Facebook data

1
Tips?
#87090 Tips? 14 år, 9 månader sen Stoke: 1

Jonas-144
graphgraph

Hej allihopa, är ny här och ny på brädan

Tänkte sticka till Torö nån dag om det ser lovande ut och jag har några frågor:

Några regler i vattnet som är bra att känna till?
Fungerar Torö för en nybörjare eller rekomenderar ni någon annan spot?
Kanske några allmänna do's and don'ts?

Ha de gött!

Logga in för att svara
#87091 Svar: Tips? 14 år, 9 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

det finns en hel del om du söker på forumet. det finns ganska mycket att hålla koll på. torö är bra, men det ska inte va så stort när man är ny...

akta så att ingen får din bräda på sig. låt bli vågor som nån redan surfar. paddla ut där ingen verkar surfa.

om det kommer en stor bruten våg mot dig, kolla bakåt så ingen är bakom, hoppa av brädan, håll i leshen, och dyk under vågen. det brukar funka bäst och göra minst skada när man är ny.

Logga in för att svara
#87092 Svar: Tips? 14 år, 9 månader sen Stoke: 2

Rikkard
graphgraph

Tjena,

Jag tycker inte att Torö är bra för nybörjare p.g.a att om det är litet så bryter det nära stranden som är stenig.

Stort är svårt att kontrollera samt mycket folk i vattnet.

Logga in för att svara
#87093 Svar: Tips? 14 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det där var ett ovanligt dumt råd. Gör det inte till en vana att släppa brädan överhuvudtaget förutom i absoluta nödfall. Den enda anledningen till att inte hålla i brädan i svenska småpissvågor skulle vara ifall man är på väg mot en sten eller botten som suger torrt.

www.surfline.com/surfology/surfology_borl_index.cfm

Läs noga reglerna på denna sidan istället, ifall det är något du inte förstår fråga nån ute i vattnet istf att klanta dig.

Logga in för att svara
#87096 Svar: Tips? 14 år, 9 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

jo att hålla i brädan är ju tanken, men som ganska färsk, minns jag många tummlingar då man försökt duckdiva, eller komma över ett för stort vitvatten med minimalen. det blir oftast mycket värre än att hålla i leshen precis vid brädan och sedan "kolla-hur djupt-det-är-sjunka". detta gäller när man blir rädd för vågen som kommer, inte annars. det första rådet är att se till att ingen får din bräda på sig!

på torö finns det många som surfar, som man kan kolla på och prata med, mycket bra för en nybörjare.

Logga in för att svara
#87099 Svar: Tips? 14 år, 9 månader sen Stoke: -1

kax
graphgraph

Ja, det är mycket viktigt att du läser alla reglerna som finns. Specielt den länken som ErikG tipsade om. Läs den helst 2-3ggr o be sen en kompis att förhöra dig. Torö e ju som vi vet en "hot zone".

Logga in för att svara
#87105 Svar: Tips? 14 år, 9 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

sen behöver man inte surfa där alla är heller.. jag kan surfa helt okej men ajg håller mig ändå på egna ställen för att va säker.. och sen för att slippa en del muppar som tror att dom äger vattnet..

Logga in för att svara
#87181 Svar: Tips? 14 år, 8 månader sen Stoke: 1

Jonas-144
graphgraph

Tack som fasen för alla bra svar.
Drar till Torö så fort det ser bra ut, om någon behöver ride från södra stockholm i veckan och har lust att dela bensinpengen är det bara att säga till!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!