"Det var i fredags kväll som svenskarna, 25 och 26 år gamla, hade stängt in sig på sitt hotellrum i den populära turistorten Kuta på Bali, Indonesien."
INTE smart...Röka gräs på Bali är lurigt. Inte alltför begåvat att gömma drogerna i sin egen väska. Hoppas grabbarna kommer loss utan tio år på kåken i Kerobokan. Säkert inget kul ställe. Nog dags att antingen fly landet eller fetmuta nån. HU....
Stackars jävlar, hoppas de klarar sig från kåken. Blir nog mycket plocka tvål och VARMT fängelse annars...phuuuu
Jag hörde en gång ett rykte som sa att kåken på Bali har SVART målat plåttak. Vet inte om det är sant?
Ge fan i drogerna på Bali och INdo, det är lurigt som fan. Mycket polisfällor, tjallare och tipspengar. SAMT hårda straff!!!!
Körde förbi fängelset dagligen i ett par månader minns inte färgen på taket, men definitivt inte ett ställe man vill spendera 10 år.
I och med att deras anhållande kommit ut i medierna minskar deras chanser drastiskt till att kunna muta sig fria... Brukar annars vara sättet att slippa åka på ett långt fängelsestraff.
Tråkigt för dem:( men fan va korkat...
Alla vet om de stränga lagarna som existerar i asien angående droger.
UnderTheSun skrev: I mexico är dom också cp hårda, 5000 usd får man muta med om man blir tagen när man röker.
Vad blir straffet i Sverige?
och 5,5 gram? Va fan de är inte speciellt mycket.
i sverige hade du fatt en varning , en small pa fingrarna och boter pa typ 1000 kr.
det ar helt sjukt att det ar sanna harda straff pa mjuka droger medans dom stora busarna pumpar runder med riktigt tunga droger utan att bli straffade! bojkott av asien?
jag fascineras faktiskt av att en så pass potent drog som magiska svampar ändå är tillåten om den köps från licensierade cafeer och liknande där nere, medans gräs som jag tycker ska ses som ordentligt mycket mer harmlös, särskilt för en semesterfirande som aldrig testat någon av de ovanstående, leder till tyngre straff än mord här hemma...märkliga prioriteringar.
skulle de röka kunde de väl åtminstone vara lite low key, på ett hotellrum i kuta är ju att be om det. det är ju sånt som gili islands finns för ju.
trist för dom, men jag har inte så mkt till övers för någon som gör det i ett land med den straffstapeln, särskilt inte på sitt hotellrum i turistcentrat....
jacobw skrev:
trist för dom, men jag har inte så mkt till övers för någon som gör det i ett land med den straffstapeln, särskilt inte på sitt hotellrum i turistcentrat....
Det där är bara rent jävla dyngsnack!
Om det inte är dyngsnack är din människosyn dyngig.
Har du inte heller mycket till övers för en kinesisk journalist som blir fängslad för att han inte får yttra det han vill?? Jag menar han befinner ju sig i ett land med en sådan straffstapel, och särskilt så märks det ju att han kritiserar makten när han gör det offentligt och som journalist. NEJ INTE MYCKET TILL ÖVERS! IN MED HONOM I BUREN BARA!!
sverre;
det är en jäkla skillnad på att trotsa ett lands yttrandefrihetslagar och att röka gräs i ett land där man (förhoppningsvis) vet att det är stenhårda lagar runt droger. alla människor har rätt till yttrandefrihet, men att nyttja droger är ingen mänsklig rättighet. det är klart att jag inte sympatiserar med indonesiens drogpolitik då jag är rätt liberal i frågan själv, men det är inte så mycket man kan göra åt saken.
Ingen kommer bli martyr och få massa människor med sig i "kampen mot gräsförbudet" på samma sätt som i den kinesiska journalistens fall, det enda som händer är att de hamnar i finkan och ingen hör av dom på tio år. den kinesiska journalistens fall är något att kämpa för, det är för en större sak, men vet man om att man riskerar flera års fängelse så kan man ju välja bort rökat, så viktigt är det ändå inte för någon.
tycker du drar lite väl galna jämförelser här. klart som fan jag känner med dom och det är ju fruktansvärt, men det är deras val och de visste (som sagt, förhoppningsvis) vad de höll på med.
låt bli det gröna där nere, surfa istället!
Helt jävla sinnessjukt. Oavsett hur medvetna grabbarna var över reglerna så har jag FETT mycket till övers för dem. Ingen ska sitta inne i 10 år för att de begår ett misstag av denna sort! Ett korrupt jävla skitland (älskar landet men inte styret) ska verkligen inte ha sådana lagar. Blev själv pressad på pengar i Brasilien av polisen och blev avklädd naken med maskingevär riktat mot mig för att jag gått med en kille som hade gräs på sig. De ville ha 2000 dollar annars skulle de skicka hem mig sa de (ha ALDRIG pass med er ut i sådana länder, endast kopia på pass vilket jag hade). Jag sa att jag var oskyldig och att de kunde drogtesta mig men då blev de bara ännu våldsammare mot de två killarna jag var med (varav den ene uppenbarligen var med polisen och var den som hade gräset med sig). Tillslut ljög jag och sa att jag hade 200kr (hade avsevärt mer) på hotellet och jag fick gå ifrån polisbussen för att hämta pengarna. De hotade med att slå de andra grabbarna sönder och samman om jag inte kom tillbaka. Jag kom tillbaka med 200 kr (i brassepengar) och poliserna sa att vi hade tur. När vi lämnade bussen sa de till oss att vi inte skulle glömma gräset och gav det tillbaka till brassen vi stött på en timme tidigare. Rio suger röv, och det gör snutarna där också! Ifs visste jag ju om hur polisen var och jag kollade på gräset som killen tog upp innan snutarna rusade fram och tog oss. Alltså förtjänade jag säkert enligt Jacobw att bli hotat och förnedrad av dessa poliser. Jag hade ju kunnat springa där ifrån så fort killen tog upp gräset. Idiot...
ALLA vet ju att Asien är stenhårda när det gäller knark!! Hur dum får man bli...
Ja hur dum får man bli. Men dumma människor fötjänar väl ännu mindre att sitta inne i ett skitland i 10 år. Två korkade personer, själv tycker jag extra synd om dem för det! UPP TILL KAMP!
Tycker bara att det är ett intressant fenomen att många börjar att döma dessa svennebananer för deras dumhet och att de ungefär får skylla sig själva!
Är det så jävla konstigt om någon får för sig att det inte är så farligt att röka gräs där när det viskas om att köpa i varje gatuhörn, när magic mushroom flödar och hororna står på kö?
När det råder allmän dekadens.
Det handlar om 10 år av någons liv, sina bästa år, det är lätt att vräka ur sig hur korkat det är, och absolut det är det också, men det är osmakligt att snacka sån jävla skit när det förmodligen finns föräldrar och syskon, flickvänner och andra drabbade dessutom, förutom de själva.
Jag är egentligen inte ute efter att dissa alla som trackat dom för deras dumhet, jag är bara intresserad av hur ni tänker.. och varför man skriver som man gör?
Det är ju flera som skrivit så, så det är ju ett fenomen..
sverre skrev: Tycker bara att det är ett intressant fenomen att många börjar att döma dessa svennebananer för deras dumhet och att de ungefär får skylla sig själva!
Är det så jävla konstigt om någon får för sig att det inte är så farligt att röka gräs där när det viskas om att köpa i varje gatuhörn, när magic mushroom flödar och hororna står på kö?
Det handlar om 10 år av någons liv, sina bästa år, det är lätt att vräka ur sig hur korkat det är, och absolut det är det också, men det är osmakligt att snacka sån jävla skit när det förmodligen finns föräldrar och syskon, flickvänner och andra drabbade dessutom, förutom de själva.
Jag är egentligen inte ute efter att dissa alla som trackat dom för deras dumhet, jag är bara intresserad av hur ni tänker.. och varför man skriver som man gör?
Mycket väl talat! Tror att det i vissa fall kan handla om att man vill visa sig lite rutinerad på det här med att resa...eller så är man helt enkelt moderat!
Emot eller för, spelar fan ingenroll, tycke det är jävligt löjligt att vara så hård på gräs.
Jag menar, låt folk få hålla på med gräs om dom vill.
Och att klandra dudesn som åkte dit är jävligt fel.
Och kolla bara på hur många idrotter där man tar heavy shit, de är ju inte direkt att man bli super surfare av gräs..
Btw, Michael Phelps åkte dit rätt nyligen för att röka grönt, han blev avstängd från att få tävla 3 månader, de var allt. De var ett rätt soft straff ändå.
Castorn skrev: sverre skrev: Tycker bara att det är ett intressant fenomen att många börjar att döma dessa svennebananer för deras dumhet och att de ungefär får skylla sig själva!
Mycket väl talat! Tror att det i vissa fall kan handla om att man vill visa sig lite rutinerad på det här med att resa...eller så är man helt enkelt moderat!
Alltid lika vis är du Castorn. Klart de är moderater! Eller Sverige Demokrater, samma analytiska förmåga...
Först vill jag säga att jag tycker sjukt synd om dem (om det nu blir ett så långt straff).
Det är ju lätt att sitta hemma i Sverige och vara klok som en uggla.
Alla vet ju mycket väl att då man tagit ett par glas fömycket (en inte helt ovanlig aktivitet bland oss svennebananer) så kan man lätt tappa omdömet och göra ett misstag.
Hursomhelst, om man råkar ut för något liknande, skyldig eller oskyldig till ett riktigt eller fabricerat "lagbrott" i länder med stränga straff och korrumperad statsmakt:
Acceptera ALLTID budet om muta från den FÖRSTA polisen. Men gör som Adamski, ljug och "pruta".
Polisen på gatan tjänar dåligt och vill inget hellre än att få ihop till sonens/dotterns skolgång och mat.
Ju längre upp i hierarkin man kommer desto svårare/dyrare blir mutorna. För att inte tala om när media fått nys om det.
Som sagt, jäkla tråkigt för dem.
Hoppas de kommer undan någorlunda humant.
Tycker Sverige ska ta hem dom och straffa dom här, smäll på fingrana, kisseprov. De är väl rätt ok, TA HEM DOM NU!
Och visst, de är kanske lite dumt att röka grönt i länder som har dessa hårda straff, men vi gör det ändå. De är så många som gör det, för 1 de är löjligt billigt, det säljs överallt och de är bara enkelt.
De är så sjukt många som gör det när dom är iväg och få blir tagna, eller mer, de mutar sig fria.
Svar: Svenskar rökte på på Bali 15 år, 11 månader sen
Dr. Hemlich
UnderTheSun skrev: Tycker Sverige ska ta hem dom och straffa dom här, smäll på fingrana, kisseprov. De är väl rätt ok, TA HEM DOM NU!
Och visst, de är kanske lite dumt att röka grönt i länder som har dessa hårda straff, men vi gör det ändå. De är så många som gör det, för 1 de är löjligt billigt, det säljs överallt och de är bara enkelt.
De är så sjukt många som gör det när dom är iväg och få blir tagna, eller mer, de mutar sig fria. Låt Snorungarna sitta.
Om man inte läser dom stora plakaten på flygplatsen har man redan begått sitt första misstag.
"Dödstraff för droger"
Personligen tycker jag att det är fruktansvärt vad dessa grabbar har råkat ut för. Kerobokan är ett av dom sista ställen jag skulle vilja vistas på.
Surfa mer, rök mindre"
Inte faan kan man väl tycka att det är "rätt åt dem" och att det är hej okej med 10 års fängelse för användande av ett ganska harmlöst preparat. BARA FÖR ATT MAN VET JU LIKSOM ATT DET ÄR HÅRDA STRAFF OCH DÅ FÅR MAN SKYLLA SIG SJÄLV...
Jo, jo. Det verkar ju humant.
Kom igen. 10 år för att röka på - det är inte okej.
Det är som om man tycker att det är okej att tjejerna ska ha burka om nu dom lokala fördomarna och mörkermännen förespråkar det.
Upplysning, tack.
KinkyFriedmann skrev: Inte faan kan man väl tycka att det är "rätt åt dem" och att det är hej okej med 10 års fängelse för användande av ett ganska harmlöst preparat. BARA FÖR ATT MAN VET JU LIKSOM ATT DET ÄR HÅRDA STRAFF OCH DÅ FÅR MAN SKYLLA SIG SJÄLV...
Jo, jo. Det verkar ju humant.
Kom igen. 10 år för att röka på - det är inte okej.
Det är som om man tycker att det är okej att tjejerna ska ha burka om nu dom lokala fördomarna och mörkermännen förespråkar det.
Upplysning, tack.
MEN JA! Vad fan spelar det för roll om det är synd om dessa nissar eller inte?! Klart det är det! Det är väl för faan ingen som missat det, om det handlar om 10 års prison!
Saken är den att de gjorde det. Live with it. DEAL with it. Av just denna anledning ska jag aldrig åka t Asien, för någon kommer garanterat stoppa grejjor i min väska...
De är helt sjukt. kontraster till sverige kan man säga. röker man en räv åker man med lite otur in på 10 år i Indo, åkte man dit för barnporr brott i sverige under 2005 fick man max 2 år fängelse eller böter om straffet är "ringa". käka svampar går som sagt bra i indo men håll er borta från från gräset...
Liinus hur faan kan du resonera så?
Du borde nog inte gå utanför din egen dörr. akta så ingen elak människa kommer och gör något dumt mot dig som du kanske måste leva med resten av livet...är du rädd för asien så åk för guds skull inte till afrika...suck...!
freddandson skrev: De är helt sjukt. kontraster till sverige kan man säga. röker man en räv åker man med lite otur in på 10 år i Indo, åkte man dit för barnporr brott i sverige under 2005 fick man max 2 år fängelse eller böter om straffet är "ringa". käka svampar går som sagt bra i indo men håll er borta från från gräset...
Liinus hur faan kan du resonera så?
Du borde nog inte gå utanför din egen dörr. akta så ingen elak människa kommer och gör något dumt mot dig som du kanske måste leva med resten av livet...är du rädd för asien så åk för guds skull inte till afrika...suck...!
[b]Liinus skrev:
HAHAHAHAHA.. Eeehh... Är du helt humorbefriad????[/quote]
hehe nej inte helt. du är faktiskt ganska komisk i dina resonemang. tex tycker du att de här killarna ska som du säger "Live with it. DEAL with it" medans topless bruden i costa rica som blev sur gjorde rätt när hon bröt mot surf etik och droppade in på andra med brösten som främsta vapen... hon borde också ha "Live with it. DEAL with it" och lärt sig surfetik och oskrivna regler.
freddandson skrev: [b]Liinus skrev:
HAHAHAHAHA.. Eeehh... Är du helt humorbefriad????
hehe nej inte helt. du är faktiskt ganska komisk i dina resonemang. tex tycker du att de här killarna ska som du säger "Live with it. DEAL with it" medans topless bruden i costa rica som blev sur gjorde rätt när hon bröt mot surf etik och droppade in på andra med brösten som främsta vapen... hon borde också ha "Live with it. DEAL with it" och lärt sig surfetik och oskrivna regler.[/quote]
Liinus skrev: freddandson skrev: [b]Liinus skrev:
HAHAHAHAHA.. Eeehh... Är du helt humorbefriad????
hehe nej inte helt. du är faktiskt ganska komisk i dina resonemang. tex tycker du att de här killarna ska som du säger "Live with it. DEAL with it" medans topless bruden i costa rica som blev sur gjorde rätt när hon bröt mot surf etik och droppade in på andra med brösten som främsta vapen... hon borde också ha "Live with it. DEAL with it" och lärt sig surfetik och oskrivna regler.
Men lite ansvar för sina egna handlingar har man väl ändå? Om man VÄLJER att göra något som man VET inte är enligt lagen, finns det alltid en RISK att man åker fast... (Det spelar egentligen ingen roll VAD det är,eller VART man är... eller hur mycket man än tycker att lagen och straffen suger. Dom finns ändå där) Man kanske borde fundera på om det är VÄRT det OM man skulle åka fast...
Att skylla på, som Sverre skerv i ett tidigare inlägg, att det är lätt att tro att det är ok bara för att folk vill sälja det precis överallt är ungefär som när förskolebarn säger att "men min kompis sa att jag skulle..." fast dom vet att det är fel. Jag menar det gör det ju inte mer lagligt lixom...
Man kan inte jämföra det med vad folk ska ha på sig eller inte, för det finns inga lagar som säger nåt om det.
Med det inte sagt att jag inte tycker synd om dem, och jag hoppas verkligen för deras skull, och deras anhörigas skull, att de slipper tio år i Indonesiskt fängelse... Fy fan alltså... (Och då vill jag också tillägga att jag älskar Indo)
Lindzter skrev: Men lite ansvar för sina egna handlingar har man väl ändå? Om man VÄLJER att göra något som man VET inte är enligt lagen, finns det alltid en RISK att man åker fast... (Det spelar egentligen ingen roll VAD det är,eller VART man är... eller hur mycket man än tycker att lagen och straffen suger. Dom finns ändå där) Man kanske borde fundera på om det är VÄRT det OM man skulle åka fast...
Att skylla på, som Sverre skerv i ett tidigare inlägg, att det är lätt att tro att det är ok bara för att folk vill sälja det precis överallt är ungefär som när förskolebarn säger att "men min kompis sa att jag skulle..." fast dom vet att det är fel. Jag menar det gör det ju inte mer lagligt lixom...
Man kan inte jämföra det med vad folk ska ha på sig eller inte, för det finns inga lagar som säger nåt om det.
Med det inte sagt att jag inte tycker synd om dem, och jag hoppas verkligen för deras skull, och deras anhörigas skull, att de slipper tio år i Indonesiskt fängelse... Fy fan alltså... (Och då vill jag också tillägga att jag älskar Indo)
Exakt Lindzer! Fan va bra talat. Därför tycker jag också att det är löjligt att det finns vissa gnällkärringar i Saudiarabien som går ut offentligt utan att bära kläder enligt den klädkod som finns inskriven i lagen där. Hade inte lagen sagt att det var fel så har de väl rätt att protestera men lagen är lagen ju. Lite synd kanske man ska tycka om gnällkärringarna som bor där men när sen västerlänska kärringar ska börja trilskas i länder med strikta klädkoder blir man ju förbannad! Ta seden dit ni kommer era dumma jävlar! Man blir upprörd ju... Att svenskarna rökte gräs på bali FASTÄN de kanske visste om deras lagar är lika upprörande. Tänk vilket brott!!!!
Nä allvarligt, det sjuka i det hela ligger fortfarande att ett misstag av denna karaktär kan få sådana oerhörda konsekvenser. Inte att två idioter (kanske de var) valde att röka gräs när det är så strängt förbjudet. Ta ansvar för sina handlingar, jovisst, men nån jävla måtta får det vara. Nä, tror som Castorn att det är moderattänk som ligger bakom sådana resonemang...
for den som undrade vad det ar for farg pa fangelse taket sa ar det, tegel, rott plat tak och omalat plat tak. tror grabbarna har annat att fundera kring...
att skylla pa fyllan haller daligt i detta fallet da det hade kopt det pa gili island tidigare och sedan tagit med det til bali (20 cigaretter som var "gomda" i datorvaskan). sa vida de inte varit fulla hela vagen hem...
tragiskt for grabbarna och anhoriga men det ungaer va ingen vad det ar for straff som galler i indonesien. sen spelar det mindre roll vad man tycker om det....verkligheten slar hart.