Facebook data

1
Marseille
#81565 Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Tar hela familjen på ett plan och flyger mot söder i sommar och byter bostad med en fransk familj,

Är det någon som har varit i staden och har några tips på saker man ej får missa,
eller ännu hellre kan någon svara på hur surfmöjlighterna är i och runt Marseilletrakten,
har tillgång till både google och wannasurf men undrar om någon har personliga erfarenheter.

Tips på spots, ställe att hyra bräda, surfshop, eller någon skön kontakt eller fransk forumsida allt mottages tacksamt..

Calle

Logga in för att svara
#81814 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Ingt direkt svar men här en klassisk dag i krokarna.

Logga in för att svara
#81815 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

En till. Men samma surfsäsong som i Svea. Med tur kan du få en sommarstorm...

Logga in för att svara
#81816 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Tackar Esta, har kollat lite på andra klipp ifrån området men dessa var bättre och mer hoppingivande.
Upptäckte via google att vi kommer att ha lägenheten ca 1km ifrån en surfshop så med teckenspråk och hittepå franska skall det nog lösa sig till det bästa.

Logga in för att svara
#81817 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

teckenspråk ja... dom är döva där nere, hehehe

Logga in för att svara
#81818 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Franska surfare (och surfbutikägare) reser mkt dom med + att dom även har kontakt med & träffat på en del surfare från andra länder, läser surfsajter som e på engelska osv. Så engelskan borde funka (i surfmiljöer alltså)...
Med 'hittepå-franska' lär du inte ens få ett svar. Då spelar dom döva. Skulle jag gjort...

Logga in för att svara
#81819 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Vei vie france fala de la snigel!
surf de re tou!
chiao fresci de moua

BOS

Logga in för att svara
#81831 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Gör som jag, lär dig ett par fraser, kör med dom. Fransmänen inser direkt att det är kört och byter till engelska och dom blir GLADA för att slippa höra mina stapplande försök.

Logga in för att svara
#81834 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

JFL skrev:
Gör som jag, lär dig ett par fraser, kör med dom. Fransmänen inser direkt att det är kört och byter till engelska och dom blir GLADA för att slippa höra mina stapplande försök.
C'est bien, mon frère! Tu as compris en engageant la conversation en français.
Zenne, its oké tou continiou in ingliche.

Ändrat av Esta
Logga in för att svara
#81839 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Esta skrev:
Franska surfare (och surfbutikägare) reser mkt dom med + att dom även har kontakt med & träffat på en del surfare från andra länder, läser surfsajter som e på engelska osv. Så engelskan borde funka (i surfmiljöer alltså)...
Med 'hittepå-franska' lär du inte ens få ett svar. Då spelar dom döva. Skulle jag gjort...

Med hittepå franska menade jag min gamla högstadie Franska, tyvärr var man ju inte så förståndig på den tiden(heller) så det var inte mycket som fastnade av detta vackra språk.

Funkar engelska så blir jag ju glad, där har jag ju ett ordförråd iallafall, även om uttalet mer är Karl-Oskar i filmen Utvandrarna.

Logga in för att svara
#81840 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Ja men då har du ändå lite koll på språket, uttal och sånt. Skaffa en parlör till det, sen e det bara o köra. Où sont les vagues? Une deux trois baguettes...

Logga in för att svara
#81842 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Esta skrev:
Ja men då har du ändå lite koll på språket, uttal och sånt. Skaffa en parlör till det, sen e det bara o köra. Où sont les vagues? Une deux trois baguettes...

Parlör beställd

Logga in för att svara
#81844 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Papasharq skrev:
Esta skrev:

Med hittepå franska menade jag min gamla högstadie Franska, tyvärr var man ju inte så förståndig på den tiden(heller) så det var inte mycket som fastnade av detta vackra språk.

Funkar engelska så blir jag ju glad, där har jag ju ett ordförråd iallafall, även om uttalet mer är Karl-Oskar i filmen Utvandrarna.

Som jag, en fras per termin, ungefär. Fast det var mer "baquette" än "vague" på den tiden.

Logga in för att svara
#81845 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

baguette = franska
pain riche = torewretmanska

Logga in för att svara
#81846 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Logga in för att svara
#82010 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 2

Jimmy
graphgraph

Det går att surfa på beachen vid slutet av Avenue du Prado. I alla fall när jag var där i oktober för några år sedan. Inga jättevågor men jävligt soft att det är i stan. Prata med killen i surfbutiken på vänstersida när du går från tunnelbanan (Rond-Point du Prado). Han har koll på prognosen.
tiny.cc/qg38e

Om det är flat kan du skejta i en grym betong pool istället. Ligger också vid stranden:
marseilleskatepark.free.fr/

Akta dig för allt och alla i Marseille. Mycket rån, även på dagtid. Vi bodde i princip på den här baren tiny.cc/zfkfc som ligger hyfsat centralt. En kväll kom en galen kille med en yxa i högsta hugg och skulle döda någon på torget i närheten.

Logga in för att svara
#82024 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

jaså Jimmy, du är en sån TYP!
Det är konstigt, men under alla resor jag gjort träffar man alltid på dessa märkliga TYPER som varnar för hur livsfarligt ett ställe är. Sen tar dom upp ett enstaka exempel...
DIN MAMMA kan va en RÅNARE!!
PASSA DIG GOSSE!!!
HEHEHEHEHEEEEE

Logga in för att svara
#82035 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 2

Jimmy
graphgraph

Ja Sverre, jag är sån typ. Typen som aldrig blir rånad.

Logga in för att svara
#82036 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Nä, men alla andra blir rånade, hela tiden dessutom, hahahahahahaa :-D

Logga in för att svara
#82040 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 2

Jimmy
graphgraph

Inte alla men många. Så här såg min franska polare ut efter ett rån som hände när vi var där.

Logga in för att svara
#82043 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Men den där FINNEN mellan ögonbrynen kan du inte lasta rånaren för i alla fall väl!!!! ??

Logga in för att svara
#82044 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 2

Jimmy
graphgraph

Jo finnen var rånarnas fel också. De tvingade honom att käka massor av choklad efter de slagit ner honom och tagit pengar, mobil och kamera

Logga in för att svara
#82047 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

njaha! ok då. sicka svin!

Logga in för att svara
#82066 Svar: Marseille 15 år, 1 månad sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Jimmy skrev:
Det går att surfa på beachen vid slutet av Avenue du Prado. I alla fall när jag var där i oktober för några år sedan. Inga jättevågor men jävligt soft att det är i stan. Prata med killen i surfbutiken på vänstersida när du går från tunnelbanan (Rond-Point du Prado). Han har koll på prognosen.
tiny.cc/qg38e

Tackar tackar detta skall jag kolla upp när jag kommer ner.

Om det är flat kan du skejta i en grym betong pool istället. Ligger också vid stranden:
marseilleskatepark.free.fr/

Hmmm, tror skaderisken med mig i en betongpool är större än chansen att bli rånad så.....
detta nöje får nog anstå...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!