Facebook data

1
Ny på siten, lite frågor om indo m,m
#80369 Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

tomshore
graphgraph

Hejsan Alla,

Först och främst, snubbla in på surfsverige av en slump men är glad att jag hitta hit :

Jag är 30 år och bosatt i Thailand sedan 8 år. Jag tänkte ta tjänstledigt från mitt jobb och åka på en surftripp i sommar till indo tillsammans med en kompis. Jag har begränsade skills (surfat i 6-7 månaders tid endast tidigare i indo och Australien men är ringrostig) och min kompis har aldrig surfat.

Vi kommer med säkerhet att vara en del på Balis kuta men vill naturligtvis också testa lite bättre och finare breaks. Hur är södra lombok? Kuta, Ekas, Grupuk m,m. Har varit på Lombok tidgare men aldrig i södra delen. Har tittat i tidigare trådar om detta men undrar lite, kan man surfa på dessa ställen som nybörjare (polaren får träna några veckor på kuta först) Finns det några trevliga beachbreaks i området på södra Lombok? Några rekomendationer?

Mvh..Tomas

Logga in för att svara
#80375 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

fixa "boken" surfing indo & lingo, den rätar ut alla ? på resan!

Logga in för att svara
#80377 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

tomshore
graphgraph

Tack för tipset MarQs,

Jag ska kolla efter den, bör finnas i nån av Bangkoks större bokhandlar åtminstone.

Nån annan medlem som vart i området och kan tips om bra och dåligt. Mail växlade lite med "heaven on the planet" resorten vid Ekas men dels verkade det rätt dyrt för syd lombok sen var personen jag mail växlade med rätt kort och "sålde in" stället dåligt.

Det är ok och vara slapp i mailen om man ska betala 50,000 rupier per natt men dom chargar ju som en 5 stjärnig resort och då tycker man dom ska vara lite bättre på kundservice. Skippar nog att bo där, men besöker nog bukten ändå för det verkar kanon.

Logga in för att svara
#80379 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Jag har aldrig varit i krokarna men kolla med Surfcamp Lombok
De kan nog ge dig lite mer info.

Logga in för att svara
#80381 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

tomshore
graphgraph

Ser trevligt ut. Blir helt klart ett besök i området!

Logga in för att svara
#80409 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Södra Lombok e fint. I oktober -08 var det sjukt varmt och vågor varje dag när vi var där. Surfade bara rev, finns snälla rev där som är behagliga att surfa och att paddla ut i (bredvid). Åk med valfri båtägare från Grupuk. Man kan bo både i Kuta och Grupuk, var bara på dagsutflykt i Ekas. Kuta hellugnt, knappt något liv alls. Grupuk ännu tystare och Ekas är långt ute i the bad bush.

Om din kompis är skeptisk till rev kan ni ju prova på när ni är i Kuta Bali, där man kan ta en fiskarbåt ut till Kuta Reef precis utanför Kuta beach en gryning med lagom stort swell. Tror det blir en succé.

Logga in för att svara
#80413 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

tomshore
graphgraph

Tack för info PontusPontus,

Har du nåt boende att rekomendera i området? Läst lite på olika forum och Surfers Inn i kuta har fått bra omdömen. Hur pass förlåtande är reven på Kuta och Grupuk, Lombok, blir man strimlad av en wipeout eller är det hyfsat djupt:=)?

Lugnet låter tilltalande, stark kontrast till Kuta Bali då som är allt annat än lungt, båda i vatten och på land.

Logga in för att svara
#80427 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

rekommenderar södra lombok. blir inte så stort men väldigt sällan platt, jag spenderade en vecka där i somras, surfade grupuk och mawi.

vi bodde på matahari inn, ligger i utkanten av kuta, väldigt lugnt, pingisbord, pool, relativt billigt. hyrde moppar från hotellet för typ 30-40 kr dan.

lugnt är det allt, men förvänta dig inte något lugn i vattnet, inside grupuk kan ha 50 pers på en midjehög dag, många japaner och nybörjar-tyskar. vi var i vattnet vid soluppgången och då fick vi det för oss själva i 30 minuter vilket helt klart var värt det. åk ut med en snubbe som heter Ateng, 100 000 för båten och han väntar med er, är ni 4 pers så blir det alltså typ 20 kr var. en annan bra grej är att man inte blir strimlad av revet, det är täckt i tjock tång så man känner nästan aldrig hård botten. hel-lugnt för nybörjare.

Mawi är en kort men rätt tung vänster (och en kort höger på litet swell, dock supergrunt på högern), 30 min åt andra hållet från kuta, väldigt sällan crowded och kort enkel paddleout. blir grym på större swell. lite vassare rev här men rätt djupt på vänstern.

ha så kul och pm:a gärna om du vill ha mer tips...

Logga in för att svara
#80506 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

I Kuta bodde vi på Rinjani, det var bra men hade inte pool, vilket är sjysst i hettan där nere. Skulle jag åka tillbaka till Kuta Lombok skulle jag nog välja Surfers Inn istället. Dock surfade inte vi, och ingen annan jag såg, vågorna vid Kuta. Det var Grupuk som gällde, så efter ett tag tröttnade vi på den dagliga moppefärden och flyttade över till Grupuk.
Det finns ett ställe där som heter Lakuen tror jag, som är en aning mer påkostat (och dyrare) än budgetställena i Kuta. De vänder sig mest till japaner så det finns massa japanska menyer i serveringen osv. De har pool och man bor i bungalows med AC, open-air-badrum, TV med DVD, pentry osv. Det finns också ett budgetställe med "hål i golvet-toa". Så finns det ju det svenska surfcampet förstås. Byn är så pytteliten så det går inte att missa ställena.
Om man tröttnar på Nasi Goreng så finns det ett riktigt honeymoon-ställe som heter Novotel, mellan Kuta och Grupuk med västerländsk råsjysst mat och alla bekvämligheter man kan önska, men priserna börjar då närma sig europeiska nivåer.

Som redan sagts är reven helt lugna även för nybörjare. Men eftersom surfcampen (det finns ett tyskt också) håller till där så är det en del folk i vattnet. ALLA som befinner sig på södra Lombok är där för surfingen, så att vara uppe med tuppen hjälpte bättre på Bali tyckte jag...

Vi hade en båtkille som hette typ Jan eller Jen, han var också bra. Han filmade om man ville, hade koll på vilka rev som var på gång att börja funka osv. Tror de har en kartell så priserna är desamma vem du än åker med.

Logga in för att svara
#80511 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

tomshore skrev:
Tack för info PontusPontus,

Har du nåt boende att rekomendera i området? Läst lite på olika forum och Surfers Inn i kuta har fått bra omdömen. Hur pass förlåtande är reven på Kuta och Grupuk, Lombok, blir man strimlad av en wipeout eller är det hyfsat djupt:=)?

Lugnet låter tilltalande, stark kontrast till Kuta Bali då som är allt annat än lungt, båda i vatten och på land.

Gällande Grupuk. Nja så kan man inte säga...grunt eller djupt beror helt på hög eller lågvatten. Som någon redan sagt är "Inside" helt lugnt om man då menar själva bottentypen. Men där kan bli jävligt hårigt om det är lågt vatten och stort swell. (tubande och tungt). Dondons vid lågt vatten ser man till och med stenar som sticker upp på surfers left, högvatten däremot hur lungt som helst. Bra nybörjarvåg. Kids point är helt klart strimmelvarning men blir sällan stort (ligger i swellskugga) däremot JÄVLIGT snabbt och grunt (oavsett tidvatten). Surfa Grupuks vågor på högvatten och i gryningen när dessa båda sammanfaller så slipper ni både crowd och grunda rev. Lycka till!

Logga in för att svara
#80524 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

tomshore
graphgraph

Tack för alla råd och tips, alltid roligt att höra om folks upplevelser direkt.

Vi siktar på ca 6 veckor i indo sedan ca 1 månad på Phuket som erbjuder helt godkänd surf under monsun perioden. Sen är det tyvär dags att återgå till jobbet:=(

Logga in för att svara
#80531 Svar: Ny på siten, lite frågor om indo m,m 15 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

tomshore skrev:

Vi siktar på ca 6 veckor i indo sedan ca 1 månad på Phuket som erbjuder helt godkänd surf under monsun perioden. =(

nja... sprid inte falsarium på siten dude!!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!