Facebook data

1
Grommet nära döden efter krock
#78378 Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Logga in för att svara
#78379 Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Grrr... Det är ju mkt upp till ev. instruktörer att få nybörjare att fatta hur livsfarligt det kan bli om de inte hajjar grundreglerna för surf...

Logga in för att svara
#78388 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det handlar mycket om att lokala surfare som surfar brytet regelbundet obönhörligen MÅSTE ta sitt ansvar och huta åt nybörjare. Det där kunde lika gärna hänt på vissa ställen i Skåne. Det finns ställen där nybörjare bör hålla sig på land och troligen även en del longboardåkare som är gränsfall.
Sluta upp med att popularisera vissa ställen som är mer svårsurfade, det drar mest dit nybörjare som inte hör hemma ute i vattnet.

Logga in för att svara
#78389 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

ErikG skrev:
Det handlar mycket om att lokala surfare som surfar brytet regelbundet obönhörligen MÅSTE ta sitt ansvar och huta åt nybörjare. Det där kunde lika gärna hänt på vissa ställen i Skåne. Det finns ställen där nybörjare bör hålla sig på land och troligen även en del longboardåkare som är gränsfall.
Sluta upp med att popularisera vissa ställen som är mer svårsurfade, det drar mest dit nybörjare som inte hör hemma ute i vattnet.

Hear here!

Logga in för att svara
#78392 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

ErikG skrev:

Detta får du gärna utveckla hur du tänker.

Menar du att havet inte är fritt för alla som har hittat till ett specifikt spot, och att "kompisgäng" som tycker att de var där först och är bättre surfare har rätt att driva bort folk med spott och spe?

Är det inte upp till alla dem som tagit beslutet att paddla ut att ta hänsyn och respektera varandra?

Själv är jag inte så orolig i vattnet för de glada människorna som precis börjat surfa och håller på att lära sig.
Tycker att de oftast visar hänsyn och är noga med att inte ligga i vägen eller göra fel.

Det som jag tycker är den stora faran är de som själva anser att de är hyfsade efter två tre resor utomlands, som gärna markerar genom att surfa nära de som paddlar ut eller ligger i deras väg, de har även en tendens att droppa in eftersom de tycker att de "tar" vågen bättre, sneaka mm
Det är i sådana situationer jag har fått brädor i huvudet, blivit påkörd, fått avbryta "min" våg mm.
Detta för att folk har en tendens att överskatta sin egen förmåga och sin "rätt2 till ett spot.

Det är så jag upplever det på de ställen där jag brukar surfa.

Jag tar gärna emot tips, vänliga påpekanden i vattnet och försöker ta hänsyn till alla som surfar samtidigt som mig oavsett nivå eller bräda.
Det som jag aldrig kommer att tolerera är att någon försöker tvinga upp mig ur vattnet med ord eller gärning.

Logga in för att svara
#78397 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag har inte skrivit att man ska tvinga upp folk ur vattnet med ord eller gärning. Man kan och ska däremot omtala för personen att dom kanske är i djupare vatten än de klarar av att hantera. Det är givetvis aldrig populärt att påpeka sånt. Lik förbannat bör nån göra det ibland.
Vem ska göra det? Troligast blir det väl de som surfar stället regelbundet. Fast det är klart detta är Sverige där folk har konfrontationsskräck och man ska ge tårta och kaffe istf fängelse åt brottslingar. JAg ger upp...nån-annanismen får råda...

Logga in för att svara
#78399 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

ErikG skrev:
Jag har inte skrivit att man ska tvinga upp folk ur vattnet med ord eller gärning. Man kan och ska däremot omtala för personen att dom kanske är i djupare vatten än de klarar av att hantera. Det är givetvis aldrig populärt att påpeka sånt. Lik förbannat bör nån göra det ibland.
Vem ska göra det? Troligast blir det väl de som surfar stället regelbundet. Fast det är klart detta är Sverige där folk har konfrontationsskräck och man ska ge tårta och kaffe istf fängelse åt brottslingar. JAg ger upp...nån-annanismen får råda...

Erik jag har läst nån nybörjarinstruktion på google om tips inför vågval. Där nämndes att jag som surfare ska endast paddla ut så långt till vågor att om jag mister brädan där har förmåga att själv simma in till stranden igen utan problem, om det nu säger något.

Ändrat av Elin_nybörjaren
Logga in för att svara
#78400 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 2

exiit
graphgraph

You shouldn't be in water/waves you can't handle. It's dangerous for you and all surfer around you.
-surfers codex

Never let go of your board when paddling out even if you do wear a leash!!
You wear a leash for a reason if I had kids and he almost dies because some dueshbag doesn't wear a leash i would fucking kick his ass. (especially in bigger waves)
I always tell people off if they are in danger to themself and especially to others.

I understand what you mean Erik G, papasharq doesn't

Logga in för att svara
#78403 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

ErikG skrev:

Ok, då förstår jag vad du menar

Logga in för att svara
#78404 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Papasharq skrev:
ErikG skrev:

Är det någon som har brytit mot "nånannanismen" som har några tips på hur denna bedömning ska gå till?

Får dessa ej kvalificerade surfarna först ett provåk för att visa att de inte behärskar vågorna? Tänkte på hur de som ska säga till dem annars ska kunna göra bedömningen om de inte känner till dem sen innan.
Jag är för konfrontationer förresten förutsatt att de sen löses upp.

Logga in för att svara
#78408 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

exiit skrev:

I understand what you mean Erik G, papasharq doesn't

Förstår ganska exakt vad Erik G menar utan att behöva citera någon "regelbok" /codex . Det handlar förutseende och sunt förnuft.
Det jag ville belysa är att i Sverige är det inte nybörjarna som är den stora säkerhetsrisken som jag upplever det utan de personer som överskattar sin förmåga oavsett hur länge och mycket de surfat.
Samt problematiken kring vem skall avgöra om du har "rätt" att vara i vattnet.
Det är upp till varje enskild att avgöra om han/hon skall vara i vattnet.
Däremot håller jag med om att man skall ta konfrontationen om en person visar så bristande omdöme att han utgör en fara för andra

Logga in för att svara
#78414 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
Papasharq skrev:
ErikG skrev:

You can pretty much see everything a long time before someone stands up on there board.

Är det någon som har brytit mot "nånannanismen" som har några tips på hur denna bedömning ska gå till?

Får dessa ej kvalificerade surfarna först ett provåk för att visa att de inte behärskar vågorna? Tänkte på hur de som ska säga till dem annars ska kunna göra bedömningen om de inte känner till dem sen innan.
Jag är för konfrontationer förresten förutsatt att de sen löses upp.

You can pretty much see everything a long time before someone stands up on their board.

Logga in för att svara
#78417 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:

Craig skrev:
You can pretty much see everything a long time before someone stands up on their board.

Okej du skriver vid vilken tidpunkt denna bedömning kan ske men utelämnar det jag frågar efter nämligen hur? det går till och vad du ser när du gör detta avgörande. Upplys mig gärna.

Logga in för att svara
#78418 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
[quote]Elin_nybörjaren skrev:

Craig skrev:

Okej du skriver vid vilken tidpunkt denna bedömning kan ske men utelämnar det jag frågar efter nämligen hur? det går till och vad du ser när du gör detta avgörande. Upplys mig gärna. [/quot]

Logga in för att svara
#78419 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 1

peterpan
graphgraph

Andis..thats a funny vid..LOL

I usually grab the beginners in the lot if I can and talk to them, give'em a quick heads up...I know someone who once talked to me in the water my first time out and I appreciate that to this day.

Worst part is when someone repeatedly gets in the way...first time is alright could have been a mistake but by the 3rd time he/she better get out the way or be sliced by the fins....I find myself being in the way sometime "cutting someone off" I yell at them to keep going I will get the f--- out before the get there.....not everyone visits the forums so "vett och etikett" needs to be taught to others

Logga in för att svara
#78444 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Bild tre (bildsekvensen) i denna: www.surfline.com/surf-news/waimea-bay--peahi-see-giant-surf-as-xxl-npac-swell-hits-north-shores_40131/1/

Passar ganska bra i debatten om att ditcha sin bräda eller inte.

Logga in för att svara
#78457 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 3 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Enklast är att surfa Norrland på vintern, är man ensam är det svårt att få någons bräda i huvudet.

Logga in för att svara
#79018 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 2 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

jag läste om en surfare som lyckats ta en våg en gång på tre dagar. de tre dagarna var utspridda på lång tid och surfaren ådrog sig sammanlagt ca 80 stygn på dessa dagar. han borde kanske inte va ute och köra där då !? det är ju faktiskt när man tar sig vatten över huvudet som man lär sig mest! självklart vill jag ha tipps om förhållanden och faror när jag surfar. självklart är jag så osynlig som möjligt ute i vattnet. självklart vill jag göra så "rätt som möjligt".
vågen jag nämnde var föresten cyclops.

Logga in för att svara
#79025 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 2 månader sen Stoke: -1

kax
graphgraph

Jag har limmat fast rakblad på mina fenor. Brädan svänger bättre så, specielt om det är mycket folk i vattnet.

Logga in för att svara
#79084 Svar: Grommet nära döden efter krock 15 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!