Facebook data

1
vattenkamera
#8785 vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Mago
graphgraph

någon som har tips på bra och budgetvänlig vatten kamera? Hur funkar det med vatten hus till vanlig digital kamera?

Logga in för att svara
#8789 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen  

Thor

Här är några länkar till siter... det är tyvärr aldrig billigt med undervattenshus, men om du kör med en kompakt kamera kan du komma undan billigare än med en systemkamera, och andra sidan blir det avkall på kvaliten då. Moment 22 from hell. Anyway, här är länkarna:

dykterminalen.jetshop.se/default.aspx?main=ListProducts.aspx&cat=185
www.seaandsea.jp/
www.custom-surf-wake-photography-underwater-splash-camera-housings.com/new/index.php
www.pardoewaterhousings.com/
www.aquatech.com.au/waterhousings.htm
www.splwaterhousings.com/
www.surfhousings.com/Aloha%21.html

Hoppas dom är till hjälp!

Thor

Logga in för att svara
#8792 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Thor
graphgraph

glömde en länk...

www.ewa-marine.de/english/index.htm

dom gör mjuka hus som passar de flesta kameror. Jag har jobbat med dom i 7 år och det funkar, det är ett billigt alt. men tyvärr inte det säkraste, 3 kameror har fått sätta livet till. Livslängden på de svetsade sömmarna är inte så lång, det är tuffa tag i vattnet ibland, och med kyla och salt med i bilden blir plasten skör efter ett tag. Men väl värt om du vill testa lite.

Logga in för att svara
#8799 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen  

Esta.

Lyssna på Thor. Han kan sin sak! (Tack för igår, mannen. Kul att se dina fina pics i storformat.)

Själv e jag en novis på den fronten. Jag har precis beställt en Canon Ixius 850 IS med undervattenshus. Kommer inte ihåg var jag landar på i pris. 4-5000:- ? Och vet inte än hur lätt eller svårt det blir att plåta med den i vågorna...
Kolla www.scandinavianphoto.se

Logga in för att svara
#8801 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Auer
graphgraph

Som totalamatör vad gäller fotografering så undrar jag vad det är för fel på de små kompakta digitalkamerorna som är vattentäta, dvs utan vattenhus? T.ex. vet jag att Redax kör med en Pentax (kommer ej ihåg modellnamn) som lätt går att stoppa in under våtdräkten, vilket knappast är möjligt med kameror som behöver separata vattenhus. Själv är jag grymt sugen på att införskaffa en Olympus SW 770
www.olympus.com.au/component/option,com_product/id,135/task,detail/Itemid,69/
som skall vara vattentät ned till 10 m.
Vore intressant att höra fotoprofsens kommentarer till en sådan kamera?
//Auer

Logga in för att svara
#8808 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Mago
graphgraph

Tackar så mycket för hjälpen, hur mycket ligger dom mjuka husen på Thor? Och hur är ovanstående kamera (eller liknande)?

Logga in för att svara
#8810 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Thor
graphgraph

Dom mjuka Ewa- Marine husen ligger nånstans på 1500-4000 kr beroende på modell, men du måste kolla upp själv, det är mycket ungefärliga priser. Kompaktkameror har jag inte en aning om, det är ju ingen tvekan om att man kan få en bra deal på kompaktkamera+hus, men då har man ingen kontroll över slutartider, fokus eller skärpedjup.
Det mest irriterande är att inte bilden tas i exakt det ögonblick man trycker på slutaren, många kompaktkameror har en liten fördröjning där, och då kan motivet vara borta. Samma med en autofokus som inte riktigt förstår rörelse väl, då kan den liksom fokusera 'ett varv' innan den tar bilden, och då är motivet, posen, vågformen, ofta borta. Jag kör alltid manuellt. Scener i vattnet som kommunicerar väl existerar ofta bara bråkdelar av en sekund, och då gäller det att kameran gör vad den ska, det är svårt nog att fånga bra bilder ändå.

Canons systemkameror har hyfsad autofokus om man trots allt vill brottas med det.

Men det bästa är att köpa något som man tror att man kommer att trivas med, beroende på vilken typ av bild man vill ta. Och med kompaktkameror så är väl det viktigaste att tänka på att slutarfördröjningen ska va så kort som möjligt.

Kolla med tillverkare. Kolla plånboken. Prova er fram.

Logga in för att svara
#8811 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Auer skrev:
... så undrar jag vad det är för fel på de små kompakta digitalkamerorna som är vattentäta, dvs utan vattenhus?
//Auer

Du måste tänka att de bästa vågorna i Sverige (om det nu e här du/ni ska plåta) kommer under höst- o vinterstormar då man använder tjocka handskar. Kan bli svårt att komma åt knapparna med dom på. Därför har jag satsa på en vanlig digitalkompakt med tillhörande undervattenshus.
+ att UV-huset skyddar kameran bättre mot fotoskygga surfares fenor...

Logga in för att svara
#8816 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Thor
graphgraph

Du måste tänka att de bästa vågorna i Sverige (om det nu e här du/ni ska plåta) kommer under höst- o vinterstormar då man använder tjocka handskar. Kan bli svårt att komma åt knapparna med dom på. Därför har jag satsa på en vanlig digitalkompakt med tillhörande undervattenshus.
+ att UV-huset skyddar kameran bättre mot fotoskygga surfares fenor...[/quote]

Smart Esta! (o tack själv för igår! det va kul att ses!)

Det finns även små hållare till armen för vissa kompaktkameror så man kan paddla med dom utan problem, eller få skavsår på ryggen... jag skulle nog inte satsa på en 'vädertät' rackare, utan köpa nåt med hus. Det är för mycket som kan gå fel. Alla öppningar i en kamera kan läcka, runt avtryckare, kontroller, portar mm. mm. Med ett hus har man iallafall en liten chans att se om det läcker in vatten innan kameran dör, det läcker ju oftast bara lite, lite grann, och då kan man hinna simma in med den. jag har klarat en kamera så.

Men om det är nån som har en kompakt utan hus och det funkar väl så skulle det va kul att veta.

Logga in för att svara
#8819 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Bra tråd. jag har en fråga om hus till videokamera, fungerar säkert på samma sätt, men e det någon som har provat? har en sony videokamera och tänkte köpa mig ett hus nu i veckan. har någon något tips?

Logga in för att svara
#8823 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Såvitt jag förstår så funkar Pentax Optio WPi6 eller vad den nu heter fint, sen att några har pajat, men oftast får man en ny på garantin. Själv är jag sugen på Olympus Mju 725SW. Visst går väl packningar å annat sönder efter ett tag, men för 3 500:- så....eller?

Sett hur påsen till en maffig Nikon systemkamera ser ut, från EWA, en fotograf som var i CR körde med den, men jisses sicken klump, visst om man är proffs som er, Thor och Esta, men bara för att få lite kul bilder från vattnet.

Vet att vi pratat om detta tidigare, men att börja med att investera +7tkr för en systemkamera och sen nästan lika mycket för en "påse" känns väl sådär...

Min förra kamera packade ihop på stranden, en "vattentät" digikompakt skyddar även mot sanden. Tycker 770SW ser väldigt intressant ut, men finns den i Europa måntro, aldrig sett den förr?!

Logga in för att svara
#8824 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag är lite dum som ställer frågan, när jag ändå vet att jag kommer ta reda på det själv:

www.olympus.se/consumer/29_mju_770_SW.htm

Logga in för att svara
#8825 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hej Thor ! Kul att se dig på forumet. Länge sen sist men alla glada camparminnen från Fuerteventura sitter kvar!

Har du använt Nikonoskameror när du fotat? Kör du med blixt nånting.

Jag har själv köpt mig en Nikonos V, tyvärr har jag inte hunnit börja använda den än.

Går att hitta rätt billiga Nikonoskameror både här hemma och på tex Ebay.

Men det är ju inte digitalt då.

Hör av dig om du kommer söderöver!

Logga in för att svara
#8830 Svar: vattenkamera 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Thor
graphgraph

ErikG skrev:
Hej Thor ! Kul att se dig på forumet. Länge sen sist men alla glada camparminnen från Fuerteventura sitter kvar!

Har du använt Nikonoskameror när du fotat? Kör du med blixt nånting.

Jag har själv köpt mig en Nikonos V, tyvärr har jag inte hunnit börja använda den än.

Går att hitta rätt billiga Nikonoskameror både här hemma och på tex Ebay.

Men det är ju inte digitalt då.

Hör av dig om du kommer söderöver!

Erik, grymt att se din röst i skrift! Det var verkligen gamla glada, men hyfsat suddiga, minnen från Fuerte!

Hoppas allt är väl, måste hooka nån gång. Du vet var jag finns om du kommer häråt oxå.

jag har kört en gång med Nikonos, och det funkar ju bra, men som sagt, det är neg eller dia som gäller då. Det är ju min favorit (neg), men vi är ju fan gamla rävar. Man har om jag minns rätt lite mindre valmöjligeter med program och sånt på Nikonosen. Men det kanske inte spelar så stor roll.

Om man vill köra analogt så går det att göra riktigt bra deals som du säger. Både på ebay och annorstädes.

Blixt är jag novis med, men det är bara att prova. Det vanligaste är väl att fota med head-on i sen skymmning eller tidig gryning för att få ut effekt av den, men du måste va nära. Sen finns det ju oxå externa blixtar med IR utlösare från kameran, men då måste man va väl tajmad med den(dom) som simmar med blixten(arna), men det kan bli grymma resultat med rörelse oskärpa och annorlunda 'frysta' blixtvinklar. Vet ej hur det funkar med Nikonos.

Problemet med alla dom här vattenhusen, och kamerorna, är att alla är olika, och oftast är inget kompatibelt med någonting, (förutom Ewa-Marines mjuka hus). Så vill man investera 'lagom' så sitter man på en rigg som man kanske inte kan bygga på, även om man skulle vilja. Samma med att utvecklingen går framåt i en takt som gör att din grej är omodern när man har haft den i vattnet en gång.

För att summera är det några frågor man kan försöka svara sig själv på:

Vad för slags bild vill jag ta? Digitalt el. analogt. Högupplöst eller inte.

Vill jag kunna bygga ut min rigg? Nya objektiv, blixtar, etc.

Hur mycket kvalitet, versatilitet, vill jag offra? Variabler med vikt, pris och storlek kontra bildkvalitet och driftsäkerhet.

Sen är det bara att göra sin lilla research och hosta upp sina dollars. Man kan väl kort säga att man får det man pyntar för.

Logga in för att svara
#9652 Svar: vattenkamera 18 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Esta. skrev:
Själv e jag en novis på den fronten. Jag har precis beställt en Canon Ixius 850 IS med undervattenshus
WARNING!!!
Hämtade ut kameran idag, tog ngr bilder som jag sen tankade över till datorn och... AAAAAAAAH!!! SÄMSTA BILDKVALITÉ JAG NÅNSIN SETT FRÅN EN DIGITALKAMERA (här var jag tvungen att ta till Ratmanfasoner, hehe) 7.1 MP my ass! Dom super nog friskt i Japan med...
Så köp för bövelen INTE denna kamera!
Tur att det finns öppet köp. Jag lämnar tbax den imorn bums!
Så nu e jag på jakt efter en annan digital kompaktkamera med undervattenshus. Ngr förslag? Priset e inget problem men MÅSTE vara godkänd bildkvalité!!!

Logga in för att svara
#9657 Svar: vattenkamera 18 år, 2 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

blir lite osäker när du säger "digital kompaktkamera med undervattenshus" men om du avser vattensäkra av varianten Olympus Mju 7xx SW eller Pentax Optio WPi6 så är den senare okej. Skall själv köpa mig en 770SW så fort den börjar komma ut i handeln. Nackdelen är att Olympus kör med sina egna förbannade minneskort, så mina 1Gb SD-kort funkar inte.

Nej en Nikon D80 och en Olympus Mju 770SW känns rätt väg att gå, även Nikonen inte kommer att inhandlas än på ett tag.

Här är ett foto jag tog på Jens i vattenbrynet vid Playa Ondareta eller något sådant, bunkern efter kanalen en bra bitt norr om Les Cavaliers. Slutet maj början av juni '06.

Logga in för att svara
#9658 Svar: vattenkamera 18 år, 2 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Ehrm alltså fotot är taget med en Pentax Optio WPi5 el. 6

Logga in för att svara
#9659 Svar: vattenkamera 18 år, 2 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Nu kom jag på att jag var i frankrike och inte spaninen så självklart var det Ondres Plage jag menar, här är ett foto till med samma vattenkamera, dåligt eller bra, jag vet inte:

Logga in för att svara
#9682 Svar: vattenkamera 18 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Daniel skrev:
Ehrm alltså fotot är taget med en Pentax Optio WPi5 el. 6
Jo men jag vill ha ett separat undervattenshus med stora knappar.
Lämnade tbax Ixusen idag - inga problem. Har fått låna hem en Canon G7 över helgen. Ska ju vara den 'bästa' kompakten... Finns oxå uv-hus till den. Men ca 7000:- för hela kalaset. Dyra leksaker...
Fattar inte hur undermålig bildkvalité det e på digitala kompakter när man passerar ISO200! Även på G7:an. Nästan så att jag funderar på att använda en analog kompakt tillsammans med ett Ewa-marine Dykhus... Nåväl, det lutar ändå åt G7:an...
Annars vore det skoj att plåta med en Sea & Sea Undervattenshus DX-5D men då ska drygt 25 papp på bordet + att det blir en klump på ca 5 kg att hålla i (inkl kameran)!

Logga in för att svara
#9683 Svar: vattenkamera 18 år, 2 månader sen Stoke: 0

Ekläpp
graphgraph

5 kg? En baggis...Man får bra pulver i benen på köpet när man ligger där och
sparkar förtvivlat med simfötterna för att komma upp lite över ytan och plåta.
(värre med 25 papp iof:( )

Logga in för att svara
#9687 Svar: vattenkamera 18 år, 2 månader sen Stoke: 25

MattiasK
graphgraph

Esta...

Vore kul att se vad du tycker är kass kvalité på bilderna, om du sparade några bilder. Nyfiken mest för jag (utan egen erfarenhet) läst mest positiva saker om Canonen? Bruset är ju iofs en av de största skillnaderna mellan kompakter och systemkameror pga att sensorn är så liten i kompakterna och de envisas med att trycka in en massa pixlar som ändå bara blir brus tillslut.

Jäkligt sugen på ett uvhus för D200. Men usch va dyrt.

Logga in för att svara
#9689 Svar: vattenkamera 18 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

För närvaqrandwe e jag aspackad efter melodifestivalefterfest o försökerb redigera pics truilln olkaltidninghen men e ej klar i skallen à la lappland så brus kan du ge dig på att det e im knooppen just nu. o vad jag hjatar tangent bord som rör sigh. bla bla bla bla gick det att läsa?...
återkommer med klarare besked nån ggn........

Logga in för att svara
#9692 Svar: vattenkamera 18 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

öööööö? Var det jag detta?... haha, så det kan gå.

Logga in för att svara
#9693 Svar: vattenkamera 18 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha!

Har testat några olika varianter på vattenhus för både videokamera och "vanlig" kamera.

Om man bara vill ta lite enklare bilder så funkar Pentax Optio utmärkt, har iofs haft sönder en och supit bort en annan, så jag är inne på min tredje nu... Om det är mörkt och jävligt så orkar den inte tyvärr, men har endå sett en hel del fina bilder från Sverige tagna med den.

För ett par år sen hade jag en Canon kompaktkamera med vattenhus, men den var väldigt klumpig och blev inte använd så mycket tyvärr.

Sen har jag ett SPL vattenhus till min videokamera, det är gjort i aluminium och väger nästan inget alls och känns väldigt säkert.

Skulle jag köpa en ny kompaktkamera nu skulle jag själv satsat på Olympus nya, den ser ut att vara klart bättre än Pentax.

En annan sak som är viktig är batteritiden när man fotar/filmar i kalla miljöer. Hade problem med videokameran i början innan jag fick skaffat ett fett batteri. Tar längre tid än man tror att lägga ner kameran i vattenhuset (helst vill man kanske inte göra det på stranden) och skruva på alla skruvar, och ibland när man gjort allt så visar det sig att man har fel inställningar på kameran och får börja om igen....

Tyvärr så har jag inte fått filmat så mycket med vattenhuset, är grymt svårt. I efterhand så ångrar jag nog lite att jag inte köpte ett vattenhhus till systemkameran istället.

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!