Facebook data

1
Kameran med sig ut i surfet
#79059 Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: 0

Klockar
graphgraph

Ni som tar med er kameran ut i vågorna samtidigt som ni surfar, hur förvarar ni den medan ni surfar? Känns som man kan få väldigt fina bilder när man kan fota från vattnet, men funderar lite på hur man enklast förvarar den medan man surfar eller paddlar. Innanför våtdräkten med någon slags säkring kanske? Några tips?

Logga in för att svara
#79061 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: 0

jörgen
graphgraph

Snodd runt halsen som du kan dra åt med dragsko el dyl ifall du tappar kameran. Och sen innanför våtdräkten antingen på ryggen (längre paddlingar) eller på framsidan/bröstet strax nedanför axeln (snabbare att komma åt men mer i vägen). Snodden är ett måste annars blir du av med kameran förr eller senare, fråga Okar om du tvivlar... Jag har hitta nån slags halvelastiskt snöre som funkar bra, känns som att stryprisken är ganksa liten. Har sett nån som sätter fast snodden i dragkedjan på våtdräkten istället, men det verkar lite bökigare att ta av och på.

Utan våtdräkt vete fan var man ska göra av den, är ivägen vad jag än hittar på.

Logga in för att svara
#79062 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Samma koncept, men endast på ryggen, funkar om du inte har dräkt men rash guard.

Logga in för att svara
#79063 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: 0

jörgen
graphgraph

Har man en tajt rashie funkar det, men oftast tycker jag kameran flyger omkring och hamnar slutligen antingen på magen eller i ansiktet, aj aj aj.
Helst kulle jag vilja ha nån slags hölster på armen, á la De Niro i Taxi Driver!

Logga in för att svara
#79065 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Ytterligare en anledning att köpa en rashie i en mindre storlek än vad du egentligen kanske skulle ha. Inte kul att ha uttöjda klänningsmodeller på sig.

Logga in för att svara
#79066 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: 2

exiit
graphgraph

Knyter kamerans handledssnöre ihop med snöret på dragkedjan (på våtdräkten) och förvarar den innanför våtdräkten på ryggen.

Logga in för att svara
#79076 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

I tunnare våtdräkt trycker jag upp kameran i ärmen.

I mina tjockare våtdräkter med chestzip zippar jag in kameran under chestzippen.

Självklart snoddar jag fast den i nåt oxå.

Logga in för att svara
#79077 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Åsså är det ganska uppenbart att jag använder en liten digitalkamera som Pentax Optio W-serien eller Olympus modeller. Annars blir skiten för stor.

Logga in för att svara
#79082 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Hölster eller kameraseler finns ju.

Här en från GoPro.Om man har denna bak o fram så kan det kanske bli bättre.

Hölster som fästes på armen/benet som också är från GoPro. Kolla mer info här om ni vill utsättas för reklam.

Kamera som fästes på en surfhjälm finns med. Och här verkar Bengts Alsterlinds okända släkting finnas som pysslar loss o visar steg för steg hur du själv kan gå tillväga för att fästa din kamera på en hjälm.

Ändrat av Elin_nybörjaren: uppdaterar
Logga in för att svara
#79087 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: 3

mariapetersson
graphgraph

Jag och Astri brukar ha den i munnen ! skitbra !! Där stör den inte ! För om det finns ett sånt snöre i den, är det bara att bita i det och vipps !! Bit hårt i duckdiven !

Logga in för att svara
#79133 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 3 månader sen Stoke: 0

Klockar
graphgraph

Tack för fina tips! Jag har en Olympus kompakt så kommer nog passa bra innanför våtdräkten. Gäller bara att hitta en lämplig snodd någonstans...

Logga in för att svara
#79214 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 2 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Ett "hölster", om man vill kalla det så, på handleden med kamerasnodden.

Logga in för att svara
#79219 Svar: Kameran med sig ut i surfet 15 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Har försökt med kompaktkamera ( Pentax Optio ) under ett par år men inte lyckats med bättre bilder än typ Okars, fast utan konstnärlig ambition. Linsen blir fet av vax/solkräm/hudfett, vattendroppar som sabbar bilderna. Tydligen är det ett riktigt UV hus med handtag som gäller, där du kan stoppa in en "riktig" kamera och behandla "huset" med div antifog/nano medel. Att stoppa in kameran ngnstans under dräkten/shortsen är väl inget problem direkt, däremot hur SNABBT du kan stoppa undan/ta fram den kan vara direkt avgörande.
En Taxi Driver variant med ständigt ren lins är nog det optimala, If you are talkin´to me.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!