Facebook data

1
surfkollektiv stavanger ! ?
#64290 surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

De finns några trådar om boende i Stavanger men ingen om ett surfkollektiv, de finns heller inte så mycket info om det på internet.
Stavanger är ju ändå en plats dit många surfare kommer nuförtiden så egentligen skulle några gå ihop och starta ett surfhus, dock så tror jag att köpa ett hus längs kusten (känns mest surfigt) så kostar det massa flis, men tills vidare om det finns fler som tycker de låter kul med ett surfhus kan man ju hyra ett på lämpligt ställe.

De som jag stött bor ju mest inne i stan, jag tänker mig ett hus eller dylikt mer ut mot surfet.
En tanke mest men i Stavanger kan tydligen vad som helst hända! ?

Logga in för att svara
#64293 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

marQs skrev:
De finns några trådar om boende i Stavanger men ingen om ett surfkollektiv, de finns heller inte så mycket info om det på internet.
Stavanger är ju ändå en plats dit många surfare kommer nuförtiden så egentligen skulle några gå ihop och starta ett surfhus, dock så tror jag att köpa ett hus längs kusten (känns mest surfigt) så kostar det massa flis, men tills vidare om det finns fler som tycker de låter kul med ett surfhus kan man ju hyra ett på lämpligt ställe.

De som jag stött bor ju mest inne i stan, jag tänker mig ett hus eller dylikt mer ut mot surfet.

Jag stödjer din tanke. Kollektivboende är ju hel festligt första veckan men efter 40:e veckan så är man antigen bästa vännen med några eller fiende med många. Allt beror ju på hur mycket roligt man gör tillsammans i detta kollektiv.

Logga in för att svara
#64337 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

marQs skrev:

Ska du måla surfhuset då??? kanske nån vågbild på ena gaveln...?

Logga in för att svara
#64342 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

sverre skrev:
marQs skrev:

Ska du måla surfhuset då??? kanske nån vågbild på ena gaveln...?

Ja graffiti surfart. Den tanken stödjer jag också.

Logga in för att svara
#64356 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Om det behövs målas så ska jag se till att det blir målat men de har ju inte riktigt med själva kollektivgrejjen att göra...

De finns ett härligt utbud av möjliga kollektiv här i stan må jag säga.
Å som du säger Elin är kollektiv en utmaning men den som vet med sig att den inte kan bo ett gäng bör ju inte flytta in, jag har bott i kollektiv senaste 5 åren ungefär å de har aldrig vart nå probs, men de e för att vi alla e sköna å städar å ryddar efter oss å håller lyan fresh.

Hur många hänger i Stavanger nu UPP MED EN HAND!!

Ett kollektiv som pallar potatis å spearfiskar upp middagen vill jag skapa!

Logga in för att svara
#64372 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

marQs skrev:
Om det behövs målas så ska jag se till att det blir målat men de har ju inte riktigt med själva kollektivgrejjen att göra...

De finns ett härligt utbud av möjliga kollektiv här i stan må jag säga.
Å som du säger Elin är kollektiv en utmaning men den som vet med sig att den inte kan bo ett gäng bör ju inte flytta in, jag har bott i kollektiv senaste 5 åren ungefär å de har aldrig vart nå probs, men de e för att vi alla e sköna å städar å ryddar efter oss å håller lyan fresh.

En gång när jag var i Trondheim så fanns det en kollektivby mitt i stan på ett sätt. Verkar vara lätt för norskar att samlas så där tätt inpå och dela på mycket.

Ja kollektivboende är nästan lika härligt som ett långtvarande scoutläger.

Logga in för att svara
#64457 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

ja de e ju asnajs! vi står här nu å lagar till en nyfångad fisk å några nyplockade potatisar!
de e naajs.
men letar fortfarande chill ställe att bo på.
Bore ligger ju farout från stan.
Men stavanger verkar ha sitt att bjuda på.

Logga in för att svara
#64482 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

är eremit men annars verkar det ju bra...

men är du inte lite för gammal för att stjäla potatis????

fast det är klart, det är dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyrt... det är det....

Logga in för att svara
#64588 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

crum
graphgraph

jag tänkte söka mig till stavanger efter sommarn och gillar iden med ett kollektiv..... har dock inte kollat efter jobb än. nån som vet nåt eller har några tips om jobb som inte kräver speciell kompetens.

anyways, surfhus låter tungt. då kan man ha en sån fest som dom har i pointbreak, dansa till jimi hendrix, och sen surfa i sisådär 5-6 ft mitt i natten fast man inte ser något.

Logga in för att svara
#64599 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

paddie
graphgraph

skaffa truckkort så har du jobb inom en vecka från det att du kommer upp. Ska inte behöva kosta mer än ca 5000kr genom arbetsförmedlingen. Första vändan till stavanger vart det jobb dagen efter vi anlänt genom manpower. Ingångslön på 145nkr, men går du direkt ut på arbetsplatserna och söker kan du nog komma upp dig till en 160kr eller nåt.

Logga in för att svara
#64616 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

allt e svindyrt i Stavanger! SVINDYRT im telling you! så kan man haffa potatis så gör man de nästan asså!
men de finns massa jobb i alla dess former så cash håvar man in om man vill!

Idag ska vi kolla på ett hus som ligger ganska centralt i Stavvan, se om de finns potential..

Logga in för att svara
#64963 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 6

Gerborn
graphgraph

AMEN! Vi är ca 5 killar som antagligen drar till Stavanger i början av september och slutet av augusti! och vi hade tänkt att leva i nått kollektiv liknande boende eller aa nu flummar jag men vi är FET!!!! på, har inte snackat med dom andra än men är rätt säker på att dom ställer!! kan du inte maila mig eller skriva här eller någonting, PEACE!

mail: TaBilenTillisland@hotmail.com

nr: 0763451137

Logga in för att svara
#64964 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 6

Gerborn
graphgraph

Snackade med en av polarna nu och vi är så himla på det bara går att bli asså.
men hör gärna av dig som sagt, vi drar till arbetsförmedlingen imorgon och kollar upp med truckkort
och ska ringa manpower i stavanger och se om dom har jobb till oss. Vi ska till Stavanger helt enkelt.

Logga in för att svara
#64974 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Gerborn skrev:
[quote]Snackade med en av polarna nu och vi är så himla på det bara går att bli asså.
quote]

OM DET INTE LÖSER SIG MED COLLI KANSKE EN BASTUBADARKLUBB DUGER... ? muuuu...

Logga in för att svara
#65039 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Lägg ner och jobba i den Norska fiskindustrin som fiskar ut de sista fiskarna för att mala ner och mata deras laxodlingar som de sedan exporterar runt hela jävla världen. Det går åt 3-5 ggr mängden fisk som laxfiskodlingen ger. Fisk som kunde ätas direkt. Men tyvärr är inte det ett alternativ heller då det är rena utfiskningen som sker.

Jag har slutat att äta lax helt och hållet då den mesta laxen är odlad som man hittar i butikerna och i Sushie barerna. Ingen Sushie för mig mer heller!

Ni som tycker det är fördjälvligt med miljöförstöring lokalt kring fiskodlingar, risker med sjukdomar för andra fiskar, utfiskning i världshaven och onda norrmän som skor sig på bekostnad av det jag nu nämnt. Säg upp era jobb och hitta på något annat. Ha lite självförtroende och låt er inte luras av vad andra tycker,

Screw the system helt enkelt!

Logga in för att svara
#65044 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 6

Gerborn
graphgraph

Ska ha det i tankarna när/om jag är där borta.

Logga in för att svara
#65110 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Tjohej, vi har kollat runt å runt efter hus å de finns ju en hel del, men vi har inte hittat något som ligger speciellt nära surfet som vi ville.. lutar åt att bo i stavanger nära centrum!

i september har vi förmodligen hittat något najs, så gerberg du får höra av dig när ni kommer hitåt om ni kommer hitåt!

ingen jobbar i fiskeindustrin i dessa dagar nästan, det finns nästan ingen fisk kvar och därmed inga jobb, precis som sagt här ovan..
men fiska för privat bruk är så perfekt när man är här omkring, plocka krabbor å annat gott liksom!
å makriiiiiiilllll!

Logga in för att svara
#65116 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 6

Gerborn
graphgraph

Ahh okej, ligger centrum långt ifrån vattnet?

Asså vi ska komma upp, vi bokade in oss på en truck utbildning idag så den 6-7 augusti ska vi skaffa truckkort sen slutat jag jobba här den 14 augusti och efter det drar vi oss. Det är boende som inte är 100% än. Så såg jag eran/din idé om surfkollektivet, och det hade ju varit guld för oss( vi är 4 kanske 5 st).
Men har du några boende tips under tiden eller aa vad som helst som kan vara till hjälp är vi grymt tacksamma åt tips å råd av alla sorter till exempel att ta sig till och från Stavanger utan bil hur gör man det lättast?

Logga in för att svara
#65122 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 2

knutigro
graphgraph

lavprisekspressen.no/ - billigste bussen Oslo - Stavanger
www.norwegian.no - billigste flyet

Men surfing i Stavanger kräver faktisk bil. Dom vanligaste surfspotene ligger ca. 20 minutter med bil fra centrum och efter två veckor här har det gått mycka soppa och många gånger har jag betalat dom 20,- kronor i vägtull som man måste förbi när man åker hem från stranden.

Buss til Borestranden (beachbreaket) eksisterer knapt.

Alternativet, - att bo vid stranden, är heller inte så aktuelt eftersom det stort sett er bönder som bor där men varför inte.... i såfall man kanskje ska bo på campingen (på Borestranden) och det är faktiskt inte ett dumt alternativ om man väger mot prisen på att hyra nånting inne i stan.

Jeg har varit mycket i Stavanger och surfat om vinteren och jag och en kompis har hyrd stuga på campingen för 200 kroner. Det har varit polakker som jobbat och som har hyrd nån av dom större stugorna bredvid så det kanskje funker. Dom brukar jo hitta det billigaste alternativet och dom kanskje har billigare alternativ för långtidshyra utenom sesongen. Men igen, bil är ett måste för att ta sig mellan surf och civilisation.

Jeg har i allefall hatt surf varje dag dom siste veckorna så även om det kostar lite tycker jag det är värd varje krona.

Min nya bräda: www.southpointepoxy.com/index.php?cccpage=bonga66

knut

Logga in för att svara
#65124 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

peter!!
graphgraph

"Jeg har i allefall hatt surf varje dag dom siste veckorna "

Måste ha varit av väldigt blandad kvalitet......

Logga in för att svara
#65139 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

bloom
graphgraph

Låt oss samla så många svenska surfare vi klarar för att sedan surfa ett redan crowded och inconsistent jären, det tycker jag är en flott ide!!

Logga in för att svara
#65159 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 10 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

knutigro skrev:
lavprisekspressen.no/ - billigste bussen Oslo - Stavanger
www.norwegian.no - billigste flyet

Men surfing i Stavanger kräver faktisk bil. Dom vanligaste surfspotene ligger ca. 20 minutter med bil fra centrum och efter två veckor här har det gått mycka soppa och många gånger har jag betalat dom 20,- kronor i vägtull som man måste förbi när man åker hem från stranden.

Buss til Borestranden (beachbreaket) eksisterer knapt.

Alternativet, - att bo vid stranden, är heller inte så aktuelt eftersom det stort sett er bönder som bor där men varför inte.... i såfall man kanskje ska bo på campingen (på Borestranden) och det är faktiskt inte ett dumt alternativ om man väger mot prisen på att hyra nånting inne i stan.

Jeg har varit mycket i Stavanger och surfat om vinteren och jag och en kompis har hyrd stuga på campingen för 200 kroner. Det har varit polakker som jobbat och som har hyrd nån av dom större stugorna bredvid så det kanskje funker. Dom brukar jo hitta det billigaste alternativet och dom kanskje har billigare alternativ för långtidshyra utenom sesongen. Men igen, bil är ett måste för att ta sig mellan surf och civilisation.

Jeg har i allefall hatt surf varje dag dom siste veckorna så även om det kostar lite tycker jag det är värd varje krona.

Min nya bräda: www.southpointepoxy.com/index.php?cccpage=bonga66

knut

Norweigian är ett kasst flygbolag tycker jag.
Har du inte fått faktura eller böter när du inte betalat vägtullarna?
De finns en buss till Bore, den går fram och tillbaka iallafall =).. De är snålt om tider men inte omöjligt att surfa utan bil, de är därför vi svenskar (och alla andra som vill( måste organisera oss så vi kan bo billigt och surfa billigt här i Stavanger.
De kostar en hundring natten å tälta på Bore, tycker de e lite dyrt faktiskt.

Surfen senaste tiden har varit helt OK för att vara Stavvan på sommarn!

(Svenskar är på väg att ta över Stavanger)

Logga in för att svara
#65173 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

knutigro
graphgraph

Det har inte varit bra surf sista tiden men helt ok för att ha lite skoj.

Även om Bore er crowded måste man inte surfa exakt där alla andre är. Det finns jo kilometersvis med sandstrand. Går man 5 minuter extra kan man ha vågorna helt för sig själv. Jeg tycker det faktisk är kul med fler i vatnet.

Vad bra at det finns buss och att det funkar för Er, men om jag inte hatt bil, tror jag inte det blitt nått surf på mig i allafall. Mitt poeng är att surfet i Stavanger är ganska svåråtkomligt och tilgång till bil ökar sjansene för lite kväldssurf efter jobbet etc. i stället för att va avhengig av en buss som går två gonger per dag och då måste man vel säkert bära brädan den sista kilometern eller .....?

Håppas det lykkas för Er och att ni hittar ett billigt kollektiv/hus.

MarQs, jag ska va i Stavanger fram til 3. august som om du vill sitta på med mig nån dag är det bara att ringa: 950 666 16.

knut

Logga in för att svara
#65178 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 9 månader sen  

Dr. Hemlich

marQs skrev:
allt e svindyrt i Stavanger! SVINDYRT im telling you! så kan man haffa potatis så gör man de nästan asså!

Idag ska vi kolla på ett hus som ligger ganska centralt i Stavvan, se om de finns potential..
Brännvin är också dyrt i Norge. Man, kan dock koka potatisen tillsammans med socker och jäst, som ståt ett tag i en dunk och mognat. Sen, råkar kokaren ha lock, samt rör upptill som sen går runt och kyls, Detta måste ni fixa Till Kollektivet

Logga in för att svara
#65211 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 9 månader sen Stoke: 6

Gerborn
graphgraph

Ahh okej bil alltså men det är ju inte omöjligt att fixa så det löser sig.'

Men är det några som har ett boende dom vill släppa in oss i eller hitta ett boende ihop med oss? ju fler desto roligare känner vi

PEACE

Logga in för att svara
#65798 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 9 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Tjena hallÅÅ!
de e ganska sant att bil underlättar rejäl, totalt skulle man nog kunna säga, bussen stannar faktiskt ett par km från stranden så man måste gå, vilket är skitdrygt, men surfen blir desto mer uppskattad när man väl är framme, 2 ggr gör man så sen känns det segt som fan.

Knut: tack man men jag loggade inte in förns nu, vi har bil nuförtiden mä, mycket bekvämt!

Gerborn: Hur många är ni som kommer hit å hur länge stannar ni? Det finns en uppsjö av hus för vettiga priser om man är flera, centralt stavanger, sandnes dyrare hyra men roligare och bekvämare än å bo utanför stan och man sparar lite bensinpengar, busskort å så.
Nära surfet är intressant för mig, skulle nog va rätt najs å ha ett hus med pool å trädgård å grejer inte så långt från surfet för de är ju ändå ens grejj man gör mest om de går..
Va tycker ni om läget på huset? (har ni vart i Stavanger förut?)
peace&love -------------------------------->surf

Logga in för att svara
#65804 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

knutigro
graphgraph

Jeg er tyvär åkt från Stavanger nu, men hade 3 veckor med blandat surf. 3 av dagarna va faktist vågorna större enn jag kunne handtera och jag spenderade mer tid inuti änn uppe på vågen.

Her er ett ganska kul hus tycker jeg.

www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=17914434&sid=xz6fda4Jxf9137916&pos=null&tot=null

Behövs nog en 10-12 personer för att få ned hyran per person men om man hadde en gemensam buss til att ta sig til jobbet med kunna man i allafall spendera mycket tid på Hellestö Stranda, som jag tycker är en fin surfstrand.

knut

Logga in för att svara
#65805 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

knutigro
graphgraph

Logga in för att svara
#65806 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

knutigro
graphgraph

Logga in för att svara
#65807 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

knutigro
graphgraph

Der finns även enn busshållplats markerad på flyfotot bredvid huset så det kanskje inte behövs nån egen bil....

Logga in för att svara
#66049 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 9 månader sen Stoke: 6

Gerborn
graphgraph

marQs: Vi är 5 stycken som drar iväg med bil den 31 augusti och vi stannar kanske 6 månader

Logga in för att svara
#66908 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 9 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Dr. Hemlich skrev:
marQs skrev:

Brännvin är också dyrt i Norge. Man, kan dock koka potatisen tillsammans med socker och jäst, som ståt ett tag i en dunk och mognat. Sen, råkar kokaren ha lock, samt rör upptill som sen går runt och kyls, Detta måste ni fixa Till Kollektivet

SMART! Men hellre göra vin!
Den här idén är underbar.

Logga in för att svara
#67839 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 8 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Efter några om och men är det nästan 100 att jag och min polare kommer bo kvar i lägenheten som vi bor i nu då de andra polare flyttar norrut i oktober och den här lyan är fet och har DEN FETASTE balkkongen i hela regionen.
Det är himla svårt och dyrt att hitta nåt lämpligt nära surfet faktiskt.

Men den som är taggad på ett projekt här i livet kan gärna diskutera och forska i starten och driften av ett surfhus här i stan.

Logga in för att svara
#67857 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

marQs skrev:
Dr. Hemlich skrev:
marQs skrev:

SMART! Men hellre göra vin!
Den här idén är underbar.

ni kan odla krasse också.

Logga in för att svara
#67947 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 8 månader sen Stoke: 6

Gerborn
graphgraph

Aj då inget surf-kollektiv i Stavanger hösten -09 då

Vi kommer över på måndag eller tisdag nu med våran fin Van, får ju dra ut någon dag ihop i alla fall

See you in Stavanger!

Logga in för att svara
#67999 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

janson
graphgraph

marQs skrev:

Bra idé!! Det finns ju massor av folk som hyr ut hus med många rum just tänkt som kollektiv så det är väl bara å samla ihop folk å köra på! Själv har jag precis hittat lägenhet så jag är inte på, men kommer på festerna Härligt att Stavanger blir den nya svensk-kollonin i Norge efter Oslo. Så slipper man lite mer av den hemska stavangerdialekten...

Logga in för att svara
#68000 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

janson
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:

Jag stödjer din tanke. Kollektivboende är ju hel festligt första veckan men efter 40:e veckan så är man antigen bästa vännen med några eller fiende med många. Allt beror ju på hur mycket roligt man gör tillsammans i detta kollektiv.

Nu har du sett för mycket på Big Brother...

Logga in för att svara
#68019 Svar: surfkollektiv stavanger ! ? 15 år, 8 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

jag har ett uttalande här:

stavanger är ett surfkollektiv.

förstår?

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!