Ärlig talat så ser jag inte riktigt meningen med att publicera denna artikel på Surfsverige och hylla tow-in i Sverige. För det första tycker jag att vi förorenar tillräckligt mycket luften genom att ta bilen till stranden. De flesta surfarna har 1 timmes körsträcka till spotet (x2). Vi har inget annat val, tyvärr! Ska man nu också börja förorena vattnet vi surfar i? Som alla vet är surf dagarna alldeles för få i Sverige. Ska man behöva dela line upen nu med vattenskoter som är inget annat än en båt utan propeller? Finns det inte redan ett lag som säger att vattenskotern ska hålla sig från ett visst avstånd från stränderna?
Debatten är härmed öppen…
Didine
WORD!, Didien. Håller helt med. Även med tanke på det svala bemötande man får på många håll när man är ute och surfar utan motor så tror jag det här är mera negativt än possitivt för surfing i sverige.
sen kan man så klart fråga sig om det någonsin behövs towin i sverige. blir verkligen vågorna så stora att man inte kan paddla?
Perfekt och leta egna bryt i yttre skargard, bohuslan och diverse oar, runt var kust.
Att kora pa maghogt Toto var nog det kookigaste jag sett pa lange.
Grymt avundsjuk, forresten. Men har tyvarr inte 50 papp lost att branna pa en vatenskoter som jag bara kommer anvanda 5-10ggr per ar
didine skrev: Ärlig talat så ser jag inte riktigt meningen med att publicera denna artikel på Surfsverige och hylla tow-in i Sverige.
Har inte på något sätt hyllat tow-in! Bara konstaterat att det gjordes på Torö i helgen, sökt upp gärningsmännen (om det är så du vill kalla dem ) och skrivit om det. Vi kommer inte låtsas som det aldrig har hänt och låta bli att publicera artiklar om tow-in-surf, wakesurf, vågpooler, roadtrips, etc. för att det råkar vara dåligt för miljön.
Min personliga syn på tow-in är att det främst hör hemma i vågor som är för stora att paddla in i och aldrig i en crowd bestående av vanliga paddel-in-surfare, dels p.g.a. att det är farligt och dels för att det choppar till vattenytan och sprider en lukt av skit i lineup.
Hade jag provat det om jag hade chansen (i en tom lineup)? Förmodligen.
Was in the water when they tried to start towing in. The whole thing was a comedy. Think about it 1-2 foot gutless waves 20-30 people in the water and a PWC buzzing around the line up, top that with the onshore and it stunk the place up. Also it was way to choppy to tow in.
Var sak har sin plats, en vattenskoter skulle garanterat ge tillgång till yttre rev på vissa ställen som ligger för långt ut att paddla till eller varför inte som Andiss säger köra en vända i yttre skärgård någonstans? Att köra runt i småsurf som är midjehögt kan man ju undra vad det syftar till, ska man öva måste det finnas nåt ensligt bryt där man kan göra det utan att störa andra surfare väl?
Det fanns tidigare lagar mot vattenskoteråkning i Sverige men de är borta som tur är, en modern 4takts vattenskoter är både tyst och miljövänlig ofta mer så än övriga båtflottan. Miljöfundamentalister borde dessutom inse att även om de inte skulle åka bil en meter så bygger stora delar av hela samhället på användning av fossila bränslen. En liten fånig vattenskoter gör i detta sammanhang varken från eller till.
Hade kanske varit lite bättre på Udden där vågorna brukar ha lite mer storlek och avståndet till torra land är lite längre. Men vafan! Klart man ska testa nya grejer!
Jag förstår att alla som har miljörelaterade synpunkter på detta towin surf, åker komunala färdmedel till Torö när det är surf. Naturligtvis stannar dom hemma när det inte är surf så att slitaget på naturen inte blir för stort. Dom har aldrig flygit till fjärran länder med bra vågor, eller gjort något annat som är dåligt för miljön.
Dom behövde aldrig träna på att paddla i små vågor utan kunnde dyka, fånga vågor och göra en massa coola trix på en gång! Dom åkte till Hawaii och rippade fett som fan första dagen!
Därför har dom lite svårt att förstå att vissa faktiskt vill/ behöver träna på nya moment, (tex towin), i små vågor!
Jag tycker att det är klokt prova towin under kontrollerade former innan man ger sig ut i nåt vrålstort och farligt, så man vet hur det funkar med linor osv.
Om det är särskillt smart att göra detta en lördag med typ 30 pers i lineup kan man ju ha lite synpunkter på. Men det är en annan diskussion.....
Erik Z skrev: Jag förstår att alla som har miljörelaterade synpunkter på detta towin surf, åker komunala färdmedel till Torö när det är surf. Naturligtvis stannar dom hemma när det inte är surf så att slitaget på naturen inte blir för stort. Dom har aldrig flygit till fjärran länder med bra vågor, eller gjort något annat som är dåligt för miljön.
Dom behövde aldrig träna på att paddla i små vågor utan kunnde dyka, fånga vågor och göra en massa coola trix på en gång! Dom åkte till Hawaii och rippade fett som fan första dagen!
Därför har dom lite svårt att förstå att vissa faktiskt vill/ behöver träna på nya moment, (tex towin), i små vågor!
Jag tycker att det är klokt prova towin under kontrollerade former innan man ger sig ut i nåt vrålstort och farligt, så man vet hur det funkar med linor osv.
Om det är särskillt smart att göra detta en lördag med typ 30 pers i lineup kan man ju ha lite synpunkter på. Men det är en annan diskussion.....
men det som är bra att han gör det när det är stor crowd är ju att han tränar på sina turns emellan allas huvuden mohaha!
går inta att köra skiis i chop heller så de är värdelösa att leta surf med!!! men uppe i bohuslän med cleant swell hade varit sweet. 1-2 foot är perfect att köra whip-ins på!!!
bigfat skrev: går inta att köra skiis i chop heller så de är värdelösa att leta surf med!!! men uppe i bohuslän med cleant swell hade varit sweet. 1-2 foot är perfect att köra whip-ins på!!!
Det skulle väl gå bra om man ska ut genom nån skärgård?
Är med på vad som skrivs runt miljön och risker för skador med en skoter i lineupen. MEN om man inte testar så lär man sig inget heller och inte utvecklas surfingen i sverige mindre av att man vågar pröva något nytt. Sen får man bara hoppas att ALLA förstår att det är MYCKET sällsynt att vågor förekommer i svenska vatten som man INTE kan paddla in i med lite krut i slangarna. Jag ser försöker med tow-in som ett experiment, känns bättre så
Tow in är ju i första hand komma åt sectioner och komma in med fart! Finns otroligt mycket kul i att surfa close outs förra 20 m floaters är svin kul! Eller gå på air i den sectionen där en paddel surfare fick in sin enda speedpump för att sen försöka hålla fart i cutbacken i nästa section som förmodligen saknar kraften att trycka runt dig! Nä är grymt peppad att försöka hitta ett sätt att komma åt alla de vågor som ligger en bit bort utan bilvägar eller de som har sectioner men som är omöjliga att ta av på eller som bryter för snabbt, föakt eller hårt!
En sak med att köra i liten chop! Men 15m/s onshore är lite större oftast och alla små ogämnheter flyttar på skiin! Du hoppar på en får nosedive på nästa, du träffas av en från sidan osv. Bara det att du kommer alltid möta chopen eftersom den rörpå sig Det är klart det går, hittar man rythmen mellan dyningarna så funkar det ligger man nära brytnings punkten på stranden där vågorna börjar påverkas av botten och börjar clean till sig. men att möta en storm är fruktans värt segt på en sådan. Men det finns många ställen som vart svin ball!
Sen vet jag inte om sjöregler är samma men efter som badande har företräde så kan man inte tow:a i regel bland folk. tror också att ni måste hålla er ett visst avstånd! I Australien var det 200m tror jag! Fan vad segt nu missade jag andra halvlek på Uruguay hollad bara för att jag försökte va bezzerwizzer och låsas som en expert! Sharkboy kanske kan fixa några riktiga skepp att jaga outer Islands med?
Försökte köra i från polis båten i rottnest island i 1,5m-2m med lite chop, då var det hyfsad våg längd så vi kunde hitta en hyfsad rythm! Höll 55-70km/h i timmen när det gick bra och då åkte v längs med dyningarna! De fick syn på oss från långt håll! Och deras ribb båt var 10m i sidled jävligt snabbt Vi var tre på varje ski och det var många bristande punkter! Blev drygt 200 auddollar per skalle. Blev ingen towin session den trippen! Sen eskorterade de oss till hamnen varav bara förarna fick köra skina själva men de hade problem att hänga med! Sådan båt skulle jag vilja ha!
Väl i hamn fick vi vänta tills sjöräddningen skulle köratillbaka till Perth och agera följe båt! Då vi väntar hittar ju vi några schoolies som vill åka skii vilket resulterade i ytterligare 100 dollar/ski i böter från hamn värdarna då 5 knop gällde i hamn området!
Aja rolig historia iallafall! Hade nästan glömt den!
Grymt att någon provar, ska man komma tillrätta med miljöförstöringen så tror jag inte att det är till storhjälp att stoppa To-in i Svedala. Gör bättre i att Sammåka till surfet och börja sopsortera, eller varför inte sätta bilen hemma och åka komunalt... Sluta flyga och ta tåget till nästa surf resa i europa eller båten när du ska till Indo... Varför inte sluta att ducha i varmvatten och sänk värmen i lyan och ta på dig dunjackan inne? Köp bara närodlat eller varför inte odla dina grönsaker själv. Finns massor av sätt att rädda miljön på, kanske blir lite jobbigare att leva men men... Lätt att klaga på andras nöjen sen inte göra något själv. Jag lyssnar på miljö argumentet för att inte Toa in när jag ser er ta cykeln till Torö..
Att det skulle vara onödigt att Toa in på 1ft och att man ska spara sig till 20ftarna det är ju bara löjligt. Läs Bigfats inlägg, tycker det summerar ganska bra varför det kana vara ide att toa här hemma.. vågor som ingen annars kan surfa för de bara är en stor close out blir plötsligt roliga.. Bra jobbat, ska ni ut igen hänger jag med!!
God damm hippies! Miljö debatten och vilken stolek slades paddlar utan ski är totalt ointressant! Lika ute som jämnställdhets debatten! Eller som tysken i vm!
Vilken debatt det blev av det här då. Vi är bara två gamla surfgubbar som tyckte det var kul att leka lite i vågorna trots att det varken var stort eller bra. Klart att man får tycka vad man vill om miljö, hur kookigt det var, vilken fara vi utsatte folk för eller nåt annat som man kan ha starka åsikter om. Om det nu är någon som bryr sig (och det verkar ju va rätt många) så vill jag i alla fall konstatera:
- Vi var aldrig ens nära att kör på någon (det var dessutom ovanligt lite folk i vattnet)
- Miljöpåverkan är extremt liten
- Surfet var rätt kasst
- Det var bra övning för den dagen det går av (Inte ens Laird provade tow-in på Jaws första gången)
- Vi gjorde det inte för att spella ballan allan
- Det var som dom flesta vattenaktiviteter, jävligt skoj
Jag är långt ifrån att vara först med att surfa i sverige men när jag tog mina första paddeltag på torö för drygt 20 år sedan fanns det inte sjuttielvatusen personer som skrev ändlösa inlägg om ditt och datt.
Tycker denna surfsida är grymt bra, men kan inte folk bara spänna av lite. Släpp hörnflaggan och lägg energin på vågorna istället för att tycka så mycket om allt.
Personligen blir jag helt galen om det dyker upp en vattenskooter (VS) när man surfar...jo det har hänt både på Torö och i Capreton...var ute i Capreton en tidig morgon...superglassy...huvudhögt...då dyker de upp tre VS...va ger man...
Annars så finns det ett alternativ...kite+surfbräda...miljövänligt....tyst...sabbar inte för andra...man får surfkänsla i va skit som helst...
Bigfat! att använda uttyrcket "gay" att beskriva nåt som om det vore negativ tycker jag personligen är tråkigt. Kitare i regel håller sig till "egna" spots, lika så boggiefolket. Ha du provat boogie på riktigt hård breaks så skulle du få en annan uppfattning tror jag. Wiamea shore break t.ex. Låt varje man bli salig på sin egen tro - as long as they don't take your wave!!! Ha det chill! //Gaz
all respekt till Malik!!! men har bara en sak att säga om resten GAY! boogieboarders are dick slappers! kite surfers bara Gay!!! go fly a kite!!!!!! jävligt tyskt att flyga en drake helt enkelt!
bigfat skrev: all respekt till Malik!!! men har bara en sak att säga om resten GAY! boogieboarders are dick slappers! kite surfers bara Gay!!! go fly a kite!!!!!! jävligt tyskt att flyga en drake helt enkelt! då ställer jag är direkt fråga: är du gay eller bara en wannabegay?