Facebook data

1
delaminering, värt att laga?
#64035 delaminering, värt att laga? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

heide
graphgraph

tjeena surfsverige!

har en shortboard (6'4) som jag inte använt på några år. Saken är den att den lider av ganska grov delaminering (luftbubblor under belaget) på ovansidan. På 4 ställen , varav 3 är ca 1dm i diamter. Den sista är avlång ca 2 dm lång. Det jag undrar över:

Är det ens värt att försöka fixa?
Vad kan hända om jag struntar i det? förutom att den kanske delaminerar mer.
råd om lagning skulle också vara nödvändigt?

har sökt och förstått att man brukar skära ut ett kryss och sen limma epoxy
Ja är väldigt noob på detta så skulle vara såft om någon som har kolla kan förklara.
Tack på förhand // Heide

Logga in för att svara
#64038 Svar: delaminering, värt att laga? 15 år, 10 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

1. Du måste veta om det är en epoxy- eller polyesterbräda.
2. Det är inte svårt att laga om du har rätt grejor.
3. Gillar du brädan är det klart att det är värt det.

Logga in för att svara
#64039 Svar: delaminering, värt att laga? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

heide
graphgraph

tack för svaret
1. det är en epoxy bräda
2. okej vad ska jag ha för grejjer då? fungerar det att snitta o sen limma ihop/över?

har sökt en del på internet och inte hittat så bra guider

Logga in för att svara
#64058 Svar: delaminering, värt att laga? 15 år, 10 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Du behöver väv och epoxy. Har inte själv provat varianten att skära kryss och limma fast flikarna. Jag skär bort hela bubblan och lite runtom. Fasa kanten på ditt hål till ca 45° för att få den nya väven att fästa. Maskeringstejpa någon centimeter utanför hålet. Tejpa fast två-tre lager 165-200g väv över hålet, väven ska inte hamna utanför maskeringstejpen runt hålet. Laminera, förslagsvis på något ställe där du har en ganska konstant temperatur, varierar tempen ska du se till att laminera under sjunkande temp annars riskerar du nya bubblor.

Nästa dag knallar du ut och skär loss väven som ligger ovanför maskerinstejpen (laminetet fastnar inte in maskeringstejpen) och sedan slipar du rent. Passa dig när du slipar runt hålkanten då det är lätt att ta lite för mycket utanför lagningen och du då får ett nytt hål.

Logga in för att svara
#64083 Svar: delaminering, värt att laga? 15 år, 10 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Enklast är att borra små hål och spruta in epoxi med en plastspruta (finns på apoteket) sedan vikta på något som trycker ner bubblan.

Logga in för att svara
#64084 Svar: delaminering, värt att laga? 15 år, 10 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

fugusports skrev:
Enklast är att borra små hål och spruta in epoxi med en plastspruta (finns på apoteket) sedan vikta på något som trycker ner bubblan.

kommer det inte vara luft kvar då, vilket kommer resultera i att det blir bubblor i framtiden också? eller menar du att man ska borra många små hål helt ut i kanterna på bubblan och trycka in lim tills det kommer ut överallt? vad vet jag, bara nyfiken.

Logga in för att svara
#64135 Svar: delaminering, värt att laga? 15 år, 10 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

freddandson skrev:
fugusports skrev:

kommer det inte vara luft kvar då, vilket kommer resultera i att det blir bubblor i framtiden också? eller menar du att man ska borra många små hål helt ut i kanterna på bubblan och trycka in lim tills det kommer ut överallt? vad vet jag, bara nyfiken.

Helt rätt;)
Lagade en bräda jag hade tidigare på detta sätt, funkade perfekt. Blir det en ny bubbla så är det bara att göra om!
Enkelt eftersom proceduren tar 10 minuter att göra.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!