Facebook data

1
Jobba utomlands
#87518 Jobba utomlands 14 år, 8 månader sen Stoke: 1

k.s
graphgraph

Tjena, jag är antar att det redan finns någon tråd liknande denna men då jag är lat och inte orkar leta igenom alla inlägg så gör jag en ny.

Mitt jobb tar slut om cirka 1 månad, då har jag lyckats skrapa ihop en smärre summa pengar som jag tänkt använda som startkapital till en resa. Mina tankar är för tillfället att försöka hitta ett jobb utomlands, kriterier för stället är självklart att det ska gå surfa (:

Min fråga till er är om ni har något speciellt ställe att rekommendera, om ni har tips på var och hur jag söker ett jobb hemifrån Sverige och hur man kan få tag på bostad.
Jag har funderat lite på Portugal, har någon erfarenheter därifrån?

Är tacksam för alla svar.
Peace

Logga in för att svara
#87523 Svar: Jobba utomlands 14 år, 8 månader sen Stoke: 1

Jesper
graphgraph

Tja,
Jag jobbade och surfade i NZ för ett par år sedan och tyckte det var riktigt bra! Det är lätt att få ett working holiday visa och enkelt att få jobb. Jag flyttade runt lite men tycker att New Plymouth var ett grymt ställe att bo på. Runt New Plymouth har du hela Taranaki området som har massa surfspots inom en timme och tack vare att det är som en halvö kan du surfa på i stort sett alla swellriktningar utom östligt. Du måste dock köpa en bil så du kan ta dig runt...

Lycka till!

Logga in för att svara
#87528 Svar: Jobba utomlands 14 år, 8 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Jag haller med Jesper! Latt att flytta runt, latt att hitta jobb pa vinerier, fruktodlingar eller bondgardar. Du kan fa holiday working visa for ett ar om du ar under 30. Massor av surf ocksa!

Logga in för att svara
#87533 Svar: Jobba utomlands 14 år, 8 månader sen Stoke: 0

hinge
graphgraph

Jesper // Finns det någon speciell sida att söka jobb på som du rekommenderar? (till NZ)

k.s. // Att stanna inom europa i början kan ju vara smart. Det kan ju hända att du inte trivs, eller får hemlängtan, och då är det inte lika roligt om du är på andra sidan jordklotet.
Själv bor jag i Malaga. Det är ca 1,5 timmes bilfärd till Tarifa, Conil, Cadiz som erbjuder året runt surfing. Under vinterhalvåret kan det bli riktigt bra vågor här också. 2 timmar från Marocko och 3 timmar från Portugals gräns. Dessutom är Malaga en av europas mest liberala städer, vilket är väldigt trevligt då det i stort sett är fritt fram att.... puff the magic dragon.... på stranden efter en lång dags surfing.
Svenskar är väldigt respekterade i Spanien, och får jobb lättare än andra.
Det finns ju bättre surfplatser i Spanien dock som San Sebastian eller alla andra norra delar, men om du söker en tryckande hetta (40 grader om dagen i skrivande stund) så rekommenderar jag Malaga.

Lycka till från mig med!

Logga in för att svara
#87536 Svar: Jobba utomlands 14 år, 8 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Vet inget om Portugal, men om du är intresserad av Nya Zeeland så kan du ju alltid google på orchards New Zealand. Det har varit lätt att få jobb på fruktodlingar tidigare, och många åker bara dit och åker runt och frågar, men Nya Zeeland fick sig en rejäl dänga av lågkonjunkturen, och jag vet att det har varit svårt att få jobb på tex restauranger (vilket inte var något problem för ett par år sen), och hur det är med fruktplockning och vindruvor i nuläget vet jag inte, så det kan ju kanske vara bra att ta kontakt med några innan man tar sig dit...

Liiiiite avis jag är

Logga in för att svara
#87539 Svar: Jobba utomlands 14 år, 8 månader sen Stoke: 1

Jesper
graphgraph

www.syoguiden.com/default2.asp?ID=0&ID2=4068&BenID=1 länk till lite olika jobbsökarsidor i NZ. Själv tog jag med mig ett gäng CV:n och bara gick runt till olika barer, fick jobb på 4 olika ställen så det är nog det lättaste sättet... Hör av dig i min gästbok ifall du behöver några andra tips.

Logga in för att svara
#87543 Svar: Jobba utomlands 14 år, 8 månader sen Stoke: 1

k.s
graphgraph

Tack för alla svar! Har kollat lite på NZ nu och det lockar rätt så rejält
Hur är det med boende? Lätt att hitta? Dyrt?
Malaga har jag faktiskt inte ens tänkt på som ett alternativ fören nu, jag ska genast börja kolla lite på det!
Fortsätt gärna komma med idéer och tips!

Logga in för att svara
#87553 Svar: Jobba utomlands 14 år, 8 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Nya Zeeland är kanon Backpacker kostar ungefär NZ$20-30. Tälta brukar gå bra, eller köpa en gammal van att campa i. Du kan få tag på en skaplig van för runt NZ$1500 (kan säkert hitta billigare om du har tur). Om du jobbar på fruktodlingar eller bondgård så har de ganska ofta bostad att hyra ut. Jag plockade korsbar ett tag och de hade en husvagn uppställd. Det är vanligt att man delar bostad, och man kan hyra ett rum i hus för allt från NZ$50/vecka och uppåt. Man brukar också kunna få bo gratis på backpacker mot att man jobbar lite.

Ändrat av Hea
Logga in för att svara
#87558 Svar: Jobba utomlands 14 år, 8 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Du får workingholliday visa i Australien också.
De mesta vad de gäller jobb funkar nog på samma sätt. Själv jobbade jag på en såg och staplade bräder för hand

Lycka till!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!