|
#75947 |
vad är bäst att ha under våtdräkten om man... 15 år, 5 månader sen |
Stoke: 45 |
marQs
|
FRYSER, efter några timmar!
Jag hör ull underställ å grejjer, provade med ett syntetiskt idag och det kan ha fungerat lite grann.
Finns det nån fakta? Eller nåt.
Ny våtdräkt är ett bra svar men inte det jag vill ha..

|
|
|
|
|
#75948 |
Svar: vad är bäst att ha under våtdräkten om man... 15 år, 5 månader sen |
Stoke: 9 |
perry
|
Nu har jag ingen koll på var du surfar, men om man kan klassa det som riktigt vintersurf skulle jag nog tycka att ett par timmar utan att frysa är ett jäkligt bra resultat!
Så kanske är du redan nära det optimala...
(Jag förutsätter att du redan har det, men om inte, så naturligtvis på med extra doningar under handskar och skor också.)
För att komma ännu längre måste man nog in på grejor som ordentlig kosthållning, vila, vätskenivå och status på kroppen.
Hmm, undrar om man med lite pinande i det egna badkaret liksom kan få kroppen att "vänja" sig vid kyla och inte slå på stora trumman direkt när man börjar frysa lite?
|
|
|
|
|
#75949 |
Stoke: -302 |
|
Obs! Min fakta grundas på min kunskap om fårens ull samt erfarenhet av underställ dock ej i samband med surfdräktsbärande.
Faktan är att det är luften/vattnet som värmer dig detta innebär att mellan varje lager surfdräk eller ullkläder så är det viktigt att det finns lite mellanrum annars fryser du ännu mer än innan. I torrare aktiviteter än surfing så fungerar underställ på detta sätt: Ull underställ är varma på det sättet att de bildar luftutrymme mellan kropp och klädsen och att ull är varmt även när det är vått eftersom att ullen absorberar vatten bra. Syntetunderställ är ofta tunnare och värmer bra de med i torra aktiviteter så suger de ofta upp svetten snabbt samt gör att kroppen inte överhettas detta innebär att detta material värmer inte lika bra som ullen p.g.a dess minimala o kompakta fibrer i tyget.
Liknelsen om fårullen  ,ullunderställ har krokiga fibrer och är varmare funkar i vatten och syntetunderställ har rakare fibrer och ger lagom värme men kräver att kroppen är aktiv för att bevara värmen.
Jag har sett att någon annan erfaren surfare här har skrivit att de brukar ha på sig någon surfväst utanpå surfdräkten. Har du testat det?
Så nu får gärna någon surfare fortsätta på denna artikel. 
|
|
|
|
|
#75951 |
Stoke: 21 |
JFL
|
|
|
|
|
#75952 |
Stoke: 5 |
|
vi bruka köra på sadelfett!
|
|
|
|
|
#75954 |
|
freddan skrev:
Ja detta kan nog funka precis som vid fårullen för om du någon gång har kännt på ett får eller ett lamm så är ullen väldigt fet och detta gör att regnvattnet rinner av ullen istället för att fastna ungefär som impregnering. Fast nu är det din kropp som ska impregneras.
Freddan är det skönt med sadelfett?  Har du även testat kokosfett att smeta in dig med eller något djurs hudfett?
|
|
|
|
|
#75980 |
marQs
|
perry skrev:
Nu har jag ingen koll på var du surfar, men om man kan klassa det som riktigt vintersurf skulle jag nog tycka att ett par timmar utan att frysa är ett jäkligt bra resultat!
Så kanske är du redan nära det optimala...
(Jag förutsätter att du redan har det, men om inte, så naturligtvis på med extra doningar under handskar och skor också.)
För att komma ännu längre måste man nog in på grejor som ordentlig kosthållning, vila, vätskenivå och status på kroppen.
Hmm, undrar om man med lite pinande i det egna badkaret liksom kan få kroppen att "vänja" sig vid kyla och inte slå på stora trumman direkt när man börjar frysa lite?
Surfar i Norge nere vid Stavanger så det är ändå 8 grader i vattnet än så länge, luften är nära nollan på mornar å kvällar, det är rätt ok en solig dag men kallare tider kommer och jag gillar långa sessions.
Extra under handskar å skor, ullvantar å ullsockor måntro?
Kropp å knopp jobbas det på med så där ligger jag i lä, men jag undrar oxå om man blir tåligare å tåligare, svår fråga. Jag har tänkt att det måste vara så att man sänker sin kroppstemp med nån grad efter några timmar i vattnet, det är både bra och dåligt har jag lärt mig. Den sjunker ju saktare om man har god fysik men frågan är om den sjunker saktare om man börjar vänja sig vid ex nakenbad på vintern!?
Isåfall är de ju bara å dusha svinkallt varje dag.
|
|
|
|
|
#75981 |
marQs
|
Elin_nybörjaren skrev:
Obs! Min fakta grundas på min kunskap om fårens ull samt erfarenhet av underställ dock ej i samband med surfdräktsbärande.
Faktan är att det är luften/vattnet som värmer dig detta innebär att mellan varje lager surfdräk eller ullkläder så är det viktigt att det finns lite mellanrum annars fryser du ännu mer än innan. I torrare aktiviteter än surfing så fungerar underställ på detta sätt: Ull underställ är varma på det sättet att de bildar luftutrymme mellan kropp och klädsen och att ull är varmt även när det är vått eftersom att ullen absorberar vatten bra. Syntetunderställ är ofta tunnare och värmer bra de med i torra aktiviteter så suger de ofta upp svetten snabbt samt gör att kroppen inte överhettas detta innebär att detta material värmer inte lika bra som ullen p.g.a dess minimala o kompakta fibrer i tyget.
Liknelsen om fårullen ,ullunderställ har krokiga fibrer och är varmare funkar i vatten och syntetunderställ har rakare fibrer och ger lagom värme men kräver att kroppen är aktiv för att bevara värmen.
Jag har sett att någon annan erfaren surfare här har skrivit att de brukar ha på sig någon surfväst utanpå surfdräkten. Har du testat det?
Så nu får gärna någon surfare fortsätta på denna artikel.
Nice fakta!
Kan intyga att syntet stället vart kallt när man satt still men värmde lite extra när man va i igång å paddlade.
Ull I will try.
|
|
|
|
|
#75982 |
marQs
|
freddan skrev:
Det måste vara extremt kallt där ni surfar för att palla en sådan procedur! 
|
|
|
|
|
#75983 |
Stoke: 25 |
lars
|
Vad har du för dräkt?
Köp en riktig och fina skor/handskar så slipper du hålla på med massa skit under..de är värt det, du kommer kunna surfa tills du blir trött istället för att gå upp när du blir för kall..
|
|
|
|
|
#75984 |
marQs
|
lars skrev:
Vad har du för dräkt?
Köp en riktig och fina skor/handskar så slipper du hålla på med massa skit under..de är värt det, du kommer kunna surfa tills du blir trött istället för att gå upp när du blir för kall..
Jag har en quiksilver psycho 2, jävla bra men har haft den rätt länge och den har blivit hårt använd så den börjar bli sämre å sämre, läcker i dragkedjan å skit, köpte nya c-skin skor 7mm å dem va varma som fan. Handskarna har hål i tummarna, hur fan vet jag inte men misstänker duckdive. De blir nya idag kanske!
Ekonomin tillåter inget mer än gamla underställ från myrorna i dagsläget.
Sen blir det en fet c-skin dräkt för dem verkar bäst.
Så de är Macgyver lösningar tills vidare som gäller  kanske hela vintern om de funkar för jag gillar inte att köpa grejjer hela tiden, slutade typ med snowboard för det kostade fett mycket och hajpen på allt blev för stor. Surf är gratis tänkte jag.. mer gratis än snowboard iallafall, men klart de kostar de hajjar man ju. Dock behöver man inget liftkort å de är de finaste tycker jag.
|
|
|
|
|
#75986 |
Stoke: 11 |
|
marQs skrev:
[quote] lars skrev:
Vad har du för dräkt?
Jag har en quiksilver psycho 2, jävla bra
... O'neill psycho? finns det quiksilver psycho också?

|
|
|
|
|
#75987 |
marQs
|
Maiorana skrev:
[quote] marQs skrev:
lars skrev:
Vad har du för dräkt?
Jag har en quiksilver psycho 2, jävla bra
... O'neill psycho? finns det quiksilver psycho också?
hehe. O´neill it is.. 
|
|
|
|
|
#76001 |
|
tipset vi fick ang. sadelfettet först va att ta fårfett eller va de va...gson som skulle fixa de på apoteket tror ja men dom har slutat sälja de därmed sadelfett.
vi hade en teori om att om man kör me fettet varje gång så suger gummit upp det fast de va bara en teori
|
|
|
|
|
#76016 |
Stoke: 84 |
|
Nämen oavsett hur mkt du inte vill höra detta: Du ska ha en 6/5/4a. INGET SNACK OM SAKEN!

|
|
|
|
|
#76018 |
Stoke: 101 |
|
Precis, som Liinus säger!
Själv har jag kompletterat med ett par O´Neill Thermo 8oz cykelbyx likn byxor. Riktigt sköna. Håller saker å ting på plats oxå... 
|
|
|
|
|
#76052 |
Stoke: 0 |
|
Var ute och körde på Gotland förra veckan eller någor sånt, då körde vi med dubla våtdräkter och underställ. frös inte ett skit utan svettades nästan i 6 gradigt vatten.
En fin vinterdräkt sedan en gammal dräkt över, en sån från rusta för typ 400 spänn. Ganska värt!
Det borde ju bli stelt tänker man men det tyckte inte vi! 
|
|
|
|
|
#76054 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Plaskade i 2,5 tim i Hälsingland häromdan i onshore-vind och frös nada. Iofs körde jag långbräda på vilken man inte sitter lika mkt under vattenytan eller hur jag ska säga. Vet ej vattentempen där uppe. Inget underställ. Dräkten (QS 6/5) har använts i snart 2 år och har hål i båda knäna. Dock hade jag nya hela o varma skor (Xcel 7mm) och käkade energirik kost före surf. Kör även, likt danneroyal, med O'Neills 'cykelbyxor' under dräkten.
|
|
|
|
|
#76055 |
Esta
|
Hmm...inte ett direkt svar på din fråga, ser jag nu.
Ngr år tidigare, använde jag en undertröja i polypropylen under en utsliten 5/3. Hade även cykelbyxor i neopren. Funkade väl okey...
Men som sagt, en ny vinterdräkt e att föredra. Kan du inte köpa en sån på avbetalning?
|
|
|
|
|
#76057 |
hman
|
perry skrev:
...
Jag har fått för mig att det där kan funka. Jag vet att klättraren Mark Twight ( outsideonline.se/2009/09/14/det-javligaste-traningsprogram-du-kan-tanka-dig/ ) ett tag satt med händerna i ishinkar för att vänja dem vid kyla .
|
|
|
|
|
#76058 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jag har vart ett par vändor på senhöstarna uppe vid norska västkusten. Har då bott runt 5-6 veckor i sträck i en folkabuss. Brukar vara rätt varmt när man ska återanpassa sig till 22 gradig lägenhetsvärme igen, nåt år fick jag ha balkongdörren halvöppen en vecka innan jag acklimatiserade mig.
Polypropylen och ull funkar ungefär som en extra mm gummi men blir aningen klumpigare.
|
|
|
|
|
#76080 |
marQs
|
Hey! Tack som fan för alla bra tips!
Jag har ju en 6/5/4 nu men den är sliten som bara den.
Igår klarade jag en 4 timmars session innan de blev sådär kallt om bröstet obehagligt, nya skor och nya handskar fixade mycket värme åt mig. Session 2 blev de underställ på hela kroppen för de va så himla kallt å svida på en blöt dräkt ute i kylan, syntet fungerar fortfarande lite grann när man håller igång, de blir iallafall inte kallare tror jag.
Ny dräkt blir det så snart cashen rullar in, ullunderställ oxå så session 2 om dagarna blir behagligare.
Kollade på polypropylen grejjer men de kostade ju som en tredjedels dräkt så de får vara, däremot kanske jag provar men en gam dräkt ovanpå!
Säga skall att c-skins nya dräkter är fan så bättre än O´neills, (tycker jag) de har ju inga öppningar varken på ryggen eller vid luvan åså e de täckta med gult mysigt varmt på insidan. Så en sån skare bli!
Tills dess kör jag på era tips, lämnar en rapport då och då! 
|
|
|
|
|
#76081 |
Stoke: 33 |
|
ErikG skrev:
Jag har vart ett par vändor på senhöstarna uppe vid norska västkusten. Har då bott runt 5-6 veckor i sträck i en folkabuss. Brukar vara rätt varmt när man ska återanpassa sig till 22 gradig lägenhetsvärme igen, nåt år fick jag ha balkongdörren halvöppen en vecka innan jag acklimatiserade mig.
Polypropylen och ull funkar ungefär som en extra mm gummi men blir aningen klumpigare.
22 grader....fan vilken lyx. 14 ska det va sa man far sitta o skava framfor den torveldade oppna spisen.
|
|
|
|
|
#76098 |
Stoke: 15 |
|
varför inte ha varmvatten i termos med dig och hälla innanför dräkten? Gammat indianknep...
Hjälper också om man ska dra på sig kall dräkt. Fungerar nog bättre än att hålla på med div underställ mm. Gå upp när du börjar känna dig lite frusen och häll i vatten.
fräschare än att pissa i dräkten och framförallt kan du få vattnet över hela kroppen.
|
|
|
|
|
#76103 |
Stoke: 7 |
|
freddandson skrev:
varför inte ha varmvatten i termos med dig och hälla innanför dräkten? Gammat indianknep...
Hjälper också om man ska dra på sig kall dräkt. Fungerar nog bättre än att hålla på med div underställ mm. Gå upp när du börjar känna dig lite frusen och häll i vatten.
fräschare än att pissa i dräkten och framförallt kan du få vattnet över hela kroppen.
det låter som ett bra indianknep! 
|
|
|
|
|
#76104 |
Esta
|
marQs skrev:
Igår klarade jag en 4 timmars session innan de blev sådär kallt om bröstet obehagligt, nya skor och nya handskar fixade mycket värme åt mig. Session 2 blev de ...
Vafaen mannen, e du en duracellkanin eller???
4 timmars surf på vintern får du väl vara glad att du klarar av innan du börjar frysa. Eller klarar alla ni andra långa sessions oxå?
|
|
|
|
|
#76108 |
|
Nu har du fått tillräckligt många bra svar.
Så nu kommer några alternativ till att bli varm som inte har med surfkläderna att göra.
Gå upp på stranden o hoppa dig varm emellanåt och drick lite ljummen välling. Kroppen mår inte bra av för stora värme/kyla kontraster. Om du vill vänja din kropp med kallt vatten så kan du in hoppa i några olika badbaljor där vattnet har små temperaturminskningar, den sista baljan bör vara endast några grader varmare än vad vågorna har.
För att vänja dig vid kylan kan du även natten innan surf välja att bo i vindskydd/tält vid ditt surfspot då blir ditt ansikte van med kylan. Du bör självklart ha en varm sovsäck för lämplig temperatur.
När det är kallt är maten extra viktig att den är nyttig och effektiv eftersom att kroppen behöver mer energi när den måste värma upp kroppen hela tiden.
|
|
|
|
|
#76111 |
marQs
|
freddandson skrev:
det är bra men jag har ingen termos.
pissa lär ju int göra det varmare särskilt länge! hehee! men det är skönt! 
|
|
|
|
|
#76112 |
marQs
|
Elin_nybörjaren skrev:
Så nu kommer några alternativ till att bli varm som inte har med surfkläderna att göra.
Gå upp på stranden o hoppa dig varm emellanåt och drick lite ljummen välling. Kroppen mår inte bra av för stora värme/kyla kontraster. Om du vill vänja din kropp med kallt vatten så kan du in hoppa i några olika badbaljor där vattnet har små temperaturminskningar, den sista baljan bör vara endast några grader varmare än vad vågorna har.
För att vänja dig vid kylan kan du även natten innan surf välja att bo i vindskydd/tält vid ditt surfspot då blir ditt ansikte van med kylan. Du bör självklart ha en varm sovsäck för lämplig temperatur.
När det är kallt är maten extra viktig att den är nyttig och effektiv eftersom att kroppen behöver mer energi när den måste värma upp kroppen hela tiden.
Det har blivit en grejj att se hur länge man pallar utan att må konstigt, bada på vintern är rätt främmande än så länge, jag tyckte det va läskigt först men nu börjar kylan bli en grejj, en grejj som får en att äta å träna nyttigt, det är fräsht och inspirerande. Det verkar va en hel del som är inne i kall grejjen här. =)
Men här är det inte ens kallt än säger lokalfolket, tror runt 10 i vattnet å när solen steker äre lika varmt i luften så det är inte som där hemma på andra sidan riktigt.
Smör. Ljummen nyponsoppa. Varför just välling?
|
|
|
|
|
#76126 |
|
marQs skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
Det har blivit en grejj att se hur länge man pallar utan att må konstigt, bada på vintern är rätt främmande än så länge, jag tyckte det va läskigt först men nu börjar kylan bli en grejj, en grejj som får en att äta å träna nyttigt, det är fräsht och inspirerande. Det verkar va en hel del som är inne i kall grejjen här. =)
Men här är det inte ens kallt än säger lokalfolket, tror runt 10 i vattnet å när solen steker äre lika varmt i luften så det är inte som där hemma på andra sidan riktigt.
Smör. Ljummen nyponsoppa. Varför just välling?
Ja kallgrejen är min specialitet.
Välling just för att den innehåller både protein o kolhydrater som musklerna vill ha och om den intas regelbundet under krävande fysiska aktiviteter så får i alla fall inte jag någon träningsvärk efteråt och kanske även du. Bara o testa lite olika drycker kanske nyponsoppa i ena termosen o välling i den andra för att få mer varierad smak. Då orkar du vara ute 8 timmar. 
|
|
|
|
|
#76129 |
|
|
|
|
|
#76168 |
marQs
|
Mycket ull här, tur att det finns många får här oxå.
Välling it is! For sure!
Du ser mig på stranden med en välling i handen, kanske på krogen med.
mmmmm! 
|
|
|
|
|
#76170 |
|
marQs skrev:
Mycket ull här, tur att det finns många får här oxå.
Välling it is! For sure!
Du ser mig på stranden med en välling i handen, kanske på krogen med.
mmmmm!
På krogen kanske e lite extremt att dricka välling så mycket energi behöver du ju inte när du är där heller, då kan ta en juice istället eller en surföl!.
Semper tycker jag e godast alltså barnvarienten..  Fast Semper finns även anpassat för vuxna.
En kille jag kände förut som tränade inför Vasaloppet drack jämt o ständut välling på sina träningspass. Välling funkar ungefär som proteindrink fast e mycket billigare o mer vettigt näringsinnehåll.
Bara å fråga någon bonde/fåruppfödare som har får om du kan få lite otvättad ull så kan du sen sticka din ulldräkt redan impregnerad från början. Många som har får slänger ullen eller ger bort den för de orkar inte tvätta den.
Jag ser fram emot att se din ulldräkt. 
|
|
|
|
|
#76192 |
|
lite off topic här men sa du Elin, att fåren brukar ge bort ullen för att dem inte orkar tvätta den 
|
|
|
|
|
#76193 |
|
lite off topic här men sa du Elin, att fåren brukar ge bort ullen för att dem inte orkar tvätta den 
|
|
|
|
|
#76195 |
Stoke: 2 |
|
Andiss skrev:
ErikG skrev:
22 grader....fan vilken lyx. 14 ska det va sa man far sitta o skava framfor den torveldade oppna spisen.
Hahaha. Och för att spara ett halvt kilo torv - tejpa igen enkelglasfönstren och ventilationen! Det ger dessutom en hemtrevlig grön doft rätt snart....
Trådskaparen: Klubba en säl, käka upp dig så att du får lite mer underhudsfett och så slipper du köpa ny dräkt i år också.... Ungefär lika snyggt som ullunderställ dessutom!
|
|
|
|
|
#76196 |
|
Koffeliten skrev:
Nej.
Jag skrev detta:
Många som har får slänger ullen eller ger bort den för de orkar inte tvätta den.
Om jag hade skrivit många som har lamm kan jag förstå att du trodde att jag syftade på fåren, det kanske var det som din ögon läste. 
|
|
|
|
|
#76271 |
marQs
|
shark_feeder skrev:
Andiss skrev:
ErikG skrev:
Hahaha. Och för att spara ett halvt kilo torv - tejpa igen enkelglasfönstren och ventilationen! Det ger dessutom en hemtrevlig grön doft rätt snart....
Trådskaparen: Klubba en säl, käka upp dig så att du får lite mer underhudsfett och så slipper du köpa ny dräkt i år också.... Ungefär lika snyggt som ullunderställ dessutom!
Det är det bästa tipset.
Ullen är inte så dum heller faktiskt men lite äckligt är det.

|
|
|
|
|