Tar hela familjen på ett plan och flyger mot söder i sommar och byter bostad med en fransk familj,
Är det någon som har varit i staden och har några tips på saker man ej får missa,
eller ännu hellre kan någon svara på hur surfmöjlighterna är i och runt Marseilletrakten,
har tillgång till både google och wannasurf men undrar om någon har personliga erfarenheter.
Tips på spots, ställe att hyra bräda, surfshop, eller någon skön kontakt eller fransk forumsida allt mottages tacksamt..
Tackar Esta, har kollat lite på andra klipp ifrån området men dessa var bättre och mer hoppingivande.
Upptäckte via google att vi kommer att ha lägenheten ca 1km ifrån en surfshop så med teckenspråk och hittepå franska skall det nog lösa sig till det bästa.
Franska surfare (och surfbutikägare) reser mkt dom med + att dom även har kontakt med & träffat på en del surfare från andra länder, läser surfsajter som e på engelska osv. Så engelskan borde funka (i surfmiljöer alltså)...
Med 'hittepå-franska' lär du inte ens få ett svar. Då spelar dom döva. Skulle jag gjort...
Gör som jag, lär dig ett par fraser, kör med dom. Fransmänen inser direkt att det är kört och byter till engelska och dom blir GLADA för att slippa höra mina stapplande försök.
JFL skrev: Gör som jag, lär dig ett par fraser, kör med dom. Fransmänen inser direkt att det är kört och byter till engelska och dom blir GLADA för att slippa höra mina stapplande försök.
C'est bien, mon frère! Tu as compris en engageant la conversation en français.
Zenne, its oké tou continiou in ingliche.
Esta skrev: Franska surfare (och surfbutikägare) reser mkt dom med + att dom även har kontakt med & träffat på en del surfare från andra länder, läser surfsajter som e på engelska osv. Så engelskan borde funka (i surfmiljöer alltså)...
Med 'hittepå-franska' lär du inte ens få ett svar. Då spelar dom döva. Skulle jag gjort...
Med hittepå franska menade jag min gamla högstadie Franska, tyvärr var man ju inte så förståndig på den tiden(heller) så det var inte mycket som fastnade av detta vackra språk.
Funkar engelska så blir jag ju glad, där har jag ju ett ordförråd iallafall, även om uttalet mer är Karl-Oskar i filmen Utvandrarna.
Ja men då har du ändå lite koll på språket, uttal och sånt. Skaffa en parlör till det, sen e det bara o köra. Où sont les vagues? Une deux trois baguettes...
Esta skrev: Ja men då har du ändå lite koll på språket, uttal och sånt. Skaffa en parlör till det, sen e det bara o köra. Où sont les vagues? Une deux trois baguettes...
Papasharq skrev: Esta skrev: Franska surfare (och surfbutikägare) reser mkt dom med + att dom även har kontakt med & träffat på en del surfare från andra länder, läser surfsajter som e på engelska osv. Så engelskan borde funka (i surfmiljöer alltså)...
Med hittepå franska menade jag min gamla högstadie Franska, tyvärr var man ju inte så förståndig på den tiden(heller) så det var inte mycket som fastnade av detta vackra språk.
Funkar engelska så blir jag ju glad, där har jag ju ett ordförråd iallafall, även om uttalet mer är Karl-Oskar i filmen Utvandrarna.
Som jag, en fras per termin, ungefär. Fast det var mer "baquette" än "vague" på den tiden.
Det går att surfa på beachen vid slutet av Avenue du Prado. I alla fall när jag var där i oktober för några år sedan. Inga jättevågor men jävligt soft att det är i stan. Prata med killen i surfbutiken på vänstersida när du går från tunnelbanan (Rond-Point du Prado). Han har koll på prognosen. tiny.cc/qg38e
Om det är flat kan du skejta i en grym betong pool istället. Ligger också vid stranden: marseilleskatepark.free.fr/
Akta dig för allt och alla i Marseille. Mycket rån, även på dagtid. Vi bodde i princip på den här baren tiny.cc/zfkfc som ligger hyfsat centralt. En kväll kom en galen kille med en yxa i högsta hugg och skulle döda någon på torget i närheten.
jaså Jimmy, du är en sån TYP!
Det är konstigt, men under alla resor jag gjort träffar man alltid på dessa märkliga TYPER som varnar för hur livsfarligt ett ställe är. Sen tar dom upp ett enstaka exempel...
DIN MAMMA kan va en RÅNARE!!
PASSA DIG GOSSE!!!
HEHEHEHEHEEEEE
Jimmy skrev: Det går att surfa på beachen vid slutet av Avenue du Prado. I alla fall när jag var där i oktober för några år sedan. Inga jättevågor men jävligt soft att det är i stan. Prata med killen i surfbutiken på vänstersida när du går från tunnelbanan (Rond-Point du Prado). Han har koll på prognosen. tiny.cc/qg38e
Tackar tackar detta skall jag kolla upp när jag kommer ner.
Om det är flat kan du skejta i en grym betong pool istället. Ligger också vid stranden: marseilleskatepark.free.fr/
Hmmm, tror skaderisken med mig i en betongpool är större än chansen att bli rånad så.....
detta nöje får nog anstå...