Har surfat en del spots runt Tokyo. De mest lättillgängliga ligger i Shoonan-området dit man kan ta sig med tåg på dryga timmen från centrala Tokyo (tex kan man ta JR Tookaidoo-Honsen mot Atami och gå av vid Tsujidoo). Där finns också många surfshopar som hyr ut brädor så att man slipper krångla med bräda på tåget. Shoonan-kusten ligger dock skyddat till och är ganska ofta platt eller väldigt litet.
Så jag rekommenderar hellre Chiba-området, som kryllar av spots som oftast levererar (har varit där ett antal gånger och aldrig boomat). För att ta sig till spotsen i Chiba-området är det enklast om man har bil (tar normalt 2-3 timmar, så du måste haft otur Ratman:laugh: ). I Chiba har jag surfat Chitose och Chikura. Dessa spots funkar dock bäst på sommaren, men inte långt därifrån ligger Shirasuka och Oohara, två välkända spots som tydligen ska funka bra året om.
Ett annat alternativ om man utgår från Tokyo är Izu-halvön dit man kan ta sig med tåg på 3,5 timmar. Kända spots där är Imaihama och Shirahama. Har inte surfat där själv, men Imaihama är "hemmaspot" åt Imamura Daisuke (Japans mest framstående surfproffs) så det lär vara bra. Andra fördelar med Izu är att tågstationerna praktiskt taget alltid ligger inom fem minuters promenad till stränderna och att det finns många värdshus med egna onsen (varma källor) och fenomenal mat, om man vill övernatta.
Till sist kan jag rekommendera Tanegashima (en liten ö söder om Kyushu) med schysst klimat, trevliga människor och bra vågor med en obefintlig"crowd"! Men då snackar vi inte Tokyo-området längre...
Ha det schysst!