Jag har surfat ca 2 mån totalt och all tid har varit på ett surfcamp. Så nu är jag ute efter första brädan så man kan börja sköta sig själv. På campet använde jag mestadels en NSP Fish 6"4 och den kändes för det mesta bra dock så tyckte jag att det var lite väl svårt att plocka vågorna = för liten bräda antar jag? Frågade på campet vad dom rekomenderade och en 7s Superfish 6"6 skulle bli perfekt och där uppstog mitt problem. Jag kan inte hitta den längden på brädan nånstans Så nu undrar jag såklart om någon här vet vart den går att köpas ( i Sverige helst)? och om det inte går så uppskattas tips på andra brädor som skulle passa. Kan tillägga att jag är 180 cm och 75 kg tung.
Min bræda skulle passa dig perfekt!! hehe
kanske inte quaden.. men 9ft all round.. kolla annonser.
har haft denna disskution tidigare, och det kommer att vara noll personer hær som håller med mig..
men helt seriøst.. om du vill læra dig surfa på riktigt, køpt inte NSP sløseri med pengar før du lær vilja ha en seriøs bræda ganska snart. Och de kostar ju redan 3000 kr
surfar du mycket i sverige skulle jag køpa ett EGG kan tænka mig att de ær najs før sverige vågor som skiftar så.
Annars ær ju longboards det absolut snabbaste sættet att læra sig på...
kolla på mig bah! 9 mån surf.. kaxigt, ja jag vet.. men jag har åtminstine ingen poostance.. haa ha!
seriøst køp min 9ft bræda special price for you my friend
Esta skrev: Kolla med Seafun. Vet att dom haft en >6ft 7s hängandes där ett tag.
Gick förbi där idag och det finns 2 st 7s fish: en 6'6'' och en 6'8''.
Iom att de funnits där ett tag, kan du säkert få ner priset ngt...
Ser ut ungefär såhär.
Låter konstigt att man rekomenderar dig en bräda under 7,0 när du inte surfat särskilt mkt??
Grejjen är ju INTE att gå ner på en liten bräda så fort som möjligt, utan att lära sig behärska surfet först... Åååååh vad less jag blir på inkompetent folk/hajpen runt surf och små brädor because of the "coolness"...
Äsch, gör som jag. Första brädan var en (max) 5ft singelfin i frigolit. Så gott som omöjlig att lära sig stå upp på, så jag körde kneeboarding en hel del i början. Det var kul det med!
Tackar för svaren. Får ta mig en funderare och kanske höra av mig till Seafun. Jag antar att anledningen till att dom rekomenderade mig den längden på brädan var för att under den sista hälften av campet så surfade jag en 6"4a. Jag frågade först om jag kankse skulle ha 6"8 an men det tyckte han var en bräda i största laget pga att man snabbt kommer att "tröttna" på brädan då man inte längre kan utvecklas på den. Jag vill ju självklart inte köpa en för liten bräda men samtidigt så ser jag ingen anledning varför han inte skulle mena allvar med sina tips.
Liinus skrev: Låter konstigt att man rekomenderar dig en bräda under 7,0 när du inte surfat särskilt mkt??
Grejjen är ju INTE att gå ner på en liten bräda så fort som möjligt, utan att lära sig behärska surfet först... Åååååh vad less jag blir på inkompetent folk/hajpen runt surf och små brädor because of the "coolness"...
Woho verkar som du håller med mig lite hehe typ lite iaf..
ja vad varre før surf camp du åkte till?
Han rekommenderade dig den antagligen før att han VILL att du ska førbli en kook, så att han slipper se dig i vattnet hehe
Nicke skrev: Tackar för svaren. Får ta mig en funderare och kanske höra av mig till Seafun. Jag antar att anledningen till att dom rekomenderade mig den längden på brädan var för att under den sista hälften av campet så surfade jag en 6"4a. Jag frågade först om jag kankse skulle ha 6"8 an men det tyckte han var en bräda i största laget pga att man snabbt kommer att "tröttna" på brädan då man inte längre kan utvecklas på den. Jag vill ju självklart inte köpa en för liten bräda men samtidigt så ser jag ingen anledning varför han inte skulle mena allvar med sina tips.
Vad lyckades du med på din lilla 6'4 då?
bottom turn? top turn? cutback? generera nån slags speed?
ææh d viktigaste ær iaf att du tar ALLA vågor du paddlar før.. och inte fuckar upp dem... typ droppar men klarar inte att surfa facet som de flesta med før korta brædor, utan hamnar i vit vatten ganska direkt... det ær inte koolt alls.
Eller droppar in på mig.... då kommer du att få en fet longboard i fejjan
(om inte du køper min bræda førstås hehe)
Det dar med lang eller kort brada kan man ju diskutera... Jag anser att det beror pa vad man har for mal med surfingen. Langbradesurfing och kortbradesurfing ar sa himla olika. Vill man surfa kortbrada sa borjar man med kortbrada, fast en med mycket flytkraft. Jag har polare som borjat med 7+ foot och gatt nerat i storlekarna, och sen fatt jattesvart med kortbrador for att de ar vana vid langre. Dessutom ar en liten brada mycket lattare att hantera i vattnet. Fast har bradan for lite flytkraft sa blir det ju jobbigare att paddla, och man fangar vagen mycket senare vilket kan vara svart i borjan. Det beror nog pa hur man ar som person ocksa. Jag borjade pa en 6.0 (fast en med hastrov och mycket flytkraft) och med en massa dings (kopte den for nz$20, en riktig skitbrada ). Jag surfade den i ett ar, varje dag. Sa for mig funkade det att borja pa en kortbrada.
Kolla med Seafun. Vet att dom haft en >6ft 7s hängandes där ett tag.
Gick förbi där idag och det finns 2 st 7s fish: en 6'6'' och en 6'8''.
Mitt minne e kort. Tror brädorna på Seafun e thrusters...
Vi har ett gäng brädor på 6/5/4 som skulle kunna passa. Vi har brädor från 5'8 - 7'6. Kom gärna förbi å drick en kaffe så kan vi se om jag kan hjälpa till på något sätt. www.sexfemfyra.se
jag började med longboard. bara onödigt å dumt. jag tycker man ska börja med en minimal max 7.6 eller 7s 6.8 tror jag e as bra att ha som första bräda.men du väger ju bara 75 kilo så en 7s 6.6 eller liknande e nog as bra oxå.
Jomenvisst kan man læra sig på en kort bræda... men vvarfør gøra det så svårt før sig?
Poppa upp på en longboard ær ju som att poppa upp på land...
Frågan ær, hur snabbt vill man læra sig?
Vill man bara fånga var tredje våg efter 2 år?
Vill man verkligen gøra sin førsta seriøsa roundhouse efter 3 år?
Vill man utvekla poomanstance? (som i de flesta fall ær resultatet av øvergång till kort bræda før tidigt, man kænner att man får mer balans genom att ha ena foten vid tailen och andra vid nosen)
dessutom kan poomans aldrig surfa fluent..
Det absolut værsta jag vet ær kooks som ligger djupt, missar var tredje våg, den fjærde vågen de fångar hamnar de i vitvatten wtf ?! Detta ær vældigt vanligt fenomen i marocco... dit många svenska kooks med åker. Vill helst undvika detta før det ær ganska jobbigt att surfa med sånna.
Paddla man før en våg ska man fan ta den, missar man tre i rad går man helt enkelt ur vattnet, sætter sig på stranden å tar sig en funderare... eller skaffar sig en BIC och surfar vitvatten tills man får klæm på det dær. Finns fan inga ursækter før kooks som fuckar upp alla vågor...
Liinus skrev: Fan du är ju mer hardcore än mig Elinn
Jag har 3 månader på mig att lära mig en off the lipp, sen ska dom där jävla kooksen få smaka på en off the lipp hehe. Asså när de är på väg att droppa in förstås... he he
Okej, ar det pop-upstadiet vi pratar om sa visst, det ar lattare att kravla sig upp pa en brada stor som en bat an en mindre. Men det ar val det TS sa, risken finns att man kommer ur den fasen ganska snabbt om man surfar en del. Och da kan det vara jobbigt att ga ner till en kortare om man vant sig vid den langre, om man nu vill surfa kortbrada. Det dar med cool-ness, jag anser att det fasen knappt finns nat coolare an att se en longboardare dropa in i en 5fot tub Longboarding ar inte lattare an shortboarding, forutom i pop-upstadiet och i sma, flacka, snalla vagor. Sa jag tycker inte att TS fatt fel tips. Tvartom, jag tycker att det later vettigt Och forresten, det finns en grej som ar mycket mer irriterande an att nan stackare missar en vag eller 3, det ar en longboardare som sitter dar ute och har noll kontroll pa sin langbrada. Det ar inte bara trakigt, det ar fan livsfarligt
Hehe Nej men allvarligt så verkar ju åsikterna gå isär väldigt mycket i lång vs kort bräda så blir svårt att komma fram till ett beslut. Men det är ju kort bräda jag vill surfa i framtiden och i och med det så rekomenderade han den brädan så väljer jag nog att lita på han.
Men säg att jag inte hittar 6"6an nånstans. Skulle det då funka ungefär lika bra med 6"8an istället?
Dom kallar superfish för en fish men i dom där storlekarna är det ju mer som dekorerad funboard. 180 och 75 kg. Jag skulle nog köpt en 6'6a. Andra alternativ skulle vara en liten minimal eller en funboard runt 7 fot. Om du köper en bräda för att lära dig på som är en mer utpräglad nybörjarbräda kommer du oavsett vad du köper förmodligen inte vilja surfa så mkt på den senare om du nu inte väljer en longboard. 7s brädorna är i mitt tycke klumpiga as. Tunga otympliga och för platt rocker för nån som surfat ett tag. Men man ser många nybörjare som de verkar funka för.
Intressant...Liinus och elinn verkar föredra en stor...medan Hea tycker att man skall ha en liten, för att man kan göra sig illa på en stor...nu snackar vi brädor alltså!
Du har en poæng dær hehe å andra sidan føredrar jag en longboard i fiberglass øver en NSP 7 ft i huvudet, fiberglass ger med sig, och bræd ding kan man ju lætt fixa med lite quick fix. Huvud ding kræver ju komplicerad hjærnkirurgi *doh*
Att longboard och shortboard skulle vara såå himla olika tycker jag ær lite førlegat. Man kan ju gøra lika mycket på en longboard som short, ja kanske inte en rodeo clown (eller ær det nån hær som satsar på det lr?
Kolla CJ-Nelson hur han surfar, det handlar væl mer om att vælja progressive longboarding eller klassisk...
Sjælv tycker jag att shortboard ær svårare att hantera i vattnet før att de ær så lætta. Kommer 2ft vitvatten emot en flyger man ju åt helvetet om man inte kan duckdajva. Och duckdive tar ju tid att læra sig, inte så lætt som folk tror. Det ena ær ju inte lættare æn det andra. Før eller senare måste man læra sig att hantera sin utrustning. Med rætt teknik kan man klara det mesta..
Har man væl lært sig principen och kan surfa en længre bræda tekniskt korrekt (smooth turns med bibehållen speed) så har man ju uppnått en nivå dær man borde kunna surfa en kort utan några problem. Att din væn hade problem med shortboard før att han/hon har stått på en lång, så kanske han/hon var mer eller mindre talangløs egentligen, no offense.
Eller så gick den personen øver till short før tidigt helt enkelt. Vad ær annars ursækten?
Man borde helt klart vara sæker nær man går øver till en kort. Shortboards ær inga nybørjar brædor helt enkelt.
Det verkar ibland handla mer om att bæra upp en cool shortboard image æn sjælva surfingen i sig.
Før finns det något mer frusterande æn att inte plocka några vågor næ de finns dær? Eller något mer patetiskt æn att ligga på en 5'10 Al merrick utan att plocka vågor, eller om man nu gør det så boggar man railen i alla turns, jukkar upp och ned som en apa och påstå att man pumpar..
Ændå ær det så många som gør detta, utsætter sig før denna førnedring. Varfør då?
Jag låter ganska fræck nu, men egentligen har jag faktiskt nån slags compassion før alla dessa forever kooks.. jag vill bara førsøka upplysa alla dessa potentiala kooks. Don't go down that line....
Nicke skrev: Hehe Nej men allvarligt så verkar ju åsikterna gå isär väldigt mycket i lång vs kort bräda så blir svårt att komma fram till ett beslut. Men det är ju kort bräda jag vill surfa i framtiden och i och med det så rekomenderade han den brädan så väljer jag nog att lita på han.
Men säg att jag inte hittar 6"6an nånstans. Skulle det då funka ungefär lika bra med 6"8an istället?
Du har fortfarande inte svarat på vad du kan gøra på din 6'4 fish. Jag ær nyfiken nu juuu!!
Jag är nybörjare helt enkelt. Jag fångar vågen och poppar upp och kan surfa facet ganska basic. Hann väl börja lära mig att pumpa lite fart och nån bottomturn fast absolut inget avancerat. Sen skriver jag ju faktiskt att jag tyckte 6"4an var för liten då jag hade lite svårt att fånga vågen om jag inte tajmade in den perfekt. Jag är absolut inte intresserad av att skaffa en kort bräda för att va "cool" utan vill såklart lära mig surfa så bra som möjligt och det var den här typen av bräda dom tipsade mig om.
Och rätta mig om jag har fel. Men även om brädan anses som kort som första bräda så har den ju faktiskt ganska mycket volym som gör den förlåtande mot nybörjare? Hade ju vart skillnade om jag hade planerat att skaffa en 6"6 Shortboard.
Nicke skrev: Jag är nybörjare helt enkelt. Jag fångar vågen och poppar upp och kan surfa facet ganska basic. Hann väl börja lära mig att pumpa lite fart och nån bottomturn fast absolut inget avancerat. Sen skriver jag ju faktiskt att jag tyckte 6"4an var för liten då jag hade lite svårt att fånga vågen om jag inte tajmade in den perfekt. Jag är absolut inte intresserad av att skaffa en kort bräda för att va "cool" utan vill såklart lära mig surfa så bra som möjligt och det var den här typen av bräda dom tipsade mig om.
Och rätta mig om jag har fel. Men även om brädan anses som kort som första bräda så har den ju faktiskt ganska mycket volym som gör den förlåtande mot nybörjare? Hade ju vart skillnade om jag hade planerat att skaffa en 6"6 Shortboard.
Men att bara kunna gøra nån bottom turn så dær ibland, det ær inte speciellt framgångsrikt.
Volym hjælper inte om inte du kan gøra bottomturns på bestællning...
Nææ men du har helt rætt. Du går ju upp heeela 6 cm, lite kortare æn ett pekfinger alltså. Det kommer sækert att gøra jætte stor skillnad. Det borde verkligen hjælpa!! lycka till
Men ok, jag ville gå ner på en mindre bräda så fort som det bara gick,eftersom jag tycker stora brädor är klumpiga pga min size. DET kan ju också vara en anledning...
Nicke skrev: Tackar för svaren. Får ta mig en funderare och kanske höra av mig till Seafun. Jag antar att anledningen till att dom rekomenderade mig den längden på brädan var för att under den sista hälften av campet så surfade jag en 6"4a. Jag frågade först om jag kankse skulle ha 6"8 an men det tyckte han var en bräda i största laget pga att man snabbt kommer att "tröttna" på brädan då man inte längre kan utvecklas på den. Jag vill ju självklart inte köpa en för liten bräda men samtidigt så ser jag ingen anledning varför han inte skulle mena allvar med sina tips.
Vet inte om du ska surfa mestadels i Sverige eller utomlands men det är ju väldigt individuellt hur fort man utvecklas. Tycker att man ska tänka på att utomlands på ett camp får man ju surf x antal timmar per dag VARJE dag, då utvecklas man självklart snabbare än om man ska ”lära sig” surfa i Sverige. Här hemma får man med lite tur kanske 20 surfdagar på ett år.
Och jag fattar inte riktigt det där med att tröttna på en bräda?? Det beror väl på vad för slags vågor man surfar & vad man vill med sin surfing.
Personligen vill jag ha roligt & fånga mest antal vågor. Det finns dagar då jag tröttnar jävligt fort på min shortboard pga att det är för svårt att fånga vågorna. Dom dagarna är jag oftast väldigt tacksam över att kunna byta till min 7’6 minimal. Andra dagar då vågorna är bra har jag skitkul på shortboarden & jag tycker nästan alltid att den är lättare att hantera (både på vatten & på land).
Lång eller kort bräda är väl mångt & mycket en smaksak, delvis beroende av hur talangfull man är & vad man vill med sin surfing (vilket man kanske inte vet när man börjar). Ska du surfa i Sverige kommer du förmodligen plocka mer vågor i början med en större bräda än en mindre. Flera här har ju rekommenderat en funboard runt 7 ft. Det kan väl vara ett bra mellanting om du inte riktigt vet vad du vill ha? ”tröttnar” du snabbt på den lär den ju inte vara särskilt svårsåld…?
Alternativet kan ju vara att låna/hyra eller köpa en begagnad så du får känna på vad som passar dig.
Precis Hira, det beror ju helt pa vad man vill med surfingen och hur man ar som person! Jag blir over huvud taget ganska trott pa tjat om brador, det ar val inte sa jakla kinkit, sa lange man har kul. Man vet val kanske med sig om man ar en langbradare eller en kortbradare, och vet man inte det, da far man val prova sig fram! Och inte for lite flytkraft i borjan, om man valjer kortbrada. Herregud jag vet folk som lart sig surfa pa bradlappar och surfar helt suverant. Ofta sitter det nog mer i huvudet an i bradan. Tror jag.
Hea skrev: Precis Hira, det beror ju helt pa vad man vill med surfingen och hur man ar som person! Jag blir over huvud taget ganska trott pa tjat om brador, det ar val inte sa jakla kinkit, sa lange man har kul. Man vet val kanske med sig om man ar en langbradare eller en kortbradare, och vet man inte det, da far man val prova sig fram! Och inte for lite flytkraft i borjan, om man valjer kortbrada. Herregud jag vet folk som lart sig surfa pa bradlappar och surfar helt suverant. Ofta sitter det nog mer i huvudet an i bradan. Tror jag.
Håller med dig helt! allt handlar väl om att ha kul? klart blir det roligare om man har rätt saker! men sen vad som är rätt för vem är ju en annan fråga!
Nicke skrev:
Jag frågade först om jag kankse skulle ha 6"8 an men det tyckte han var en bräda i största laget pga att man snabbt kommer att "tröttna" på brädan då man inte längre kan utvecklas på den.
Om du inte kan utvecklas på en bräda som är 6"8 fot så är nog inte brädan problemet, märkligt att han sa det till dig. Du har ju precis börjat och har en hel del framför dig att lära. givetvis så är det som många säger, det är lättare att poppa upp på en longboard, men inte mer lättsurfad. Jag har själv surfat både små och stora brädor och det e 2 helt skilda världar. se till att du får så många vågor som möjligt, det e ju trots allt surf du e ute efter. det finns allt för många idag som ligger i vattnet i 2 timmar utan att ta några vågor. Du ska ha det kul, det har du om du tar vågor. Lycka till Nicke
Tror inte han menade att jag inte skulle kunna utvecklas på brädan utan kanske bara att 6"6an var en bräda jag skulle kunna ha längre utan att känna att jag vill byta ner mig till en kortare. Då jag sa till honom att mitt mål var att surfa shortboard. Han frågade även om jag skulle surfa i Sverige eller mest på resor och jag svarade att jag kommer nog mestadels hålla mig till resor i närheten typ Marocko, Portugal, Frankrike mm
Efter att kollat runt lite så är det väl superfishen 6"6/6"8 eller en Crown Kåsa/Salusand som ligger närmast till hands. Och som flera redan har sagt, känns brädan fel så kan man ju alltid sälja den. Tackar för alla svar och lyckönskningar
Påtal om Crown så läste jag här på forumet att man kunde få testa dom brädorna hos La Point i Hoddeviken. Är det nått som gäller fortfarande? och är det nån som har åkt på en sån där 4-dagars roadtrip med företaget och kan ge lite feedback?
ColdWater surf i Hoddevik med Crownbrädor går inte av för hackor!! Har varit med uppe Norge och testat både Salusand- & Kåsabrädan. Har du möjlighet så ta ett åk eller två på dom. Du blir nog inte så ledsen.
Om du tröttnar på en för stor bräda kan du ju köpa en till (mindre). Då har du fått supermånga vågor med din stora bräda innna du kompletterar med en mindre. Efter det nya köpet har du en bredare arsenal, optimala bräder för flera sorters vågor. Typ en sverigebräda och en resebräda. Bra va?
Varför inte köpa en hel quiver direkt!!! JA!!!!!
El longboard, en funshape, en minimal, två fishar i olika storlek, två olika normal shortboardshape och glöm inte en semigun heller!!! Så att du kan plocka det där tuberna när det går av och du därmed kommer längre i din UTVECKLING!