Facebook data

1
Soulsurfer
#7116 Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

När man cruisar runt på forumet så är det så många olika uppfattningar om vad soulsurfing är.........Vad är soulsurfing för dig???

Logga in för att svara
#7120 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Att 'bara' surfa med sina polare utan att bry sig om hype, trender o tävlingar.
Filmen Sprout ger (iaf mig) en fingervisning om vad soulsurfing e.

Logga in för att svara
#7122 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

Att bara surfa för sin egen skull, och dela med sig av glädjen till sina polare. Att alltid pressa gränserna tillsammans med mother ocean.

Logga in för att svara
#7152 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha!

Man älskar att surfa helt enkelt, respekterar havet och andra surfare.

Håller med Esta om Sprout, en av mina favoritfilmer för övrigt.

Bifogar en bild på vad jag tycker är en "soulsurfing" bräda, en handgjord 9.5 South Coast single fin med diamond tail. Bilden är tyvärr inte riktigt rättvis mot brädan, men men...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#7154 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen  

Skoja bara

Det är när man blivit för gammal för att orka paddla igång en shortboard...

Logga in för att svara
#7161 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

I en ideal varld tycker jag soul surfing innefattar att man surfar for sin egna skull och inte tavlar. Fri surfar. Detta ar oberonde brad modell o dyl. Soulsurfing ar nufrotiden commersiellt som vilken annan del av surfing. Rastcovic (eller hur han stavas) ar lik mycket soul som Esta @ G bay

Hardcore soul surfing blir bygga egna brador, gora eget wax, bo i ett vad mal talt vid nagot otydlig perfekt point i Mauritanien. eller varfor inte borja kora luftmadrass pa Toro, bo i bilen o ga pa akassa.

Tycker iofsig att det kan bli lite val lamt ibland, med mycket floskler som t.ex i Broken Melody...

Logga in för att svara
#7166 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

cederholm skrev:
När man cruisar runt på forumet så är det så många olika uppfattningar om vad soulsurfing är.........Vad är soulsurfing för dig???

Spontant säger jag att en soulsurfare:

- gnäller inte över vågkvaliten
- gnäller inte alls
- tänker på kanelbullar och kaffe i line-up
- förstår inte retro-fishar
- bemästrar munspel
- sover skönt natten innan epic-swellet
- har alltid en tia i fickan ifall efter-surf konditoriet har ett flipperspel
- stressar inte
- hugger sin egen ved
- dricker folköl till maten
- ställer in ölen i kylen ifall inte allt dricks upp under middagen
- gillar badkar
- uppskattar vaxdukens enkla underhåll
- tycker det är jobbigt att titta på surfilmer
- tycker inte det är okej att betala 800.- för ett par badshorts
- packar först ner öronproppar, böcker, solkräm och duck tape
- läser surftidningar på dass
- lyssnar på sjörapporten

Själv gnäller jag gärna på vågkvaliten, så jag faller direkt. Dessutom hatar jag att frysa, och därmed gnällig som en gisten ladugårdsdörr.

Logga in för att svara
#7167 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Hehe! Skön lista, men det där med retrofishar vetefan...
Förövrigt så bemästrar jag munspel.

Logga in för att svara
#7171 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Klockren lista!!

Diggar:

- dricker folköl till maten

- ställer in ölen i kylen ifall inte allt dricks upp under middagen

- tycker inte det är okej att betala 800.- för ett par badshorts

Okar garna pa med:

- Klar sig inte i surfmarken om de inte ges gratis.

Logga in för att svara
#7173 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen  

ej inloggad Gordo

För mig spelar det ingen roll om det är lång- eller kortbräda. Det har mer med mentaliteten att göra.

Solulsurfing finns hos den som kan känna av atmosfären djupt inne i magen och ända ut i tårna. Vars hjärta slår lugnare men starkare när de är i surfet, men också när de sitter på stranden eller omgås med likasinnade. De som personifierar solulsurfing är de som man möter med ett stort smile ute bland vågorna.

Surfstilen skiljer sig. Motsatsen till soulsurfare försöker bestämma över vågen, tvära kast hela tiden som kräver muskelstyrka. Nästan som att de vill skära sönder vågen. Soulsurfare följer istället den perfekta linjen på vågen, den kan vara aggresiv men oftast lugn och harmonisk. Soulsurfaren har tid att njuta av nuet medans aggrosufaren planerar nästa trick.

Men va faan vet jag

Logga in för att svara
#7174 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

soul surfing is just a label. for me anything can be soulful from taking a shit to paying bills at the bank.- it's just a matter of perspective.

Logga in för att svara
#7188 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Själv tycker jag oftast det blir töntigt då man ska sätta en etikett på saker och ting och defeniera vad de är. Eftersom soulsurfing många gånger blandas ihop med mode/trender såsom retrofishar, 60-70 tals influerade kläder eller färger, retro longboards med resin, kortare surfshorts utan loggor swirls etc etc så betyder det ju inte per automatik att man har att göra med en soulsurfer, bara för att denna innehar dessa saker. Bara för att någon surfar med jävligt smooth stil som drar tankarna till 60-70-tals surfrullar innebär inte att han/hon är en soulsurfer. Det kan ju lika gärna vara den hårt snappande och airealtokige shortboardsurfaren klädd i rash och shorts som skriker ut olika surfloggor.

Så fort någonting kan länkas samman med någon form av mode/trend så finns det alltid, om man envist ska sätta en etikett, en misstanke om hur många procent av personens motiv bakom surfing, klädstil, musiksmak eller brädval består av att personen helt enkelt bara tycker det känns rätt och hur många procent som består av att det anses coolt av andra. De är enligt mig bara soulsurfaren själv som kan veta inom sig om han/hon är en soulsurfare på riktigt eller bara för att det anses jävligt soft av andra.

Men om jag själv skulle försöka peka ut en soulsurfare på enbart ytliga och materialla saker skulle jag välja den lönnfeta tvåbarnsfarsan/morsan som ihärdigt år efter år stokat surfar i regn och skur i tämligen kassa vågor iförd en gathhjälm på en bic-bräda och vars favoritsurffilm är endless summer 1. Känns som att det skulle vara svårt att finna misstanke att personen ifråga gör det för någon annan anledning än för att det är så jävla kul. Såvida inte personen ifråga är handikappad när det gäller att snappa upp vad som är inne och vad som inte är det.

Logga in för att svara
#7193 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Bra sagt Castorn!

En fråga ang. boardshorts, om det ett kritierie att man inte har "dyra" boardshorts på sig, va fasen skall man då surfa i? Om man spenderar någon månad med varmvatten surf, klart man vill ha ett par brallor som pallar trycket och inte spricker eller slits ut, kanske svårt att hitta ett par sådana för 49:- på Rusta.

Logga in för att svara
#7197 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

Castorn skrev:

Men om jag själv skulle försöka peka ut en soulsurfare på enbart ytliga och materialla saker skulle jag välja den lönnfeta tvåbarnsfarsan/morsan som ihärdigt år efter år stokat surfar i regn och skur i tämligen kassa vågor iförd en gathhjälm på en bic-bräda och vars favoritsurffilm är endless summer 1. Känns som att det skulle vara svårt att finna misstanke att personen ifråga gör det för någon annan anledning än för att det är så jävla kul. Såvida inte personen ifråga är handikappad när det gäller att snappa upp vad som är inne och vad som inte är det.

Hahaha, det är ju jag o Rat, -lönnfet -hjälm -bic

Logga in för att svara
#7208 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen  

Gäst...

En Soulsurfare...hm.
Kanske en som inte behöver/försöker bevisa något med sin surfing eller försöker värdera sitt surfande?

Logga in för att svara
#7222 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Gäst... skrev:
En Soulsurfare...hm.
Kanske en som inte behöver/försöker bevisa något med sin surfing eller försöker värdera sitt surfande?

I don't get that, soul surfing means that you don't surf good? Because you have to värdera your surfing to be better. I think that getting good at something can be quite 'soulful'.

Logga in för att svara
#7261 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Skoja bara skrev:
Det är när man blivit för gammal för att orka paddla igång en shortboard...

Det där tog hårt! Känner mig träffad...

Logga in för att svara
#7262 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

soul surfing is not a sport - it's your life. You might be surfing after your soul or using your soul to surf ..... same difference ....

Logga in för att svara
#7264 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Soul aaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaa yeeesssss soul..mmmmmmmmmmmmmmmmmm
Soul mmmmmmmmmmmmmm yeeeeeeeeeeeeesssss...aaaaaaaaaahhhhh soul......mmmmmmm
Soul is..............
mmmmmmm yeeeeeeees
Soul is aaaaaaaaaaaaahhhhh yes...
Soul is.......mmmmmmmmmmmmmmmmmm

Soul is.........soul.................
some have..soul*some want..*some know...*some are..*some will never be...*some should be..*some once were..*some need...*some think.....*some feel...*some breathe....*some were born*...some learned*...some have*
What do you have.............aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhh yes
JAH KNOWS *

Logga in för att svara
#7266 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

- you grow your own or what Ratman?

Logga in för att svara
#7275 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Laoma
graphgraph

Soulsurfing betyder kasst surf. Åtminstone för skåningar. Koreas västkust. Bara att kolla det fonetiskt på skånska:

Soul [ seoul ]

Allvarligt talat så tror jag alla som sitter på jobb eller hemma och läser alla mer eller mindre seriösa inlägg bara för att man är så sinnessjukt surfsugen klassar väl in i soulsurfkategorin. Oavsett nivå, ålder, kön, hur ofta man surfar, vad man har för brädor etc.

Logga in för att svara
#7284 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

"Surf and let surf"

Logga in för att svara
#7302 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Gazzer skrev:
- you grow your own or what Ratman?

have been known to in the past....

but ain't that what soul is..something that no-one really knows what it is or how it's defined..but you either have it or don't..want it or not..sort of hard to describe 'cause soul is an individuals own perception of what 'IT' is..it can't be placed in BOX....with boundaries or guideliness or definitions..soul is just ....soul..whatever that is..but it feels good to think that you have it doesn't it!!!

Logga in för att svara
#7361 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Inget med surf att göra men ack så souligt:

www.vk.se/Article.jsp?article=98882

Logga in för att svara
#7368 Svar: Soulsurfer 18 år, 3 månader sen  

perra f

Soulsurfing för mig är när man inte bryr sig om regler i lineuppen. Man tar de vågor man vill ha helt enkelt. Helt enkelt en "no care" attityd till allt. Man samlar inte ihop skräp och sånt efter sig utan bara drar. Man ska bara äta snabbmat och ha ett skitjobb som man missköter. Det är äkta soulsurfing!

Logga in för att svara
#8485 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen  

Lassa

Synd att inte Perra vet skillnaden mellan idioti och soul...

Logga in för att svara
#8493 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen  

Perra

Jodå det vet jag. Den soul jag beskriver är inte idioti. Det är ett sätt att leva, ett sätt att förhålla sig till allt. just no care... det är SOULSURFING, en livsstil. En soulsurfare får respekt genom att inte ge respekt...
Jag träffade en cool soulsurfare i Down under. Han ville låna mitt vax. När jag en dag senare bad om att få tillbaka det sa han att han inte orkade hämta det och ytterligare en dag senare att han troligtvis tappat det. Han käkade alltid pizza eller hamburgare för att slippa diska. Men han tog aldrig bort skräpet vare sig det var på stranden eller i backpackers houset han käkat. Och mycket riktigt, tillslut gjorde någon annan det istället, (eller vinden) och han fick mer tid till att surfa.

Logga in för att svara
#8495 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen  

sylt

Perra skrev:
Jodå det vet jag. Den soul jag beskriver är inte idioti. Det är ett sätt att leva, ett sätt att förhålla sig till allt. just no care... det är SOULSURFING, en livsstil. En soulsurfare får respekt genom att inte ge respekt...
Jag träffade en cool soulsurfare i Down under. Han ville låna mitt vax. När jag en dag senare bad om att få tillbaka det sa han att han inte orkade hämta det och ytterligare en dag senare att han troligtvis tappat det. Han käkade alltid pizza eller hamburgare för att slippa diska. Men han tog aldrig bort skräpet vare sig det var på stranden eller i backpackers houset han käkat. Och mycket riktigt, tillslut gjorde någon annan det istället, (eller vinden) och han fick mer tid till att surfa.

En sån kallas snyltsurfare och har inget med soul att göra.
En soulsurfare har ett samvete.

Logga in för att svara
#8499 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Olika definitioner ser jag...ha ha. ja vissa kanske man kan ta till sig, andra inte.....kul med så många olika och lika uppfattningar. Vi e nog rätt många soulsurfers på denna sidan som faktiskt lever mer eller mindre för surfing. att vi alla bryr oss så mycket om just det vi älskar måste ju vara en bra ingrediens för en SS. det ser vi ju bara här på forumet, så mycket folk som har så många meningar om allt som rör surfing. Ses i vattnet killar och tjejer.

Logga in för att svara
#8501 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen  

perra

Sylt vet nog inte vad soul är utan tror sig veta, men jag har varit i Down Under och Brazilien där jag träffat flera soulsurfers. Mina polare håller med mig också om vad soul är. Dessutom är vi själva soul..
Så tyvärr syltan men du menar nog hippiesurfare:lol:
Soulsurfers rules cause we have no rulesB)

Logga in för att svara
#8503 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Ja alla får ju ha sin egen mening. men...perra....tycker du det låter vettigt att skräpa ned runt om sig är en del av att vara SS. kan inte hålla med dig där. tycker själv det är jobbigt med allt skräp som redan ligger omkring i vattnet, där vi som surfar faktiskt håller till. låter lite motsägelsefullt. Man måste ha ett jobb som man missköter??? Fattar inte riktigt din inställning perra.....men men alla får ha sin egen meningB)

Logga in för att svara
#8531 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen  

xxxx

Jadu,Perra,för att ha någon koppling till soulsurfing borde det väl finnas lite "själ".Var tappade du bort din?

Logga in för att svara
#8548 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen  

perra

svar till xxxx.
Jag tappade inte själen, jag slängde den tillsammans med en påse skräp från vindrutan in på en tomt när jag o några australiensiska polare körde till surfet. En soulsurfare har inte tid med själ, bara surfing..

Logga in för att svara
#8555 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen  

jao

Det känns som någon driver med er...
Kanske samma författare som förespråkade duck-dives med huvudet och saltomotar?

Logga in för att svara
#8559 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Perra F skrev. perra f

Gäst

Soulsurfing för mig är när man inte bryr sig om regler i lineuppen. Man tar de vågor man vill ha helt enkelt. Helt enkelt en "no care" attityd till allt. Man samlar inte ihop skräp och sånt efter sig utan bara drar. Man ska bara äta snabbmat och ha ett skitjobb som man missköter. Det är äkta soulsurfing! Jag tycker det här låter som en riktig grinolle.Som tror sig vara bättre änn oss andra.Säkerligen med status jobb och höglön.

Logga in för att svara
#8576 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Man behöver ju inte ta det på allvar....han skojar väl bara med oss eller så e han.....ja det behöver man väl inte ens säga:S

Logga in för att svara
#8588 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen  

alias pejopeje

svar till Jao:

Logga in för att svara
#8732 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen  

Perra F

Dom flesta soulsurfer´s är som jag sa,Dumma ,fattiga ,orkeslösa, trötta, idioter,med så kallade skit jobb.Och dom djävlarna ska alltid droppa inn på mig.Vore det inte bättre om dom klippte håret och köpte sig en utbildning och va på sitt nya jobb.Så kunde jag och mina kompisar ,som vägrar att spela golf ,slippa dessa trashankar på våra fina svenska vågor.

Logga in för att svara
#8739 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Perra, du är en riktigt rolig kille men om jag såg dig slänga skräp i mitt hemland skulle du inte vara så glad efter jag bindade till ett ljusstålpe naken och smörjade människor bajs över din kropp och lämnade did i den heta solen för att torka ut ordentlitg......oh yeah...den australiensaren som var din 'soulsurfer' som stal din vax är troligtvis död från en överdos...now...THAT'S SOUL......HAHAHAHAHAHAB)

Logga in för att svara
#8742 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen  

Perra F

Det ska vara:Vi som vägrar spela golf bara för att våra rika töntiga Fader och Modertvingar oss. Men vi är dom riktiga rebellerna.För vi får vara utan pengar tills vi fyllt 21.De ni.Betong ungar .Ni får alltid pengar via barnbidraget. Javla sosse regering .Nu ere slut med det,Halleljua hallejua.

Logga in för att svara
#8803 Svar: Soulsurfer 18 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Jag förstår att du inte fick nån pengar från barn bidraget..!!!

Logga in för att svara
#92132 Svar: Soulsurfer 14 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Drar upp denna gamla tråd igen, nu känner jag att jag inte är med och är lite gubbig.
Varför undrar ni, jo min syster som bor i storstan undarade vad jag ville ha i julklapp, och jag svarade med några titlar på surffilmer.
Min syster som är en snäll tös traskar iväg till surfshopen i storstan och frågar efter filmerna.
De har inte just dessa som jag önskade mig, min syster frågar då efter en rekommendation på en annan film.
Hon möts då av frågan:
Är han soulsurfare eller punksurfare?

WTF är detta, finns det en punksurfarkultur, vad är det?
Tuppkamm och folköl, nitar på våtdräkten, anarkist A på brädan.

Kan någon insatt person upplysa mig,
själv identiferar jag mig till subkulturen
Plaskande gubbe, vart hör vi hemma: Soulsurfare eller punksurfare, hmmm finns det fler genrer?
Tacksamm för svar, vill ju veta vad man är....

Logga in för att svara
#92134 Svar: Soulsurfer 14 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Far man fraga vilken butik det var? Om det var stadium forstar man..

En mer coolare genre ar ju givetvis: WATERMAN!

Logga in för att svara
#92147 Svar: Soulsurfer 14 år, 3 månader sen Stoke: 7

Gladaolle
graphgraph

Det här är ganska punk tycker jag!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!