|
#7175 |
Goofy och/eller regular? 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 17 |
|
Föds man antingen goofy eller regular, eller kan man vara lika bra på båda? Frugan håller på att lära sig surfa och körde först regular, men nu i helgen började hon plötsligt köra goofy och kan inte direkt säga vilket som känns bäst. Måste man välja eller kan det rent av vara en fördel att köra både och? Finns det någon som gör det?
/Jonas
|
|
|
|
|
#7177 |
Svar: Goofy och/eller regular? 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 30 |
|
there is a wave here that I sometimes switch surf, but no one seems to know I am surfing switch and they all think I have an ugly style,
I think it is somewhat innate, my uncle tried to teach me to skate regular when I was young but goofy felt more natural,. so when he wasn't around, I just skated goofy,.
|
|
|
|
|
#7185 |
Stoke: 15 |
|
Precis det finns folk som är "dubbelhänta", dvs. gör allting lika bra med höger hand som med vänster, så bör det väl finnas de som har samma "talang" när det gäller brädsporter.
Generellt, ge henne en lätt knuff i ryggen, den fot hon sätter fram först, är den hon skall ha fram på brädan. Byter hon fot, well, grymt, då behöver hon aldrig öva på att ta vågor backhand. 
|
|
|
|
|
#7194 |
|
Ok, skall testa. Hoppas att hon sätter fram någon fot, annars lär jag få sova på soffan ett långt tag framöver...
|
|
|
|
|
#7196 |
Stoke: 1 |
Johan
|
surfineurope skrev:
Ok, skall testa. Hoppas att hon sätter fram någon fot, annars lär jag få sova på soffan ett långt tag framöver...
Hahaha 
|
|
|
|
|
#7207 |
Stoke: 0 |
Remo
|
Nåt du kan testa e oxå att be henne att springa mot en hal fläck, typ isfläck eller vatten eller nåt annat halt och "slajda" över på fötterna. Den som man automatiskt väljer att ha fram skall man tydligen ha fram på brädan oxå har jag hört, även om detta inte stämmer för mig. Det kanske e min snowboardlärare när jag var liten's fel dock...
|
|
|
|
|
#7214 |
|
Det där lät ju faktiskt smart. Det är visserligen dåligt med is i Portugal för tillfället, men vi har en golvmatta som slajdar rätt bra... Har du olika fötter fram när du åker snowboard och surfar?
|
|
|
|
|
#7216 |
Remo
|
Nä jag e regular jämt men när jag gör testet blir jag goofy. Jag menade att jag kanske lärde mig "fel" när jag var liten men det går ju ganska bra ändå. Men det kan ju oxå betyda att testet e dåligt eller att det egentligen inte spelar nån roll 
|
|
|
|
|
#7220 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Bakbenet ska nog vara det som du har mest styrka i har jag för mig, prova även med en fotboll. Vilken fot föredrar personen att skjuta med?
Denna fot bör vara bakfot på surfbrädan?
|
|
|
|
|
#7221 |
Stoke: 30 |
|
I don't know, but it doesn't have anything to do with being right or left/handed-footed. My girl and I are both goofy foots, she's left handed,I am right-handed.
|
|
|
|
|
#7253 |
Stoke: 143 |
|
Jag är gofy och höger hänt.Jag minns när skate kom i slutet på 70 talet att jag prövade mig fram vilken fot jag ville ha först.Och valde höger.Men när twintip snowboardsen kom så började jag köra regular ibland. Det är ändock lite darrigt att åka så.Så nu för tiden så ställer jag mig även regular på surfbrädan ibland.Och kompisarna brukar faktist inte märka nånting.
|
|
|
|
|
#7254 |
Stoke: 28 |
|
|
|
|
|
#7255 |
Stoke: 1 |
|
Vänsterhänt och vänsterfotade e olika saker, vet flera som är högerhänta men vänsterfotade. Fett skumt att inte känna direkt vad som känns rätt, måste nog vara dubbelfotad då.
|
|
|
|
|
#7343 |
|
Verkar va fler som är mixade!!
är högerhänt och alltid åkt bräda(or) av olika slag. Är gofy på skateboard och regular på snowboard. Surfing däremot, som jag fortfarand eär relativt noob på har jag svårt att välja sida på... Ibland när jag surfar höger känns det mer naturligt att inta sin "skejtstance"(gofy), iallfall om man vill försöka göra svängar likt svängar man gör i en ramp, eller vanliga grinds man gör i en ramp med ansiktet utåt mot rampen. Andra halvan av mig tycker självklart det är softare att ta vågen på snowboardsättet...mina hjärnhalvor brottas. Så länge jag väljer håll innan jag tar vågen och sätter leachen på det som blir den rätta bakfoten brukar det iaf gå vägen.
|
|
|
|
|
#7344 |
|
de där knufftestet tror jag föresten inte alls på!!
Kom på en sak. Borde inte alla som är högerfotade vara gofy på skateboard? det är ju liskom framfoten som kräver mest presition till skildnad från bakfoten som liksom bara ska "kicka". Däremot på snowboard, där används bakfoten mer för att fläsa ut svängarna ordentligt och framfoten är lisom bara någon slags "pelare" att lägga tyngden på. Jag är alltså helt normal! 
|
|
|
|
|
#7347 |
|
LadyLove
|
Underbart att se fler än jag som är osäkra på vilken fot de föredrar!
Alla säger olika, gör olika test hit och dit, och vissa kommer fram till att jag är goofy, andra regular...
Hittills har jag trott att jag ändrar mig efter form, och att jag helt enkelt är olika bra på olika fötter olika dagar...
Men nu när jag åkte lite kana här på mitt isfläcks golv kom jag på något jag aldrig tänkt på förut. Nämligen att jag faktiskt åker olika på isfläckar med, och att det är halka och hastighet/kraft som avgör. Om man kan köra på med all kraft har jag höger fram, men om det är så glashalt att man måste hålla igen lite har jag vänster fram...
Det kanske är så med surf också... att jag beroende på förhållanden föredrar att olika fötter fram... vet inte riktigt...
Jag började goofy, och sen kom en diktator o sa att jag skulle surfa regular, och nu blir det lite olika...
|
|
|
|
|
#7354 |
|
Vi körde igenom några test igår. Falltestet gav goofy, slajd-testet blandat, och styrketestet regular... Jag tror att det är dags att angripa problemet lite mer vetenskapligt och helt enkelt singla slant...
|
|
|
|
|
#7356 |
|
LadyLove
|
|
|
|
|
#7360 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
surfineurope skrev:
Vi körde igenom några test igår. Falltestet gav goofy, slajd-testet blandat, och styrketestet regular... Jag tror att det är dags att angripa problemet lite mer vetenskapligt och helt enkelt singla slant...
Tänk på att du måste göra falltestet när personen är oförberedd, tror det funkar dåligt annars.
|
|
|
|
|
#7391 |
|
Mongo
|
Surfar reglar, skejtar goofy, åker snowboard regular men upp i liften goofy.
|
|
|
|
|
#7422 |
|
fan det är ju precis som mig ju!!! berätta din historia
|
|