Facebook data

1
"Bibeleffekten" når surfare
#66552 "Bibeleffekten" når surfare 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jag äger en "Scoutbibel" eftersom att jag är scout.

Fast nu när jag googlade lite så fann jag något mer passande för min framtida identitet som surfare, nämligen en "Surfbibel".

www.surfersbible.info/

Logga in för att svara
#66570 Svar: "Bibeleffekten" når surfare 15 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Ja kors i taket, vad ar det for skillnad? Halleluja!

Logga in för att svara
#66572 Svar: "Bibeleffekten" når surfare 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Vet inte men jag tror att en massa artiklar som handlar om personer som tillhör identiteten surfare eller scout berättar från deras synvinklar vad bibeln betyder för dem. Själva GT och NT är den samme.

Så är det i alla fall i scoutbibeln samt i studentbibeln samt i metalbibeln, olika berättelser från personer som tillhör den skaran och ändå lika text från bibeln. Ca en sjättedel av boken har denna speciella profil när det gäller antal sidor i förhållande till alltet.

Andiss jag tror det mest är ett marknadsföringsknep att folk ska bli nyfikna när bibeln trycks upp till speciella målgrupper. Vad är bra och vad är dåligt?

Logga in för att svara
#66576 Svar: "Bibeleffekten" når surfare 15 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Alla biblar är lika dåliga. Det är som vanligt med mellanöstern ett jävla rahabbelibabbel och rövarhistorier. Spola ner din bibel i wc-stolen Elin!

Logga in för att svara
#66577 Svar: 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

ErikG skrev:
Alla biblar är lika dåliga. Det är som vanligt med mellanöstern ett jävla rahabbelibabbel och rövarhistorier. Spola ner din bibel i wc-stolen Elin!

Då fastnar den ju och förresten i min scoutbibel berättar min scoutkompis om sin berättelse och denna person bor i surflandet Ecuador så därför vill jag ha kvar den boken ifall jag vill besöka landet en gång till och påminnas hur denna scout tänkte när han mötte den svenska scoutkulturen och dess förhållandet till bibeln.

Logga in för att svara
#66579 Svar: "Bibeleffekten" når surfare 15 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Sitter och vantar pa nar surfkoranen kommer ut.....

Logga in för att svara
#66580 Svar: 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Andiss skrev:
Sitter och vantar pa nar surfkoranen kommer ut.....

Ja den skulle säkert vara intressant och få läsa om surfares synvinklar på koranen.

Logga in för att svara
#66603 Svar: "Bibeleffekten" når surfare 15 år, 8 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Dessutom ska du inte ta mitt begrepp och göra om det till något annat!!!!

Bibeleffekten: Handlar om det skrivna ordets tendens att få berättelser, fenomen etc att verka mer trovärdiga. Jag skapade begreppet då jag tänkte kring hur jävla försiktig man måste vara när man skriver utredningar. Att det man skriver lätt blir till sanningar.

Alla får använda begreppet men jag gjorde misstaget att skriva till dig och du snodde begreppet direkt och gjorde dessutom om det! Att det heter bibeleffekten har ju att göra med att folk tror på hur sjuka grejer som helst bara för att det står i en bok.... Så... Ville bara claima mitt eminenta begrepp och dessutom undvika att det börjar betyda något annat:evil:

Logga in för att svara
#66645 Svar: 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

adamski skrev:

Att det heter bibeleffekten har ju att göra med att folk tror på hur sjuka grejer som helst bara för att det står i en bok....

Ja exakt så tycker jag med jag kan ju inte tro på en bok så där rätt av, för först måste jag ifrågasätta dess innehåll och testa det innan jag kan tro på något.

Det gäller den där sjättedelen som handlar om de olika profilerna för de olika målgrupperna i pocketbiblarna som har börjat dyka upp i samhället. Bara för att tex surfare berättar om sin syn på bibeln och hur den personen använder sig av bibelns innehåll i sitt surfarliv så betyder det ju inte att jag som eventuell läsare tycker likadant om saken. Bibeln är lika svårbegriplig att fatta fastän att de dära extra artiklarna som vänder sig till de olika målgrupperna finns.

Allt handlar bara om marknadsföring för att boken ska vara mer tillgänglig för olika typer av personer med olika intressen. Men för att dess innehåll inte bara ska tolkas som något sjukt fenomen så måste en studie göras samt en praktisk tillämpning göras av uppmaningarna som skrivs där.

Vad tycker jag då? Jo att text måste ifrågasättas för att jag ska få fram mer info om orsaken till varför vissa saker är skrivna och samlas i en stor bok.

Logga in för att svara
#66661 Svar: "Bibeleffekten" når surfare 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

sälen
graphgraph

jag tycker det låter bra! men dom finns inte på svenska va?

Logga in för att svara
#66664 Svar: 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

sälen skrev:
jag tycker det låter bra! men dom finns inte på svenska va?

Enligt de som trycker surfbiblarna som hör till detta nätverk www.christiansurfers.net/ så skriver de så här kring språkutgåvorna:

Many languages now have a Surfers Bible edition available. The current languages are English, Japanese, French, Portuguese and Spanish (available mid-2009).

Så på svenska svar nej fast det finns scoutversionen men där står det inget om surfing bara saker relaterat till scoutvärlden.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!