|
#7693 |
Inte för att... 18 år, 2 månader sen |
Stoke: 1 |
Johan
|
jag vill uppmuntra till olaglig verksamhet eller något, men hur var det med surfhubbar på DC?
Alternativt en massa cleana clips från typ youtube, har svår abstinens i vinterhelvetet och vill bli inspirerad.
Skicka upp länkar är är ni snälla.
Redax kanske till o kan göra en sticky? 
|
|
|
|
|
#7694 |
Svar: Inte för att... 18 år, 2 månader sen |
Stoke: 0 |
|
kolla www.channelchooser.com
"Surf TV", "Boardriders TV" och "Extreme sports TV" i Sports-kanalen.
Stillar abstinensen - i alla fall lite.
|
|
|
|
|
#7695 |
Johan
|
Cleant! tackar! 
|
|
|
|
|
#7704 |
Stoke: 5 |
|
har du vägarna förbi ängelholm å har en laptop så kan du få en ~ 25 filmer av mig eller nåt
|
|
|
|
|
#7705 |
Stoke: 5 |
|
finns annars lite på piratebay
|
|
|
|
|
#7707 |
Stoke: 2 |
|
eldavido skrev:
kolla www.channelchooser.com
"Surf TV", "Boardriders TV" och "Extreme sports TV" i Sports-kanalen.
Stillar abstinensen - i alla fall lite.
Fint tips, tackar 
|
|
|
|
|
#7708 |
Stoke: 3 |
|
den som har vägarna förbi sydney o har med sig en hårddisk är mer än välkommen att dyka ner i style evolution arkivet. runt hundratalet galet bra surffilmer i mp4-format.
|
|
|
|
|
#7730 |
Stoke: 0 |
|
Eller så kan ni ju köpa filmerna så folk kommer fortsätta göra filmer......
|
|
|
|
|
#7734 |
|
h8er
|
mm bra förslag...MISTER ORIGINAL NAME, men då kan ju du tjacka 156 tricks å skicka hem den till mig medan du är i landet en trappa ner!!!!!!!!
svårt att vara lyckad i en misslyckad värld
|
|
|
|
|
#7741 |
Johan
|
billa_bong skrev:
Eller så kan ni ju köpa filmerna så folk kommer fortsätta göra filmer......
Ser jag någon film som är bra så köper jag den. Har svårt att tänka mig att branschen mår dåligt av alla pengar jag pumpat in som konsument, och förmodligen kommer fortsätta att pumpa in tills jag dör.
De får väl hitta en affärsmodell som håller.
|
|
|
|
|
#7743 |
|
99% av alla surf filmer klarar man ju bara av att se en gång!!! Inte många som är bra inte 
|
|
|
|
|
#7752 |
Stoke: -1 |
|
Surffilmer är en liten marknad med väldigt lite pengar att tjäna. Sen Napster och dylikt inträffade så blev skivbolagen lacka och började jaga rätt på alla som använde deras musik. För att minska läckan i deras kassaflöde så tillämpade de lite olika taktiker, bl.a. ökade de priserna rejält för att använda musik till filmer.
Detta har fått till följd att independent produktionsbolag äts upp av kostnader till skivbolagen.
Jag är inte själv en mönsterelev och laddar själv ner filmer från och till, men jag undviker alltid att ladda ner filmer från små filmbolag och därmed även surffilmer.
Om ni vill se fortsätta se filmer som inte ar producerade av Billabong eller Taylor Steele, så borde ni kanske köpa en film eller två istället för att ladda ner någon annans levebröd.
|
|
|
|
|
#7753 |
Johan
|
Blindmoose skrev:
Surffilmer är en liten marknad med väldigt lite pengar att tjäna. Sen Napster och dylikt inträffade så blev skivbolagen lacka och började jaga rätt på alla som använde deras musik. För att minska läckan i deras kassaflöde så tillämpade de lite olika taktiker, bl.a. ökade de priserna rejält för att använda musik till filmer.
Detta har fått till följd att independent produktionsbolag äts upp av kostnader till skivbolagen.
Jag är inte själv en mönsterelev och laddar själv ner filmer från och till, men jag undviker alltid att ladda ner filmer från små filmbolag och därmed även surffilmer.
Om ni vill se fortsätta se filmer som inte ar producerade av Billabong eller Taylor Steele, så borde ni kanske köpa en film eller två istället för att ladda ner någon annans levebröd.
Klart man inte vill sno små produktionsbolag på pengar, men samtidigt så är möjligheterna stora för även dem att tjäna pengar på fildelning.
Gör man en film för att man älskar att göra film så vore väl inte dollares vara den stora drivkraften, utan att så många som möjligt får se sitt alster.
Gör man en film för att bli tät så bör man göra den utifrån de förutsättningar som finns på marknaden.
(med ett visst mått av övertro till marknaden..  )
|
|
|
|
|
#7754 |
|
Som independent bolag, har du inte backningen av stora surfbolag som betalar dina resor boende etc.
Det är löjligt dyrt att både filma och producera en film.
Dollares är inte anledningen till att man gör film, men för att göra film behövs det casholas.
Fildelning är en ekonomiskt död marknad för film.
|
|
|
|
|
#7755 |
Johan
|
Blindmoose skrev:
Som independent bolag, har du inte backningen av stora surfbolag som betalar dina resor boende etc.
Det är löjligt dyrt att både filma och producera en film.
Dollares är inte anledningen till att man gör film, men för att göra film behövs det casholas.
Fildelning är en ekonomiskt död marknad för film.
Förstår att du har sjuuuukt mycket bättre koll på detta än vad jag har, och skall därför sluta att gräva gropen jag står i djupare.
Det jag tänkte var att man kan sälja filmen till en kanal eller försöka få tex Chrysler att sponsra produktionen om man använder deras bilar, jobba mer med produktplacering (läs smygreklam) alltså. Alternativt jobba med destinationen och få dom att betala prod. mot att deras dest. marknadsförs värden över (genom fildelning).Alternativt kanske lite sharewaretanke, att man kan skänka en slant om man är nöjd.
Men, jag förstår samtidigt att det kan vara ett jävulskap att lägga all tid på o jaga pengar när det man egentligen vill göra är att göra film..
|
|
|
|
|
#7756 |
|
Vi har funderat på det mesta om hur distribuering/marknadsföring/sponsring av filmen skall skötas.
Men alltid kul att höra ideer om möjliga lösningar.
...
Du får ladda ner hur mycket surffilm du vill. Ville bara meddela att det drabbar de männniskor som arbetar med att bredda utbudet litegrann, och i slutändan även dig.
Och som du skrev, man lägger ofantligt mycket tid på saker som sponsorer, distributörer, skivbolag. Skivbolagen är nog fan värst...
|
|
|
|
|
#7762 |
Stoke: 3 |
|
jag köper inte riktigt argumentet om att det är fel att ladda ner alternativt kopiera surfrullar baserat på dom skäl som angetts här, där paralleller är dragna till musik o långfilmsbranschen. ok, i vissa fall möjligtvis. glass love, the seedling, mccoy rullarna, javisst köp dom för fan! det är små producenter med liten marknad o behöver all uppmuntran dom kan få. men dom filmerna är ju inte särskilt svåra att få tag på, flera av dom bra rullarna som kommer nu o som släppts de senaste tio åren kan man ju till o med köpa i sverige.
däremot så finns det ju så många andra filmer, o som den surffilmsnörd jag är så är jag inte bara mån om att få se dessa klassiker själv utan vill att andra ska få göra det oxå. o tro mig, dom är inte lätta att få tag på. majoriteten finns dessutom bara på vhs, som aldrig kommer att ges ut på dvd. hur många fantastiska surffilmer som aldrig ens överlevde steget från biograf till vhs vågar jag knappt tänka på. o då måste man beakta att det inte bara handlar om något att dra en tralla till innan man själv paddlar ut på torö för att få upp stoken; det är dokument ur surfingens historia som förtjänar bättre än att försvinna i glömska eller hamna i glappet när vi byter mediaformat.
det är naturligtvis det som är skälet till att jag överhuvudtaget bryr mig om att skriva om dom här filmerna här på surfsverige, min förhoppning om att intresse ska uppstå för filmerna som man inte finner över disk på den närmsta surfbutiken.
a sunshine sea är ett utmärkt exempel. en av dom bästa surffilmerna som har gjorts! den har förvisso getts ut på dvd, men av ett företag som uppenbarligen inte har något som helst intresse av den filmen som ett stycke konst eller surfhistoria, då den inte är remastrad o dessutom försedd med en vidrig blinkande logo i hörnet. upp med handen den som tror att macgillivray/freeman ser en spänn av intäkterna från den filmen! inte en chans.
därför säger jag återigen, vill någon ha den så är dom mer än välkommen att kopiera den eller någon av dom andra 50-60 filmerna som hamnar i samma kategori - bortglömda, svåråtkomliga o utan någon som helst ekonomisk anknytning till filmens upphovsmakare. den som vill kopiera någon av dom andra, nyare filmerna som faktiskt fortfarande går att få tag på får göra det på sitt eget samvete.
|
|
|
|
|