Facebook data

1
En framtidsvision....
#59609 En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 2

Castorn
Inlägg: 372
graphgraph
offline

Jag läste i dagens metro ett reprtage om ytterligare? ett svenskt surfcamp. Varannan vecka examinerade de 16st nya svenskar med licence to surf. Någon som har koll på hur många sevnska surfcamps det finns vid det här laget?

Jag gissar vilt på att de tillsammans examinerar ca 1000st fräscha svenska surfare varje år tillsammans. Av dessa gissar jag att ganska många kommer att fortsätt med surfningen även efter campets glada dagar är över. Detta pågrund av att surfning är väldigt kul och att det nu finns ett stort utbud på dräkter, brädor och annat smått och gott i snart varje liten håla i Svedala. Det börjar dessutom bli vida känt att det faktiskt går att surfa även i Sverige.

Eftersom vi är så heta på trender i sverige så förutspår jag att Sverige snart kommer att ha världens överlägset mest snedfördelade surfpopulation i förhållande till antal dagar med surf samt kvaliteten. Man kommer se horder med surfare längs vägar, stränder och ute i vattnet. Fast fortfarande ganska sällan vågor...
[img]
 
Logga in för att svara
#59610 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 2

Castorn
Inlägg: 372
graphgraph
offline

sverige sverige tillsammans tillsammans...nja
 
Logga in för att svara
#59612 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 0

Obie
Inlägg: 605
graphgraph
offline

Som jag alltid har sagt så är surf, reggae och glassätande säsongsrelaterade.. jag menar kolla in H&M's sommar katalog(kollar bara på brudarna i bikini!) så va typ alla uppslag inriktade på surf och chill.. visst surf är chill och visst säljer idén "surf är chill". spec till alla svenne bananer som bor mitt i landet typ trollhättan eskilstuna med inte ett uns surf eller ens vatten i sikte..

 
Logga in för att svara
#59613 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 0

Obie
Inlägg: 605
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
#59614 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Får mig att tänka på den där äggkläckningscentralen i nån av Alien filmerna...
 
Logga in för att svara
#59615 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 0

Obie
Inlägg: 605
graphgraph
offline

H&M är Surf



 
Logga in för att svara
#59617 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

För de som redan glömt bort det så var faktiskt vindsurfingen så stor i sverige på 80-talet. Det var horder av surfare på var och varannan sjö. Apelviken var knökfull. Men det höll inte i sig speciellt länge och typ 99% gick inte ut om vågorna var över anklarna eller blåste mer än 10 m/s. Så att få 1000 eller 10 000 pers att gå ut på Torö eller annan hårigt stenig strand när det blåser 20 och är max 5 grader i vattnet tror jag inte kommer hända. Är det inte redan så att majoriteten av de svenskar som surfar gör det utomlands? De flesta verkar inte ens bry sig om att testa hemma.

Men det kan nog hända att vi får något eller några år om surfhysterin håller i sig. De trendorakler jag har läst verkar tro att det redan har vänt, att surfingen har nått sin peak denna gång. Då gäller det mer klädstil och attityd i och för sig...
 
Logga in för att svara
#59624 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 1

peterpan
Inlägg: 109
graphgraph
offline

I agree with you Alex...most H&M surfers just want to wear the gear, look cool but stay inside and drink their hot chocolate while the rest of us pack our cars at 5am in -10C to drive 2-3 hours and catch some waves
 
Logga in för att svara
#59632 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 11

Freddy81
Inlägg: 146
graphgraph
offline

Oavsett vad som händer och vad andra har för syn på surfing, så tycker jag iaf att det suger att tillhöra samma grupp som "wannebe´sen". Satt i matsalen på jobbet i vintras och folket på bordet intill börja snacka surf. Det lät typ så här, Det är ju så lätt att lära sig surfa. -Ja, mig tog det bara en vecka så kunde jag stå och svänga. -jag tycker det bästa är alla snygga solbrända killar hi hi hi......mm. Men så är ju jag en sur och grinig jävel, så det kanske bara är jag som tycker så!
Tror det är så inom allt man håller på med, snowboard är ett annat bra exempel. Tycker glädjen inom snowboarden försvunnit helt. Nu förtiden handlar det ju om att hänga med minst 15st polare i parken och man måste ha nyaste grejerna, och sen ska man se ner på alla andra och snacka om hur bra man själv är, fast man bara kan raila och knappt åka! Inte en chans att man ser en av dem ensam i backen när liften öppnar! Nu måste jag gå och coola ner mig lite innan jag dör av hjärtattack pga. irritation!
 
Logga in för att svara
#59633 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 29

Esta
Inlägg: 2405
graphgraph
offline

Finns inga liftar, inget speciellt surfmode i lineupen, få omklädningsrum... Man måste ändå vara lite 'speciell' för att surfa här, och även kunna komma loss dom dagarna etc etc.. Inte så man kan planera att ''om 2 veckor sticker jag till Salusand och hänger tio''...
Så vad kommer hända med alla dessa tusentals nya surfare som kommer hem från olika camps? Först en enorm abstinens om det e under ett flatswell eller banzai-surf på kända bryt? Kommer allt klaffa med logistiken, ledighet från div åtaganden, bakfyllan osv.
19 m/s, -7 & +1 och med lite snö och hala vägar på det hela, vem kommer vara därute då?...
Vem vet... kanske en ny sorts polarutforskare föds i jakt på vågor i Arktis? Den första som rentav paddlar över Atlanten kanske blir en Svensk? Framtiden e lysande... öh, menar spännande eller hur?

Man får offra för att få surf hemma. Handlar om prioriteringar bla bla bla......
skål!
 
Logga in för att svara
#59634 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 29

Esta
Inlägg: 2405
graphgraph
offline

Och det som sker på land med hype o sånt får vi helt enkelt rida på... Var det inte förra sommarn det var massa surf på HM? Har dom förlängt kampanjen??? hehe
 
Logga in för att svara
#59644 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
Inlägg: 2316
graphgraph
offline

uhm, the crowd has doubled for every year I've been surfing here
 
Logga in för att svara
#59649 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 33

Andiss
Inlägg: 2432
graphgraph
offline

What is funny is that the crowd is always different. I.e. u see the usual heas and then there is roughly 50% u never seen, and you will probably not seem the again next session, when there is a new 50%...

Maybe there is some kind of rotation system invented by stadium and h&m that we are not aware of?
 
Logga in för att svara
#59654 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 12

Per
Inlägg: 771
graphgraph
offline

peterpan skrev:
I pack our cars at 5am in -10C to drive 2-3 hours and catch some waves
Hur många kilo koldioxid blir det?
 
Logga in för att svara
#59655 Svar: En framtidsvision.... 14 år, 12 månader sen Stoke: 2

$hades
Inlägg: 297
graphgraph
offline

Castorn skrev:
licence to surf.

 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!