|
#7985 |
Konstgjorda rev 18 år, 2 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
|
Jag har länge haft funderingar kring hur ett konstgjort rev eventuellt skulle kunna påverka miljön här hemma och vilka som skulle opponera sig mot ett sånt "bygge". När man ser t ex Skåne med överbefolkade spots, då vore det bra med nya bryt eller?
När brorsan kom till Sverige på besök, tog jag med honom till ngr spots häromkring + Torö. På varje ställe pratade jag om hur man skulle kunna fixa botten för att få en jämnare och längre våg och på Torö t ex en A-frame. Men han reagerade direkt och sa: "Man ska inte göra ngt. Det ska vara som det alltid varit. Basta!!!" Jag höll inte med men för att inte börja slåss bröder emellan, pratade vi inte nå' mer om det.
* Så hans argument emot var mer filosofiskt.
* Ett annat skulle kunna vara att det påverkar undervattenslivet. Men på vilket sätt, undrar jag? Där jag surfat e det ju mest sten på botten, knappt nåt liv.
* Ett tredje att det kan framkalla fara för landkrabbor som ger sig ut på sjön.
Finns säkert fler motargument...
Nu menar jag inte att man ska dumpa bilvrak o sånt, bara stora stenar.
Vad säger ni?
|
|
|
|
|
#7989 |
Svar: Konstgjorda rev 18 år, 2 månader sen |
|
Gazza at work
|
Your blue barge could be used to transport the rocks from land into the break area at Sik?
Skämnt åsido som vi brukar säga ....
Att en stenbotten inte innehåller "liv" kommer du få kraftig bakslag på av biologerna/limnaloger. Den bilogiska livskjedjan omfattar microorganismer, alger, krabor mm som bor på just stenar ......
Konstrevar överlag har ofter posativa inverkan på marint miljöer, även gammla tåg och skepp har gett uppehov till ökat fiske mm i S. California tex. Läste nyligen att Öresundsbrons bropelare har ökat marint liv på flera nivåer. Torö, Sikhjälma och Billies är alla naturreservat så stranden och det närmaste omgivningarna är nog svårta ställen att börja plocka i tyvärr. Plus man bör har expertis och tunga remisinstanser från flera områden om du ska övertyga diverse myndigheter om plannens påverkan.
Man behöver nog hitta en kandidat som man tror inte leda till för mycket invändningar från närmaste sörjande (sommargäster kan vara rabida markägre) till att börja med - samt har ett plan på vart du ska hämnta stenarna - inte så självklart det heller!! - hus du ska nå stranden, transportera ut de och som sagt vem bär ansvaret om nån slår ihjäl sig på en av "dina" stenar. Example: sjöar, diken och andra vattendrag har sällan nån staket runomkring de av förklarliga skäl. Bygger du därimot en dam, hur än liten det må vara har du hela ansvaret om nån ramlar in. Har för mig att 180 cm är minimal krav.
Ingen vore gladare om du kunde lösa det hela åt oss!!
//Gaz
|
|
|
|
|
#7994 |
|
jao
|
Gazza at work skrev:
Bygger du därimot en dam, hur än liten det må vara har du hela ansvaret om nån ramlar in.
//Gaz
Hahaha... Freuidiansk felsägning?
|
|
|
|
|
#7995 |
Stoke: 5 |
hman
|
Finns det exempel på konstgjorda rev (som byggts för att få en schysst våg) som faktiskt blivit lyckade? Jag har bara hört talas om misslyckade exempel (t.ex Narrowneck i Oz)
|
|
|
|
|
#8004 |
Stoke: 0 |
|
|
|
|
|
#8007 |
|
Gazza at work
|
El Porto är väl en konstrev? Sand bags if I rememeber correctly.
|
|
|
|
|
#8010 |
Esta
|
Okey, jag vet att det finns en massa hinder o tekniska problem. Det gör det alltid.
* Största problemet e väl byråkratin och att få ngn pamp att tro på o godkänna förslaget. De lär inte skjuta till ngr pengar för att ngr tiotal killar o tjejer ska ha kul, så det handlar om att själv jaga pengar.
* Negativ inverkan på miljön tror jag inte på (men det lär väl alltid finnas nån som inte håller med). Möjligtvis nedskräpning på stranden o stokade hoande surfare som stör djurlivet.
* Stugägare borde inte ha ngt att säga till om eftersom det inte handlar om en damm, hotellkomplex eller motorväg som ska byggas. Tvärtom kommer ett lyckat rev att öka värdet på deras tomt/hus.
* Det finns folktomma kustbitar runtom i landet där swells pumpar in då o då, t ex Gotland, Hornslandet mfl.
* Stora stenbumlingar tror jag inte e nåtproblem att ordna fram. Säkert finns det byggföretag/vägverket som skulle vara glada att bli av med dom de grävt fram vid nåt bygge.
* Stenarna fraktas till brytet med pråm eller båt med lyftkran; inte via land (sista biten alltså).
* Gazz, man kan slå ihjäl sig på dom stenar som redan finns. Vem e då ansvarig? Gud? Naturen? Nu handlar det inte om att höja bottennivån så att alla kan leka Jesus. 1,5-2 meters djup borde räcka. Men där kommer vi in på det tekniska...
Det finns vad jag vet inget riktigt lyckat konstgjort rev. Varför? Det finns absolut en marknad för det iom att surfingen växer o det blir mer o mer "trångbott" på många ställen.
Nu e jag inte maringeolog (eller vad det nu heter), men det går att studera befintliga bryt, hur bottenstrukturen ser ut, strömmar, swellriktning etc... Finns det vindtunnlar, kan man mkt väl bygga "vågtunnlar".
Som sagt, det går alltid att hitta en massa hinder men det e möjligheterna som intresserar iaf mig.
Eller e brorsans filosofi att bara låta det vara, det som e bäst i det långa loppet?
|
|
|
|
|
#8012 |
Stoke: 11 |
Willy
|
jao skrev:
Gazza at work skrev:
Bygger du därimot en dam, hur än liten det må vara har du hela ansvaret om nån ramlar in.
//Gaz
Är det du lars??? Kööööök
|
|
|
|
|
#8014 |
Stoke: 3 |
|
Jag tror man bygga ett och inte säga nåt. Vad ska dom göra? Så länge man inte äventyrar båtlivet, med förändringar i sjökorten osv. så tvivlar jag på att nån tar bort stenblocken. Bra ide Esta! Nu bygger vi ett!
|
|
|
|
|
#8016 |
|
Gazza at work
|
Jo, som sagt det finns tyvärr alltid ansvarsfrågan så fort man "ställt till det" - jag undrar om inte ett kommun som behöver mer turismen kunde tycka att det var en cool grej - om man kunde kombinera det med en skatepark, camping och liknade på samma området - men då kanske vi snackar crowds istället?
Hemligt, eget konstrev med det perfekta botton förhållanden ...... Ser en roligt filmmanus framför mig om ett gäng som har det som projekt ..... Det hela måste göras i största hemlighet och så har de ingen pengar så allt material och maskineriet mm måste de stjäla .............
|
|
|
|
|
#8017 |
Esta
|
Och du får ensamrätten på hela filmen Gazz! 
Nä, det e inte bara att bygga ett, med eller utan lov. Stenarna måste vara tunga nog för att inte flyttas av havets krafter, och iaf jag orkar inte lyfta eller rulla såna bumlingar. Visst "lånade" jag virke för att bygga vertramp en ggn i tiden men här handlar det om nåt helt annat.
Ja, crowd lär det bli pga hett nyhetsstoff. Men vid en öde kust, ser inte jag nåt problem med det...
Jaja, du o jag Gazz får sprätta ett par Red Chillout i din lya o spåna vidare...
/Esta @ work (har haft tid att tänka lite idag)
|
|
|
|
|
#8018 |
Stoke: 15 |
|
hman skrev:
Finns det exempel på konstgjorda rev (som byggts för att få en schysst våg) som faktiskt blivit lyckade? Jag har bara hört talas om misslyckade exempel (t.ex Narrowneck i Oz)
Huh? Prio1 med revet vid Narrowneck var att stoppa beach-erosion, och när de ändå var igång att få till en bra surfbar peak samtidigt. Varje sandsäck vägde som x antal bussar och de la hundratals sådana. Jag bodde där i Narrowneck Lodge hela '97 när de började projeket. Surfade där '99 en gång när det var klart. Visst fan blev peaken bättre och det lilla jag hann se, så minskade stranderosionen.
Efter ett cyclonswell försvann hela stranden nästan till trädgränsen, de fick frakta in sand för att "laga", tror inte de har det problemet nu, i samma omfattning, och peaken blev väl inte sämre? Sen att den inte upplevde till hype:n, visst.
|
|
|
|
|
#8026 |
Stoke: 12 |
Fader
|
Gotta reef project in mind and hopefully it will become reality. Check out the following link for good info: www.asrltd.co.nz/
|
|
|
|
|
#8028 |
|
GAZZIZ
|
Interesting reading! Leave it to the Americans to come up with the expression "ecological enhancement".
//Gaz
|
|
|
|
|
#8030 |
|
rut
|
There is a pretty decent artificial reef in perth called cables which was buildt to get the crowd preassure of some of the most popular suburban breaks. soooo perfect when it works well !!
|
|
|
|
|
#8031 |
|
Willy skrev:
jao skrev:
Gazza at work skrev:
//Gaz
Är det du lars??? Kööööök
Jag önskar så vore fallet, roligast jag läst sen... ngnsin. framförallt "har du hela ansvaret om nån ramlar in"
K[h]hööööök på dig själv willy.
|
|
|
|
|
#8033 |
Esta
|
Fader skrev:
Gotta reef project in mind and hopefully it will become reality. Check out the following link for good info: www.asrltd.co.nz/
Schysst Fader! Nu har jag lite att plugga.
fler länkar:
surfingthemag.com/news/surfing-pulse/state-of-artificial-reefs-010307/
Narrowneck Reef Australia's first fully man made / artificial reef. Gold Coast, Queensland Australia
Ser lite ut som det vi snackade om under lunchen Willy, eller vad tycker du?
|
|
|
|
|
#8034 |
|
grejen e den att kommunerna kommer säga blankt nej
tror dock västkusten hade varit fint att satsa på
|
|
|
|
|
#8035 |
Esta
|
Nytt försök med rätt pixelstorlek.
Narrowneck Reef Australia's first fully man made / artificial reef. Gold Coast, Queensland Australia
|
|
|
|
|
#8037 |
Esta
|
freddan skrev:
grejen e den att kommunerna kommer säga blankt nej
tror dock västkusten hade varit fint att satsa på
Tyvärr vad jag oxå tror. Som när vi under tidigt 80-tal ville ha en u-ramp i Hälsingland men nada från kommunen. Det tog typ 20 år innan dom byggde en miniramp (som inte finns längre).
Jaja...
Willy, ser lite ut som det vi snackade om under lunchen, eller vad tycker du?

|
|
|
|
|
#8039 |
Esta
|
WTF!

|
|
|
|
|
#8040 |
Esta
|
|
|
|
|
#8042 |
Stoke: 2 |
|
Kräng iväg länken till Ystads kommun, de har problem med erosion vid löderups strandbad (och en massa andra ställen på sudkusten). Skulle sitta fint med ett fint rev där, kommer igång redan vid 10 m/s men blir snabbt stökigt när det blåser mer.
|
|
|
|
|
#8094 |
Jake
|
Fan esta tycker det där revet ser grymt ut. Tycker som många andra att västkusten låter bra, kanske runt hunnebostrand så kan man utnyttja den swell som smiter förbi danmark oxå.
Don't stop dreaming...
|
|
|
|
|
#8102 |
Esta
|
Jag skiter nu i stenarna. Dynamit e trenden... 
|
|
|
|
|
#8103 |
dana
|
en seriös idé...
när isen har lagt sig så samlas typ 100 pers på torö på en mörk vinternatt med massa termosar fulla av gluhwine. Alla tar minst 10 stenblock var, från den befintliga stranden som är full med sten och lägger efter Esta's (som efter nätter av studerande av rev byggen är utnämnd byggherre) instruktioner i form av ett rev som teoretiskt skulle skapa en a framepeak, vi fortsätter med bärandet tills isen brakar... sen är det bara att vänta på islossningen och sydvindar för att testa den nya peaken... lite shaky för den som lägger sista stenen på plats kanske... funkar kanske, kanske inte... he ha
fö så är min uppfattning att det är själva placeringen av säckarna vid narrowneck som gör att den behöver stort swell för att funka ok - och det är ju mkt sällan det blir stort swell på goldy - och när det blir lite size då surfar man ju pointarna istället. Men har kört den ett par ggr hyfsat bra och den är lite skum på nåt sätt om det har med revet att göra vet jag inte, men japsen gillar den.
peace dana
|
|
|
|
|
#8106 |
hman
|
Daniel skrev:
hman skrev:
Huh? Prio1 med revet vid Narrowneck var att stoppa beach-erosion, och när de ändå var igång att få till en bra surfbar peak samtidigt. Varje sandsäck vägde som x antal bussar och de la hundratals sådana. Jag bodde där i Narrowneck Lodge hela '97 när de började projeket. Surfade där '99 en gång när det var klart. Visst fan blev peaken bättre och det lilla jag hann se, så minskade stranderosionen.
Efter ett cyclonswell försvann hela stranden nästan till trädgränsen, de fick frakta in sand för att "laga", tror inte de har det problemet nu, i samma omfattning, och peaken blev väl inte sämre? Sen att den inte upplevde till hype:n, visst.
Visste inte att de byggde revet i första hand pga erosion. När jag var där -01 hörde jag att de , fram till dess, hade lagt ut sammanlagt 68sandsäckar stora som långtradare som samtliga hade sjunkit ner/spolats bort. Totalkostnad=okänd. Visst fanns där en peak som jag tyckte var marginellt bättre än de flesta andra bankarna längs m samma sträcka men jag tycker inte det räcker för att klassas som ett lyckat (ur surfperspektiv) försök att bygga ett konstgjort rev. Du, Dana mfl verkar ha varit där mer än mig så jag har kanske inte upplevts ställets fulla potential.
Givetvis ska vi göra vad vi kan för att liva upp våra outnyttjade kuststräckor. Nån som har tillgång till en pråm? Visst var det nån här som hade flygcert? Jag kan se framför mig hur vi droppar tvåtons bumlingar m kuslig precision från 1km höjd ...
|
|
|
|
|
#8108 |
Stoke: 6 |
|
om någon vågar kan ni ringa denna kille. han kan kanske hjälpa till. det e inte så dyrt att få sprängsten kört å dupad någonstanns.folk bygger ofta stenbryggor i sthlm, men behövs kanske mellan 100-200kubik. jag vågar inte ringa för han komme tycka jag e knäpp. men om nån vill så prova fråga han vad det skulle kosta.min bror gissa på 100kubik typ skulle kosta 50 000kr,men han gissa bara.ska va feta stenar...
Conny Selander NCS Mark o Miljö tel: 070-7422174
|
|
|
|
|
#8109 |
|
Gaz (not drunk)
|
How about a looooong arm attachet to a curved "table" with a hinge on the beach side lying about 100 cm under the surface - you pull fast on the arm and it lifts the water and pushes it up onto the beach - any beach - anywhere at obiously very low cost. Brilliant - sketch to folow ....
|
|
|
|
|
#8113 |
|
Gaz, är det du som står och drar i armen då eller?
|
|
|
|
|
#8125 |
Esta
|
dana skrev:
när isen har lagt sig så samlas typ 100 pers på torö på en mörk vinternatt med massa termosar fulla av gluhwine. Alla tar minst 10 stenblock var, från den befintliga stranden som är full med sten och lägger efter Esta's (som efter nätter av studerande av rev byggen är utnämnd byggherre) instruktioner i form av ett rev som teoretiskt skulle skapa en a framepeak, vi fortsätter med bärandet tills isen brakar... sen är det bara att vänta på islossningen och sydvindar för att testa den nya peaken... lite shaky för den som lägger sista stenen på plats kanske... funkar kanske, kanske inte... he ha
Jo... har hört den idén förr o lekt med tanken...
Alla som brukar surfa Torö lägger 500-1000 kr var När isen e tillräckligt tjock, fixar man en tålig "pulka" (eller Bic) med 2 långa hampaleash, ber Plåtslagarns polare köra 100 kubikmeter till första allmänningen o sen e det bara att som slavar (i våtdräkt) dra bumlingarna över isen till önskad plats. Behövs en trumslagare och en piska till mig (eftersom jag e utnämnd till byggherre). haha, vilken syn! Och vilket garv i surfvärlden!
Men tänk om det skulle ge en fin point?!... 
|
|
|
|
|
#8143 |
|
Roligt att tänka på det där. Med rät tkunskap om bottenkonturer så! En tanke kunde kanske vara någon form av grej som fylls med vatten när den väl är aplicerad på botten?! Skulle underlätta ditfraktandet iallafall. sen kunde grejjen vara kopplad till någon form av styrsystem som kan ändra formen på den efter swellriktning m.m och så ................
men vilket sjuuuukt antiklimax om/när man placerar stenarna på fel sätt och inser att man fuckat upp ett fungerande bryt och dessutom spenderat 50 000 kr på det  trumvirveln tystnar, piskan sjunker mot backen och alla går under tystad därifrån....
|
|
|
|
|