|
#79249 |
Från Planka Till Longboard... 15 år, 2 månader sen |
Stoke: 11 |
|
Hallå, nu efter att jag sett Hampus brädor och andra snygga hemmagjorda longboards så blev jag sugen på att bygga en själv...
Först ritade jag en form på papper, sedan tog jag fram en fet EK planka som jag sågade i ribbor för att sedan limma ihop dem!.... 
|
|
|
Ändrat av hangten10: stavfel
Logga in för att svara
|
|
#79250 |
Svar: Från Planka Till Longboard... 15 år, 2 månader sen |
|
|
|
Ändrat av hangten10
Logga in för att svara
|
|
#79251 |
|
|
|
|
|
#79252 |
|
Limmning med Cascol Ute lim 
|
|
|
|
|
#79253 |
|
när den torkat i ett dygn så var det bara att hyvla den och sedan rita ut rockern! 
|
|
|
|
|
#79254 |
|
den ser inte så bra ut här men den blev bättre när den sågats.... 
|
|
|
|
|
#79255 |
|
Rockern, lite oasymetrisk men det fixade sig när jag slipade till den med bandslipen...
sista bilden för idag!
Mer uppdateringar kommer på onsdag!
Hope you like it 
|
|
|
|
|
#79275 |
Stoke: -302 |
|
På onsdag ska det bli spänande att se fortsättningen. Jag tolkat det som att det är skolan som står för materialet.
|
|
|
|
|
#79283 |
Stoke: 143 |
|
Elin_nybörjaren skrev:
På onsdag ska det bli spännande att se fortsättningen. Jag tolkat det som att det är skolan som står för materialet. YO, Elin, du kanske, ska börja åka rullbräda,,,,ja,,,,,,, då, du aldrig kommer ut i vattnet, för att surfa,,,ja, på, så vis kan du bli brädåkare trots allt,,,  Bra,va
|
|
|
|
|
#79286 |
|
skolan står för materialet  det får bli på fredag det kommer fler bilder, jag glömde att jag är ledig på onsdag! 
|
|
|
|
|
#79291 |
Stoke: 33 |
|
Fan jocke hur kanns det att Elin ocksa ar norrlanning.....eller hor Jamtland till skane??
|
|
|
|
|
#79308 |
|
Andiss skrev:
Fan jocke hur kanns det att Elin ocksa ar norrlanning.....eller hor Jamtland till skane?? Hahaahahahaha, Nä nä nä nä, Försök inte Andiss. Elin är inte Norrländska. Sitter inte hon på Psyket i Uppsala,,,,,????? 
|
|
|
|
|
#79309 |
|
Maiorana skrev:
skolan står för materialet det får bli på fredag det kommer fler bilder, jag glömde att jag är ledig på onsdag!
Så smart av dig Maiorana att göra nåt vettigt på träslöjden istället för nån hylla som är enklare att handla på IKEA.
Okej fredag är det alltså som gäller när den spännade skäjtbrädetillverkningen fortsätter.
|
|
|
|
|
#79332 |
Stoke: 2 |
|
men hur går det med ek? blir inte det riktigt jäkla tungt att använda som material?
|
|
|
|
|
#79333 |
|
Nu när jag sågat ut brädan och så så är den inte så värst tung... men tyngre än plywood och så i alla fall!
|
|
|
|
|
#79334 |
|
Schoug skrev:
men hur går det med ek? blir inte det riktigt jäkla tungt att använda som material?
Är det svårare att åka om materialet är tungt?
|
|
|
|
|
#79335 |
|
okej. men hur ligger det i en kostnads fråga mot hampa och balsamträ?
Elin, jag antar att det finns en andledning varför shaparna slutade använda redwood trä till sina gamla longboards... men sen suger det allt att klättra runder med en bräda som väger så dära fem ton=)
|
|
|
|
|
#79340 |
|
Schoug skrev:
okej. men hur ligger det i en kostnads fråga mot hampa och balsamträ?
Elin, jag antar att det finns en andledning varför shaparna slutade använda redwood trä till sina gamla longboards... men sen suger det allt att klättra runt med en bräda som väger så dära fem ton=)
Jaså så det finns en anledning, berätta den då. Lönn är väl rätt så vanligt skäjtbräde material eftersom att den är finporig samt även hård. Ek är ännu hårdare och kanske även tyngre, jag vet inte hur det är. Varför bära runt den när det är meningen att åka med brädan? Maiorana är tillräckligt stark för att bära runt på tunga skäjtbrädor förresten. 
|
|
|
|
|
#79342 |
|
haha okej. tänkte inte på att han var så stark då.
hur går det med surfandet förästen elin? utvecklats något?
|
|
|
|
|
#79343 |
|
Schoug skrev:
Du glömde att berätta anledningen. 
|
|
|
|
|
#79347 |
|
Klart den blir tyngre, men den blir samtidigt mycket snyggare och en bräda går man inte rund och bär på... man åker ju på den
Kostnadsmässigt tror jag att jag vinner i och med att skolan pyntar allt material!
|
|
|
|
|
#79367 |
Stoke: -234 |
|
Vad trevligt att Ville gör en skejtbräda i träslöjden!!
Thanks for sharing dude!
P.S. ska du ge den till pappsen sen, som kommer känna sig tvungen att åka på den, o då rullar brädan men pappsen rullar inte och VIPS så ligger han vågrätt i luften så när som på fötterna som pekar mer rakt upp, hehehe muuu!!!
SER fram emot fortsättningen Maiorana!! BOS is with ya!!
|
|
|
|
|
#79369 |
|
Elin_nybörjaren skrev:
Schoug skrev:
Du glömde att berätta anledningen.  Anledningen till att du Elin har 222st -stoke är att Pazki vann tävlingen som Stazi Censurerade,,,
|
|
|
|
|
#79373 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Stazi? Jocke om du har ett problem kan du ta det med mig direkt. Att publicera privata inlägg från gästböcker på forumet är INTE ok.
|
|
|
|
|
#79374 |
|
Redax skrev:
Stazi? Jocke om du har ett problem kan du ta det med mig direkt. Att publicera privata inlägg från gästböcker på forumet är INTE ok. Jasså, Herr Uberförmunder,,,Då, vill jag att du fixar så att jag kan spärra, Elins alla djävla fåntratt inlägg på min gästbok,,,,så, jag slipper SKITEN,,
OKIDOKI 
|
|
|
|
|
#79386 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Blir intressant att se om den håller med det upplägget du har av träbitarna. Jag har aldrig sett nån bygga en skejtbräda på det där viset.... Ett tips..ta det försiktigt när du testar den.
|
|
|
|
|
#79389 |
|
Maiorana skrev:
Klart den blir tyngre, men den blir samtidigt mycket snyggare och en bräda går man inte rund och bär på... man åker ju på den
Kostnadsmässigt tror jag att jag vinner i och med att skolan pyntar allt material!
Insåg precis att det inte var en surf bräda du skulle bygga=) sorry för det.
lägg upp fler bilder på byggverket mycket intresant! 
|
|
|
|
|
#79426 |
Stoke: -1 |
ådén
|
ErikG skrev:
Blir intressant att se om den håller med det upplägget du har av träbitarna. Jag har aldrig sett nån bygga en skejtbräda på det där viset.... Ett tips..ta det försiktigt när du testar den.
tänkte samma sak då det känns som den är laminerad på "fel" ledd och dessutom hyvlad...
tänkte försöka bygga av björkplyfa eller liknande till sommaren, om man använder flera tunna lager kan man´limma den med tyngder och på så sätt få en böjd profil?
|
|
|
|
|
#79427 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Skateboards byggs väl oftast mha presslimning? Dvs man bygger en formpress alternativt kanske bygger upp med klossar och prylar för att få kurvorna. Måste finnas nån här som kan mer.
|
|
|
|
|
#79439 |
|
Jo det är så man hör Erik G... Men detta blir en lite annorlunda bräda  hoppas på att den håller men det ska den göra på det sättet den är limmad på vilket stärker den enormt mycket... 
kul att ni tycker att det är intressangt
shoug en surfbräda i ek hade nog varit väldigt svårsurfad 
|
|
|
|
|
#79440 |
Stoke: 7 |
|
jag kör mina skateboards i eko stuket! tar en redan använd "ny skateboard" så sågar jag ut en liten dogtown bräda ur den  så sitter redan grippan och allt på plus att hålen redan är borrade!
Men hoppas det blir bra med din bräda Maiorana! den såg grym ut!
|
|
|
|
|
#79448 |
Stoke: 15 |
|
|
|
|