipa så var det innan han kröp runt i tuberna på Bali, långt innan.)))

(Ps. Skön edit från Bali Jakob. Utveckilngskurvan på din surf må vara av det brantaste jag sett!)

Logga in för att svara
#87963 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 8 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Stoke skrev:

(Ps. Skön edit från Bali Jakob. Utveckilngskurvan på din surf må vara av det brantaste jag sett!)

hehe...tack så mycket...har man väl fastnat så blir det fan för långa och många resor för ens (plånboks och sociala livs) bästa.

Logga in för att svara
#87985 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 1

Gustaf
graphgraph

Hmm tack för div åsikter ang ställen. Close out stränder vill vi verkligen inte ha även om pipa lät riktigt bra innan det snacket kom igång. Hur illa är det? man vill ju gärna ha möjligheten att välja på några olika bryt. Ska man vara riktigt kräsen så skulle det vara bra om man kunde bryt efter storleken på swellet. Vi vill hellre ha rena mindre vågor än stora och stökiga.

Sen har vi Costa Rica, vart tycker ni man ska bo för att få skönaste vistelsen? vilken stad.

Jacob har inte du några sköna Bali tips? du har ju hängt där en del har jag förstått. Funderade själv på Nusa Lembongan. Har varit i Kuta och Medewi för massor med år sedan -97. Men kuta vill jag helst hålla mig borta från ett tag till.

Panama har jag noll koll på, någon som har kommentarer?

Logga in för att svara
#87997 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 0

Eric
graphgraph

Ingen rolig läsning om kassa beachbrejks nu när familjen sitter på ett par plåtar till Natal i november. Åt en stel svennegubbsurfare som mig skulle säkert Pipa duga men vad finns annars i närheten? Kan Baia Formosa vara något? Vi hade tänkt starta i Pipa och avsluta på Fernando Dè Noronha. Någon som varit där?

Logga in för att svara
#87999 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Cez Hassan, Immsuane, Morocco - familjvänlig, bra surf, gångavstånd till flera breaks ....

Logga in för att svara
#88000 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Eric - allt hopp är inte ute, Pipa kan nog leverera en och en annan kul våg om ni har lite tur med swellet. Jag har varit där 4 gånger, november och december, och speciellt många dagar med större än höft-axel blir det inte. Kort sagt så har du egentligen två olika spots att välja mellan:

Praia do Madeiro, som är en lång strand med flera olika bryt. Längst till höger bryter en liten höger över ganska ojämn lavasten som är jävligt skarp på sina ställen, dock är vågen inte speciellt kraftfull så det brukar vara rätt lugnt. Har hört rykten om att det blir sjukt bra på stora swell, såg det dock aldrig bryta större än midjehögt. Längre till vänster på praia do madeiro har du diverse beachbreaks, som fungerar bäst på lågvatten. på högvatten blir det oftast platt och rätt stängigt inne vid stranden.

Praia do Amor är ditt andra val, här blir det oftast rätt stökigt men alltid större och mer kraft. bryter över sand och sten, rätt korta men oftast kul rides. tung paddle-out om du inte är bra på duckdives. Har hört rykten om en tung och tubig höger 2 km bort mot klippan åt lookers right men alla säger att den är "very very dangerous". kanske skitsnack, kanske inte, kan vara värt att kolla in.

på det stora hela gäller det att gå upp tidigt för det blir oftast onshore vid 11-tiden. kan ibland bli lugnt igen innan solnedgången men då är det stökigt efter all vind. Kan tillägga att jag haft en av mina bästa surfsessions på Amor, tidigt på morgonen i spöregn, helt glasigt och inte nån annan i vattnet. Detta var dock 4 år sen så jag vet inte om jag skulle säga det samma idag.

många snackade om Formosa, ska tydligen finnas en lååång vänster där, men rätt jobbigt att åka kommunalt dit. finns tydligen bara ngra små hostels och ingenting annat.

Fernando de norohna får någon annan uttala sig om men jag har hört att det stället är sjuukt bra, men jävligt dyrt?

gustaf - Bali skulle jag inte rekommendera med familj, väldigt hetsigt nu för tiden, alldeles för mycket duktiga surfare på de kända spotsen, och inte så billigt som det en gång var. Det finns fortfarande riktigt bra bryt att upptäcka, men det kanske är svårt med familjen med, måste köra på en del små "icke-vägar".

Nusa Lembongan däremot skulle jag kunna tänka mig att ni kan trivas på. Där har du ju playgrounds, som är en sjukt snäll A-frame våg jag aldrig sett större än huvudhög. locals-kidsen är ännu inte fientligt inställda mot gästande surfare så om du är trevlig får du vågor. Lite mer utmanande surf kan du få ute på shipwrecks, rev-taxi ut kostar 15 kr, annars går det fint att paddla, tar max 20 minuter. vågen är skitkul och bra för tricks upp till huvudhögt, sen byter den skepnad till en rätt tung och hollow historia på 6ft+ och uppåt (svenne-fötter givetvis). Bra ställe att få sin första riktiga tub då take-offen är sjukt lätt, sen böjer sig hela vågen och en perfekt backdoor-sektion uppenbarar sig. bara att plocka en hög linje och åka fort...

JW

Logga in för att svara
#88004 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Logga in för att svara
#88010 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 5

Rehnso
graphgraph

Intressant diskussion om Pipa. Jag förväntar mig inte så mycket då det för mig är en familjeresa där det finns surf och inte en surfresa där man har en familj i bagaget. Har varit i sta theresa, portugal, kanarielassarna, kalifornien osv, och jag förväntar mig inte en bättre surfresa än någon av det tidigare resorna. Jag antar att prioriteringarna ändras då man inte är ensam längre. Men det ska bli väldigt spännande att se hur det ser ut därborta. Både i vattnet och på land.

Logga in för att svara
#88012 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Jag blir 2 månader i Florianopolis i södra brasilien i vinter, med min sambo och min 3-åring. I och för sig för att hälsa på familj, men inte så dumt ställe att semestra på heller, med eller utan familj. December-januari är ju inte bästa säsongen för surf där nere heller, men de får en hel del swell även den tiden på året. Skulle tro att surfen är bättre där än runt Pipa och Natal i alla fall.

Logga in för att svara
#88013 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Tjena Gustav,
Jag tycker Las Palmas är klart underskattat. Bra surf på sand & rev. Billigt och helt ok stad med en del konserter o event. Nackdelen är väl isåfall vattentempen & att det kan vara molnigt ibland. Med en hyrbil kan man alltid köra ner till Mas Palomas om det är stort & blåsigt. Ingen hög exotic-faktor direkt men ett tänkbart alternativ.

Logga in för att svara
#88015 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 0

jorgenl
graphgraph

Hej, har oxå varit i Pipa med familj, då en tjej som var två år och såg ut som en hippieunge med 5 kilo sand i håret och på hela kroppen - hela tiden.
Pipa är inte så kasst. När högern går av inne i stan är den riktigt bra, men sen är det som sagts, ett sönderblåst beachbreak - även på mornar, tyvärr. Men det var soft att åka dit med charter och bo på billigt hotell. Dock fick vi inbrott och tjuvarna bände loss vår safetybox med alla pengar/kameror, etc. Inte så kul.
Å andra sidan finns det en fördel med Pipa - du åker inte omkring i bil och rekar spots och gör din familj arg och irriterad för att du är ute och rekar hela tiden. Antingen funkar det inne i stan - då är det bra och då surfar du där. Eller så går ni hela familjen till beachen och då får du tugga sämre vågor. Men på ngt sätt blir det mindre hets. En ungtupp som Jakob fattar inte riktigt dem dimensionen - än

Logga in för att svara
#88019 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Den här diskussionen är alltid intressant tycker jag. Har du kollat här också surfsverige.se/index.php?option=com_kunena&Itemid=55&func=view&id=77984&catid=2#77984

Har varit o ceara, brazil med en 10-månaders, det var lite för varmt tyckte vi. Tror på protugal el kanarieö nästa gång

Logga in för att svara
#88026 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Cez Hassan, Immusane Morocco

Logga in för att svara
#88035 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Part 1 - no surfing - but just wait 'till Part 2 !!

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#88045 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Part 2 .... The green long board is from the bay in Immsuane ...

Logga in för att svara
#88046 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Båda videoklippen är blockerade av Sony Music när jag försöker titta.

Logga in för att svara
#88047 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Kan man komma runt det på något sätt?

Logga in för att svara
#88048 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

voip ... men får nog byta ut ljudspåret ... kommer snart!!

Logga in för att svara
#88051 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 7 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Bali ar val enklast men slanger in nagra bubblare

- Karibien (Barbados eller nan annan o)
(Bara 8h flyg tid)

- Mexico (Puerto Escondido )

- Sydafrika (KwaZulu-Natal)
(Samma tidzon sa ingen omstallning, ingen surf = safari)

- Senegal eller Cap Verde.

Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
#92672 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 2 månader sen Stoke: 5

Rehnso
graphgraph

Hej,

Nu har jag varit i Pipa i tre veckor och kan lämna följande surfbetyg:

Lajao(revbryt mitt i stan): Rolig höger som man även kunde göra vänster på. Sideshorevind som dock inte stör, lite folk och det funkade i stort sett varje dag när jag var där.

Madeiro(5 min i taxi): Longboardhögerpoint och den bästa nybörjarvåg jag har sett. Här kunde man få 30 sekundersåk. Funkade alla dagar.

Praia do Amor: Brasilianskt Töro! Vid onshorevind är det typ exakt som torö, vid ingen vind är det som vilket So Cal-beachbreak som helst. Typ. Funkade alla dagar med 50% onshore/50% ingen vind.

Sen finns ett ställe som heter Baia Formosa, och ligger 1 timme söder om Pipa. Där finns två stycken högerpoints som ligger 300 m från varandra, både mitt i byn. Där hade jag det bästa surfet ever i min dock något sparsamma surfkarriär.

Jag kan varmt rekommendera Pipa med omgivning då surfet var helt ok samt att vädret var perfekt och människorna var otroligt trevliga.

För er som bryr er finns här en liten semesterfilm(blandat surf+familj): www.vimeo.com/19234430

Logga in för att svara
#92675 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 2 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Trevlig film!
Får man fråga vad kalaset gick loss på?

Logga in för att svara
#92690 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 2 månader sen Stoke: 5

Rehnso
graphgraph

28 000 kr för flyg, då sonen har passerat 2 år.
Bodde bra och billigt på www.pipapark.com.br, ett riktigt bra ställe med lägenheter med kök. 7 000 kr.
Övrigt, mat(ganska dyrt i Pipa, middag för två cirka 250-300 kr),taxi, hotellnätter i Baia Formosa etc, typ 15 000 kr kanske.

Så kalaset slutade runt 50 000 kr.

Logga in för att svara
#92714 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 2 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Dax att råna en bank med andra ord!

Logga in för att svara
#92718 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 2 månader sen Stoke: 0

Eric
graphgraph

Gjorde ungefär samma runda som Rehnso i nov-dec. Pipasurfet var inte direkt världsklass då, en retsam sideshorevind blåste dygnet runt.

Formosa däremot var lite bättre skyddat för vinden. Bo på www.pousadalabonita.com så har du full koll, två fina högerpoints inom 5 min promenad. Barnvänligt där också!

Fernando do Noronha har fina tunga vågor utan speciell crowd. Rekomenderas!
Bjuder på några bilder från Noronha...

Logga in för att svara
#92719 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 2 månader sen Stoke: 0

Eric
graphgraph

.

Logga in för att svara
#92720 Svar: Familjeresa i vinter 14 år, 2 månader sen Stoke: 0

Eric
graphgraph

.

Logga in för att svara