Facebook data

1
Bygga eget bryt med stenar?
#81208 Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

Fanns en tråd här förut för typ två år sedan som handlade om en kille som gick ut med stenar i vattnet för att skapa en egen våg, någon som vet vart jag kan hitta den tråden?

Logga in för att svara
#81332 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

tror inte detta var något seriöst, har själv funderat på bygga våg till vaxholmsbåtsvallet men kom på att alla sneseglande nollåttor skulle gå på detta grund då det skulle vara så secret att inte ens sjökorten tog med det, mohahahahahaha

Logga in för att svara
#81334 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Funderar på att anlita SkoterJocke så han får dra ut stora stenbumlingar på isen med sina maskiner... Sen e det bara att invänta islossningen.

Logga in för att svara
#81344 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

och hoppas att isen inte driver iväg

Logga in för att svara
#81346 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

JFL skrev:
och hoppas att isen inte driver iväg
Jo haha, tänkte oxå på det. Men isens vägar äro out-grundliga... typ.

Logga in för att svara
#81350 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

finnarna kanske får ett bryt på kuppen?

Logga in för att svara
#81365 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

låter som en tråd jag skulle kunna ligga bakom, men för att vara seriös..
sten för sten är ju lite jobbigt, såvida man inte har tillgång till fri arbetskraft, typ flera små springande dvärgar..

Då är det bättre att sänka en båt eller köra i en står långtradare eller eventuellt sänka en Maersk container...

p.s. Glöm inte ansöka om bygglov..

Logga in för att svara
#81372 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

En sån räcker men först när isen dragit.

Längd 15 m
Bredd 6 m
Djup 1,2 m
Lastförmåga: 15000 kg

"Sten" är en övergripande beteckning på alla bergarter som finns, vilka varierar väldigt i densitet, normalt mellan ungefär 2,6 och 4,3 gram per kubikcentimeter.

Säg att en kubikmeter sten väger 4 ton... Blir många ton sten att dumpa för en perfekt 300 m lång höger nånstans...

Ändrat av Esta
Logga in för att svara
#81374 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

Esta skrev:

Längd 15 m
Bredd 6 m
Djup 1,2 m

"Sten" är en övergripande beteckning på alla bergarter som finns, vilka varierar väldigt i densitet, normalt mellan ungefär 2,6 och 4,3 gram per kubikcentimeter.

Säg att en kubikmeter sten väger 4 ton... Blir många ton sten att dumpa för en perfekt 300 m lång höger nånstans...

men satan va värt sen när du surfar din våg som du byggt haha.. borde ju gå om man har mkt tid och pengar??
vart i sverige skulle man bygga denna våg? vilka ska få veta? vad ska brytet heta? kan man inte bygga så man får en schysst a-frame istället esta? den där båten är säkert sjukt dyr att köpa man kanske kan hyra båt+kapten och sedan ordna med grus/sten vet att folk vill bli av med sten o grus så det är ju gratis......

Logga in för att svara
#81375 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

Esta skrev:

Längd 15 m
Bredd 6 m
Djup 1,2 m

men satan va värt sen när du surfar din våg som du byggt haha.. borde ju gå om man har mkt tid och pengar??
vart i sverige skulle man bygga denna våg? vilka ska få veta? vad ska brytet heta? kan man inte bygga så man får en schysst a-frame istället esta? den där båten är säkert sjukt dyr att köpa man kanske kan hyra båt+kapten och sedan ordna med grus/sten vet att folk vill bli av med sten o grus så det är ju gratis......

Logga in för att svara
#81378 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

jörgen
graphgraph

Eller så bygger du med sand istället för sten:
www.surfline.com/surf-news/new-zealand-artificial-surfing-reef-goes-off-welcome-to-the-future_1980/

Och här har du en steg-för-steg beskrivining om konstruktionen, så det är väl bara att leta upp en lämplig sandstrand och sätta igång...

www.mountreef.co.nz/MountReef/Construction_IDL=10_IDT=370_ID=1441_.html

Logga in för att svara
#81379 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

byggde dom inte ett konstgjort rev i england också? har för mig att jag läste om det också, det här måste man ju forska i! tack för länktipsen jörgen..

Logga in för att svara
#81380 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

viktorviktorviktor skrev:
Esta skrev:

Längd 15 m
Bredd 6 m
Djup 1,2 m

vart i sverige skulle man bygga denna våg? vilka ska få veta? vad ska brytet heta? kan man inte bygga så man får en schysst a-frame istället esta?

A. På the WESTCOST
B. Endast BOS inre familj
C. BOS secret artificial freaking force
D. ja

Logga in för att svara
#81382 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

okej sverre du kan bygga din våg på västkusten med bos så kör jag o esta på ostkusten/östkusten,, sen ser vi vilken våg som är bryter bäst, bäst natur och bäst stämning!

Logga in för att svara
#81384 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

okej sverre du kan bygga din våg på västkusten med bos så kör jag o esta på ostkusten/östkusten,, sen ser vi vilken våg som är bryter bäst, bäst natur och bäst stämning!

HAHAHAHA, wrong GOSSE!! JAG ska inte bygga nån v åg, det ska DU göra, med ögonbindel så du inte hittar den sen heheheheheheheeeee!!!

Bäst natur, jadu granskog och sunkig insjölukt vid algblommande bräckt "hav" mot friska vindar med saltstänkt doft och kala vackra bohusländska klippor och långa halländska sandstränder

bäst stämning; jadu gosse, dryga stockholmare mot glada Göteborgare... heheheheheeeee

Logga in för att svara
#81385 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

sverre skrev:

HAHAHAHA, wrong GOSSE!! JAG ska inte bygga nån v åg, det ska DU göra, med ögonbindel så du inte hittar den sen heheheheheheheeeee!!!

Bäst natur, jadu granskog och sunkig insjölukt vid algblommande bräckt "hav" mot friska vindar med saltstänkt doft och kala vackra bohusländska klippor och långa halländska sandstränder

bäst stämning; jadu gosse, dryga stockholmare mot glada Göteborgare... heheheheheeeee

GOSSE LILLA gosse?
vi ska ju ha en jävla tävling hur funkar det nu när du ska anlita/kidnappa Stockholmare och göra ditt jobb? vi hyr in polacker som vilken jävla vanlig svensk som helst..
ostkusten har gott om kala klippor och sandstränder, känner du till salusand? det enda vi inte har är saltvatten eller goa göteborgare det kan jag inte ta ifrån dig.. hur tar vi oss vidare från detta missförstånd?

Logga in för att svara
#81391 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Tyvärr, hur möjligt det än skulle kunna vara att fixa ett rev, kommer det ändå finnas nån på kommunen som sätter sig på tvären av olika anledning, typ att sälarna kommer slå sig i skallen, krabborna gå vilse, förstörd utsikt för en stugägare eller nåt annat idiotiskt.
Så länge man inte kan motivera med en vinst i pengar, är det kört...

Logga in för att svara
#81395 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

heltklartdenbästaidénärjuattsänkanågotstortpålämpligplatsochgöra
detstraxinnanenbrasurfprognosfördetlärjubliuppbogseraträttfortändå

Ändrat av Redax
Logga in för att svara
#81396 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

Klättermus
graphgraph

Esta skrev:
Funderar på att anlita SkoterJocke så han får dra ut stora stenbumlingar på isen med sina maskiner... Sen e det bara att invänta islossningen. Man får, såga upp isen, med en rejäl motorsåg. (långt svärd ) Sen, kör man ut stenbumlingar med en rejäl baklastare,,,, Njemast,problemas

Logga in för att svara
#81397 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 2

exiit
graphgraph

Finns även ett artificellt rev utanför Perth... mellan port beach och cottesloe jetty. Har glömt vad det heter och det funkar endast på vintern (juni till okt) sen är det flat flat flat flat.

Logga in för att svara
#81398 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Det är ju lättare att förbättra ett befintligt bryt än att göra en helt ny. Göra den lite grundare eller kanske lite längre. Att flytta på sten för hand strider inte mot något strandskydd eller vattendom vad jag vet (natureservat kan ha andra regler). Så samla ihop alla dina polare, bo i tält och ge de mat och öl i en vecka så har du helt plötsligt förbättrat ditt bryt. Kanske. Den kan också bli osurfbar.

Logga in för att svara
#81403 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Willy skrev:
Det är ju lättare att förbättra ett befintligt bryt än att göra en helt ny. Göra den lite grundare eller kanske lite längre. Att flytta på sten för hand strider inte mot något strandskydd eller vattendom vad jag vet (natureservat kan ha andra regler). Så samla ihop alla dina polare, bo i tält och ge de mat och öl i en vecka så har du helt plötsligt förbättrat ditt bryt. Kanske. Den kan också bli osurfbar.
Hade faktiskt en hätsk diskussion med brorsan om det för ngr år sen! Jag var för och han emot.
- Rör ingenting, låt vågen vara som den är!!! tyckte han.
- Jamen, man kan ju ta bort dom dära stenarna som ligger i vägen. Vad skulle det göra???
- Non, putain de merde, non! Rör ingenting!!!
Vi slogs nästan där o blev tvungna att hinka bärs på kvällen.
Men jag tror fortfarande att dom dära stenarna skulle kunna tas bort!

Här e två exempel...
Den stenen e päjn inzi äss!

Denna vänster skulle kunna vara hur grym som helst om det inte var för ett gäng bumlingar på strategiska ställen. Syns dock inte här på bild.

Annars kan man alltid motivera byggandet av ett konstgjort rev med att det kommer förhindra vågerosion. Alltså att vågorna bryter t ex 50 m från land och inte direkt på stranden.

Ändrat av Esta
Logga in för att svara
#81404 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Esta skrev:
Denna vänster skulle kunna vara hur grym som helst om det inte var för ett gäng bumlingar på strategiska ställen. Syns dock inte här på bild.

Om man jämnade ut botten här, skulle vågen peela jämnt >200m isf att ha closande sektioner.

Logga in för att svara
#81405 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Den här pointen e fylld av 'stridsvagnshinder'.
Tänk om man kunde köra lite 'plastikkirurgi' där!

Logga in för att svara
#81409 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Ngr länkar om konstgjorda rev...
Göteborgs hamn
Ystad
Varberg
Hummerområden (GBG)
Vågkraftsfundament
Reef systems Norge
etc etc
Men alla dessa rev ligger för djupt för att bilda vågor.
Argumentet att det berikar faunan o floran på havsbotten e ju bra! Frågan e bara om Länsstyrelsen tycker det e försvarbart med ett grunt rev...

Ändrat av Esta
Logga in för att svara
#81418 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Tog mig en tur på stan idag och passade på att besöka Länsstyrelsen.
Kvinnan som tog emot mig lyssnade o svarade artigt på mina 2 frågor (dessförinnan poängterade jag att jag inte kom från yttre rymden o att det faktiskt gick att vågsurfa på vissa ställen utefter kusten).
Fråga 1 handlade om borttagning av stenar nära kust.
Fråga 2 om konstgjorda rev.
Fick med mig en blankett som heter 'Anmälan vattenverksamhet'.

Ang fråga 1... Iom att oönskade stenar oftast ligger tämligen nära land, ska man först prata med markägaren. Ger denne sitt godkännande kan man då gå vidare o fylla i den åttasidiga blanketten.
Kostar 1 200 kr att få ärendet prövat. Går det igenom, e det bara att anlita DynamitHarry...

Ang fråga 2... Klassas som dumpning av material. Dock e sten 'rent' och därför slipper man den biten med miljöfarligt avfall. Problem kan uppstå om sjöfart påverkas om revet ligger för grunt - Sjöfartsverket ska väl säga sitt... Likaså om det har en negativ påverkan på fauna & flora, stör fiskare m fl.
Det lät som att det räcker med ett njet från nåt håll för att ansökan ska avslås...

Det som kan vara smart e att t ex ta ett snack med Kultur & Fritid och få dom att inse vilket lyft för kommunen det skulle bli med ett rev.

Ändrat av Esta
Logga in för att svara
#81419 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Esta skrev:
Kvinnan som tog emot mig lyssnade o svarade artigt på mina 2 frågor (dessförinnan poängterade jag att jag inte kom från yttre rymden o att det faktiskt gick att vågsurfa på vissa ställen utefter kusten).

Ang fråga 1... Iom att oönskade stenar oftast ligger tämligen nära land, ska man först prata med markägaren. Ger denne sitt godkännande kan man då gå vidare o fylla i den åttasidiga blanketten.
Kostar 1 200 kr att få ärendet prövat. Går det igenom, e det bara att anlita DynamitHarry...

Ang fråga 2... Klassas som dumpning av material. Dock e sten 'rent' och därför slipper man den biten med miljöfarligt avfall. Problem kan uppstå om sjöfart påverkas om revet ligger för grunt - Sjöfartsverket ska väl säga sitt... Likaså om det har en negativ påverkan på fauna & flora, stör fiskare m fl.
Det lät som att det räcker med ett njet från nåt håll för att ansökan ska avslås...

Det som kan vara smart e att t ex ta ett snack med Kultur & Fritid och få dom att inse vilket lyft för kommunen det skulle bli med ett rev.

Kung Esta! Bra jobbat!

Logga in för att svara
#81420 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Tack Wonka! Vet hur mkt du gillar sånadära formella saker med ansökningsblanketter o så...

Logga in för att svara
#81423 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Esta skrev:

Hmmm. Jag förstår att det skulle kännas trevligt med ett tillstånd men varför inte satsa på ett svartbygge? Du har ju inga moraliska betänkligheter med att ändra på naturen och ett sånt här bygge lär ju knappast någon upptäcka eftersom det ligger under ytan... Verkar ju jättesvårt att få tillståndet. Även om du har ett tillstånd misstänker jag att du ändå inte får använda t.ex. dynamit för att åstadkomma revet.

Logga in för att svara
#81424 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

jæklar vad du ligger i esta,, hærligt mycket inspererande! ska dra ivæg ett mail till asrltd som bygger konstgjorda rev och fråga om det finns en møjlighet att kunna ordna ett i sverige, dom verkar vara driftiga runt om i værlden annars så kanske dags før ett konstgjort rev i sverige.. då kan man ju lægga fram någon slags ide till kommenen och visa att denna våg skulle øka turismen till sverige och ladida kanske nappar dom kanske inte,, ingen som vet førens man testat.

kænns som att dumpa sten e før svårt kan lika gærna bli skit.. men att sprænga bort sten læt mycket bra,, bara snacka tex med alla trevlia tomtægare ute på torø, dom har sækert inga problem att vi sprænger bort deras ædla stenar haha sækert..

Logga in för att svara
#81425 Svar: Bygga eget bryt med stenar? 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Valen, nene ingen dynamit för att göra ett rev; endast för att blåsa bort störande stenar. Annars använda en tryckluftsborr.

Hittade detta om snigeldynamit - kommer inte smälla nå'!

Kan kanske kanske kanske vara lättare med tillstånd till ett rev om man använder sig av ett befintligt undervattensgrund/rev (nära land) som redan skapar en våg och förlänger det åt både höger & vänster.
Svartbygge låter annars som ett alternativ.

Ändrat av Esta
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!