Facebook data

1
Vintersurf = hårdare surf?
#81657 Vintersurf = hårdare surf? 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Vatten är ett intressant element. Den har många egenskaper som är väldigt speciella och tom unika. Exempelvis är den lättare i fast form än i vätskeform. Därför kan vi gå på is, för att det flyter.

Men en sak som jag funderat på när jag varit ute å surfat i kallt vatten. När man skvätter vatten som är kallt landar vattendropparna på vattenytan. Det är fler som ligger kvar på vattenytan när det är kallt än när det är varmt. Gore-Tex har väl en liknande funktion, varmt vatten går genom ett plastmembran medan akllt vatten håller sig utanför. Detta beror tydligen på att kallt vatten bildar större droppar än varmt vatten. Kan det har göra med viskositeten? Att vatten blir mer trögflytande vid kyla?

Men om det är så att kallt vatten håller ihop bättre då borde även vattenytan bete sig annorlunda när vi surfar på den. Ju kallare det blir desto hårdare känns den? Jag tycker att det klapprat lite extra när jag surfat på vintern och att sommarsurf i 20 grader kännts mjukare? Nån som har några erfarenheter kring detta? Ska man ha en vinterbräda och en sommarbräda, inte bara byta vax?

Ändrat av Willy
Logga in för att svara
#81662 Svar: Vintersurf = hårdare surf? 15 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det är väl vattenånga som går genom membranen? Har för mig att densiteten inte ökar så mycket när vatten blir kallare men viskositeten ökar så att det kanske vore märkbart. Brädorna blir nog en aning styvare möjligtvis. Kanske det som märkls?

Logga in för att svara
#81664 Svar: Vintersurf = hårdare surf? 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Nä, densisteten ökar inte speciellt mycket och när det närmar sig noll ökar i stället densiteten. Däremot har jag efterforskat lite och viskositeten nästan dubbleras när temperaturen sjunker från 20 till 0.

Fast du har rätt i att materialen i brädan bör bli styvare när det är kallare. Kombinationen av dessa borde man kanske känna.

Logga in för att svara
#81669 Svar: Vintersurf = hårdare surf? 15 år, 1 månad sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Fast du har rätt i att materialen i brädan bör bli styvare när det är kallare. Kombinationen av dessa borde man kanske känna.
That's what she said!

Ändrat av Redax
Logga in för att svara
#81710 Svar: Vintersurf = hårdare surf? 15 år, 1 månad sen Stoke: 6

Ralle
graphgraph

Redax skrev:
That's what she said!

HAHA fan vad www.klockren.nu/

Logga in för att svara
#81712 Svar: Vintersurf = hårdare surf? 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

ja det stämmer det Willy, hehe
vatten är ett lustigt litet unikum.. det är vått och kan ha olika temperaturer, samt det finns salt sött och BRÄCKT!!!

Tänk vad tur att isen har lägre densitet annars när vi hade åkt långfärdsskridskor hade vi åkt på botten, och hur trögt hade inte det gått, samt hur KALLT HADE DET INTE VARIT TROR NI!!???? :-D

HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAA!!!!!!!

TYP änna, jo men sen det mest lustiga av allt
IS på norsk är ju glass, men vad heter is? jo också is!! alltså fattar inte norskarna skillnaden på glass och is, det är därför dom ligger där ute på isen i sina lusekoftyer och slickar på den, hahahahahahahaa!!!!!!!!!

Logga in för att svara
#81716 Svar: Vintersurf = hårdare surf? 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

sverre skrev:
det är därför dom ligger där ute på isen i sina lusekoftyer och slickar på den

That's what she said!

Logga in för att svara
#81731 Svar: Vintersurf = hårdare surf? 15 år, 1 månad sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör