|
#86931 |
Surfspots i Norrtäljetrakten 14 år, 9 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Nån som känner till några bra spots i Norrtäljetrakten?
Jag vet att det är lite känsligt det här, men om nån känner sig givmild så blir jag glad!
|
|
|
|
|
#86939 |
Svar: Surfspots i Norrtäljetrakten 14 år, 9 månader sen |
Stoke: 8 |
|
Jo, att fråga om surfspots på ett forum, som detta, är nog som att gå in till en butik där dom säljer klockor och fråga vad klockan är. Dom kommer förmodligen att titta lite underligt på dig och inte ge dig ett svar.
|
|
|
|
|
#86992 |
|
Ja precis. Ända skillnaden är att på ett forum finns det alltid någon som gladerligen förklarar det uppenbara 
|
|
|
|
|
#86999 |
Stoke: 9 |
perry
|
Då bryten däruppe i trakten verkar kunna hålla för max 3-4 personer, så blir jag ytterst förvånad om du får något svar alls. Tyvärr!
|
|
|
|
|
#87004 |
|
Gillar liknelsen med klockbutiken, istället för att fråga efter klockan så är det väl bara att titta på någon av klockorna..
Samma sak gäller väl för forumet? Det är ju bara att titta igenom några av de gamla trådarna så lär du finna det du söker?
|
|
|
|
|
#87005 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Det finns ju faktiskt både sjökort och flygfoton GRATIS på nätet...suck
|
|
|
|
|
#87006 |
Stoke: 29 |
Esta
|
ErikG skrev:
Det finns ju faktiskt både sjökort och flygfoton GRATIS på nätet...suck
Som när jag en dag hittade detta flygfoto över Pig Smile harbor, ett gäng mil från Norrtälje, och förstod att det var där man höll till.

|
|
|
Ändrat av Esta
Logga in för att svara
|
|
#87007 |
|
Mats väg är en vänster inte allt för långt från norrtälje. Den är dessutom inte speciellt hemlig!
|
|
|
|
|
#87015 |
Stoke: 6 |
Nicko
|
perlin skrev:
Nån som känner till några bra spots i Norrtäljetrakten?
Jag vet att det är lite känsligt det här, men om nån känner sig givmild så blir jag glad!
Hade det varit så att det fanns gott om tillfällen att surfa i Sverige och speciellt Väddö så hade jag och andra glädjeligen delat med sig här på forumet. Men så är det inte....
Jag vet inte hur många timmar jag och andra har spenderat på att leta efter vågor på alla möjliga ställen runt om i sverige. Och det har gett utdelning, det finns inget skönare än att hitta ett nytt spot. Man kanske inte är först, men det smakar så mycket bättre efter allt slit.
Så mitt råd är, skaffa sjökort över området, sök på internet och definitivt inte fråga här. Med lite sunt förnuft borde du fatta vilken vindriktning det ska blåsa och sen är det bara ut och leta.
Att surfa i Sverige är inte lätt, varför skulle vi göra det lättare för dig?
|
|
|
|
|
#87019 |
Stoke: 28 |
|
Esta skrev:
Som när jag en dag hittade detta flygfoto över Pig Smile harbor, ett gäng mil från Norrtälje, och förstod att det var där man höll till.
Pig Smile Harbor hängde ni med där!! Hahahaha!!
|
|
|
Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
|
|
#87023 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Gazzer skrev:
Pig Smile Harbor hängde ni med där!! Hahahaha!!
En sk fri översättning... hehe
Men okey, ett tips: ca xxx m rakt österut (fågelvägen) från storkajen finns Bic reef.
|
|
|
Ändrat av Esta
Logga in för att svara
|
|
#87030 |
Stoke: 28 |
|
Kolla på repet!! Kan komma väl till pass mot "obehöriga" eller folk som inte vet hur man ska bete sig i linjeuppen (... "line up") 
|
|
|
|
|
#92924 |
Svar: Surfspots i Norrtäljetrakten 14 år, 2 månader sen |
|
Hampan skrev:
Gillar liknelsen med klockbutiken, istället för att fråga efter klockan så är det väl bara att titta på någon av klockorna..
Samma sak gäller väl för forumet? Det är ju bara att titta igenom några av de gamla trådarna så lär du finna det du söker?
Jag gillar också liknelsen med klockbutiken, framförallt därför att jag önskar att det var som i klockbutiken på det här forumet ibland, har man inget svar alt. vill man inte svara så gör man inte det.
Självklart kan jag också leta och jag gör det.
För övrigt, vad tycker ni generellt om crowdsen i Sverige? Min upplevelse är att de inte är olidliga i en internationell jämförelse. Har t. ex. surfat många populära bryt som är mer crowded än Torö, vilket ju borde vara Sveriges mest crowded bryt. Finns det många spots som är överfulla?
|
|
|
|
|
#92925 |
Stoke: 15 |
|
På torö är väl inte problemet lika påtaligt. Problemet blir på små tighta points. Torö kan ta 200 pers, ett annat spot kan ta 10st som fattar galoppen eller 5 som inte gör det.
Jag skulle säga att crowd problemet inte är så mycket antalet folk i lineupen utan folks attityd och kunskap, oavsätt nivå på surfaren.
|
|
|
Ändrat av freddandson
Logga in för att svara
|
|
#92926 |
Stoke: 33 |
|
|
|
|
|
#92927 |
|
Andiss skrev:
Hahaha! Sjukt
|
|
|
|
|
#92929 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
perlin skrev:
Hampan skrev:
Jag gillar också liknelsen med klockbutiken, framförallt därför att jag önskar att det var som i klockbutiken på det här forumet ibland, har man inget svar alt. vill man inte svara så gör man inte det.
Självklart kan jag också leta och jag gör det.
För övrigt, vad tycker ni generellt om crowdsen i Sverige? Min upplevelse är att de inte är olidliga i en internationell jämförelse. Har t. ex. surfat många populära bryt som är mer crowded än Torö, vilket ju borde vara Sveriges mest crowded bryt. Finns det många spots som är överfulla?
Crowden varierar rätt mycket från dag till dag här nere i Skåne. Man märker ofta ganska direkt när det är utsocknes på besök på vissa ställen. Det funkar oftast betydligt bättre de dagar det mest är folk som har rutin på stället de surfar på.
Trängseln blir hela tiden värre och värre skulle jag vilja påstå, man får givetvis leva med detta och göra det bästa av situationen. Det som jag har svårt att acceptera är folk som konstant ligger i vägen.
Det handlar ofta om väldigt enkla saker som att paddla runt brytet i en rejält VID båge, hålla REJÄL KOLL efter större set ifall man ligger på insidan och plockar mer frekventa mindre vågor. Förmodligen skulle man kunna lära även en surfande chimpans dessa enkla sakerna så det finns kanske hopp? Alla ligger vi ju fel själva nån gång men att konstant göra det under en hel session går fan fetbort, då bör man träna upp sin surfing på enklare surfspot som kanske finns runt hörnet nånstans. Nu kommer nån förmodligen kalla mig gnällgubbe osv men det kan jag ta.
|
|
|
|
|
#92933 |
Stoke: 21 |
JFL
|
perlin skrev:
Ja.
För övrigt finns det väl ingen anledning att tro att Torö skulle vara det mest befolkade? Skulle tro att det bor ca 5 miljoner inom ett par timmars bilfärd från NV Skåne, vilket gör upptagningsområdet nästan dubellt så stort som Stockholm.
|
|
|
|
|
#92941 |
|
FEL!
Detta ar upptagnings omradet for NV skane...det ar bara en tidsfraga innan Tysken kommer.
(Narmare fran Hamburg an fran 08land )

|
|
|
Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
|
|
#92943 |
|