Facebook data

1
Belgien/Holland
#79457 Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

Pieterman
graphgraph

(f: kyo/watershot / r: Jean-Louis Müller)

Hej alla svenska surfare!

Jag e surfare frân Belgien,
här e vârt forum och det frân Holland

www.surfreport.be/
www.surfreport.nl/

ja vi har bra surf här pâ vintern med SW swells och NW swells, vi väntar pâ godis imorgon med NW swell, 8sec och avlandig vind, det blir epic surf och det har varit ganska bra hela vintern.

Nâgra av oss här nere undrade hur det e med vâgorna vid Västkusten, jag har hört att det kan va bra där... kan nân berätta mera, ni finns inte med i surfrider Europe... jag sâg ocksâ nâgra klipp av surf nere i Skâne, tom vid baltiska kusten?? I was very förvânad faktiskt.

mvh
Pieter

Ändrat av Pieterman
Logga in för att svara
#79466 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Sverige har ju en lång kust Pieter och det surfas numer längs hela kusten inklusive öarna Gotland och Öland. Det skiljer sig nog lite från Holland/Belgien det är nästan bara olika sorters rev, klippkuster och stenstränder som surfas i Sverige. Ett fåtal beachbreaks finns vad jag vet. Det finns bra surfställen både på västkusten och östersjön. Förutom området norr om Göteborg kommer vågorna oftast som windswell. I östersjön kan det pumpa in dyningar en del dagar då vinden skiftar riktning eller efter en storm. Sverige är med i Stormrider guide Atlantic Islands har jag för mig, tror dom tänker sig skandinavien som en halvö. Vi har en del holländare som bor och surfar här också. Tror det är surf oftare i Nordsjön men när det kommer in bra här är det kanske aningen bättre surf här pga reven? Beror lite på vad man är ute efter. Kolla in tidningen som heter nordicsurf mag. Det finns länkar till den här på sidan. Det ligger en del videoklipp på sidan där. Mest från västkusten.
I år har varit hemskt dåligt år för surf i hela Sverige och isen har nu lagt sig på nästan alla kuststräckorna....

Logga in för att svara
#79467 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Kolla även under fliken "väder" där finns länk till webcam på östkusten VIK www.surfinvik.nu
Verkar fortfarande vara öppet vatten där..

Logga in för att svara
#79577 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Sluta ljuga Erik G!
I Salusand så har det varit det bästa surfåret någonsin (www.salusandsoulsurfers.se), jag surfade 36 gånger från mitten av Juli fram till 23/12.
Och det har varit bra surf! Tre gånger har det varit bättre än Söndagen efter Longboard-SM 2008.
Och så är ju Norrlandskusten fullt av bra beachbreaks, så det så.

Men nu.......nu ligger isen!

Logga in för att svara
#79578 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Elller med i år så kanske du menar 2010? ? ?

Logga in för att svara
#79579 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej här i Skåne har det vart ganska kass ok kanske lite för generellt uttalande. JAg erkänner har inte helkoll på hela Sverige. Jag surfar ALDRIG nån sandstrand nånsin här nere i södra Sverige eller på Öland. Det är bara rev Hur stor andel av ställena i Norrland är sandstränder då? Är inte de bästa ställena ändå rev?

Logga in för att svara
#79581 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Med risk att exponera min totala okunskap, men är inte Vik som du länkar till webkameran
ett beachbreak? eller vad är det då?

Logga in för att svara
#79582 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej jag skulle räkna Vik som nåt slags pointbreakvariant med extra skjuts från piren som vågen trycker ifrån på där man gör takeoff. Det är ju en stenhäll på botten som är täckt med rullsten och en aning sand då vågen ligger bredvid en lång sandstrand.

Logga in för att svara
#79589 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 3

Klingsurf
graphgraph

Salut Belgien, bor i Bryssel och brukar surfa Surfers Paradise när tillfälle ges på helger.
Var håller du hus??

Logga in för att svara
#79590 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

Pieterman
graphgraph

Hej!

tack för alla intressanta svar och länkar! Det blir väl en resa nân gâng för mig

Vi har mest windswell och allt beror pâ vattenstândet, vi har stor skillnad mellan högvatten och lâgvatten. Det gäller att kolla när det e högvatten.. undrar om det finns ett sânt ord pâ svenska som heter högvatten Hightide/lowtide
Ibland stâr man och kollar och ser det platt ut medan en timme sendare vid högvatten pumpar det.

@du som bor i Bryssel: kom och kolla Blankenberge chickenspot, vid högvatten, som idag var det super, vi va 25 i vattnet... nästan vindstill och fina vâgor för bâda longboard och shortboard. Surfers Paradise kan vara bra men jag har bara varit där vid fina sommardagar, nästan helt utan surf.

Det finns ocksâ Domburg i södra holland som e bra. Vad surfer du, short/long..?

Ändrat av Pieterman
Logga in för att svara
#79611 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

ErikG skrev:
Nej här i Skåne har det vart ganska kass ok kanske lite för generellt uttalande. JAg erkänner har inte helkoll på hela Sverige. Jag surfar ALDRIG nån sandstrand nånsin här nere i södra Sverige eller på Öland. Det är bara rev Hur stor andel av ställena i Norrland är sandstränder då? Är inte de bästa ställena ändå rev?

Bäst och bäst, det är ju en smaksak! Jag surfar hellre brösthöga 10-15 sekundersåk än huvudhögt eller större i 2-3 sekunder.

Logga in för att svara
#79615 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 6

frenchy
graphgraph

Hej Pieterman, du måste väl vara Belgisk för att föredra Sveriges slumpmässigt surf till västra Europas regelbundet swells...

Ändrat av frenchy
Logga in för att svara
#79616 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

Pieterman
graphgraph

frenchy skrev:
Hej Pieterman, du måste väl vara Belgisk för att föredra Sveriges slumpmässigt surf till västra Europas regelbundet swells...

yes född här och flyttat tillbaka nu efter mânga âr i Norden och egentligen e jag mest nyfiken pâ svensk surf eftersom jag gillar att surfa och jag gillar Sverige, härligt land med en massa trevligt folk, fina grejer att slâ ihop... igâr snackade jag med nâgra belgare före vi gick i vattnet som hade varit ti Norge och Sverige och tyckte det hade varit kanon.
Belgien igâr chickenspot Blankenberge:

Ändrat av Pieterman
Logga in för att svara
#79621 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Öppet vatten.........suuuuuuuck!

Logga in för att svara
#79638 Svar: Belgien/Holland 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

Pieterman
graphgraph

En till frân igâr