Facebook data

1
XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com
#82686 XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Har för mig att några här har köpt brädor där ifrån. Erfarenheter? (Hittar inget i forumet via sökfunktionen - någon annan som kan länka till den gamla tråden som behandlade ämnet?)

Erfarenheter av xtr-brädor i övrigt?

Logga in för att svara
#82687 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 1

Krille H
graphgraph

Bästa brädorna jag provat! Suger inte åt sig vatten om de går sönder bra flytkraft och de känns extra livliga. Har haft en Lost SD II och har en Pulse Bullit som e grymt bra. Dyrt med frakt och tull bara... Vill också köpa därifrån men det bästa är att nån tar med brädorna från californien då blir det billigt. Gissar att om man två som delar på frakten så kostar en bräda mellan ca 6500-7500 kr. Om nån tar med dem så går det på mellan ca 3800 och 5000 kr. Det blir tull och moms på frakten också.

Logga in för att svara
#82688 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Tänkte köpa ett par, tre stycken om det blir av. Billigt blir det ändå inte. Att köpa Lost-brädor från dark blue i helsingör går på minst 3400 danska - förvisso drygt en tusenlapp billigare än att få hem en XTR från cali, men då e det ju ingen XTR heller. Och har inte riktigt begripit om huruvida de Lost man kan få därifrån är gjorda i Pukas-fabriken. Och om det går att få dom cutom shapade för det priset.

Kanske kombinerar det hela med en resa till cali eller om det funkar till mex.

Logga in för att svara
#82691 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag har ett hemmabygge i blått byggskum som är samma extruderade skum. Det är nåt visst med flexen som är snärtig. Det är bra respons i brädan känns det som. Brädorna blir även lätta men man får passa sig en aning för delamineringar. Lämna inte brädan på nån plats där den blir för varm.

Logga in för att svara
#82692 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

Finns en hel drös bra kritik kring XTR på forum.surfermag.com.
Tydligen så ska det inte vara några större problem med delamineringar då brädorna har thermovents/pinholes. Läste om någon som brukade ha sin bräda i bilen varma dagar och det bubblade i vaxet från pinholes'en utan antydan till delamineringar. Inget jag själv skulle göra med mina brädor, men det låter betryggande att det går.

Jag är nöjd ägare av den Lost SDII xtr som krille nämner, men kan inte uttala mig om hur den funkar då jag inte fått surfa den än.

Logga in för att svara
#82706 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Låter gott.

O tack för tipset om fler trådar i ämnet på surfermag.

Återkommer med lite mer info om de Lost-brädor Darkblue kränger, när jag fått svar. För vad jag begriper e det ingen affär i svea som tar in dom va? Snackat med ett par vänner ner åt Hossegor och det är rätt tunt om dom där nere också, vad jag förstår. Närmsta ställe jag säkert vet man kan beställa custom-shapade lost's genom är 58's i Peniche.

Logga in för att svara
#82716 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Kolla med Sharkboy. Han kunde fixa Lost-brädor för bra pris när han jobbade på Hollywood

Logga in för att svara
#82718 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Kunde.

Logga in för att svara
#82892 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Henrik på Barkblue i Helsingör tar in Lost-brädor, tillverkade i Pukas-fabriken. Shapade av Lost's egna shapers dock och det finns möjlighet att få dem custom. Priset hamnar kring 3500 danska.

Överväger dock fortfarande XTR, då jag läst mycket god kritik kring brädorna.

Krille H: Vad skattar du den extra flytkraften per volymenhet till? 10%? mer?

Logga in för att svara
#82908 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Styrofoam skum brukar ligga på 28kg/m3. Vad jämför du med?

Logga in för att svara
#82913 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

+'s : lätta, dingtåliga, suger inte till sig vatten, extremt responsive, bra som resebrädor

-'s : inte driviga, bäst i clean surf, och kan snappa lika lätt som en poly bräda

Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
#82914 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Syftade på flytkraften hos en bräda med xtr (någon form av polystyren-skum?), kontra en bräda med polyuretanskum.

Men eftersom glasningen också blir olik, så e det ju inte bara kärnans densitet som räknas... Skiljer sig "standard"-glasningen egentligen åt viktmässigt på de två olika typerna, eller är det försumbart i sammanhanget?

Logga in för att svara
#82915 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Eftersom skummet är lite lättare tänkte jag dra på med lite tjockare glasning i botten. XTR rekomenderar 4 oz. och 3oz i botten för brädor tunnare än 2 1/4 - får för mig att de ändå blir lite svårare att bryta än en vanlig bräda med standardglasning, trotts att de ändå är lättare. Eller är jag ute och cyklar här?

Logga in för att svara
#82918 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Har funderat en del på det där med epoxybrädor och choppy surf. Har ju själv en jävligt gammal Al Merrick och den går riktigt dåligt så fort det inte är i det närmaste glassy. Den är stum och tappar fart och studsar runt (släpper gärna så fort man trycker på lite i en sväng). Men vad jag förstår är det bra mycket mer flex i de nyare epoxybrädorna... Är det bara den lättare vikten som gör att de fortfarande inte går lika bra i choppy surf?

Logga in för att svara
#82919 Svar: XTR EPOXY - custom från epoxysurfboards.com 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Vet du vad, JAG tror inte det skiljer så mycket. Om du nu inte jämför en SANDWICH byggd epoxy med de andra, dom är betydligt styvare.
Styvhet är en sak men sen finns det saker som resonans och flexretur och sånt som krånglar till det

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!