Hej,
Vilka månader skall du ner dit?
Sommarmånaderna är generellt de plattaste sägs det, när jag bodde där för några år sedan fungerade dock hösten oktober-början av maj okej.
Inte jätteconsistent direkt, men surf lite drygt 1-1,5 gång per vecka i snitt under denna period, av varierande kvalitét.
Det är annars enkelt att surfa i Barcelona med omnejd. Generellt sett är det alltid värt att ta pendeltåget för att röra sig bort från stadskärnan (för Barceloneta och Bogatell är inte speciellt bra bryt, om det inte är väldigt stort, och då har man också roligare på andra ställen).´
Sitges var min favoritvåg därnere, är det stort finns flera olika vågor. en longboardliknande våg (som är den som kommer igång först), och är det stort går även en våg på andra sidan hamnen igång som är kvickare. I annat fall är Garraff på stationen innan Sitges en våg med lite mer fart och speed i sig. Castelldefelds kan också vara enormt rolig för bodyboard/shortboard, på andra sidan hamnen i söderriktning.
Åker man norrut upplevde iaf jag att det inte lönade sig att åka mer än till Montgat, om man inte skall ta sig förbi Blanes (långt norrut, där surfade inte jag, men har hört att det kan vara trevligt).. Våg som är ett trevligt beach break, där vågen dock closar rätt ofta. När högvattnet kommer så dör dock vågen där... Kvalitén på vågen beror också på sandbankarna. När jag var där var det enligt localsen det bästa surfet på 2 år, dessförinnan var bankerna superbra och vågen ännu roligare. Finns generellt två ställen att surfa på vid Montgat: ett är vid La Rotonda (en strand med mellan två klippor), det andra stället ligger närmre mot stan, en liten bit strand (där ofta nudister ligger) skymtar där. La Rotonda brukar vara crowdat, den lilla nudiststranden eller vad man nu skall kalla det brukar inte attrahera lika många, vilket även beror på att vågen där enbart är en vänster och är svårare.
För swell är bästa sättet att kolla spanska institutets swellkarta. är det över 0,8 meter swell och rätt riktning brukar det fungera. Kommer swellet från norr åker man med fördel norr om stan för att vara säker att det skall fungera, kommer det från söder åker man åt det andra hållet.
www.surfcatalunya.com har bra info och webcams över spotten. Så... vet inte om jag skulle ta med mig en bräda om jag är på ett kortare besök om inte vädrets makter skulle vara med mig, stannar man en längre period nu under vintern/våren skulle jag nog packa en bräda.