Facebook data

1
Linser när man surfar? Någon speciell sort?
#7378 Linser när man surfar? Någon speciell sort? 18 år, 2 månader sen Stoke: 0

pheur
graphgraph

Ok, vet att denna tråd redan fanns:
surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=6915&catid=2

Men skriver ändå en ny. Jag har alltid fått svaret att det inte går att simma/dyka med linser och antagit att så är fallet, så när jag läser den tråden blir jag ju lite hoppfull.

Har annars försökt spara för att göra en laseroperation. Men ska nu iväg på en längre resa och kan jag fixa lite linser snabbt innan så får det självklart duga.

Någon speciell sort eller så som är bättre? Förutom det självklara att endagslinser kanske är billigare och "mindre dyra" att tappa i vattnet.

Logga in för att svara
#7380 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell sort? 18 år, 2 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Tjena glasögonormen!

Jag gillar vatten och gör därför mkt grejer i vatten. För att kunna se vad jag gör är jag tyvärr tvungen att använda glasögon. Bland annat har jag simmat, badat, plaskat och lekt. Men till min fövåning såg jag att jag inte såg, antagligen för att glasögonen snabbt fick vattendroppar på sig och blev därför svårare att se genom. Jag testade därför linser. De senaste tio åren har jag använt linser för att simma, bada, plaska, leka, dyka, snorkla, surfa, vindsurfa, kajaka utan att någopnsin tappa de. I sötvatten funkar de lite sämre och kan halka snett fast inte bort. I saltvatten har jag aldrig haft problem. Se bara till att du sluter ögonen innan du doppar ögonen i vattnet. Kör med endagslinser. Dels för att det inte kostar för mkt om du glömma att inte titta när du blir spolad och dels för att du slipper slänga ett par linser som du skulle haft i trettio dagar när du inte orkat använda de mer än tre. Endagslinser kan även utan problem användas som tvådagslinser. Vad du ska ha för märke tror jag inte spelar någon större roll, jag har iaf inte hört talas om någon lins som är speciellt framtagen för vattenaktiviteter.

Logga in för att svara
#7383 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell sort? 18 år, 2 månader sen Stoke: 0

Mia
graphgraph

Jag har alltid linser och i saltvatten är det absolut inget problem, i sötvatten kan de som sagt fastna lite men fungerar ändå. Jag har provat både endagslinser och månadslinser men föredrar månadslinser då de är bekvämare och jag ändå använder dem från morgon till kväll. Har tappat en och annan lins i vattnet då man blivit spolad eller tittat under vattnet men det händer verkligen inte ofta, du bör dock börja blunda när du duckdivar. Månadslinser är billigare än endagslinser om du använder dem relativt ofta.

Ska du utomlands så köp en lins med UV skydd (de flesta linser har det).
Lycka till....

Logga in för att svara
#7384 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell s 18 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Rekommenderar endagslinser. Speciellt om du surfar mycket. Mina ogon blir tok roda efter en dag i surf, sa ny frasha linser nasta dag ar riktigt skont. Likasa nar du tappar sa blir det inte lika dyrt.

Brukar tappa en gang i manaden, ibland kan man hitta linsen i ansiktet och da ar det bara greppa linsen in med den i munnen och paddla in till stranden och trycka in den igen.

Vanligtvis tappar du linsen nar det ar bra surf!

Kolla www.lensway.com

Logga in för att svara
#7386 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell sort? 18 år, 2 månader sen Stoke: 0

pheur
graphgraph

Ok tack för alla svar!

Förstår jag er rätt när ni säger att i stort sett så fort man öppnar ögonen under vattnet så är risken stor att man tappar dem?

Vad beror det på att de hålls bättre i saltvatten, finns någon förklaring på det?

Tack igen!

Logga in för att svara
#7387 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell sort? 18 år, 2 månader sen Stoke: 0

Mia
graphgraph

Nej, du tappar inte linserna varje gång du öppnar ögonen under vattnet, det är ovanligt men kan hända.

Anledningen att det fungerar bättre i saltvatten än sötvatten är att du har saltvatten i ögonen normalt. Testa man att droppa i vanligt vatten i ögonen så blir ögat irriterat. Ögonsköljning från apoteket är vanligtvis saltvatten, bara lite mindre salt än utomlands.

Logga in för att svara
#7419 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell sort? 18 år, 2 månader sen Stoke: 0

pheur
graphgraph

Tack igen för alla svar!

Då var det klart och bokat test för linser!
Har som sagt alltid ratat det pga att alla sagt att man inte kan ha det på sig i vatten! Fyfan vad skönt det känns att man visst kan ha det!

Logga in för att svara
#20222 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell sort? 17 år, 7 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Hm! Kan varmt rekommendera globen eye clininc och deras laseroperation. Gjorde själv denna LASIK operation för 7 år sedan och det har varit toppen sedan dess:-) prisläget ligger idag på 22000 till 26000 för bägge ögonen.

hemsida www.globeneyeclinic.se/

Logga in för att svara
#20225 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell sort? 17 år, 7 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Man kan även testa Orto-K linser som du har på natten och som klämmer till ögat så att du sedan ser ok på dagen, utan att ha några linser alls i ögonen.

Logga in för att svara
#20362 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell s 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Jag har gått igenom tiden med hårda plastbitar till linser. De ploppade ur varje gång jag laddade eller landade på ett trick med snowboarden. Speciellt jobbigt var det på WC-tävlingar när man många gånger åkte halvblind. En gång var jag halvblind en månad i alperna. Sedan kom mjuka linser, men även de ploppade ur när tuben var för trång eller man inte hann blunda när vitvattnet spolade över en. Fördelen med de hårda linserna att man kunde göra linsen ren i ölglaset och sedan stoppa in det igen. Aldrig problem med infektioner med såna.

Idag finns det silikonlinser som du kan ha inne i en hel månad utan att ta ur. De sitter väl i ungefär lika bra som vanliga endags eller månadslinser, men de är 20 ggr bekvämare att bära och 100 ggr bekvämare än hårda linser. Jag brukar ha i dem några dagar i sträck och kanske någon vecka ibland, då jag föredrar att läsa eller sitta framför datorn i glasögon. Ögonen kan bli lite torra annars tycker jag.
Jag betalar 298 kr/månad i 12 månader för mina silikonlinser och det är absolut värt kostnaden att bära bekväma linser som man kan sova med och dessutom korrigerar min astigmatism (suddighet i vissa grader..).

Operation har jag funderat länge på, fick tom en operation sponsrad i början av 90-talet då jag laddade snowboardtävlingar som mest, men hoppade det då jag tyckte tekniken var i sin linda och nya metoder kom hela tiden.. Snart är jag död, så jag kämpar väl vidare med mina linser o glasögon. Men visst, trillar det in extra pengar på kontot så kanske jag bokar operation. Tror det blir silikoninlägg i ögonen då?

Logga in för att svara
#20363 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell sort? 17 år, 7 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Focus Dailies funkar ok, efter 3-4 surf i kuling o salt salt vatten sa blir det lite jobbigt...

Lilja ORTO-K? Maste kolla upp. Har tappat linser alldesles for ofta nar det vart 4-6ft o fina tuber att fanga..

Logga in för att svara
#20511 Svar: Linser när man surfar? Någon speciell sort? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

danbor
graphgraph

Jag har surfat/dykt med linser länge och knappt haft några problem alls. Har bara tappat en lins totalt. Så länge du håller ögonen stängda under vattnet så är det inga problem.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!