Facebook data

1
Premiären avklarad!
#75414 Premiären avklarad! 15 år, 5 månader sen Stoke: 0

skarabe
graphgraph

Jaha, då har man varit ute med vågsurfbräda för första gången i livet Önskar att jag kunde skrivit att jag varit ute och stått på vågbräda, men så blev det inte. Fan, det här är svårt! Nu var kanske inte förhållanden optimala i Kämpinge (Cheez va mycket sjögräs!), men kan nog inte skylla på det..

Gjorde såklart ett par klassiska noob-manövrar - trassla in båda fötterna i leashen, dinga brädan efter att ha halkat/trillat på stenarna i brynet tex..

Något som slog mig. Hur fan gör ni för att få sån fart när ni paddlar? Känns inte som jag kom någonstans. Paddlade som en idiot, men fick liksom ingen fart..

Logga in för att svara
#75418 Svar: Premiären avklarad! 15 år, 5 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Jag har ägt en surfbräda i över 20 år, försökt lära mig lite mer ambitiöst i över tio - känner ändå lite likadant. Tricket är att inte tokpaddla, dvs veva järnet med armarna som värsta visparna. Man måste få känsla för vattnet, brädan och kroppen. Man ska inte försöka skjuta vattnet bakåt utan istället känna/tänka hur man skjuter brädan och kroppen framåt, jämfört med händer och armar som sitter nere i vattnet.

Sen handlar det ju om att kroppen ska lära sig paddelposition och rörelser, vilket är helt nytt och rätt ansträngande även för en för övrigt vältränad icke-surfare. Rejäl svank, långt fram på brädan. Kan ger rätt mycket träningsverk.

Det kommer med tid i vattnet. Bara att plaska på!

/JB

Logga in för att svara
#75419 Svar: Premiären avklarad! 15 år, 5 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Tja! Va blev de för bräda då?

Logga in för att svara
#75420 Svar: Premiären avklarad! 15 år, 5 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Skarabe!
Jag ser ditt behov av effektivare använding av din kropps kapacitet, jag har några råd att stå till tjänst med.

Lyft upp bröstet och spänn magen så att du får kraften från dina starka magmuskler ut till dina vevande armar å försök få med hela överkroppen i paddelrörelsen. Kom ihåg att kupa händerna och gräva djupt så att du får bort så mycket vatten som möjligt och kan förflyttas framåt. Och du andas då o då.

Logga in för att svara
#75421 Svar: Premiären avklarad! 15 år, 5 månader sen Stoke: 0

skarabe
graphgraph

marQs skrev:
Tja! Va blev de för bräda då?

Det blev en O'shea PU 7'6 minimal. Ingen aning om det var bra eller dåligt, men det visar sig!

Logga in för att svara
#75422 Svar: Premiären avklarad! 15 år, 5 månader sen Stoke: 0

skarabe
graphgraph

Tack för tipsen - lyfta upp bröstet. Hmm, får se hur väl det funkar med att även lyfta upp fötterna (som nån på stranden sa till mig)

Hur faen ska man kunna hålla balansen på brädan om man ska köra värsta säl-stilen..?

Logga in för att svara
#75423 Svar: Premiären avklarad! 15 år, 5 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

skarabe skrev:
Tack för tipsen - lyfta upp bröstet. Hmm, får se hur väl det funkar med att även lyfta upp fötterna (som nån på stranden sa till mig)

Hur faen ska man kunna hålla balansen på brädan om man ska köra värsta säl-stilen..?

Du måste innan träna upp din mage o rygg så att du orkar göra säl-stilen, bålstabilteten är viktig även i paddlingen.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!