|
#67835 |
Ripcurl E-bomb våtdräkter, erfarenheter? 15 år, 7 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Är sugen på en E-bomb 5/3a och undrar om någon har erfarenheter om denna? (2009ans modell, E3 neoprenet)
Värme, smidighet och framförallt kvalite?
Håller de "gummi-tejpade-limmade" sömmarna eller spricker gummit lätt?
Plan B är en Psycho 1, men jag har ett gäng Ripcurl jag varit nöjd med...
Tack för hjälpen/ Jonas
|
|
|
|
|
#67838 |
Svar: Ripcurl E-bomb våtdräkter, erfarenheter? 15 år, 7 månader sen |
Stoke: 30 |
|
you can't go wrong, passform är viktigast, men IMO rip curl ebomb är den bäste dräkterna jag har haft
|
|
|
|
|
#67847 |
Stoke: -56 |
elinn
|
morecore skrev:
Är sugen på en E-bomb 5/3a och undrar om någon har erfarenheter om denna? (2009ans modell, E3 neoprenet)
Värme, smidighet och framförallt kvalite?
Håller de "gummi-tejpade-limmade" sömmarna eller spricker gummit lätt?
Plan B är en Psycho 1, men jag har ett gäng Ripcurl jag varit nöjd med...
Tack för hjälpen/ Jonas
Fbomb är ännu varmare, dels fire skin, dels för att den e så tight att när du pissar i dräkten fåru fin cirkulation. Det där kan du enkelt reglera genom att ta in litte vatten genom halsöppningen hehe
|
|
|
|
|
#67851 |
Stoke: 33 |
|
Rip Curl ar helt ok men drakten kommer do ratt snabbt. Jamfort med t.ex. excel.
|
|
|
|
|
#67853 |
|
Hmm...
Man blir kluven hehe. Särskilt när man hört att de limmade sömmarna på en oneill håller halvbra, att gummit lossnar så att säga.
Nån som har konkreta fel på Ripcurl dräkterna?
Verkar bli en loose-loose situation hur jag än väljer
Har själv en Ripcurl 4/3a elastomax som hållt över 6år utan problem...
|
|
|
|
|
#67854 |
Svar: Ripcurl E-bomb våtdräkter, erfarenheter 15 år, 7 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Har själv en f-bomb med huva och jag är jävla nöjd med den, det ända felet som jag har märkt är att huvans limmning med själva dräkten lite ha börjat ge efter.
Om nån har några bra tips vad man skall använda för lim för att fixa det så är jag tacksam.
|
|
|
|
|
#67855 |
Stoke: 3 |
|
glömde att skriva: rip curls handskar är jag mindre nöjd med, det tog inte länge förrän de sprack upp mellan tummen och pekfingret.
|
|
|
|
|
#67864 |
Stoke: 0 |
|
Har köpt våtdräktslim på en dykbutik i sthlm som heter poseidon å ligger på söder, de bytte även bröststycket i neopren på min e-bomb för typ fyrahundra spänn. Grymt!
|
|
|
|
|
#67866 |
|
Rainbeach skrev:
Har köpt våtdräktslim på en dykbutik i sthlm som heter poseidon å ligger på söder, de bytte även bröststycket i neopren på min e-bomb för typ fyrahundra spänn. Grymt!
Jag hoppas inte att neoprenet bara sprack? Eller hur gick det sönder? Inte så bra dräkt om neoprenet spricker haha. Nu låter det mer som att jag borde köpa en Psycho 1a
Håller limningarna i övriga kroppen på din annars?
|
|
|
|
|
#67907 |
|
Jag har en fbomb 4/3, köpte en xcel huva separat & den är VARM..
Men om det på något sett går att beställa hem så har jag hört mycket bra om patagonias fodrade dräkter. De sägs att en 1mm motsvarar en 3/2 av vanligt material.
// Calle
|
|
|
|
|
#67908 |
Stoke: 101 |
|
Kan hålla med om att RipCurl´s kvalité har varit lite så å så förut. Men jag köpte mig dock en RC 4/3 Fireskin förra våren. Å jag kan bara säga att jag är skitnöjd med den. Aldrig haft en bättre å smidigare dräkt någonsin. Tom skönare än min nya 3/2 Xcel.
Så jag komme iallafall lätt att slå till på ny vinterdräkt alá RipCurl till hösten!
Danne
|
|
|
|
|
#67919 |
Stoke: 0 |
JooS
|
Tjenare. Beställde just en ny våtdräkt själv. från www.jackssurfboards.com
vart bra mycket billigare än i sverige bara ett tips. ange rabat kod school så blire änu billigare
lycka till med köpet
|
|
|
|
|
#67950 |
elinn
|
JooS skrev:
Tjenare. Beställde just en ny våtdräkt själv. från www.jackssurfboards.com
vart bra mycket billigare än i sverige bara ett tips. ange rabat kod school så blire änu billigare 
lycka till med köpet
Eller prova www.cleanlinesurf.com
Ripcurl E3 F-Bomb 5/4/3 299 dollar
Kope sjalv en G-bomb E3 4/3 samt F-bomb 4/3 E3 nyligen for totalt €412 
|
|
|
|
|
#67951 |
elinn
|
beckersurf.com har Psycho 1 for 225 dollar.... 
|
|
|
|
|
#67976 |
Stoke: 15 |
|
De flesta moderna dräkter i toppskiktet är sydda, limmade och sen har de lagt ytterliggare en en bit över limmning och sömn. Om den senare släpper, vilket den gör förr eller senare, så är det inte hela världen.
Vård av sin dräkt är A&O, stå och trampa av sig den på stenar och grus, ha smycken och klockor på sig etc. sliter såklart. Om däremot limmning släpper i själva sömmen, så är det såklart mindre kul.
Min Xcel vinterdräkt ser ut som sju svåra år, men den funkar fortfarande fint ner till 7-8 grader, där det är för kallt att köra 4/3.
|
|
|
|
|
#68004 |
|
Har en E-bomb 3/2 som är två år gammal där tejpen som ligger över sömmarna ser ganska risig ut på sina ställen. Har varit riktigt noga med den hela tiden och alltid sköljt av den. I övrigt är den kanon, smidig som tusan och ganska varm, funkar fint från 14-15 grader.
|
|
|
|
|
#68138 |
|
Låter som det finns defekter på alla dräkter!
Finns ju billiga E-bomb 5/3or från england nu, eller så blir det en Psycho 1a iallafall!
Hmm.... har väl nån månad kvar att klura...
|
|
|
|
|
#68140 |
Stoke: 1 |
|
e-bomb handlöst (om du får lite rea!)
|
|
|
|
|
#68320 |
|
Just nu lite inne på 2010ans Oneill 5/3 Heat, som iaf ska vara varm o go, samt mkt för pengarna. Bli nog bra i vinter så drar jag över huv-västen, 7mm skor o handskar 
|
|
|
|
|
#68428 |
|
Tror du är dumsnål om du köper en 5/3 som inte ens är top of the line för vintersurf. Visst, du kan säkert ligga i vattnet ett tag men jag tror aldrig att det blir så bra som t ex en 6/5/4 från xcel. Dessutom behöver du bara 5mm handskar. Skaffa 7mm skor med tjocka sulor, visst, du kanske förlorar lite känsla men inte alls så mycket som du förlorar på att inte ha någon känsel öht i fötterna 
|
|
|
|
|
#68433 |
|
Stoney skrev:
Tror du är dumsnål om du köper en 5/3 som inte ens är top of the line för vintersurf. Visst, du kan säkert ligga i vattnet ett tag men jag tror aldrig att det blir så bra som t ex en 6/5/4 från xcel.
Dessutom behöver du bara 5mm handskar.
Har inte 7mm handskar, bara SKOR! Har allt annat, bara dräkt som fattas....
Heat:en är ju gjord först o främst för värme, och har limmade sömmar som de dyra. Den ytterligare "tekniken" finns i Psycho-dräkterna...
Snackade med en säljare som förklarade att Oneill har slutat med främre "värme"-panelen på psycho 1, för att vinna mer i flexibilitet, men dock förlora i värme. Så att psycho 1 skulle vara varmare är jag inte helt säker på, men dock mer flexibel!
|
|
|
|
|