Facebook data

1
Fenor Longboard
#76145 Fenor Longboard 15 år, 5 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Om man är rätt nöjd med sina brädor (har ändå inte råd med en ny) men ändå vill förnya sig vad gör man då?

NYA FENOR/ Fena tänkte jag.

Är det någon som har koll på Longboard fenor, Sharkboy har ju kollen på "vanliga" men Longboard? tänkte då i första hand på mitten fenan.

Jag kör i dags läget med en sådan här rackare
store.magicseaweed.com/Nineplus-Resin-Keel-Fin/Item/174/
Jag har dock en 9:a istället

Om jag skulle vilja ha en fen uppsättning som är så långt ifrån denna, vad skulle det vara tro,
kör idag single men har möjlighet att köra 2+1.

Funderar på en sådan här:
loose-fit.co.uk/product_info.php?products_id=2354

Brädan är en 9,1" pintail väldigt lik Southpoints Bonga bräda ( har en sådan oxså så det skall fungera på en sådan med) dock tjockare nos och tail

Är det någon som besitter lite kunskap i ämnet?

Logga in för att svara
#76148 Svar: Fenor Longboard 15 år, 5 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Du har samma som Tompa?
Du skulle nog märka en markant skillnad. Brädan skulle svänga t.ex
Jag har ett gäng fenor som ligger och skramlar i bilen, inklusive ett par FCS sidfenor. Bara säg till om du vill låna nån gång. Fast jag har ingen som liknar den du är ute efter direkt.

Logga in för att svara
#76149 Svar: Fenor Longboard 15 år, 5 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

JFL skrev:

Jag har ett gäng fenor som ligger och skramlar i bilen, inklusive ett par FCS sidfenor. Bara säg till om du vill låna nån gång. Fast jag har ingen som liknar den du är ute efter direkt.

Tackar för erbjudandet, sidfenor har jag, men provar gärna lite andra modeller,

Logga in för att svara
#76154 Svar: Fenor Longboard 15 år, 5 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Har ingen koll på longboardfenor egenteligen men hörde en intervju med snubben som hitta på denna på internetradio.
Den måste ju vara grym så strange som den är...

www.turbotunnel.com/

Logga in för att svara
#76155 Svar: Fenor Longboard 15 år, 5 månader sen Stoke: 0

jani
graphgraph

www.captainfincompany.com/

har dom grymmaste fenorna i hela världen. dock bara till longboardsfantaster.
dock väljer man själv fish.

Logga in för att svara
#76197 Svar: Fenor Longboard 15 år, 5 månader sen Stoke: 0

Falkenberg
graphgraph

Tja Ja kör en Spider 9.1 med en sådan fena som du beskriver nedan, har dock aldrig provat någon annan fena, men ta av sido fenorna om du vill ha det roligare.

Logga in för att svara
#76202 Svar: Fenor Longboard 15 år, 5 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Falkenberg skrev:
Tja Ja kör en Spider 9.1 med en sådan fena som du beskriver nedan, har dock aldrig provat någon annan fena, men ta av sido fenorna om du vill ha det roligare.

Kör ju redan utan sidofenor....Det var ett alternativ till detta jag var på jakt efter..

Denna är ju grymt snygg om inte annat:, undrar om den skulle funka med sidbiters
www.thaliasurf.com/gahefin9.html

Logga in för att svara
#76216 Svar: Fenor Longboard 15 år, 5 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Ska du köra med side-bites så tveka inte att gå ner ordentligt i storlek på mittfenan. Jag kör mest longboard i hyfsat stora (men snälla) hawaii-vågor (jämfört med classic/retro-californiernas cross-steppande och 10-hängande), och det funkar riktigt bra med typ 6'25-6'5 i mitten, även när det knökar på ner för facen. Kör samma här hemma i småskvätt och kan inte se någon anledning att köra större mittfena, så vida man inte mest vill stå och hänga på nosen (vilket ju är helball men inte riktigt min grej).

Vette 17 vad man ska rekommendera för märke eller shape. Jag har lite allt möjligt som mittfena och oftast FCS std sid-bites. Har ingen egentlig koll på det mer än mitt huvudråd - går ner i storlek på mittfenan! Är det en bra hp-9'0a så sitter den fint i vågen ändå och du svänger grymme mycket bättre med railen på plats med mindre mittfena. Ju större mittfena ju mer tvingas du svänga mer genom att trycka ner häcken och lyfta upp railen a la old-school/retro och då tappar du fart och power.

Jag ska prova och sätta på regelrätta truster sidfenor och gå ner ännu mer på mittfenan vid tillfälle...

/JB

Logga in för att svara
#76222 Svar: Fenor Longboard 15 år, 5 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Jesper B skrev:
Ska du köra med side-bites så tveka inte att gå ner ordentligt i storlek på mittfenan. Jag kör mest longboard i hyfsat stora (men snälla) hawaii-vågor (jämfört med classic/retro-californiernas cross-steppande och 10-hängande), och det funkar riktigt bra med typ 6'25-6'5 i mitten, även när det knökar på ner för facen. Kör samma här hemma i småskvätt och kan inte se någon anledning att köra större mittfena, så vida man inte mest vill stå och hänga på nosen (vilket ju är helball men inte riktigt min grej).

Vette 17 vad man ska rekommendera för märke eller shape. Jag har lite allt möjligt som mittfena och oftast FCS std sid-bites. Har ingen egentlig koll på det mer än mitt huvudråd - går ner i storlek på mittfenan! Är det en bra hp-9'0a så sitter den fint i vågen ändå och du svänger grymme mycket bättre med railen på plats med mindre mittfena. Ju större mittfena ju mer tvingas du svänga mer genom att trycka ner häcken och lyfta upp railen a la old-school/retro och då tappar du fart och power.

Jag ska prova och sätta på regelrätta truster sidfenor och gå ner ännu mer på mittfenan vid tillfälle...

/JB

Ahhh,,,, tack precis ett sådant svar som jag hoppades på,
märke är väl rätt oväsentligt, utan det är mest shape och storlek som jag grunnade på.

Är det fler som har erfarenheter så bara fram med dom.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!