|
#62745 |
Bröd! 15 år, 10 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
|
Inte så off-topic som det låter om man drar ut på en längre trip i glesbefolkade områden...
Nån som vet hur man bakar bröd i naturen, över öppen eld?
|
|
|
|
|
#62746 |
Svar: Bröd! 15 år, 10 månader sen |
Esta
|
(frågan e faktiskt seriös) 
|
|
|
|
|
#62749 |
Stoke: 6 |
|
På skogsmulle gjorde vi "pinnbröd". Tror det går att göra med en grym surdeg. Testa på söndag om prognosen håller...
|
|
|
|
|
#62750 |
Stoke: 2 |
|
Du skulle ju kunna göra Pinnbröd... Men jag är lite osäker på mättnadskänslan, och du måste ju förbereda degen hemma. Här är ett recept iallafall:
3 dl vetemjöl, 180g
2 dl grahamsmjöl, 120g
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
½ dl Milda flytande margarin
2 dl mjölk eller filmjölk
1. Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, bakpulver och salt i en bunke.
2. Tillsätt flytande margarin och mjölk och arbeta snabbt samman till en deg med en trägaffel.
3. Dela degen i 5 lika stora delar med en kniv och lägg i en plastpåse.
4. Väl ute på grillplatsen rullar du degbitarna mellan händerna till 5 stänger.
5. Fäst ena änden på en lång pinne och linda degen runt pinnen i en glas spiral.
6. Grädda över glöd i 6-8 minuter.
7. Vrid pinnen så att brödet blir genomgrillat och får fin färg.
Väldigt pedagogiskt.... Hahaha!
Kan ju smaksätta brödet med vad du känner för också, typ vitlök eller nåt... 
|
|
|
|
|
#62751 |
Stoke: -234 |
|
Fråga nån ARAB!!! Dom baka ju sånt där platt vitt bröd på gamla bensintankslock!!
|
|
|
|
|
#62752 |
Esta
|
Frågade precis nattchefen och hon nämnde oxå pinnbröd.
Men jag vill göra större bröd...
Kanske tillverka en mindre portabel ugn man gräver ner i askan?
|
|
|
|
|
#62753 |
|
Det kanske går att göra i folie, typ som man gör med nyfångad fisk...
|
|
|
|
|
#62755 |
Esta
|
Lindzter, ingredienserna måste kunna hålla i ngr veckor utan kylskåp, så mjölk o filmjölk går bort. Men kommer kanske fixa en sån deg o ta med till kusten nån dag... Pinnbröd vid lägerelden låter soft.
Sverre, precis! Nåt sånt jag sett på tv. Hur gör dom då?
|
|
|
|
|
#62756 |
Stoke: 8 |
Craig
|
|
|
|
|
#62757 |
|
Aha... surdeg håller nog länge, men tar en faslig tid att göra... Går kanske att tillaga genom att elda runt en sten så den blir varm och steka brödet på den eller nåt... Hahaha! Inte vet jag...
|
|
|
|
|
#62758 |
Esta
|
|
|
|
|
#62759 |
Stoke: 8 |
Craig
|
No worries, throw in a few sultanas for energy
|
|
|
|
|
#62762 |
|
sen kan du ju käka rötter, harsyra, granskott o skjuta bäver o annat fanstyg till köttdjur ute i skog och mark!!
|
|
|
|
|
#62764 |
Stoke: 0 |
Remo
|
Finns en grym friluftskokbok som heter "på en låga".
Hon bakar smarta bröd, har själv inte testat dom men tipset är att man blandar mjölblandningen i en plastpåse innan man går hemifrån, och sen bara tillsätter man vatten och typ steker bröden.
Jag orkar inte gå och leta upp boken nu för att kolla mer noggrant.
Ha! hitta på hennes hemsida.:
mobileportal.se/default.aspx?xid=376&si=paenlaga&sk=1&m=web&s=wdhttqjpiqkdpf55pup0zl45
Frukostbröd
6 små bröd
Varmt nybakat frukostbröd förgyller de mest råkalla och fuktiga morgnar! De ger en känsla av lugn att baka på morgonen. På sommaren när jag är ute och seglar eller paddlar brukar jag förbereda degen och sedan låta den vila medan jag tar några nakna simtag. För att sedan komma upp och vara lite kall om kroppen och baka av bröden. De är underbart goda att servera med ett smaksatt smör och rökt skinka.
Vetemjöl, 3 dl
Lantbrödsmjöl, 2 dl
Linfrö, 2 msk
Solrosfrö, 2 msk
Bakpulver, 2 tsk
Salt, 1 tsk
Brödkryddor, 3 tsk
Förbered alla torra ingredienser i en påse hemma. (Variera gärna genom att byta ut brödkryddorna mot 2 tsk hel fänkål eller 2 tsk hel kummin. Du kan även byta ut solrosfröna mot valnötter eller hasselnötter.) Tillsätt 1 1/2 dl vatten i påsen och knåda degen i sin påse till en fast deg. Klicka ut i teflonpannan med en sked och stek/baka på svag värme under lock. Vänd bröden en gång när de fått en gyllenbrun yta på undersidan och jäst upp. Det går fortare om du gör mindre platta bröd. Räkna med ca 5 min på varje sida
|
|
|
|
|
#62766 |
|
Men va FAAAAN REMO!!!!
Esta ska ju ut så in i helvete långt ut i buschen!!!
på en surf walkabout!!!!! det här är ingen mysig liten endags tur med brödbak han ska göra han ska ut på ett searchmission for surf for BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOS!!!!!!!!!!!!!!!!!

|
|
|
|
|
#62767 |
Remo
|
Det blir ju perfekt!
Han kan komma upp efter några nakna simtag och baka upp bröna! Den walkaboutpankakan såg lite dammig ut om jag får säga min mening
|
|
|
|
|
#62770 |
|
|
|
|
|
#62771 |
Remo
|
Hahaha! Vad e detta för knasig smaksättning?
"Låt brödet svalna lite i en handduk eller ulltröja. Njut direkt eller nästa dag."
|
|
|
|
|
#62772 |
|
HAHAHA ULLTRÖJA!!!
Så det ska smaka lite lammstek av det... nja.....
nå fan, skit i brödet och lev på svampar!! kantareller o bär för fan!!!! eller ska du ut på vintern?
|
|
|
|
|
#62775 |
Stoke: -302 |
|
Remo skrev:
Finns en grym friluftskokbok som heter "på en låga".
Hon bakar smarta bröd, har själv inte testat dom men tipset är att man blandar mjölblandningen i en plastpåse innan man går hemifrån, och sen bara tillsätter man vatten och typ steker bröden.
Jag orkar inte gå och leta upp boken nu för att kolla mer noggrant.
Ha! hitta på hennes hemsida.:
mobileportal.se/default.aspx?xid=376&si=paenlaga&sk=1&m=web&s=wdhttqjpiqkdpf55pup0zl45
Frukostbröd
6 små bröd
Varmt nybakat frukostbröd förgyller de mest råkalla och fuktiga morgnar! De ger en känsla av lugn att baka på morgonen. På sommaren när jag är ute och seglar eller paddlar brukar jag förbereda degen och sedan låta den vila medan jag tar några nakna simtag. För att sedan komma upp och vara lite kall om kroppen och baka av bröden. De är underbart goda att servera med ett smaksatt smör och rökt skinka.
Vetemjöl, 3 dl
Lantbrödsmjöl, 2 dl
Linfrö, 2 msk
Solrosfrö, 2 msk
Bakpulver, 2 tsk
Salt, 1 tsk
Brödkryddor, 3 tsk
Förbered alla torra ingredienser i en påse hemma. (Variera gärna genom att byta ut brödkryddorna mot 2 tsk hel fänkål eller 2 tsk hel kummin. Du kan även byta ut solrosfröna mot valnötter eller hasselnötter.) Tillsätt 1 1/2 dl vatten i påsen och knåda degen i sin påse till en fast deg. Klicka ut i teflonpannan med en sked och stek/baka på svag värme under lock. Vänd bröden en gång när de fått en gyllenbrun yta på undersidan och jäst upp. Det går fortare om du gör mindre platta bröd. Räkna med ca 5 min på varje sida
Ja dessa är goda har själv testat fast utan stormkök. Bröden gav mig vilja att bli mätt o göra roliga saker av den nyfunna energin. 
|
|
|
|
|
#62776 |
|
Esta skrev:
Lindzter, ingredienserna måste kunna hålla i ngr veckor utan kylskåp, så mjölk o filmjölk går bort. Men kommer kanske fixa en sån deg o ta med till kusten nån dag... Pinnbröd vid lägerelden låter soft.
Sverre, precis! Nåt sånt jag sett på tv. Hur gör dom då?
Det finns torrmjölk juh.  Blandas bara med vatten o smakar okej.
|
|
|
|
|
#62777 |
|
Esta skrev:
Frågade precis nattchefen och hon nämnde oxå pinnbröd.
Men jag vill göra större bröd...
Kanske tillverka en mindre portabel ugn man gräver ner i askan?
Ja en ugn kan du göra av lite stenar som reflekterar värmen. Jag har själv bakat sockerkaka i en sån o kakan blev god. Bröd funkar med samt pizza  .
Jag kan tipsa om en bok om brödbakning över öppen eld om du vill. Kontakta mig via gästbok om du inte orkar googla på reflektorugn o recept.
Scouten Elin 
|
|
|
|
|
#62785 |
Stoke: 28 |
|
Glöm allt ovanstårende. Chapatis är vad du är ute efter. En hederlig gammal järnstek pann model mindre - finns i välsoterade Secondhand butiker eller den här vikbar (med medföljande påse) järnplatta från Finland Murrikka grejor är klockrena för övrigt.
Olika sorters fullkornsmjöl efter tycke och smak .. vatten och havssalt
till 4 chapatis:
rör ut salt i 1.5 dl vatten släng in 2 dl mjöl - rör ut till en jämn smet först sedan tillsätta mer mjöl undan för undan tills du får en deg som går att hantera utan att klada att förmycket. Ta en vinflaska som brödkavel och mera mjöl kavla ut till ca. 6 - 7 mm tjocka runda bröd i passande storlek - i det här fallet 22 - 23 cm diameter. Steka på ganska högt värme - det tt lite experimenterande i början med efter ett tag få du det billigaste godaste bröd som finns. En tips är att inte här för tjocka eller för torra chapatis. Passar till allt .

|
|
|
|
|
#62786 |
|
|
|
|
|
#62787 |
|
men om du inte har vägarna förbi mig kan du hitta Murrikka grejor och Svensktillverkade tält här: www.moskoselkatan.se/
|
|
|
|
|
#62788 |
Stoke: 10 |
|
Vad är det för resa som planeras? Man blir ju lite nyfiken om det är ett par veckor och man måste baka eget bröd mm....
Baka bröd är jag inget bra på tyvärr...
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#62790 |
|
|
|
|
|
#62791 |
|
bärplockare? väldigt litet metspö som man kan fälla ut så det blir väldigt långt? Fnöske? överlevndaskit, en plastpåse med tändsticka, plåster, en chokladbit, en minisåg och nödraket???
Har du något sådant??
Kanske i korgen: "allt för 10kr" ?? 
|
|
|
|
|
#62826 |
Esta
|
Tackar tackar alla! Nu har jag fått mkt mer kött på bena. Kanon!
Gazz, den dära stekplattan ser ju intressant ut. Kanske svänger förbi 'Atomic city' och inhandlar en sån...
Ingen specifik resa planerad förutom 1 v familjecamp i Hoddevik i juli.
Vill vissa ggr bara vara så obunden civilisationen det går. Kunde jag koka bilens egen soppa, skulle jag göra det! Och bröd går att kombinera med så mkt olika sorters mat.
Elin, jag tycker du e lite läskig med ditt goda humör och tålamod, så jag vågar ej kontakta dig via din GB, haha. Vill inte sluta som förstebagare på nåt frikyrkligt samfund. 
|
|
|
|
|
#62830 |
|
Esta skrev:
Tackar tackar alla! Nu har jag fått mkt mer mjöl på bena. Kanon!
Elin, jag tycker du e lite läskig med ditt goda humör och tålamod, så jag vågar ej kontakta dig via din GB, haha. Vill inte sluta som förstebagare på nåt frikyrkligt samfund.
VA!!!?  Är du rädd för mig bara för att jag har ett utvecklat  tålamod som jag tränat upp som en frikyrklig scoutledare.
Jag ville ju bara att du Esta skulle få bli den dära bästa surfbagaren den som bakar surfigt bröd över öppen eld. Men om du tycker jag e läskig så får du inte reda på mina smarta brödtips.
Lycka till med de andras brödtips! 
|
|
|
|
|
#62837 |
Stoke: -13 |
|
har jag missat något. varför inte bara ta med sig bröd? inte så att om man bott i en buske långt bort åt helvete och länge att man bara MÅSTE ha nybakat bröd?
|
|
|
|
|
#62838 |
|
rackarn skrev:
har jag missat något. varför inte bara ta med sig bröd? inte så att om man bott i en buske långt bort åt helvete och länge att man bara MÅSTE ha nybakat bröd?
Öh... skojar du? DU har missat något. Klart man MÅSTE ha nybakat bröd. Ett gott session föregås av ett nybakat bröd. Bätte än dextrosol. Det går också bra med revbenspjäll om du frågar mig. Det gäller dock att förkoka dem innan man grillar av dem. Allt för mörheten.
Och ja... JAG kan vara mör.
|
|
|
|
|
#62840 |
Stoke: 33 |
|
sverre skrev:
sen kan du ju käka rötter, harsyra, granskott o skjuta bäver o annat fanstyg till köttdjur ute i skog och mark!!
Haha ja men akta lite bara för harsyra, av den kan du få haschyra
|
|
|
|
|
#62843 |
Stoke: 33 |
|
|
|
|
|
#62855 |
|
Tacksamheten över nybakat bröd går inte att beskriva för någon som inte själv har prövat. Var kreativ Esta o våga testa lite olika recept och metoder så kommer du att lyckas.
Kom bara ihåg att vara tacksam för det lilla o du kommer att få till stora brödskapelser! 
|
|
|
|
|
#62858 |
Stoke: 1 |
|
Jag såg en film en gång om två lurviga små killar som var ute på en jättelång vandring, de hade nån sots bröd som var väldigt gott o mättande.
Få se nu vad det hette... hmm. Just ja!! Lembas var det... Sånt borde du baka.
|
|
|
|
|
#62859 |
Stoke: 1 |
|
|
|
|
|
#62864 |
|
|
|
|
|
#62870 |
Esta
|
mahalo skrev:
Tacksamheten över nybakat bröd går inte att beskriva för någon som inte själv har prövat. Var kreativ Esta o våga testa lite olika recept och metoder så kommer du att lyckas.
Kom bara ihåg att vara tacksam för det lilla o du kommer att få till stora brödskapelser! 
Lite det jag e ute efter, nybakat bröd var jag än är och att jag inte alltid behöver gå till en affär eller mack för att skaffa mat. Jag e så innerligt trött på hamburgare, kebab o pizza som man ofta får i sig före och/eller efter surf. Lagar hellre till nåt på lägerelden eller spritköket. Att sitta tillsammans och dela bröd är lite surfreligiöst...
Sen e det oxå så att när man e ute på en trip, blir det mkt tid på land. Även om man tillbringar säg 6-7 tim i plurret varje dag, blir det ändå ganska många timmar över. Dygnsrytmen blir även den annorlunda iom att man typ bara har eventuella tidvattentider att passa. Att pyssla med nyttigheter som att baka, samla ihop drivved till brasan, laga saker, småstäda etc skapar en gemenskapskänsla som e väldigt viktig när man lever tätt inpå varann.
Så ser jag på det! 
|
|
|
|
|
#62873 |
Esta
|
|