|
#86020 |
Firewire dominator 14 år, 10 månader sen |
Stoke: 11 |
|
Har funderingar på att köpa en från UK. Mina två problem är priset som är saftiga 6300, och sedan att de bara har den som 5'8 när jag vill ha en 5'6. Såg att det är en del som surfat dessa brädor, vad säger ni....är det så stor skillnad på dessa två brädor att det är värt att vänta till i höst om man vill ha en 5'6? Hur e flytkraften i förhållande till andra glasfiber och expoxybrädor?
|
|
|
|
|
#86021 |
Svar: Firewire dominator 14 år, 10 månader sen |
Stoke: 10 |
|
Flytkraften beror på volymen, 5.8 är 31liter och 5.6 är 28.3 liter. Priset jag hittar i england är 5900 kr +frakt.
Själv kör jag en 5.10, 33.5 liter och trivs bra med det skulle kunna gå ner till 5.8 men då kan jag ej använda våtdräkt.
Kika på Firewires hemsida och kolla vad de rekommenderar just för dig och din skill!
|
|
|
|
|
#86023 |
|
är ingen storviktare då jag endast väger 68 kg men rent spontant när jag tittat på det du sa känns det som att 5'8an är för "stor".
Priset jag skrev var också inklusive frakt på 4o pund så det blir väl lika ungefär.
|
|
|
Ändrat av Frankie
Logga in för att svara
|
|
#86141 |
Stoke: 5 |
|
någon som har hittat en affär som säljer dominator billigare? 
|
|
|
|
|
#86157 |
Stoke: 4 |
Lee
|
From UK they cost around 500 pounds plus delivery. That aint so bad considering you get fins. In Australia they cost around 900 to 950 aud without fins. From the US they cost around 700 usd plus you gotta pay import tax (maybe), so england is probably the best/cheapest in the long run. The thing is if you want a FireWire board you gotta pay, Firewire have created a niche where they can stop retailers from lowering the price and thus undervalueing the product.
|
|
|
|
|
#86165 |
Qanik
|
Jag testade min kompis bräda här i Norge för ett tag sen och planerar att köpa en (eller rättare sagt han ska köpa den i usa åt mej nästa gång han är där).
De är en riktigt grym bräda som har nämnts här i andra trådar.
Tänk på att du har en del kilo våtdräkt på dej om du surfar senhöst och vinter.
Enligt deras egen byers guid så bör du köpa en 5'10" (Antog att du är intermediate, efter som få svenskar är avancerade enligt internationell standard. Plus att Sverige har sötvatten som ger mindre flytkraft). Lite extra flyt ger mer fart och större möjligheter till "flairy moves" 8)
Bäst är de ju om man kan få provsurfa en bräda så man får känna hur den är och vilken storlek man behöver.
De fanns några dominators till salu här för ett tag sen...
Lycka till med handlandet
|
|
|
|
|
#86173 |
|
Tack för svaren!
Jo jag vet att jag har dräkt o allt men i och med att jag surfar en 5'6 idag med samma mått som jag är nöjd med så känner jag inte för att byta upp mig en storlek. Har varit i kontakt med secretspot.co.uk
och de säger att alla 5'6or är slut i hela europa. Var köpte ni era brädor ni som har och vad betalade ni? inklusive frakt och försäkring har jag fått ett pris på 6300....
|
|
|
|
|
#86180 |
|
Secretspot. 2 brädor 510 pund st. 500 kr frakt. Snabb leverans samt bra service............
|
|
|
|
|
#86182 |
Stoke: 101 |
|
De har höjt från 40 till 50 pund i frakt dock. Men jag rekomenderar oxå dem. Mycket trevliga i telefon.
Bästa är att slå dem en pling. Deras sida är inte alltid 100% uppdaterad.
0044-1723 500467
|
|
|
|
|
#86185 |
Stoke: 4 |
Lee
|
I also bought a dominator from secretspot.co.uk and I can also recommend them. They should have more boards coming at the start of July, ring and talk to them I did and found them to be very helpful.
|
|
|
|
|
#86573 |
Svar: Firewire dominator 14 år, 9 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Regner også selv med at købe en FIREWIRE DOMINATOR.
Udover Secretspot, har www.boardshop.co.uk også FIREWIRE, og er til at forhandle med, hvis man køber nogle ekstra ting.
Surfs up....
Janus
|
|
|
|
|
#87457 |
Svar: Firewire dominator 14 år, 8 månader sen |
|
Tillslut vart det iaf en dominator. Köpte den från boardshop som var mkt bra att ha o göra med! Bräda och frakt landade på strax under 6000 loppor, dyrt men förhoppningsvis värt det... Hoppas på lite vågor snart så man får prova bara....

|
|
|
Ändrat av Frankie
Logga in för att svara
|
|
#87458 |
|
|
|
|
|
#87460 |
Stoke: 2 |
dana
|
Vilken size blev det? Du kommer inte bli missnöjd!!
Ge gärna lite feedback på hur du tyckte den funka. Min Flexfire va sjukt bra i offshore och hollow indo-vågor i somras, dock mindre bra när det blev lite choppy. Men då är den tunn som satan oxå. Lycka till! peace
|
|
|
|
|
#87461 |
|
vart deras 5'6a! återkommer så fort som den är testad...
|
|
|
|
|
#87462 |
|
Snygg tailpad. Likadan som jag har på Storebror 6.0 
|
|
|
|
|
#87467 |
|
Tillykke med boardet.... 
købte også selv en 5,10 Dominator fra boardshop (god service), så nu venter jeg bare på bølgerne.
Janus
|
|
|
|
|
#87488 |
Qanik
|
Jag har hunnit testa min 6'0"a 2-3 gånger.
De har tagit ett par sessions att känna mej helt hemma på brädan. Har en känsla av att de bla beror på att jag kört den som en quad viket gör att man får "vänta" lite för att tailen sa sätta sej innan man svänger. Däremot så a quad löst och fint 
Har inte testat den som thruster än, men de kommer.
Jag gillar den starkt och de känns som helt rätt typ av bräda för skandinavien
|
|
|
|
|
#93293 |
Svar: Firewire dominator 14 år, 1 månad sen |
|
Vill bara tipsa om att Secretspot.co.uk får in nya Firewire brädor i mitten av Mars. För er som är sugna att köpa er en.
De populära modelerna tar slut rätt snabbt!
Pundet är rätt lågt nu oxå.
*OBS, jag får ingen provision på detta!
Ville bara tipsa som sagt.
Danne
|
|
|
|
|
#93332 |
Stoke: -4 |
|
halloj!
kör en bump här i tråden!
Nu ere så att jag kollat på dominatorn men är lite kluven vilken size man ska köra,
På de flesta reviews säger dom att man inte ska va rädd att droppa i längd ,men frågan är hur mycket ,
Enligt deras hemsida såligger jag runt 6,4 -6,8 men vågar man kliva ner på 6,2?På reviewsen säger dom 6,6-6,8 för gröna surfare, Har surfat en lightning bolt minimal 7,0 innan, Skulle klassa mig själv som Grovt Gröngöling, Blir mest surf i stockholms området,men även en o annan hossegor resa!
Väger 85kg
187 lång
Tacksam för svar
|
|
|
|
|
#93333 |
Stoke: 30 |
|
looks like an interesting board. I saw a 5'6" that I got to feel up and they are packed with volume. It looked almost too big for me and I am 173 and weigh about 75k, usually surf a 5'11" x 18 1/4 x 2 1/4" shortboard
|
|
|
|
|
#107840 |
Svar: Firewire dominator 11 år, 5 månader sen |
Rig
|
Bumpar lite…
Har tänkt få tummen ur och köpa en nu inför vintersemestern.
Finns det något skäl att kolla på andra FW modeller, i.e. spitfire etc., eller är dominatorn fortfarande king som vågfångande allrounder?
Undrar också vad man ska skaffa för boardbag, funkar det klämma i en 5'10 i en standard 6'0 travel bag eller behövs det större pga all volym?
|
|
|
|
|
#107848 |
Svar: Firewire dominator 11 år, 5 månader sen |
|
vill lägga till att Surfer's i Varberg har dem till samma pris ungefär
Jag tycker det ser ut som en riktigt smart shape
Och Rig, som allrounder tror jag inte du behöver kolla på så mycket annat, däremot om du vill ha en grovel board så finns det mycket annat
|
|
|
|
|
#109923 |
Svar: Firewire dominator 10 år, 3 månader sen |
|
Bumpar denna
Jag är sugen på en spitfire/dominator men är osäker på vilken storlek.
Läst massor på nätet men blir inte riktigt klok på vilken storlek jag ska köpa. Är 1.80 och väger 70 kg, 39 år. Surfar mest på Torö men blir en vecka utomlands nån gång om året. Har surfat på resor utomlands i 15-20 år men med långa uppehåll. Mest varit vindsurfingfokus. Börjat surfa i sverige de senaste två åren. Blir inte så många dagar per år (ca 15 i år). Skulle tippa på att jag är medmelmåtta med svenska mått mätt. Kör för närvarande på en webber afterburner 6'6 19 1/2 2 1/2. Tippar att den är på ca 32 L. Vill få upp wavecounten men ha en bräda med hyfsad performance och som är enkel att paddla då jag är otränad. Vill gärna kunna duckdiva brädan på ett stökigt Torö också. Kommer behålla Afterburnern för stora dagar.
Har surfat runt en hel del och provat olika volymräkningssnurror inklusive firewires. Dom säger att jag bör ligga mellan 45 och 55 L. Låter stort.
Nån som kör dom/spit? Vad kör ni för storlek? Vilken size ska jag satsa på?
Pär
|
|
|
|
|
#109929 |
|
|
|
Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
|
|
#109930 |
Dawe
|
Själv så surfar jag på 6.0 Dominator med 34.9 liter i volym, sedan januari detta år. Jag väger 67 kg och är 174 cm. Jag har bott i Portugal i snart ett år nu och surfat en hel del. Själv är jag väldigt nöjd med den och den fungerar bra i de mesta typer av förhållanden och vågor, är det väldigt branta vågor önskar jag att jag haft lite mer rocker på nosen (för att undvika nosedive) dock.
/ David, www.davidlindahl.me (min blogg med surfing från Portugal)
|
|
|
|
|
#109941 |
|
Tack för svar. Vet att detta är en utjatad fråga. Såg att jag ljög om min vikt. Väger 80 kg. Lutar åt att köpa 6'4 an. 41.5 L. Det är ändå i underkant mot vad FireWire rekommenderar om jag är ärlig mot mig själv avseende skills, form etc. Provade en potatonator 47 l i somras och den var rätt stökig att duckdiva även i mindre vågor. Tror ni det kan bli svårt med 41.5 L? Vågorna kommer ju rätt tätt på Torö om man inte vill vänta på en lucka ...
Hade fint!
Pär
|
|
|
|
|
#109942 |
|
Jag skaffade en 6,2 Spitfire i höstas som jag är mycket nöjd med. Väger 90 pannor, 186 cm lång och har god fysik. Tycker inte du ska köra Spitfire/Dominator med för mycket volym. Är du ute efter att få mycket surf när det är riktigt litet och slappt så ska du kika på andra modeller. Spitfire/Dominator är en bäda som du kan surfa som en klassisk shortboard med fördelen att du kan få lite mer volym under fötterna och ett bredare användningsområde. Fungerar bra i många förhållanden och är perfekt om du ska resa runt med 1st bräda.
|
|
|
|
|
#109948 |
|
Tack
Har tänkt att köra Sverigevågor (Torö från bröst till huvudhögt. Vågorna är rätt slappa efter en hyfsat brant takeoff) och resa med den som ända bräda. Eftersom jag är relativt otränad och det är ganska långt mellan surf tror jag att jag behöver lite extra volym men det kanske räcker med 6'2 ...
Hittade den här lite mer beskrivande volymräknaren: surfshopsaustralia.com.au/ideal-volume-short-board/
Pär
|
|
|
|
|