Hade en reporter från t.ex Aftonbladet läst igenom det jag skrivit i denna debatt hade dom kunnat citera mig såhär! :
* SSA behövs absolut
* Jag tycker Jonas Lilja har gjort ett bra jobb men man kan inte jobba själv med en sån här stor grej. Lau är också bra.
* Självklart kan vi skicka de som vill åka på EM till EM
* Jag är också tacksam till alla som någonsin jobbat för SSA!
* Alla är värda en andra chans och jag önskar SSA all lycka till i världen.!
* Jonas: Som sagt innan tycker jag att du har gjort ett bra jobb
* Tycker det är jätte bra att ni gått ut och sökt nya personer att jobba inom SSA det har jag inte sagt något emot. Det är ju toppen om ni kan få in ett skönt gäng som kan hjälpas åt att fixa till det hela!
* Jag tycker det nya landslaget gjorde jättebra ifrån sig detta EM
* Hade jag bott i Sverige hade jag mer än gärna hjälpt till med SSA
* Jag tycker att ni som jobbat med SSA skall få en klapp på ryggen för att ni gett just kärlek, tid o kraft. Det är ju toppen.!
* Svenskar är några av de mest stokade surfare jag stött på!
Hade ingen aning att dom hade tänkt skicka ett Junior landslag men det är ju toppen!!! Bra steg i rätt riktning..!
* Tycker det är bra att ni äntligen skall börja satsa på unga surfare..! Det är det som behövs.
* På rätt spår iallafall och det är bra jobbat!
* Som sagt har SSA ännu en gång gjort ett bra jobb.!!
Detta är exakta citat ut det som jag skrivit i den här diskutionen.. Tyvärr ser surgubbar som Andiss bara det dåliga och tål inte lite kritik..
Kul att du kallar mig for surgubbe, du har ju inte ens kritiserat eller ens forolampat mig, hogst undvikt att svara att du inte vet o inte kan. Sedan kan du inte ens citera dig sjalv.
Yes Pazki min svenska är skit kass och jag pallar inte gå tillbaks o skriva rent heller för den delen
Vad har jag citerat fel Andiss i och med att jag körde copy/paste är det ganska svårt att misslyckas.. Kanske nån bugg i programmet men jag hittar då inga fel. Det hela skulle vara från en reporters point off view som såg de bra bitarna i det hela..
Gubbe
Hej boys & girls, vet ni vad? Jag tar på mig alla fel som SSA gjort eller sägs ha gjort under åren. Det e jag som står bakom alla misstag (fråga mig inte hur men så e det).
Så börja kasta sten nu! Det kommer allas egon att må bra av.
Färdiga och nöjda???
Tips för att inte skrämma nya medlemmar och få tbax gamla: Ta fram det positiva och fokusera FRAMÅT!
Så jävla trött på allt tjafs!
Peace
Fan ta dig Esta!!
Tycke bara att man skall få säga vad man verkligen tycker o tänker. Det är för lite sådan på den här sidan.
Känns bra om vi kunde börja på noll igen det är ju det jag vill få fram.
Hoppas på en bra nystart och uppmanar alla att gå med i SSA om dom håller det som står på deras agenda.
Andiss du får gärna kalla mig gubbjävel hur mkt du vill ! Det är man ju värd efter man fyllt 30.. Jag kommer ändå aldrig bli äldre än dig.. Det handlar om att dö ung så sent som möjligt..
Ingen nämnd, ingen glömd, Swingen...
I fråga om SSA, tänker jag inte på individen, utan förbundet.
Tycker det räcker med pajkastning. Vad e meningen med att försöka ha rätt hela tiden, hitta syndabockar mm, på ett forum likväl som på möten??? Ta-mig-fan värre än politiska debatter!
Att göra fel e mänskligt. Det viktiga e att lära av misstagen och, som sagt, FOKUSERA FRAMÅT! Det borde vara såååå enkelt...
Nu får ni mina åsikter..
Sverige behöver SSA och kommer att behöver det mer och mer i framtiden..
Den styrelsen som ha nyss varit inröstad till den Europeska Surfförbund kommer att hjälpa länder som sverige att utveckla en riktigt surf team och hjälper de mindre länder som sverige att få sponsor och regeringspengar i framtiden..utan ett förbund...inga hjälp..
Även om jag är inte inblandad i SSA's styrelse betalar jag min 100kr för att ger stöd till de i deras funktion som är väldigt viktigt för sveriges surfings framtid..
jag jobbar med martin och andiss på sidan om för att börja utveckla laget och ha surfläger i framtiden..
jag ha varit omvald som team captain igen och även om jag blåste bort 10,000kr av mina egna pengar för att åka till jersey..(där jag fick en total av 45 minuter i vattnet i piss skit dåliga vågor)..tycker jag att det var värt det för att hjälpa i alla grad jag kan hjälpa med...
Support SSA..!!!!!
Sätter upp en ny styrelse och KOM IGEN NU..NU SKA VI BÖRJAR PÅ NYTT OCH FÅ IGÅNG NÅGRA TÄVLINGAAR I SVERIGE och ha lite kul med det..vi behöver inte outa spots, vi behöver inte förstöra någonting men vi kan ha kul med några tävlingar och sånt vad..??!!
Peace surfers..rock on och pray for surf..when the ice melts!! hahahaha...RAT CAPTAIN::
Hade en reporter från Aftonbladet SKRIVIT en sammanfattning hade den låtit så här:
"Surfare RASAR mot förbundsledning"
Men nu ska vi inte vara såna. För att sammanfatta läget så hade du alltså synpunkter på att det äldre gardet borde bort. Check.
Events i Sverige. Check. Rätt mycket av det du tycker SSA ska göra borde EGENTLIGEN skötas av lokala föreningar och inte av ett förbund. Såna föreningar börjar dyka upp lite runt om i landet.
Satsningar på juniorer. Check.
Inga gubbar i landslaget, förutom i gubbklasserna. Check.
Hemsidan. Check, men snacka med Klang om den gamla.
Kan lägga till att vi numer kör separata junior och damklasser på både longboard och shortboard SM.
Det ser ut som om den sittande styrelsen gör EXAKT det du vill se och lite till. Det är dags för dig att betala medlemskap mao. 100kr på SSAs plusgiro 477 79 99 – 6.
Vad ni mer behöver är en paus från tråden, ta ett andetag och lyssna på följande låt. Sen är det bara att fortsätta era konstruktiva diskussioner. Varsågoda...
Adamski giving joy to SS since 2007 (if not to drunk)
Bra skrivet Ratman och Jonas du lyckades sammanfatta det jag skrivit ganska bra faktiskt .. gött mos..
Klang pallar jag inte snacka med det får ni göra, det är ju trots allt " eran " hemsida han har??
Adamski tack för den sköna Latino musiken.. Drar till Fuerte on 4 dagar och ser fram emot att glida in på supermarkets med liknande musik pumpandes i högtalarna... hehe
Jag har aldrig vart medlem i SSA för jag inte tyckt de fyller någon funktion i mitt surfande. Jag har aldrig tävlat i surfing eller varit intresserad av att tävla. Har inga drömmar om att visa världen surfing så flera börjar. Men efter situationen förra året i Mölle insåg jag att SSA faktiskt kan ha en funktion som även kan gynna mig. SSA borde vara mer än tävlingssurfing. Det är kanske det också men fokus ligger idag mycket på tävling, i varje fall utåt. Ett förbund har större genomslagskraft än 15 lokala surfare på en plats som drabbats på något vis. Genom att organisera sig kan man få gehör för sina intressen. Försvinner SSA försvinner en möjlighet att synas och höras när det behövs. Så jag ska nog ta och lösa medlemskap i år och hoppas SSA lever vidare.
Och så var det dags för The Marlin att lägga sig i.
Jag håller med Cagge, Sharkboy och JFL och ja, Zafer du har min röst också!
Det är väl klart som fan att vi ska ha ett svenskt surfförbund. Och det är väl klart att vi ska skicka folk till tävlingar om vi har möjlighet till det. Om man har blivit tillfrågad om man vill följa med på ett EM, tackar ja, och sen klagar på att det bara är ”en jävla massa snack om tävla, tävla, tävla” – då har man nog missförstått hela grejen. Och, faktiskt så kan man ha kul, njuta av vågen OCH tävla samtidigt. Jo, det fungerar faktiskt.
Och ja vad hade vi varit utan Freddie och Latte..? De är båda två skickliga surfare men utan dem på t.ex. Jersey hade vi fortfarande varit Team Sweden – ett lag som hade mycket hjärta, vilja och styrka och framför allt humor. Vi var det lag som hade roligast av alla och vi gjorde knäppa grejer och inget annat lag hade en sammanhållning som oss. Säkert fanns det folk som såg oss svenska surfare som amatörer, dåliga, skrattade åt oss och såg ner på oss (däremot fick vi många avundsjuka och suktande blickar när vi höll på att trilla av våra stolar i matsalen för att vi skrattade så jävla mycket)– men så länge vi själva vet vad vi står för och vad vi är och framför allt VARFÖR vi var där så spelar det ingen som helst roll vad andra tycker.
Jag är precis som pikles fantastiskt glad att jag fick möjlighet att följa med till EM. Personligen så strävar jag efter att få tävla mer. Jag älskar det. Det gör att jag vill bli bättre och utveckla min surfing. Och att ha ett EM eller VM att sikta mot är ett utomordentligt bra mål att ha.
Gillar man inte att tävla i surfing så ska man heller inte göra det och man ska inte heller följa med till några tävlingar.
SSA ska inte läggas ner. Det ska inte heller läggas ner för att sedan startas om på nytt. Vi ska hjälpas åt att fixa detta, som sagt så finns det massor av eldsjälar och surftokiga svenskar. Zafer har ju visat stort intresse och även Sharkboy, Jonas, JFL (stay!) och Cagge är personer som brinner för den svenska surfscenen. Erik Lau är ju en legend. Och jag tycker också att Ratman var en grym teamleader.
Att dela upp framtida svenska surftävlingar i tävlingar för ”SSA-medlemmar” och tävlingar för ”icke SSA-medlemmar” är ju absolut ingen bra idé. Vi svenska surfare borde inte dela upp oss utan istället samarbeta och hålla ihop! Vi ska stand united på vårt svenska stokade sätt!
freddandson skrev: Jag har aldrig vart medlem i SSA för jag inte tyckt de fyller någon funktion i mitt surfande. Jag har aldrig tävlat i surfing eller varit intresserad av att tävla. Har inga drömmar om att visa världen surfing så flera börjar. Men efter situationen förra året i Mölle insåg jag att SSA faktiskt kan ha en funktion som även kan gynna mig. SSA borde vara mer än tävlingssurfing. Det är kanske det också men fokus ligger idag mycket på tävling, i varje fall utåt. Ett förbund har större genomslagskraft än 15 lokala surfare på en plats som drabbats på något vis. Genom att organisera sig kan man få gehör för sina intressen. Försvinner SSA försvinner en möjlighet att synas och höras när det behövs. Så jag ska nog ta och lösa medlemskap i år och hoppas SSA lever vidare.
You are absolutely right about that Fred.
One thing that people don't realize about sending teams to the Euros is what happens down there affects the swedish surf scene for those who don't care about contests as well.
two examples are:
- saving the waves (breaks under threat like Mølle)
- and environmental issues
there are of course more issues, but let me explain.
When we were at the Euros, at our last dinner the team thanked Ratman for volunteering to be team manager. Right when we started applauding him, so did team France, Morrocco and Spain. That's about a 100 people right there.
What a lot of people don't know is Ratman was discussing every night with the coaches, organizers, managers and so on from all the other teams. A united Euro surf network that co operates will be a much stronger force to reckon with when it comes to issues like Rädda Mölle.
Think about it- Zafer went and got pictures of every single team holding a Rädda Mölle flag, with an international community for support, we will be so much stronger in these issues. It's not just about contests, it's a gathering and a chance cooperate in larger ways then the competition itself.
I am frustrated by negative posts like Swingkid because they are so far outside of this that their opinion is uninformed and harmful. SSA is an organization that is puny, no one makes money and the very fact that they exist at all is almost a miracle IMO,
I am happy for what they do, but with the recent progress of EM (not just the results of the contest but the total benefit of the contact network built) there is no reason to look back and criticize it at all. There are new goals to achieve and anyone who wants to help achieve them has my support.
I think it is short sightedness that considers it to be 'just a few contests that I'm not interested in'. The progress that comes alongside by working with other organizations is a major benefit.
And no, it doesn't mean we will expose secret spots because we support a team. Hopefully, it means we will protect the ones under threat, and possibly create or find more spots...and keep them clean.
Anyone who knows me, Zafer or JFL personally knows this
And Malle, in all honesty, I we got some skeptical looks when we first arrived on Jersey, but we got nothing but praise from the French, German, Spanish, Morroccan and Irish teams when we left. Many of them told me that we showed them the true priorities of a contest like that and that they were somewhat envious.
remember, that when you send a national team (ok send is a little generous considering everyone paid out of their own pocket) you send representatives of sweden to an official event. When we explained the Mölle situation, everyone wanted to help.
I'd like to encourage everyone to join the SSA for 100kr. Like I said before, contests are just an extra but important nonetheless. It's not a lot of money and a stronger organization with more people becomes a more stable and strong platform of which we can do other things that affect us all.
last side note:
About 4 years ago I was pretty skeptical of SSA myself, it felt like something that the Stockholmers did regardless of the rest of us, and that they just picked locals for the team. But that was just a phase of the progress, right now we have people like JFL that can represent other parts of the country. Our last team had people from all areas of sweden, and the more people that take part from different places, the more people can do something about areas of concern that are more particular to their areas.
EM som jag var med 2003 var precis som det EM ni var på.. Ett skönt gäng, inte så bra vågor m.m. Det var en av de bästa veckorna i mitt liv. Träffade massa skönt folk och det svenska landslaget hade skitkul ihop med de andra lagen. Så jag förstår allt det du skriver om att tävla för Sverige när det är så,, Jag var skitstolt. Jag åkte med för att jag fick chansen. Tävlingsmässigt sket jag i vilket och det gjorde mer eller mindre resten av laget också. Men vi hade kul och det var fantastisk stämning. Och på sista mötet fick vi stående ovationer från alla de andra team captains och presidenten för eurosurf för våran glada attityd och insatts. AMAZING var det helt enkelt..
Men det jag upplevde på EM 2007 var helt annorlunda. Det var uppdelat, olika grupper inom laget, dåliga möten, ingen bra stämning överhuvudtaget om man jämför med 2003 och det handlade mer om att tävla än att ha trevligt tillsammans, jag upplevde dessutom mobbing för första gången på 15 år och det är inget jag står för. Antar SSA har ändå bestämt laget, kapten m.m det året?? Det var också då jag för första gången kände jobbig press på mig som surfare. Jag älskar press när det gäller sporter. Men när det gäller press ( negativ press ) för något som jag lever för och ägnar hela mitt liv åt så mådde jag bara dåligt.. Jag såg folk i laget gråta och må dåligt över vissa kommentarer m.m. Vi var ändå där för att representera Sverige och SSA?? Jag skämdes nästan för att vara svensk, till skillnad från 4 år innan då jag var MEGA stolt. Och där har du en av anledningarna till att jag var sné på hela landslags grejen. Hade du varit nöjd o glad om detta skett 2009??
Jag är oerhört glad att laget blivit soft nu igen och är tillbaks till sitt gamla jag..! Och det är till stor del Ratmans förtjänst..
För seriöst tycker jag det blev när vissa lägger sig i vad man åt, vad man drack, hur man tränade, vilken bräda man skulle ha, Frivillig yoga ( drog o surfade istället och fick skit för det ) listan är lååååång.. Jag ville faktiskt bara surfa.
Men nu är det ju bra igen o jag klagar inte på SSA idag.. Det verkar som ingen av er fattar det.
Jag har ju för fan skrivit typ 10 ggr att jag önskar dom all lycka till och att det är kul att det händer något och att jag t.om hade velat jobba för och med dom om jag bott i Sverige.. Vad är det ni inte fattar ??
Hade jag velat klaga har jag en hel drös med med annat jag kunde skriva vad jag hört från bl.a andra surfare i vattnet, på EM och andra tävlingar, i hostelet m.m... det ingen vågar skriva. Men det hör inte hemma här just nu. Och det får dom stå för.
Jag hade mer än gärna haft Cagge, Ratman, Henio, Sharky eller Jonas som teamcaptain vilken dag som helst .. tyvärr har jag inte haft det.. Och jag tycker alla dom gjort ett dunder jobb. Henio är för övrigt den softaste svensk jag mött någonsin..
Sharkboy: Jag försöker bara skriva vad jag hade uppskattat att dom ändrade på och saker som jag tyckt varit fel under de senaste 10 åren.. Kritik på vad som varit och vad som kan ändras på.. Nu verkar ju saker och ting gå bra och det har jag inte ansett innan.. Och det är ju toppen. Men ni läser fortfarande bara det negativa jag skriver och inte det possitiva och det är synd.
Tycker fortfarande att det är otroligt att SSA inte har några bra sponsorer för det är dom värda. Det anser jag vara det viktigaste för att få det hela att fungera.. Ju mer pengar som kommer in desto fler kan hjälpa till och desto mer kan göras för miljön, surfingen, landslaget m.m. Om ni skaffar riktigt bra sponsorer skulle t.om vissa av er få lön och på så sätt jobba extra hårt. Du borde satsa på det Sharkboy..
Swingkid skrev: Jag har aldrig varit medlem av SSA ( frivilligt ) pga missnöjdhet.
Upp till bevis nu Swingkid. Om du verkligen gillar det vi har gjort hittills och den väg vi har slagit in på så visa att du står vid ditt ord oxå och lös medlemskap nu.
Hade jag inte gett mig in i denna debatt undrar jag hur mkt info jag hade fått om vad SSA vill satsa på, vad SSA har gjort, ang tävlingar, landslag, planer, berättelser m.m. som hade kommit ut..!!
I detta land måste man tyvärr klaga lite för att få igång människor.. Så är det.. Eller hade ni skrivit alla dessa berättelser annars ??
Tack vare denna debatt har jag iallafall fått mer info ( bra info ) om SSA än vad jag har fått under de sista 15 åren...
Te.x har Sharkboy har skrivit massa bra grejor som varken jag eller många andra visste, Marlin skrev en possitiv upplevelse från EM, Ratman skrev glatt och uppmuntrande inlägg, Lilja har skrivit en mänga bra grejor och Cagge o Freddanson skrev också lite bra inlägg...
Kör hårt.:!
Det är fair enough Swingkid! Och sant i det sista du skriver.
Din första inlägg var nog det som startade igång allting bara, du har ändrat din inställning, men varför jag skriv var inte bara på grund av det du skrev, snarare att det verkar som du representerade en del av folk som tycker så mycket men håller sig utanför.
Men du har rätt, inte lätt att vet när man är inte inblandat. Jag rekommenderar att du blir medlem på nytt nu i 2010 och att SSA ser till att informera alla medlemmer om vad som pågår. Men jag står fast med att det är svårt att kritisera folk som gör så mycket dem kan på sitt fritid utan att få ett enda öre.
Jag älskar debatter just för att jag tycker att det skapar och ändrar folks åsikter om saker och ting.. Tyvärr måste man bara ta smällen o vara "The bad guy" ibland. Kände inte för att kommentera först.. Just p.g.a hur Surfsveriges forum kan vara. Men sedan kunde jag inte hålla mig hehe
Jag vet inte om jag representerade folket men jag vet många surfare som tyckte ungefär som mig ang SSA. Men om dom läser igenom allt som skrivits nu så borde dom ju också ändra uppfattning..?
Skitbra!