Jag tykte filmen var fantastisk vacker, bra musik (bl.a José Gonzales ), bra ordval m.m... Det är ju trots allt en spelfilm/documentär. O surfet är ju grymt kanske inte speciellt mkt men ändå. Sällan skådat så fina vänstrar i en surffilm. Och det du skriver om:
" Efter det bemöts vi av en vägg av skitnödig meningslöshet. Rob i fullständig harmoni med natur och kultur. Han gräver brunnar, dansar med bybefolkningar, leker med små barn, badar i vattenfall, stirrar ut över havet, smeker gräsblad med handflatan och spelar gitarr för ingen speciell i solnedgången. " är precis sådant som gör en film vacker, likaså egna resor. Och jag tror att om inte kameran hade varit där hade han gjort samma sak.. Det hade jag iallfall.
Klart sevärd!
Jag ger den lätt 4 av 5
Haha ja jag förstår att du gillar den Swingkid! Mitt problem med filmen var nog främst att fotot och produktionen är i världsklass, och surfet (det lilla som fanns) likaså, men den var helt obalanserad. Och dom 40 (!) minuterna av låtsasfilosoferandet har inte närheten av tillräckligt med story för att bära upp. Tänk om den klippts om och om allt svammel och alla klichéer hamnat på golvet i klipprummet, vilken fantastisk film det hade blivit! Tyvärr blev det inte så den här gången, antagligen för att merparten av målgruppen har gått och blivit lite mättad på grunda livstankar och Dr Phil-citat som vardagligen mejlas runt och postas på Facebook, ofta tillsammans med clip art och allt för många utropstecken.
Rob hade kanske plåtat barn i byar, badat i vattenfall och lekt gladiator med handen över gräsbladen även om inte kameran varit där, men han hade fan inte gått runt och mumlat en monolog skriven av en avdankad copy på Nikes marknadsavdelning i solnedgången.
Jag har redan uttalat mig om filmen i andra trådar men det e en (till) sak som stör mig (och förmodligen även mina grannar) och det e ljudet. Jag hör knappt vad Rob säger och därför höjer det. Sen kommer musiken! Värre volymökning än tv-reklam. Så att sitta med fjärrisen o höja/sänka e inte soft. (ingen nerladdad version fr TPB; jag har köp-dvdn... och den var dyyyyr!)
Hej, jag är väldigt ny här på sidan men jag tycker att det bästa i den här filmen, efter de relativt få surfscenerna och den fantastiska miljön är musiken. Jag tycker att de verkligen lyckades med sountracket till den här filmen med bland annat som Swingkid sa José Gonzales samt the Raconteurs, the Shins och Brett Dennen!
"Efter det bemöts vi av en vägg av skitnödig meningslöshet. Rob i fullständig harmoni med natur och kultur."
Linnells recension får betyget 5 sura citroner från mig. Bra och träffsäkert formulerat.
Däremot håller jag inte riktigt med om "det här inte är en dokumentär om en av 90-talets mest intressanta surfare, utan snarare en förvirrad och vilseledd Rob Machado i en nytolkning av Joseph Conrads Mörkrets Hjärta. Skriven av Jeff Spicoli." För det hade förmodligen varit en rätt kul film.
Ha ha ha... grym recention där Dre... väldigt träffsäker.
Jag upplevde mycket frustration av att se en pålitlig surf nuna glida omkring i väldigt "zen"-istiska miljöer o yra och varje gång det klippte till surf så lämnades man med känslan att man inte fick tillräckligt.
Låter lovande att det kommer tilläggs sessions till Drifter... det kanske e där man stimuleras av en av sina favvo surfare.
Försökte se den i natt när jag hade svårt att sova... töntigare rulle får man leta efter. Fotot är fint men Rob är ju inte direkt smartast i världen, det blir väldigt fånigt.
Vad heter den där andra filmen han är filosofisk i och säger: "Phones, faxes and computers are all great invetions... but... they don't impress me like............. peace does"? Den här filmen var som en förlängning på det.
De dramatiserde partierna haltar och ska hela tiden förklara allt övertydligt. "My, bike!". Orkade inte se klart den, det var för långt mellan tuberna.
Swingkid skrev: Jag tykte filmen var fantastisk vacker, bra musik (bl.a José Gonzales ), bra ordval m.m... Det är ju trots allt en spelfilm/documentär. O surfet är ju grymt kanske inte speciellt mkt men ändå. Sällan skådat så fina vänstrar i en surffilm. Och det du skriver om:
" Efter det bemöts vi av en vägg av skitnödig meningslöshet. Rob i fullständig harmoni med natur och kultur. Han gräver brunnar, dansar med bybefolkningar, leker med små barn, badar i vattenfall, stirrar ut över havet, smeker gräsblad med handflatan och spelar gitarr för ingen speciell i solnedgången. " är precis sådant som gör en film vacker, likaså egna resor. Och jag tror att om inte kameran hade varit där hade han gjort samma sak.. Det hade jag iallfall.
Klart sevärd!
Jag ger den lätt 4 av 5
Håller helt klart med!!!! Kunde inte sagt det bättre!
Ger den också 4 av 5.
Detta är ju en spelfilm, en dålig spelfilm. Hade den inte utgett sig för att vara något annat än det så kanske det hade funkat men när den försöker vara ngn slags "meningen-med-livet-dokumentär" så faller det bara pladask. Höll på att spy när Rob mediterar utanför sitt tält med en fet fucking kamera i nunan och sedan säger ngt i stil med; "nu har jag hittat platsen i livet där jag vill vara". Hela filmen talar ju emot sig själv, slänga mobilen när man har ett filmteam med sig.
Musiken är ju grym men det känns även som att hela filmen byggs just runt att musiken är bra. Några fantastiska vågor gör att man klarar sig genom rullen men det blir nog ingen andra gång.
Man kan dock se på filmen som en filmatisering av vad Rob en gång upplevt, det är ju trots allt så det ligger till. Fast ärligt talat kunde de gjort ett jävligt mkt bättre jobb.
Jag gillar upplägget, trailern får mig att vilja kolla och med många negativa kommentarer så kommer den iallafall inte bli en enorm besvikelse. Bättre så än en hype:ad skitfilm med höga förväntningar! Jag förstår att filmen inte är någor för "tech-talk" folket som vill ha masa kvalitets-surf, men jag kan tänka mig att se en film med mycket natur, inblick i ett lands kultur samt lite glimt av havet och surf!
Jag kan inte förstå hur ni inte kunde tycka The Drifter var bra!?
Jag menar.. Taylor Steele och Rob Machado gjorde tillsammans något
vackert som inkluderade kultur, natur och surf!
Fotot var fantastiskt. Snygga kontraster och en härlig visuell stämning hela filmen igenom.
Kanske den inte inriktade sig tillräckligt mycket på surfen, men bortsett från
det så tyckte jag den var fantastiskt mysig!
Önskade den kunde vara längre än 1h dock.
Guarapuava skrev: Jag kan inte förstå hur ni inte kunde tycka The Drifter var bra!?
Jag menar.. Taylor Steele och Rob Machado gjorde tillsammans något
vackert som inkluderade kultur, natur och surf!
Fotot var fantastiskt. Snygga kontraster och en härlig visuell stämning hela filmen igenom.
Kanske den inte inriktade sig tillräckligt mycket på surfen, men bortsett från
det så tyckte jag den var fantastiskt mysig!
Önskade den kunde vara längre än 1h dock.
Det är en pretto-film med hollywoodvarning som helt enkelt inriktar sig till surfbrats som inte vet bättre... "Oj, han gräver brunnar i en by där de är fattiga. Han verkar ha funnit meningen med livet... Att det sedan ges ut en miljon dvd;er är ju absolut ingenting han bryr sig om!"
Måste till Guarapuavas försvar tillstymma följande, till Pazki och andra: hehe
Det kanske är så (Esta) att man inte blir kräsen, utan syniker! hehe
Pazki, synismen är närvarande i ditt inlägg också. hehe
Som berest Gudfader skulle jag vilja använda mig av följande zen liknelse.
Innan en person börjar studera zen (läs resa),
är berg berg och vatten vatten; efter en första insikt i Zens sanning,
är berg inte längre berg och vatten inte längre vatten;
men efter upplysningen är berg återigen berg och vatten vatten.
Så kanske har många av er på surfsverige fått en första insikt om världen där det inte funkar på det sättet att åka till en fattig by och hjälpa till att gräva brunnar.
Hur synisk man själv är, och hur korrupt världen än är, och hur offer och savier mentaliteten än fungerar;
återstår trots allt, till syvene och sist:
att människor behöver vatten för att leva
brunnar behöver grävas.
Luttrad, cynisk, blasé, u name it... Visst har du en poäng där.
Det finns bra grejer med filmen såsom t ex fotot, men jag kan inte - hur mkt jag än försöker - tänka bort den ngt pubertala storyn (för 400 spänn!). Skrev i en annan tråd att jag tyckte den var skitbra första ggn jag såg den men sen har den bara sjunkit mer o mer, tyvärr. Och varför blir Rob sned på localsen som bevakar/kollar att allt e bra med honom???
Tacka vet jag 'SPROUT'!
en parentes...
När kidsen spelar, kastar o fångar småstenar, det spelet var jättepopulärt när jag var barn i Frankrike. Varje rast satt vi på skolgården och spelade. Kallas 'Osselets' (småben)' länken för de som kan franska...
Spelets anor härstammar från antika Grekland.
I Svea vet jag ej. Kan köpa hem åt dig nästa ggn jag åker söderöver. Annars bara dissikera en grävling som blivit överkörd... De osselets vi spelade med tror jag var gjorda av tenn men ändå formade som småben.
Jo men med sånna här spel vill man ha det äkta bitarna, även om det skulle gå lika bra med grävling.
KÖP nästa gång, var du än handlar i världen går det bra att bara säga att "sätt upp notan på BOS"
sverre skrev: KÖP nästa gång, var du än handlar i världen går det bra att bara säga att "sätt upp notan på BOS"
Jo du! Testade en ggn i Östhammar att sätta upp notan på BOS. Du, jag fick fly hals över huvud!!!