Facebook data

123
Bild från skäret den 14
#6764 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen  

anon

........

Logga in för att svara
#6765 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen  

nicke

This is my vision for Sweden

wannasurf.com/spot/Africa/Morocco/North/index.html

Imagine...the world could be mine!

Logga in för att svara
#6771 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Hampus.E
graphgraph

Värkligen moget nicke !!

Logga in för att svara
#6776 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Laoma
graphgraph

Alex, du undrade vad jag gör idag (Mathias Holmberg). Jobbar i Kina och surfar alldeles för lite. Detta är dock inte anledningen till mitt inlägg.

Jag började surfa skäret typ 91-92. En kompis vidade mig stället trots att jag bodde bara några kilometer därifrån. När jag började så var det i princip bara 4-5 pers som kände till stället (JFL, du har ju alltid varit där). Givetvis visade jag skäret för mina bästa kompisar som i sin tur visade sina kompisar. Någon i den kedjan visade stället för någon dansk osv. Jag känner mig med andra ord mycket delaktig till att skäret är packat idag och det har jag ingen som helst ågren för, detta är för mig en stor del av surfingen, att dela ett ställe med sina kompisar..

Ni som skriver idiotiska inlägg och klagar på bilder på skäret tycker jag ska gransk er själva och era bästa polare först. Det är ni som gör att skäret är trångt idag, ska ni vara sura på någon så är det på era kompisar som visade er stället och på er själva som gör skäret trångt. Detta innebär att ni inte har någonting att komma med i debatten om bilder på skäret ska publiceras eller inte. Inte ens du JFL, jag antar att du också någon gång har visat skäret för nån kompis. När någon börjar surfa ett nytt bryt är det bara en tidsfråga innan stället är känt och sen spelar det ingen som helst roll om det visas bilder eller inte, det är för sent.

Personligen välkomnar jag publicerade bilder på skäret, jag önskar alla väkomna att få dela detta fina bryt, tycker ni att det är för trångt åk nån annan stans och kalla er för allt i världen inte locals, ingen av er (vad jag vet) bor på skäret. Inte jag heller.

Timo, lägg upp bilderna igen, jag hann inte se dom!!!!!!

Mathias

Logga in för att svara
#6787 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Laoma

Gött att höra. Om nån så har du koll.
Hur går det med shapandet av surfbrädor? Man kanske kan få beställa lite outlines och rockerkurvor för egenbygge?

Logga in för att svara
#6792 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Laoma skrev:
Alex, du undrade vad jag gör idag (Mathias Holmberg). Jobbar i Kina och surfar alldeles för lite. Detta är dock inte anledningen till mitt inlägg.

Jag började surfa skäret typ 91-92. En kompis vidade mig stället trots att jag bodde bara några kilometer därifrån. När jag började så var det i princip bara 4-5 pers som kände till stället (JFL, du har ju alltid varit där). Givetvis visade jag skäret för mina bästa kompisar som i sin tur visade sina kompisar. Någon i den kedjan visade stället för någon dansk osv. Jag känner mig med andra ord mycket delaktig till att skäret är packat idag och det har jag ingen som helst ågren för, detta är för mig en stor del av surfingen, att dela ett ställe med sina kompisar..

Ni som skriver idiotiska inlägg och klagar på bilder på skäret tycker jag ska gransk er själva och era bästa polare först. Det är ni som gör att skäret är trångt idag, ska ni vara sura på någon så är det på era kompisar som visade er stället och på er själva som gör skäret trångt. Detta innebär att ni inte har någonting att komma med i debatten om bilder på skäret ska publiceras eller inte. Inte ens du JFL, jag antar att du också någon gång har visat skäret för nån kompis. När någon börjar surfa ett nytt bryt är det bara en tidsfråga innan stället är känt och sen spelar det ingen som helst roll om det visas bilder eller inte, det är för sent.

Personligen välkomnar jag publicerade bilder på skäret, jag önskar alla väkomna att få dela detta fina bryt, tycker ni att det är för trångt åk nån annan stans och kalla er för allt i världen inte locals, ingen av er (vad jag vet) bor på skäret. Inte jag heller.

Timo, lägg upp bilderna igen, jag hann inte se dom!!!!!!

Mathias

Hej Mattias.

Jag hade egentligen inte tänkt skriva mer men vafxn..

För det första tycker jag du säger emot dig själv till viss del i ditt inlägg. Du börjar med att säga att du har surfat där sen 91-92 för att få lite pondus i det hela. Sen skriver du senare att ingen kan vara local osv. Hur ska du ha det?
Riktig lokalism är ju inget som finns i Sverige oavsett vad en del vill ha det till på såna här forum men jag anser ändå att man bör ta det lite varsamt om man reser runt vare sig det är i Sverige eller nån annanstans.
Dom som surfar regelbundet på en plats får ett förhållande till platsen som tillfälliga besökare aldrig får .
Man kan ju ganska direkt se skillnad i nivån de dagar det väller in folk som inte surfar Skäret regelbundet.
Tyvärr inte minst i beteendet i vattnet som nu börjar närma sig en så pass låg nivå att jag aldrig nånsin sett nåt liknande nån annanstans tidigare.

Sen tycker jag det är lite tråkig ton att kalla andras inlägg för idiotinlägg.

Sist men inte minst tycker jag du duckar en aning i det som egentligen diskuteras. Tycker du att det är ok som det blivit på senare år att kommersiella fotografer som i många fall inte en surfar själva hänger ut ställen på nätet med namn och hela köret?
Själv tycker jag det är smaklöst, och det är därför jag debatterar saken här.

Det blir ju till sist en intressekonflikt mellan kommersiella surfare/fotografer och flertalet andra som mer är ute efter en lugn stund ute i naturen med några polare.

Det kanske kommer en dag då alla spots är kända i hela Sverige ( ) och det sitter en fotograf med penisförlängarobjektiv i varenda buske för jämnan..

Men varför vissa har så förbannat bråttom dit övergår mitt förnuft!

Lycka till i Kina, låter spännande.

Logga in för att svara
#6799 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Jaja, skönt att man bor norr om Dalälven.
Jag har plåtat bara ett secret utsocknes och innan frågade jag de som tog mig dit om det var okey att fota. "Ja, om det inte syns var det är" blev svaret. Så jag fotade, la ut bilderna och har (so far) inte fått skit för det.
Har även lagt ut bilder fr Torö o Väddö + alla fr G-bay (eller "G-bay" som nån säger haha!)

Jag måste säga att det e otroligt #¤%&/ att namnge ett bryt efter dess geografiska läge och tro att det ska förbli ett secret i all evighet. Hur tänker ni, spotdöpare??? Ingen fantasi?

Så vad har ni kommit fram till?!...
Får det plåtas surf i Sverige eller inte???
Vad menas med en professionell fotograf - en som har det som yrke eller en med bra utrustning?
Kanske ska det endast tillåtas engångskameror... Skit i bildkvalitén.
Enligt fotolagen kan INGEN hindra mig från att plåta på allmän plats. Så e det bara!!! Det e inte heller ngt brott att lägga ut bilderna på nätet.

MEN... samtidigt e jag oxå surfare och medveten om surfetik.
Så jag kommer att fortsätta plåta surf MEN fråga dom lokala surfarna vad jag får o inte får göra med bilderna.

Mvh, Esta
(som inte kunde låta bli att lägga sig i)

Logga in för att svara
#6801 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Bra sagt Esta!

Logga in för att svara
#6802 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Är inte den allmänna konsensusen (utom möjligtvis Erik G då) att det är okej att fota, om man inte röjer stället med avslöjande detaljer samt namn på stället? Alltså surfaren på en våg, för en som aldrig surfat vågen kan då heller inte veta var det är, samtidigt de som surfat den, vet var det är?! För mig låter det som en bra kompromiss.

Problemet blir väl när någon känner igen vågen och sen basunerar ut detta, mot fotografens och andras vilja.

Personligen tycker jag det hela gått överstyr, å andra sidan surfar jag mestadels kända bryt, där crowden ibland är ett problem, men där stämmningen i vattnet oftast är väldigt bra. Det bästa är väl att kommunicera med varandra, går inte det, så får man väl leta rätt på en egen peak och leka ego.

Det som Esta sa lät jättebra, men problemet kvarstår med ev. åsikter från de som inte är där, eller anonyma miffon som bara kräker ur sig otrevligheter.

Logga in för att svara
#6804 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen  

fredtiger

Håller mig dig i sakfrågan Esta. Gillar att kolla på dina bilder från fina Norrländska vågor..

Har också försökt hålla mig utanför denna marathon tråd. Tycker att det är en ganska fråga, men det mesta har redan blivit sagt. Själv tillhör jag dem som gillar att se bilder, men ogillar att se namn på platserna (räcker med Gotland, Björnviken etc). Nu tänkte jag på en annan sak som blev aktuellt i och med ditt inlägg (även Eric G). Nämligen fråga locals. Visst har de som ofta surfar en spot ett visst förhållande till det. Helt enig med Eric G på den punkten. Samtidigt ser jag att Mathias H har en poäng. Det finns egentligen inte många "riktiga" locals i sverige. Blir ju väldigt patetiskt när man surfar skäret och hör kommentarer som:

-Jag är local här!

På bred malmöitiska... eller danska för delen.. allvarligt talat! Om man så åker från Malmö till skäret 3 ggr om dagen så är man väl knappast local 10mil hemifrån.

Å andra sidan. Local eller inte.. spelar väl inte så stor roll. Alla bör ju följa vanligt surfvett i vattnet! Att man sedan som "icke local" visar mer respekt i lineUpen beror väl inte främst på de andra surfarna "local status"? För min del så handlar det mer om överlevnadsinstinkt. Om det sitter tio pers i vattnet som alla känner varandra sedan tidigare så närmar jag mig lineUpen mer försiktigt än om det är tio kompisar där ute... om någon av dem droppar in på mig med avsikt så blir min respons ngt mjukare än om förhållanden vore omvända...

Logga in för att svara
#6806 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Daniel skrev:
Är inte den allmänna konsensusen (utom möjligtvis Erik G då) att det är okej att fota, om man inte röjer stället med avslöjande detaljer samt namn på stället? Alltså surfaren på en våg, för en som aldrig surfat vågen kan då heller inte veta var det är, samtidigt de som surfat den, vet var det är?! För mig låter det som en bra kompromiss.

Problemet blir väl när någon känner igen vågen och sen basunerar ut detta, mot fotografens och andras vilja.

Personligen tycker jag det hela gått överstyr, å andra sidan surfar jag mestadels kända bryt, där crowden ibland är ett problem, men där stämmningen i vattnet oftast är väldigt bra. Det bästa är väl att kommunicera med varandra, går inte det, så får man väl leta rätt på en egen peak och leka ego.

Det som Esta sa lät jättebra, men problemet kvarstår med ev. åsikter från de som inte är där, eller anonyma miffon som bara kräker ur sig otrevligheter.

Mycket missförstånd här..jag fotar själv en del men mest för mig själv och polarna.
Det går inte att hindra nån att fota och det har jag heller aldrig velat!
Esta du som är en duktig fotograf vet säkert att det krävs en del ETIK nästan vad man än fotar.

Går man och trycker en kamera i nyllet (lite rått uttryckt) på nån så invaderar man till viss del den personens integritet.

Kolla hur surffotografer arbetar utomlands på många ställen där det är trångt i vattnet!

Jag har nog inte vänt mig så mycket mot själva fotandet, det är mer sättet det görs på och hur bilderna publiceras som jag till viss del ogillar. Och sen även till viss del antalet fotografer som ibland börjar bli lite absurt. I mitt tycke.

Logga in för att svara
#6807 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

Andreas J
graphgraph

Jag håller helt med Daniel om att den allmänna konsensusen verkar vara att det är okej att fota, om man inte röjer stället med avslöjande detaljer samt namn på stället?

Personligen tycker jag synd om alla seriösa och duktiga fotografer som offrar sin egen surftid fört att fota. Hoppas att de inte tappar sugen av alla negativa inlägg. Hur kul skulle tex surfsverige.se vara utan bilder?

Om vi bara kan enas om att det är okej att fota om man inte röjer stället borde väl alla (de flesta) bli nöjda?

Logga in för att svara
#6809 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

ErikG skrev:
Mycket missförstånd här..jag fotar själv en del men mest för mig själv och polarna.
Det går inte att hindra nån att fota och det har jag heller aldrig velat!
Esta du som är en duktig fotograf vet säkert att det krävs en del ETIK nästan vad man än fotar.

Går man och trycker en kamera i nyllet (lite rått uttryckt) på nån så invaderar man till viss del den personens integritet.

Kolla hur surffotografer arbetar utomlands på många ställen där det är trångt i vattnet!

Jag har nog inte vänt mig så mycket mot själva fotandet, det är mer sättet det görs på och hur bilderna publiceras som jag till viss del ogillar. Och sen även till viss del antalet fotografer som ibland börjar bli lite absurt. I mitt tycke.

Jo helt rätt Erik! Man ska plåta efter eget omdömme och inte trycka upp en kamera i nyllet på folk (även om det inte e olagligt om man inte e för närgången). Tyvärr kopplas ofta fotografer ihop med paparazzis o sk modellfotografer vars enda syfte e att tjäna pengar o sätta på unga tjejer. Alla andra som har passionen för bilden får med jämna mellanrum försvara sin yrkeskår från div anklagelser.
Ibland lever man farligt som fotograf. Många ogillar att hamna på bild (höll på att bli stenad i Djibouti) och jag har (inte alltför många ggr som tur e) fått div skällsord efter mig. Andra blir skjutna. Det händer varje år.

Men när det handlar om surffoto tänker jag så här:
1. Surf kommer FÖRST! Sen fotande. Därför hamnar min kamera i händerna på alla möjliga polare på 'beachen' när jag själv plaskar. De bilder med snyggaste/största vågorna har sällan jag tagit.
2. Att dokumentera sitt o sina polares surfande e kul o bra för 'eftervärlden'.
3. Jag har ingen ambition att tjäna pengar o/lr få uppmärksamhet på att 'avslöja' andra (eller egna) secret spots. Men skulle jag bli erbjuden mucho dineros för en bra bild, skulle jag sälja den! Det sticker jag inte under stol med. Dock utan 'färdbeskrivning' och eventuellt med retuscherat landskap.
4. Varför jag lagt ut bilder från våra 'hemmabryt' på nätet under ngr år? Tjaa... stolthet, dela med sig, visa att vi finns mm egobaserat. Men den 'risken' tar vi här uppe och ingen som aldrig doppat sina paddelarmar här ska lägga sig i och mena att vi e idioter som lägger ut bilder! Trött på världspoliser! (nu menar jag inte dig Erik)

Så om jag nånsin surfar i södra Sverige och andra ställen utsocknes, kommer jag att ta bilder MEN, som jag skrev tidigare, respektera dom lokala surfarnas eventuella censur av vissa bilder före webpublicering. Det får stå för mig. Hur andra fotografer/folk med kamera beter sig, kan jag tyvärr inte göra ngt åt. Hoppas bara de tänker som jag o andra här den dan de hittar till våra secrets...

Logga in för att svara
#6821 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

toski
graphgraph

Surfing suger tycker jag, kallt, jobbigt och blåsigt, jag surfar bara för att kort på mig själv och kunna visa för tjejer man försöker få på rygg.
Dessutom om man kan man surfa borde crowd inte vara något problem eller?

muhaaahaaaa

Logga in för att svara
#6897 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen  

Save Mølle, Save Everywhere!

This is it, that's all. I have nothing more to say, read or participate in. Sweden is your country, its your scene and I am a thankful and temporary guest who surfs it whenever the waves are good and I have the time to. The guys I know and the few girls I've met have all been super spirited, enthusiastic and incredibly kind. The guys I know well are great people, lovers of the ocean (and sea) and I would go out of my way any day of the week if they needed accomodation anywhere where I could help them.

I will take a few pictures and maybe a little video for myself to edit and store for my kids and gradnkids in years to come, and for a couple of friends back home to see, from time to time like us all, but I'll never post it. That's my choice, my "ego", my discretion, my own ethic, whatever.

Other people named the pictures and continue to do so, not me. It's a chain reaction. That's how these things go. Peace to you all, I'm over it. Surfed this morning and it felt great, and what a great feeling its been all fall/ winter and whenever there is surf to stoke us all.

Logga in för att svara
#6904 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen  

Sam

-Du är EN RIKTIG IDIOT

Logga in för att svara
#6905 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Laoma
graphgraph

Hej Erik,

Ok, håller med om att det kan verka motsägelsefullt med att jag har surfat där länge och inte kallar mig local. Vad jag försökte säga i mitt inlägg är att mun mot mun metoden är så effektiv att om bilder på skäret tas idag så spelar inte detta någon roll. Tänk dig själv rent hypotetiskt att jag hittar ett nytt bryt. Nästa gång tar jag med ett par bra polare. Ytterligare nästa gång tar var och en av dessa med sig vars två polare, då är vi helt plötsligt uppe i 7 pers. Ett par gånger senare så är det uppe i 20 pers osv.

Alla som surfar skäret idag har hört det av någon annan och alla klagar på att det är för mycket folk i vattnet. Det är ingen som rannsakar sig själv och tycker att just jag kanske är den där gubben för mycket i vattnet. Det är den attityden, samt kommentarer som kook etc, som jag reagerar på och det är det jag kallar för idiotinlägg (för att hålla mig till den allmäna nivån i debatten, inte menat till dig Erik). Att debattera fotandet i sig är inte fel och alla har givetvis rätt till sin åsikt.

Jag menar också att skäret är så officiellt idag att det är absolut ok att ta bilder och lägga ut på nätet, gärna med namn, tid, surfare etc. det är redan för sent att försöka hålla detta secret och det var det redan 98-99. Jag ser inte skillnaden mot Mölle tex. Mölle är helt ok att visa bilder på men inte Skäret. Detta är stor skillnad mot om en kompis visar dig ett ny ställe utan folk. Anledningen att lägga upp bilder är den fantstiska stoke man får mellan de allför få tillfällen då det går att surfa. Och varför inte låta professionella fotografer ta bilderna, det blir faktiskt bättre bilder, kolla bara på Alohaphoto och Perkele.

Jag tror att den största anledningen att det är mer folk på skäret idag är alla som har börjat surfa de senaste åren, det är bara att gå in och kolla folks profiler. För mig är det självklart att alla nya ska få prova på en riktigt bra våg, dock givetvis med respect för andra och för vedertagen etikett i vattnet. De flesta som skriver negativa inlägg här är antagligen nöjda att dom själva har fått prova Skäret. Dessutom är det kul att se hur nivån har blivit bättre de senaste åren, både bland svenskar och danskar.

Jag hoppas att jag snart kan vara med och trängas i lineup.

Mathias

Logga in för att svara
#6907 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen  

Mystiken tätnar!

Mathias! Nu undrar ju alla: Vad gör du i Kina!? Serietillverkar brädor, eller är du inom någon helt annan branch? Nyfiken bara...

Logga in för att svara
#6917 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Laoma
graphgraph

Det är mystiskt och superhemligt,

Sen rädda mölle aktionen startade för ett antal år sedan så förstod Höganäs Komun vilken potential kullabygden har inom surfturism. Inte några enstaka 08:or i folkabuss då, utan riktiga turister med mycket pengar, så dom skickade mig som surfambassadör till Kina. Jag har nu lyckats få igång ett nationell program i Kina där vi ska skicka nybörjare till Höganäs, men vi väntar tills nya Airubusen är i drift och Ängelholms flygplats har byggts ut eftersom efterfrågan är så stor. Vi kommer att bygga vågbrytare både i Mölle och på skäret för att få ner våghöjden och hastigheten på vågorna och för att kunna få plats med mer folk på varje våg. Tyvärr kommer bara longoards med skumdäck och boggieboards att vara tillåtna pga skaderisken. Bli inte förvånade om det kommer lite kinesika tv team i vår och tyvärr måste ni snart parkera vid golfbanan, det ska bli hotellkomplex i hela naturreservatet.

Droppar någon in så säg Wakaa

Hemligt som sagt, säg inget,

Mathias

Logga in för att svara
#6929 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Laoma skrev:
Hej Erik,

Ok, håller med om att det kan verka motsägelsefullt med att jag har surfat där länge och inte kallar mig local. Vad jag försökte säga i mitt inlägg är att mun mot mun metoden är så effektiv att om bilder på skäret tas idag så spelar inte detta någon roll. Tänk dig själv rent hypotetiskt att jag hittar ett nytt bryt. Nästa gång tar jag med ett par bra polare. Ytterligare nästa gång tar var och en av dessa med sig vars två polare, då är vi helt plötsligt uppe i 7 pers. Ett par gånger senare så är det uppe i 20 pers osv.

Alla som surfar skäret idag har hört det av någon annan och alla klagar på att det är för mycket folk i vattnet. Det är ingen som rannsakar sig själv och tycker att just jag kanske är den där gubben för mycket i vattnet. Det är den attityden, samt kommentarer som kook etc, som jag reagerar på och det är det jag kallar för idiotinlägg (för att hålla mig till den allmäna nivån i debatten, inte menat till dig Erik). Att debattera fotandet i sig är inte fel och alla har givetvis rätt till sin åsikt.

Jag menar också att skäret är så officiellt idag att det är absolut ok att ta bilder och lägga ut på nätet, gärna med namn, tid, surfare etc. det är redan för sent att försöka hålla detta secret och det var det redan 98-99. Jag ser inte skillnaden mot Mölle tex. Mölle är helt ok att visa bilder på men inte Skäret. Detta är stor skillnad mot om en kompis visar dig ett ny ställe utan folk. Anledningen att lägga upp bilder är den fantstiska stoke man får mellan de allför få tillfällen då det går att surfa. Och varför inte låta professionella fotografer ta bilderna, det blir faktiskt bättre bilder, kolla bara på Alohaphoto och Perkele.

Jag tror att den största anledningen att det är mer folk på skäret idag är alla som har börjat surfa de senaste åren, det är bara att gå in och kolla folks profiler. För mig är det självklart att alla nya ska få prova på en riktigt bra våg, dock givetvis med respect för andra och för vedertagen etikett i vattnet. De flesta som skriver negativa inlägg här är antagligen nöjda att dom själva har fått prova Skäret. Dessutom är det kul att se hur nivån har blivit bättre de senaste åren, både bland svenskar och danskar.

Jag hoppas att jag snart kan vara med och trängas i lineup.

Mathias

Hej Mattias! Jo jag håller med dig om att mun mot mun metoden kan vara väldigt effektiv, men för några år sen var det ju ingen som brydde sig om att hålla tyst heller.
De flesta ansåg att "nä vadå det kommer ALDRIG bli nån trängsel i vattnet i Sverige, hur skulle det kunna bli det".
Det ansågs vara för kallt i vattnet, för få och för dåliga vågor osv för att syrfhysterin skulle kunna ta fart.

Det är svårt att behålla några av sina ställen hemliga men det är absolut inte omöjligt. Beror lite på hur många och ffa VEM man avslöjar ställena för. Vissa ställen bryter dessutom så pass sällan och/eller ligger insynsskyddade att dom är lättare att hålla hemliga.

Jag tycker att det är trevligt att det fortfarande finns "skyddade" ställen kvar längs svenska kusten.
För den som är en tillräckligt hängiven surfare med huvet på skaft finns det givetvis möjlighet att hitta dessa och kanske till och med ställen som nån aldrig surfat tidigare.

Jag vet att det kanske finns en del därute som tycker det kan verka elitistiskt med att behålla ett ställe för enbart sig själv och sina polare och att alla spots borde ligga väl ordnade i nån slags databank.

När den dan kommer om den nu gör det så har en del av magin runt surfingen i Sverige och världen försvunnit, tänk på det om ni önskar röja nåns spots med bilder eller vägbeskrivningar.

Logga in för att svara
#6930 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen  

ej inloggad Gordo

Mathias

ha ha ha haha harkel host!
Verkligen roligt Såg bilden framför mig av hundratals kineser med mjuka barn-boggieboards och tajta longjohns i Mölle. Och sen ett par nersupna "locals" som med tårar i ögonen sitter på en parkbänk och snackade minnen från förr... Låter som ett tema för en film om surfsverige ju.

Logga in för att svara
#6972 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

perkele
graphgraph

Gött jag ser det:

Visit Sweden:
- The Ice Hotel
- The old town in Stockholm
- Surfing in the Mölle harbor

3 day round trip Beijing to Sweden, hurry now, free fuji film to all who purchase before...

ha ha ha....

Laoma skrev:
Det är mystiskt och superhemligt,

Sen rädda mölle aktionen startade för ett antal år sedan så förstod Höganäs Komun vilken potential kullabygden har inom surfturism. Inte några enstaka 08:or i folkabuss då, utan riktiga turister med mycket pengar, så dom skickade mig som surfambassadör till Kina. Jag har nu lyckats få igång ett nationell program i Kina där vi ska skicka nybörjare till Höganäs, men vi väntar tills nya Airubusen är i drift och Ängelholms flygplats har byggts ut eftersom efterfrågan är så stor. Vi kommer att bygga vågbrytare både i Mölle och på skäret för att få ner våghöjden och hastigheten på vågorna och för att kunna få plats med mer folk på varje våg. Tyvärr kommer bara longoards med skumdäck och boggieboards att vara tillåtna pga skaderisken. Bli inte förvånade om det kommer lite kinesika tv team i vår och tyvärr måste ni snart parkera vid golfbanan, det ska bli hotellkomplex i hela naturreservatet.

Droppar någon in så säg Wakaa

Hemligt som sagt, säg inget,

Mathias

Logga in för att svara
#6984 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen  

Over 3800 reads, a bunch of conversation, varied perspectives and countrywide participation.

I am no local to any spot, except the place I live...where the waves are pretty much shite. One of the first things I did when we moved in was to get rid of the PRIVAT painted on the stairs down to the beach. Our gate/ path is always open for neighbors to use and access the beach. And it would be if there were great waves there as well.

I just want to bring this all back to one point. Its not about locals (which I emphasize I am not) and its not about keeping secrets (which the long-surfed spot is not). My point with regards to sharing photos is about finding a compromise between surf-stoke and surf-hype. In my view, stoke is excitement, hype is the encouragement of unreasonable expectations, the inflation of truth. Every spot has its day and when it does, we'll all take photographs of it. Someone should have posted photos of the crowd on Saturday as well, so as to put my frustration into perspective. Or the crowds on other days when it is half as good. Or maybe it would be useful to include that the good waves on both days lasted for a total of 4-5 hours combined. Or maybe someone should talk about the current on Sunday and about how it was literally impossible to stay on the peak or even near the peak as the wind really kicked in and the bombie peak started to clear the peak of all surfers each time it rolled through. Reality v. Hype..."Don't believe the hype" as projected by a still frame shot from a lens that is good at lying. Better yet, don't contribute to that hype.

I stand by every remark I've made since day one of this all and welcome each perspective that has run contrary, parallel or was a variation to my own or of others. Though Swedish is a tough language for me, I've read and tried to understand everything that you've had to say. It is work to get through it all and it is also a humbling exercise. I've learned how to call someone a "real idiot" by being called that, among other things and have even been directed to a Satanist website by a frickin loon! But seriously, guys like Matthias and others had clearly stated and totally valid 180 degree opposite views than my own and they made this into a more robust and authentic discussion. (beyond my original tirade) I know and respect that they stand and will continue stand by their remarks too!

But, hey Mathias, why don't you and Perkele/Timo just meet up alone or with each others families, have some dinner, drink a couple beers or a coffee and check out the pictures together or send them to one another directly via email or burnt CD? Of course you'd be stoked to see the photos after having been away. But isn't there a way to do that without sharing them with the entire region...or planet, without cropping them and missing the beautiful scenery, without turning surfing here into something that it isn't? That's my disagreement with some of you, my perspective. And what's wrong with getting people to consider or possibly incorporate alternative perspectives into their own decision making in the future, when they might be holding sick shots from Gotland, G-Bay or somewhere north of Goteborg that we all wonder about?

Sorry to have not tamed my initial anger and been more diplomatic about things in the first place, I understand if that's what some of you are pissed off at after looking back at what I wrote. But, please get over it...it was from the heart and not meant to be politically correct. As excited as I get to see pictures, it is also infuriating when placed into the context of surf-hype. That's what I meant about keeping it quiet, can't we just go surf without the self-aggrandizing fireworks?

Yesterday I said that I was over with the forum, but it is difficult to not respond given the circumstances.

Logga in för att svara
#6985 Svar: Bild från skäret den 14 18 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

För mig e det lugnt, mannen!
Även om jag inte håller med dig om allt, har du fått mig att tänka till lite, nu och tidigare.
Ha det gott!
/peace

Logga in för att svara
123
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!