Facebook data

1
Största svenska outningen genom tiderna?
#62474 Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Yo!
Vet att det är en grymt känslig och debatterad fråga. Dvs huruvida man ska bete sig vad gäller så kallad "outning" av spots. Det kan man läsa om i andra trådar. När jag läste senaste Surfers Path kunde jag dock inte undgå att ställa mig frågan: Vilken är den enskilt största outningen i Sverige genom tiderna? Då menar jag inte vilket spot som outats mest eller flest gånger, utan den enskilda outningen som gjort ett mindre känt spot väldigt mycket mer känt?

Det borde väl gå att nominera några härliga/fruktansvärda outningar utan att outa än mer, jag menar stället måste ju vara vråloutat för att kunna komma till diskussion i dylikt sammanhang. Är man tveksam kan man ju beskriva outningen i lite mer generella annonyma termer. Jag har två nomineringar:

1) Torö i tidningen Surfsport tidigt 90-tal. Detta var långt före internet och då svensk surfing måste anses varit i sin linda. Man tyckte det var kul med sällskap på alla spot som i vart fall jag kände till då. Hur som helst skrev jag ett flera sidor långt Torö-reportage i en tidning med stor upplaga och nationell spridning. Bilder, vägbeskrivning mm. Tror det var -91 men det kan ha varit både något år tidigare eller senare.

2) Mölle i senaste numret av Surfers Path. Tja inte vet jag turerna kring bildval eller hur skribenterna tänkt, det är INTE det jag vill komma in på här, men att namnge Mölle som ligger väldigt nära våra kära grannar i väster och söder, samt visa bilder på en av Sveriges finaste vågor, som jag inte vill på något sätt visa vägen till här, i en internationell surfblaska som läses av svenskar, danskar, tyskar, you name it, det måste oavsett motiv och logik ses som en megaoutning.

Jag tycker båda ovan outningar är lite intressanta eftersom båda är gjorda av vad jag tror man kan kalla locals. På tidigt 90-tal var jag nog lite Torölocal (?) och Surfers Path artikeln är väl skriven av skånesurfare som bl a kämpat hårt för att rädda Mölle (megakred för det föresten).

Har vi några outningar som kan slå ovanstående i magnitut?? Ös på med förslag! Principdiskussionerna har ju tjatats om rejält i andra trådar och kan vi väl forsätta tjata där.

Ös på här istället. Hur känner vi till de kända Sverigespotsen, hur, var, när outades de?

/JB

Logga in för att svara
#62475 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Artikeln handlar om Mölle. Skrevs inte av nån som bor i Skåne vad jag vet. Bildtexterna i artikeln skrevs väl av redaktören? Övriga avslöjanden skrevs väl här på forumet.

Logga in för att svara
#62476 Svar: Största svenska outningen genom tiderna 15 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

ErikG skrev:
Artikeln handlar om Mölle. Skrevs inte av nån som bor i Skåne vad jag vet. Bildtexterna i artikeln skrevs väl av redaktören? Övriga avslöjanden skrevs väl här på forumet.

Då kanske inte min andra nominering platsar som en megaoutning, även om en artikel om vilket surfspot som helst i Sverige i en sån blaska kanske skulle kunna anses vara det? Skitsamma - på med fler förslag!

/JB

Logga in för att svara
#62477 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

När Andiss började dra över danskarna...höhöhö

Logga in för att svara
#62478 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Känns som många ställen avslöjas gradvis, svårt att sätta fingret på.

Logga in för att svara
#62479 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Kallsupens spotguide, även om 9 av 10 var ickespots.

Logga in för att svara
#62504 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Det var tredje eller fjärde artikeln om Mölle i Surfers Path, kampanjen har varit med i franska tidningar och stället finns med på Save the waves hemsida över hotade spots, för att inte tala om all annan publicitet som vi genererat under åren i radio TV och all möjlig press. Matthews artikel kan sålunda knappast räknas som en outning. Varken Matthew som skrev den senaste SS artikel eller Alex som bidragit till dom tidigare är skåningar, bor i Skåne eller är medlemmar i SVS.

Första gången Sverige var med i Storm Riders Guide borde väl platsa som outning. Eller varför inte den senaste. Båda innehåller en drös med felaktig information dessutom.

Logga in för att svara
#62506 Svar: Största svenska outningen genom tiderna 15 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

OK, känns som Mölle och Torö är väl outade, både i press, nätet mm.

Andiss danskdragande, kallsupens spotguide och Storm Riders Guide är två nya nominerade. Sålunda utan inbördes ordning:

Torö i Surfsport tidigt 90-tal
Mölle i diverse internationell media
Andiss danskadragande (detta känner jag inte till, vad har han gjort?)
Kallsupens spotguide
Storm Riders Guide

Har vi fler outningar, nog har vi fler välkända nämnbara spots?

Vad sägs om den gamla klassiska gotländska surf karten?

/JB

Logga in för att svara
#62507 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

det finns en som jag lacka på. men kan man ju inte skriva här. funkar ju inte. då blir det en dubbel outing...

gillar inte den här tråden. nämn ingenting! jag är för noll tolerans gällande outing.

Logga in för att svara
#62508 Svar: Största svenska outningen genom tiderna 15 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

plåtslagarn skrev:
det finns en som jag lacka på. men kan man ju inte skriva här. funkar ju inte. då blir det en dubbel outing...

gillar inte den här tråden. nämn ingenting! jag är för noll tolerans gällande outing.

Håller med om att det känns lite obekvämt. Lite som att simma i minerat vatten. Tyckte det var en kul grej när jag starta tråden men det kanske blir tråkigt i stället för kul så småningom. Kanske lika bra att låta tråden självdö? Ja jag tror det.

/JB

Logga in för att svara
#62511 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Ha ha.... Sourf Karte heter den. På den tiden outade man inte spots man berättade för alla surfare man kännde. Det var kul med lite sällskap och man fick oftast höra om något nytt break. Lite byteshandel alltså. Gotlandstrafiken har gjort ön till ett omöjligt projekt. Båtarna är fullbokade och blåser det så är avgångarna inställda:( Jag kan inte tänka mig att Gutarna har crowdproblem, jag menar det finns ju så många alternativ att man blir helt stissig när det blåser. På mitt hemmabryt ligger det numera 50-60 surfare när det funkar, det är bara att gilla läget eller ?

Logga in för att svara
#62514 Svar: Största svenska outningen genom tiderna 15 år, 10 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Jesper B skrev:
plåtslagarn skrev:

Håller med om att det känns lite obekvämt. Lite som att simma i minerat vatten. Tyckte det var en kul grej när jag starta tråden men det kanske blir tråkigt i stället för kul så småningom. Kanske lika bra att låta tråden självdö? Ja jag tror det.

/JB

Det är ett spännande lägereldsämne med polarna men knappast ett ämne för ett nätforum. Dom värsta lokala grejjerna vill jag inte ta upp här och dom andra är det inte min sak att dra upp.

Cagge har rätt, det var en helt annan stämning på den tiden.

Logga in för att svara
#62515 Svar: Största svenska outningen genom tiderna 15 år, 10 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

JFL skrev:
Jesper B skrev:
plåtslagarn skrev:

/JB

Det är ett spännande lägereldsämne med polarna men knappast ett ämne för ett nätforum. Dom värsta lokala grejjerna vill jag inte ta upp här och dom andra är det inte min sak att dra upp.

Plus den största "outare" på spots är också den som skriker högst när nån anna outar ..
Cagge har rätt, det var en helt annan stämning på den tiden.

Logga in för att svara
#62516 Svar: Största svenska outningen genom tiderna 15 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Jag har ju egentligen inte varit med på hela den här förändringen av stämningen som ni beskriver. Jag surfade lite här hemma på slutet 80 början på 90-talet, sedan har det blivit mest utomlands. Fick lite nytänding för ett par år sedan att surfa här hemma och visst är det annorlunda nu.

Visst finns det numera ett internet med alla för och nackdelar och otroligt mycket fler som surfar. Jag tycker dock stämningen på vattnet, även crowded Torö (vilket inte är såååå vanligt), oftast är bra, inte sällan på topp. En och annan surgubbe finns det ju i alla sammanhang men det är oftast jobbigast för dem själva.

Crowd behöver inte betyda dålig stämning, ibland kan det vara tvärt om. Låt oss gilla läget och sprida sköna vibbar!

Härmed förpassas "Största svenska outningen..." till andra mindre offentliga forum.

/JB

Logga in för att svara
#62575 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Molle outning o danskarna var mitt fel..

Kan jag claima 2 av de tre storsta outningarna i sverige?

Jag slangde aven in Laxvik pa wannasurf, men jag tror ingen brydde sig..eftersom det ar en skitvag i Mellbystrand dvs peak no 57889.

Logga in för att svara
#62594 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

torö är ju med hela tiden överallt så det är ju bara leva med, att det dessutom är det sämsta spotet i sthlms området förutom muddywaters bidrar också till att ingen bryr sig...

Logga in för att svara
#62651 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Jesper B's "outning" av Torö och Stonebeach 1991 besannade i alla fall mina drömmar. Några år tidigare hade jag upptäckt att det faktiskt gick att surfa i Europa, och inte bara i Kalifornien och på Hawaii (Australien hade jag knappt tänkt på överhuvudtaget). Att det skulle gå och surfa i Sverige var fortfarande helt osannolikt. När en polare ringde och berättade om Jespers artikel trodde jag inte det var sant. Tills jag sprang ner till kiosken och köpte blaskan och läste den själv.

För evigt tacksam, Redax

Logga in för att svara
#62691 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Redax skrev:
Jesper B's "outning" av Torö och Stonebeach 1991 besannade i alla fall mina drömmar. Några år tidigare hade jag upptäckt att det faktiskt gick att surfa i Europa, och inte bara i Kalifornien och på Hawaii (Australien hade jag knappt tänkt på överhuvudtaget). Att det skulle gå och surfa i Sverige var fortfarande helt osannolikt. När en polare ringde och berättade om Jespers artikel trodde jag inte det var sant. Tills jag sprang ner till kiosken och köpte blaskan och läste den själv.

För evigt tacksam, Redax

shit vad glad man måste blivit då, när jag började surfa så kollade jag bara runt på google och det och såg att man kunde surfa på torö, då blev jag sjukt glad med

Logga in för att svara
#62774 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

SingöLocal
graphgraph

ådén skrev:
torö är ju med hela tiden överallt så det är ju bara leva med, att det dessutom är det sämsta spotet i sthlms området förutom muddywaters bidrar också till att ingen bryr sig...

Nu ska vi inte klanka ner på muddywaters, det är ju sjuuuukt nice.... ELLER?

Logga in för att svara
#62783 Svar: Största svenska outningen genom tiderna? 15 år, 10 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

hehehehe wörd!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!