Facebook data

12
En till byggtråd
*
#79868 En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Jag blir alltid så inspererad av surfsveriges byggtrådar, så jag tänkte dela med mig av mitt brädbygge!

Logga in för att svara
#79869 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Rockern är redan ut sågad här. Har inga bilder på bara hur trät såg ut! Men jag började med 8 st olika stora bitar.
100*100mm och 2 meter ungefär. Rockern var ganska svår att bestäma formen på tycker jag. Men till slut tog jag bara
rockern från en gammal knäckt fish.

Ändrat av Freddy81
Logga in för att svara
#79870 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Så här passa alla delar ihop. Skevt å vint. Man får pussla lite så att det passar så bra som möjligt. Och så får man försöka
tänka till så att kvistar i trät och andra saker man inte vill ha kommer att kapas bort eller vändas inåt!

Logga in för att svara
#79871 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Här har jag limmat ihop alla delar! Ville inte spendera 1000000 kr på tvingar som jag bara kommer att använda 1 gång, så jag körde med bonna metoden
och tog spännband i stället! Funka perfect.

Logga in för att svara
#79872 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

När det var dags att lista ut vilken form brädan skulle få, tog jag de brädor jag har roligast på i rått surf och små vågor.
För om man ska vara realistisk, så är ju 7 av 10 surf i de förhållandena. Där jag bor iaf! Och så tog jag tailen från
en av dem och midian från en osv. Till slut hade jag en form som jag tyckte såg naturlig ut!

Logga in för att svara
#79873 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Railen ritat på trät, så nu är det bara att såga på med sticksågen!

Logga in för att svara
#79874 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Det gick bra att såga med sticksåg, även om trät var så tjockt. Hade lite problem med att bladet svängde hit och dit och levde sitt eget liv.
Men jag lämna ca 3mm till sträcket jag ritat för att vara safe.

Logga in för att svara
#79875 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Undertecknad poserar med sin egna formgivna skönhet!

Logga in för att svara
#79876 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Efter jag såga ut railen, så hyvlade jag hela brädan både översidan och undersidan för att ge den tjockleken jag ville ha!
Sedan hyvlade jag till railen, för att städa upp efter sticksågen. Sen börja jag leka med railsen. Bestämde mig först för 50/50 rails
för att ge den en klassisk form. Men sen bestämde jag mig för en mer modern form! Detta är dock inte den slutliga formen.

Logga in för att svara
#79877 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Så här såg det ut efter jag hyvlat te brädan.

Logga in för att svara
#79878 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Nosblocket limmas på plats. Balsa trä är ju så mjukt, så det kan nog vara bra att försträrka nosen lite. Så jag limma ihop
lite balsa trä, och lite trä som jag hade över från jag gjorde stringern!

Logga in för att svara
#79879 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Nosblocket hyvlas te. och följer formen på rästen av brädan!

Ändrat av Freddy81
Logga in för att svara
#79880 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Nu har jag börjat att slipa till brädan, och den börjar få sin slutliga form. Tyvärr har vädret sugit 2 veckor och lite till,
så brädan får vänta lite tills det blir bra väder igen. När jag är nöjd med formen, ska jag plasta. Tror att ett lager 4 oz
runt om får räcka. Det borde bli starkt nog, det ska ju bara hålla vattnet ute och se till att man inte dingar den!

Logga in för att svara
#79881 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 3

Pazki
graphgraph

Nice! Vad limmade du ihop den med?

Logga in för att svara
#79882 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Sicken skönhet!!! När får jag komma ner och testa den på Headies?

Logga in för att svara
#79892 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Snyggt! Vad är det för mått och hur mycket väger den färdigshapade brädan?

/Jonas

Logga in för att svara
#79893 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Fan vad grymt! Vart fick du tag på balsa trät och hur mycket kostade det? sjukt bra jobbat i alla fall! Fortsätt uppdatera!

Logga in för att svara
#79895 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

Snyggt jöbbat fredda. När får den smaka på riktigt vatten? Askevik skriker efter en balsa bräda.

Logga in för att svara
#79897 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

Nimpin
graphgraph

Vilken pärla hon kommer bli! Grymt kul att se hur man gör.
Börja exportera till vänern!! ^^
Hälsa Margie. /Björn

Logga in för att svara
#79903 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Grymt!
Oxå intresserad av pris på balsaträ.
Verkar hamna över 3 000:- om man t ex beställer härifrån:
shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=1590&grp=77280
Men var har du fått tag på såna långa brädor eller e dom ihoplimmade både på längden o tvären?

Logga in för att svara
#79923 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 2

morecore
graphgraph

Hoppas du fick ihop träbitarna med spännbanden! Jag hade inte vågat göra samma sak, men då är jag möbelsnickare och har tillgång till allt Du kunde åkt till ett snickeri o frågat om du fick limma om dem där.
Jag har planer på att göra en liten surfbräde-modell 50cm lång i mahogny och ask. Lättarbetat och blir grymt snyggt med högblank lack. Vi har en schysst långbandsputs på jobbet som man kan putsa ut rockern med också.

Grymt snyggt jobbat, all heder åt dig och ditt arbete! Ska bli att se färdig resultat!
/Finsnickar'n

Logga in för att svara
#79925 Svar: rikt 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

andy
graphgraph

Freddy81 skrev:

Nu har jag börjat att slipa till brädan, och den börjar få sin slutliga form. Tyvärr har vädret sugit 2 veckor och lite till,
så brädan får vänta lite tills det blir bra väder igen. När jag är nöjd med formen, ska jag plasta. Tror att ett lager 4 oz
runt om får räcka. Det borde bli starkt nog, det ska ju bara hålla vattnet ute och se till att man inte dingar den!

Logga in för att svara
#79926 . 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

andy
graphgraph

vilken fin bräda! varifrån köpte du balsan. jag blir jättepeppad på att snickra ihop en själv.

/a

Logga in för att svara
#79941 Svar: . 15 år, 2 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Precis!!

Var, var, var fick du balsat ifrån!?

Har själv två Balsabrädor (9,2:a log och 5,11:a fish) som jag ääääälskar. Men de är importerade till dyra pengar...

Har en shape jag skulle vilja testa att bygga själv, nämligen!

Var, var, var??

Logga in för att svara
#79947 Svar: . 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

VAR VAR VAR VAR VAR VAR VAR VAR VAR JAG VILL BYGGGAAA

Logga in för att svara
#79948 Svar: . 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Logga in för att svara
#79953 Svar: . 15 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ring BHP i klågerup SKÅNE dom kan ta hem balsa. Jag har ingen aning vad det kostar men det är nog dyyyyyrt.

Logga in för att svara
#79954 Svar: . 15 år, 2 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

Fredda verkar inte vilja svara Han bor i aus nu och jobbar som båtbyggare. Han har säkert fått det genom jobbet.

Logga in för att svara
#79956 Svar: . 15 år, 2 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

VI VÄNTAR!!!!

Logga in för att svara
#79959 Svar: . 15 år, 2 månader sen Stoke: 6

frenchy
graphgraph

Have you chambered the planks, it doesn't seem so? And what's the weight so far then??
Then same question as the others: where to find the balsa planks, how expensive etc...

Looks like you did a nice job shaping the rails, all the best for finishing it up now!!

Logga in för att svara
#79961 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Kul att så många vart intresserade!
Jag hitta balsa trät av en slump i en annons. Killen jag köpte det av brukade shapa balsa brädor. Jag köpte virket för ca 1800 kr. Men det är minst 1000 kr billigare än jag kunde hitta någon stanns efter jag köpt virket. Tror nog att man får räkna med en pening om man vill ha större bitar som jag fick tag på! Vet inte vart man kan få tag på det i sverige, men hitta denna sida efter jag köpt mina balsa bitar www.balsasurfboardsriley.com.au han verkar kunna skicka till hela världen. Men det kostar nog!
Brädan väger just nu 2,8 kg, men killen jag köpte balsan av sa att en fish brukar landa på ca 3,5 - 4,5 kilo i slut änden!

Jag har jobbat en del med trä förut, men aldrig balsa. Till er som vill försöka vill jag säja att det är ett roligt matrial att greja med, men man får vara extremt försiktig med vilka verktyg man använder. Är hyveln bara en aning slö så kommer du att riva och dra i fiberna i stället för att skära. Man måste också vara extremt försiktig när man använder tvingar osv, minsta lilla tryck ock man sätter ett märke i trät. Annars finns det som vanligt rätt mycket tips runt om på internet!
Lycka till med att hitta balsa trä. Tycker det kan vara värt en slant, ett roligt litet project som man kan pula med i vinter mörkret!

Logga in för att svara
#80003 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

har du mer bilder? riktigt skön bräda!

Logga in för att svara
#80289 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Mycket kul att se! Bara att gratulera till ett fint bygge. Kommer säkert att gå kanon.

Logga in för att svara
#80452 Svar: En till byggtråd 15 år, 2 månader sen Stoke: 8

young surfer
graphgraph

detta var blad dom fräckaste byggerna jag har settt på denna sida vill se resultat nu!! aloha john

Logga in för att svara
#81269 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Nu är brädan slipad, railsen har fått sin slutliga form. Blev inte klok på blocket jag satte på nosen dock, hur jag än forma det och slipa
så såg det snett och ojämnt ut. Så jag övertala mig själv att det tillräkligt bra för att vara min första shapade bräda!

Ändrat av Freddy81
Logga in för att svara
#81270 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Jag bestämde mig för att olja brädan innan jag plasta, för att få fram lite färger, balsa trä är ganska vitt och livslöst.
Men hade inte riktigt räknat med hur varmt det var på eftermiddagen
när jag gjorde det, så oljan stelna på ytan och fick aldrig chans att sugas upp av trät. Fick slipa hela brädan igen
och sedan olja om kvällen efter!

Logga in för att svara
#81271 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Gjorde ett par fenor i playwood, orka inte krångla med olika träslag i en fena osv, även om det är grymt snyggt. Men jag lägger hellre tiden på att surfa istället.

Logga in för att svara
#81272 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

En tribut till mina rötter. Tyvärr så skrev jag med alldeles för liten text, så nu när jag har plastat, syns texten knappt, ser mer ut som nån annan skit som har kommit under plasten och inte ska vara där!

Logga in för att svara
#81273 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Nu har jag plastat både toppen och botten. Fenorna sitter på plats efter mycket flyttande och tvekande. Det är svårt att veta vart fenorna ska sitta när man inte har något att gå efter. Jag titta på alla mina brädor, kompisars brädor vart de hade placerat fenorna. Fick en känsla om vart de skulle sitta ungefär och sen plasta jag bara in dem!
Får se om brädan sticker åt styrbord eller babord eller kanske inte svänger alls.

Topp lageret med bara plast precis laggt på. Tyvärr så är jag inte rik, så jag hade inte råd att köpa olika plaster. trodde inte der var så stor skilnad på dem för att vara ärlig. Men det visa sig att när jag penslat på plasten så rann den liksom av, den ville inte bygga upp och fylla ut. Jag får nog slipa och pensla på 1 lagger till! Nu är det bara botten som ska penslas, leash pluggen ska in,
sen ska hela brädan få sig en slipning med 800 papper och sedan 1200. Och kanske jag till och med polerar och rubbar upp ytan. Får se hur bra surfen är nästa vecka, inga vågor = leka med balsa brädan!

Logga in för att svara
#81280 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Freddy81 skrev:

Jag bestämde mig för att olja brädan innan jag plasta, för att få fram lite färger, balsa trä är ganska vitt och livslöst.
Men hade inte riktigt räknat med hur varmt det var på eftermiddagen
när jag gjorde det, så oljan stelna på ytan och fick aldrig chans att sugas upp av trät. Fick slipa hela brädan igen
och sedan olja om kvällen efter!

Olja eller fett (hudfett) under plasten brukar INTE vara att rekommendera. Får hoppas ditt laminat fäster i träet.

Logga in för att svara
#81288 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Jag prova på en liten bit balsa först faktist. Verka fästa bra så länge man slipa lite och skrubba upp lite porer. Men jag tror att det hade vart bättre utan i styrke synpunkt, men brädan var så vit och tråkig så jag tog chansen! Det var dessutom fel av mig att skriva olja. Det var bets blandat med en slags impregnering, inget fett alltså!

Logga in för att svara
#81289 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

its gonna fly!!!!

Logga in för att svara
#81411 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Jo nu är den klar. Surfa första surfen på´n i kväll. Lite slöa och små vågor, som gjord för brädan!

Logga in för att svara
#81412 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Första vaxningen mmmmmmmmm luktar kokos så det står det härliga te!

Logga in för att svara
#81413 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Flickvännen insestera på att ta lite bilder av ljungfru surfet!

Logga in för att svara
#81414 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Sista vågen jag fick mig var en fin liten tubande sak.

Logga in för att svara
#81416 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Fan va grymt! Är det Headies eller kanske Sandon?

Logga in för att svara
#81421 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Soft!!!

Logga in för att svara
#81440 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Det är headies som gick av i går kväll, precis innan solen gick ner vände vinden och börja blåsa frånland och fick vågorna att resa sig lite och forma sig fint!!!!!!! Brädan funka fårvånansvärt bra, svänga, fart mm. Kändes inte lös eller wobblig som jag trodde den kanske skulle.

Logga in för att svara
#81446 Svar: En till byggtråd 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

grymt att den funkade så bra! den blev sjukt snygg också! kan du lägga upp någon bild på brädan som den ser ut nu när den är helt klar?

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!