|
#59021 |
Fildelning? rätt eller fel? 16 år sen |
Stoke: 0 |
seeb
|
man kan ju förstå att dem tycker att de är ett så stort problem när de gäller programvaror eller filmer... men musik? de ända som förlorar på musik nerladdning är skivbolagen... artisterna tjänar ju pengar på annat som tours å sånt:P
tycker de e tråkigt att det har blivigt en industri som inte längre handlar om musik, utan att tjäna så mycket pengar som möjligt... skivbolagen tjänar ju så dem klarar sig ändå liksom:P
tänkte att detta är nog ett intressant ämne för surfare, eftersom de flesta av oss vill ha de så enkelt och så "naturligt" som möjligt... pengar e ju inte allt...
påminner om va en viss John Lennon en gång sa;
"Music is everybody's possession. It's only publishers who think that people own it". 
|
|
|
|
|
#59027 |
Svar: Fildelning? rätt eller fel? 16 år sen |
Stoke: 3 |
palo
|
"tycker de e tråkigt att det har blivigt en industri som inte längre handlar om musik, utan att tjäna så mycket pengar som möjligt.."
Så har väl musik industrin alltid varit. Kolla på gamla stjärnor som Joplin, beach boys mfl. där drog skivbolagen artisterna i graven. men det här med IPRED är nog det mest idiotiska politikerna har gett sig in i senaste tiden. ett gäng medelålders män som knappt vet vad en torrent fil är har beslutat att slå undan fötterna på en hel ungdomsgeneration med att stifta en lag där det blir förbjudet med fildelning. När det inte finns något alternativ till den illegala fildelningen. Spotify i all ära men en enda aktör mot hela den "illegala" fildelningen är inte bra.
hade skivbolagen och politikerna varit smarta så hade de kunnat skapa några alternativ till "illegal" fildelning i samband med att IPRED slog i kraft. då hade folk inte blivit rasande och avskytt skivbolagen som det faktiskt har blivit. utan Istället hade ett alternativ varit ett perfekt läge att få folka att göra rätt för sig. I grund och botten vill folk göra rätt för sig men när det inte finns alternativ för den rådande marknaden blir det svårt.
Hata IPRED och privatiseringen av korkade politiker 
|
|
|
|
|
#59028 |
seeb
|
de är ändå en frihet att kunna fildela... du fildelar liksom på msn varje da:P
|
|
|
|
|
#59029 |
Stoke: 5 |
|
piratkopiering är ju bara en stor fördel
har varit samma tjabb varje gång en ny typ av media kommer ju
lp->band->cd->dvd å vhs å ja gud vet va
cd är dessutom jävligt kass tanke på hur mycket som sågas bort, mp3 sågar ju av mer om man nu inte får tag på en digital låt på 50mb som är högfrekvent
FUCK THE STATE!
i Danmark så va de en snubbe som åkte dit, men så sa han att de va en som ladda ner via hans WLAN å han blev friad = alla me WLAN i Danmark öppna sina WLAN 
|
|
|
|
|
#59030 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Skulle iofs inte kännas så kul om nån av er slitit med att göra t.ex en surffilm och sen inte få in en spänn för allt jobb. Eller? Lite synd att lagstiftningen blivit så skev, ligger väl tung lobby bakom...mycket pengar i potten.
|
|
|
|
|
#59033 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Enkelt svar på en enkel fråga.
Att fildela upphovsrättskyddat material är illegalt. Därmed är fildelning FEL.
Att du fildelar dina semesterbilder är inte illegalt. Därmed är fildelning RÄTT.
Sen kan man undra vafan Svenska Regeringen tänkte när de byggde ut bredband åt folket. Vem behöver 100 Mbit/s för att kolla in SS.se? Den största delen av datat som transporteras genom våra breda fibrer är upphovsrättsyddat.
|
|
|
|
|
#59034 |
Willy
|
Willy skrev:
Enkelt svar på en enkel fråga.
Att fildela upphovsrättskyddat material är illegalt. Därmed är fildelning FEL.
Att du fildelar dina semesterbilder är inte illegalt. Därmed är fildelning RÄTT.
Sen kan man undra vafan Svenska Regeringen tänkte när de byggde ut bredband åt folket. Vem behöver 100 Mbit/s för att kolla in SS.se? Den största delen av datat som transporteras genom våra breda fibrer är upphovsrättsyddat.
Såhär ändrades internettrafiken efter att IPRED-lagen trädde i kraft.

|
|
|
|
|
#59036 |
Stoke: 6 |
|
fildelning av musik är ok tycker jag.
filmer tycker jag inte är ok att man ska kunna se innan premiärer mm...
|
|
|
|
|
#59039 |
palo
|
Sen lagen kom till Danmark har endast 3 st blivit fällda i domstol. och de 3 personerna har erkänt att de har fildelat. alla andra som har gått till domstol har blivit friade.
sen är det många andra som har behövt betala utan rättegång i Danmark.
Nej det är inte rätt att fildela. men då måste skiv och film - bolagen komma ut med en lösning på problemet ist.
Meningen med lagen är väl att fler ska KÖPA skivor och film inte att sätta dit folk??? Men hur har politikerna tänkt här då? har de tänkt?
|
|
|
|
|
#59040 |
palo
|
Sen försummas en viktig del.
Biograferna har inte gått så här bra som de gör på länge. Mycket pga att folk har blivit mer kultur intresserade för att de ser mer på film.
synd att det inte finns en motpart mot Antipiratbyrån. då skulle lagen ha en mer komplett del i samhället.
|
|
|
|
|
#59041 |
|
|
|
|
|
#59043 |
palo
|
|
|
|
|
#59047 |
Obie
|
Skrämseltaktik funkar alltid ! ! säg nu att Ipred lagen sätter dit 3 pers i dk, hur många återstår det som laddar ner och fildelar?! en jävla massa.. det kommer vara en massiv hype på lagen just nu men bolagen har inte råd att dra medelsvenssons inför rätta utan använder sig av hypen skrämseltaktik.. viss det funkar med det är inte förevigt hållbart ! ! skaffa typ program IP-Hide, Peerguardian, eller köp in dig på en sida som skyddar ditt IP-nr.. jag är dock ingen massiv nerladdare men jag tänker fan inte sluta ! ! 110:- för bio 170:- för en skiva 200:- för en DVD.. va fan av dom pengarna vi lägger på det går bara en bråkdel till artisterna/skådespelarna..
puss puss:silly:
|
|
|
|
|
#59058 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Svårt det dära med copyright och tanka eller inte tanka...
Speciellt när man hittar denna där:
thepiratebay.org/torrent/4829720/%5BSURF%5D_Shaping_101
Filmer som 'Sprout' köper jag (den skaffade jag -08 så det så!), men t ex hela Drive thru-packet eller filmer sponsrade av storföretag?... nja...
Det får väl bli fildelning mha usb-minnen och vaderade kuvert. Fyll 8 GB och posta med snigelposten till en polare osv... 
|
|
|
|
|
#59063 |
Esta
|
Flera saker som e konstiga i dessa depressions tider...
. Varför jagas 'småfolket' när 'storfolket' håller varandra om ryggen och t ex hovar in miljoner i bonusar???
. Varför ska en artist kunna tjäna 100-tals miljoner kr på sin musik (eller iaf ngr)?
. Vad ska 1 människa (inkl hangarounds) göra med alla dom där stålarna???
. Är det berättigat med såna ENORMA löneskillnader???
Själv har jag genom åren spenderat tiotusentals kronor i framförallt skivköp. Över hälften visade sig vara bara skit. Nämn en artist/band som levererar 12 bra låtar av 12 på en cd!
Lite av 'Pay back time' nu!
Tyvärr drabbar fildelningen dom man inte vill ska drabbas, dvs skapare med liten budget.
Som sagt svårt det där...
|
|
|
|
|
#59067 |
|
ErikG skrev:
Skulle iofs inte kännas så kul om nån av er slitit med att göra t.ex en surffilm och sen inte få in en spänn för allt jobb. Eller? Lite synd att lagstiftningen blivit så skev, ligger väl tung lobby bakom...mycket pengar i potten.
har i princip köpt alla mina surffilmer men ja går fan inte å köper en skit humorfilm som sprutas ut på marknaden.
problemet är som sagt att median är billig men filmerna är snor dyra
men diggar man en film osv. som man gärna ser fler gånger så köper ja dom mer än gärna
e dock brist på surffilmer i bluray vilket suger (finns nån region A) vilket medför att ja inte kan se den = jag får ladda ner skiten istället
|
|
|
|
|
#59075 |
Stoke: 12 |
Per
|
Sedan är frågan vad som skall "mönsterskyddas". Om jag få en idé skall den också skyddas på samma sätt som en textrad i en låt. Jag menar, vad är den principiella skillnaden mellan en vacker tanke och en vacker textrad. Tanken skall vara fri!
Sedan vad gäller den ekonomiska ersättningen till musikerna så får den komma från annat håll. Konserter kanske? Vad jag vet levde såväl Bellman, Bethoven och Mozart på detta. Men de blev inte multimiljonärer och kunde ha ett hus på varje paradisisk "surf"strand bara för att de skapat en hitlåt.
Ett annat perspektiv är om jag läser en intressant nyhet i DN får jag då inte berätta detta för en kamrat? Detta borde i IPREDs namn vara fildelning, eller? Jag har betalat för tidningen och då borde baske mig inte "Kalle" få ta del av dessa nyheter GRATIS! Vad skall då journalisterna leva av??????????
Jag är helt för all typ av fildelning. Må det vara ett musikstycke, en tanke eller en skriven rad.
Jag delar med mig av dessa tankar GRATIS! Sprid dom gärna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
#59101 |
seeb
|
Ladda ner HIDE IP Premium från
Piratebay.org
Kan ni som vill ladda ner hur mycke ni vill:P
|
|
|
|
|
#59102 |
Stoke: -234 |
|
seeb skrev:
"Music is everybody's possession. It's only publishers who think that people own it".
ja.. musik finns ju först när någon lyssnar.. som den filosofiska frågan ifall ljud finns om inga öron finns?
Det är så jävla skönt att få ge igen på alla jävla kuksugare till kukartister och deras jävla kukbolag!!!
Kommer ihåg när jag som 11 åring hade sparat ihop mina surt förvärvade slantar och köpte Dr Albans " no coke " det var två bra låtar och resten VAR REN JÄÄÄVLA DYNGA!!! Den jävla tandläkaren hade lurat av en 11 årig grabb hans surt förvärvade 79 kr för en LP skiva. Där han hade två bra låtar och resten var nått JÄVLA SVAMMEL OCH MUMMEL SOM OM HAN HADE STOPPAT JAMS I HELA KÄFTEN O FÖRSÖKTE SIG PÅ ATT RAPPA !!
Samma sak med MC Hammer, det var en bra låt på den jäääääääävla skivan!!! Can´t touch this
Lite DYYYYRT VA!!!! 79 kr för en låtjävel och resten någon jävla dynga!!!!! Jävla glasögonorm till sångare.
Och nu sitter dom o gnäller dom jävlarna!!! JA, DET ÄR ER TUR NU!!! ATT BETALA TILLBAKA ALLT NI HAR STULIT FRÅN SMÅ BARN !!!!!!
Samma sak med en polare som köpte skivan Troll, det var bara jimmy dean som var bra, resten var ju för FAAAAAAAAN någon jävla ihopsmetad bröstmjölk!!!
JA!!!!! JAG HAR SVÅRA MEN FRÅN DETTA !!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
#59105 |
Willy
|
|
|
|
|
#59106 |
Stoke: 30 |
|
like everything else it's 50/50
bad for some, good for others
|
|
|
|
|
#59116 |
Esta
|
sverre skrev:
[quote] seeb skrev:
Kommer ihåg när jag som 11 åring hade sparat ihop mina surt förvärvade slantar och köpte Dr Albans " no coke "...
Samma sak med MC Hammer...
Sicken musiksmak du hade!!!
Vid samma ålder lyssnade jag på Beatles och Rubettes! 
|
|
|
|
|
#59131 |
KayP
|
Jag är mer en yoghurtkille, så ni som vill dela med er av filen behöver inte fråga mig i fortsättningen!

|
|
|
|
|
#59133 |
Stoke: 1 |
|
Varför inte ta 50 spänn extra i bredbandsavgift som portioneras ut till alla musiker... Typp Stim som finns idag...
Förövrigt laddar jag ner en jävla massa musik och program av alla möjliga sorter. Om ipredlagens långa arm någonsin får tag på mig så kan jag glatt veta att vilken summa de än kommer bötfälla mig med så är det bara en spottstyvel av den summan som jag enligt dem har "stulit" i hela mitt liv. För mig är det en risk som är värd att ta. MER MUSIK TILL FOLKET!
|
|
|
|
|
#59138 |
Stoke: 143 |
|
Amen, vafan ,är detta,,,,  Ska vi börja diskutera om det är rätt eller fel att gå över gatan, när det är Rött.
(En gång i tiden, så va det böter, att gå på röd gubbe) Tror det va 70-talet nåt,,,Jag mins dagen som om det vore igår,, När dom ändra. Men, dock, inte det exakta år talet. Nåväl,,,Ni som laddar ned. Gå in på ipredkoll.se och kolla ,regga dig. Jag kan inte länka,,,för då får ni upp mitt IP nr.  Okidoki,,,
Ps. Inga mer tjafs, inlägg av denna sort, då BOS redan förklarat ipredkollen tidigare,,,,  OK
|
|
|
|
|
#59140 |
|
Till seeb. Om du har problem, med att, du/vi laddar ned,,,,,så,,,gå för fan, till en psykolog, eller till en Prellefan,,,,,
Du behöver inte BIKTA dig här ,,,,  OKEJ 
|
|
|
|
|
#59146 |
|
|
|
|
|
#59156 |
|
Tocker där  De ä ju du, som är El Presidente,,,,,
Jag är bara en enkel medlem som försker göra mitt bästa  För dig och alla andra "OTROGNA" här på Surfsverige,,,,, 
|
|
|
|
|
#59157 |
|
Rättelse. För dig Sverre och alla andra BOS Medlemmar,,,,,  Samt ,,,andra "otrogna" 
|
|
|
|
|
#59168 |
Per
|
Vad är BOS för någonting?
|
|
|
|
|
#59176 |
|
Per skrev:
Slå en knut på dig själv, kör upp hövvet i arslet så kanske du finner frid.. 
|
|
|
|
|
#59178 |
Per
|
Gjorde det men hittade inget svar på min fråga. Vad är BOS för någonting?
|
|
|
|
|
#59181 |
|
Per skrev:
Per, BOS betyder 'Brothers Of Sverre'
|
|
|
|
|
#59182 |
Stoke: 28 |
|
FEL!!!!!!!! Bunch Of Slackers

|
|
|
|
|
#59183 |
|
Gazzer skrev:
FEL!!!!!!!! Bunch Of Slackers
GOOD GOD NOOOOO!!!!
this was a nice place for a while
|
|
|
|
|
#59184 |
Per
|
SharkBoy skrev:
Per skrev:
Per, BOS betyder 'Brothers Of Sverre'
Tack! 
|
|
|
|
|
#59195 |
Stoke: 20 |
|
sverre skrev:
Per skrev:
Slå en knut på dig själv, kör upp hövvet i arslet så kanske du finner frid..
Sverre har lika bra alkoholsinne som mig:whistle: Sverre ville att jag skulle komma med en ursäkt å hans vägnar till Per. Sverre trodde att du Per drev med honom och han gillar bara när det är han som driver med andra. Endast Gudfadern har rätt behandla människor så som han inte själv skulle vilja bli behandlad:cheer:
BOS for Life
|
|
|
|
|
#59196 |
Esta
|
Nån sugen på att stämma skivindustrin för all dynga dom släpper???
|
|
|
|
|
#59197 |
Stoke: 20 |
|
Och fan va bra utgång det blev i Pirate Bay målet! Synd att det bara blev ett års fängelse och inte en livstidsdom. South Park gjorde ett väldigt bra avsnitt angående illegal nedladdning vilket står som grund för hur illa jag tycker om nedladdare. Där visar de tex hur synd det är om Brittan Spears som innan nedladdningen tog fart hade sin privatjet täckt av diamanter men blivit tvungen att byta till rubiner. Sen hade en rappare inte längre råd att ha kvar 4 privatöar till sin son utan blev tvungen att sälja en (typ så). Hoppas de 30 miljoner de blev skyldiga att betala går till dessa arma artister!
www.xepisodes.com/episodes/709/Christian-Rock-Hard.html
Denna sida kan ni se alla southpark-avsnitt gratis. Ni kan ladda ner dem till datorn eller se dem i realtid. De släpper nya avsnitt samtidigt som de visar dem på TV.
BOS helping people since 2007
|
|
|
|
|
#59203 |
|
|
|
|
|
#59224 |
|
Esta skrev:
klock fucking rent!!!!!!
|
|
|
|
|
#59225 |
|
|
|
|
|
#59240 |
|
Gazzer skrev:
Esta skrev:
klock fucking rent!!!!!!
Klock fucking rent uttryck!!!
Det kommer jag också använda mig av!!! 
|
|
|
|
|
#59261 |
Stoke: 2 |
|
Helt sjuk dom! Vi bär alla en del av ansvaret. Det är trots allt vi som gjort den verkligt illegala handlingen som lett till att dessa pöjkar nu ska plikta med ett år av sitt liv samt skulder som för en vanlig sverrebanan innebär existensminimum för resten av livet.
Mvh
Castorn

|
|
|
|
|
#59262 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Castorn skrev:
Helt sjuk dom! Vi bär alla en del av ansvaret. Det är trots allt vi som gjort den verkligt illegala handlingen som lett till att dessa pöjkar nu ska plikta med ett år av sitt liv samt skulder som för en vanlig sverrebanan innebär existensminimum för resten av livet.
Mvh
Castorn
Håller helt med. helt sjukt! Visar på hur sjuk demokratin är i Svärje
|
|
|
|
|
#63736 |
Svar: Fildelning? rätt eller fel? 15 år, 10 månader sen |
Esta
|
Fick ett intressant mail från reverbnation.com. Kanske andra sajter redan kört så ett tag?
Men jag blev glad att se att det finns dom som tänker framåt... eller e det nåt mysko med det hela?
Dear xxx,
There are 1,000 FREE songs available for download now at www.myspace.com/windows.
These free downloads are all from ReverbNation artists and made available through the Sponsored Songs program. These songs are EXCLUSIVE to the program, which means you would have to pay to get these downloads anywhere else if they are even available anywhere else.
Discover some great up and coming ReverbNation artists, and don't worry, they are getting paid to give away these downloads! How? The program's first sponsor, Microsoft Windows is making these downloads available for FREE.
So download as much music as you want, download it all for free, from your friends at ReverbNation.
Do it right now.
Download Free music >> www.myspace.com/windows
-RN Staff
|
|
|
|
|
#63741 |
|
Det handlar ju inte bara om själva fildelningen utan även pekning till upphovsskyddat material. Det som piratbay åkte dit på tjänar exempelvis Google grova stålars på (de pekar inte bara till upphovsrättsskyddat material, dom snor till exempel nyheter rakt av i och med Google news, där dom använder andra företags nyheter).
Framtid: om tio år kommer vi garva åt skitlagen ipred som bara speglar dödsryckningarna för en bransch som snart måste revolutioneras - med eller utan parlamentarisk hjälp.
|
|
|
|
|
#63743 |
Miche
|
Vet när det gäller programvaror så hade inte internet sett ut som det gör idag med film, spel etc. Adobe som ändå är det ledande programvara företaget för internetutveckling vet ju om dessa illegala nerladdningar, men ser väl mellan fingrarna eftersom vilken fjortis el student har råd att lägga ut 40.000 spänn, och sen betala för uppgraderingar nästan varje år! Men som företagare tycker jag man ska betala vilket dom flesta jobb jag varit på har gjort.
Sen tycker jag väl det kan vara fel att inte betala för musik och film i viss mån men det som håller på att hända är ju att tekniken av filöverföring bromsas. Gamla gubbar fattar inte tekniken. Om det är sån panik med förlorade pengar, varför inte bygga en sida där du kan ladda ner filmer ifrån, lagligt. Istället för att se på bio så hyr filmen. Var kreativa. Jag sitter på 100 mb fiber, tar en kvart å ladda ner en 4.4 gig film. Tar 30 min fram och tillbaka till videobutiken.
|
|
|
|
|
#63752 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
|
|
|
|
#63759 |
|
Redax skrev:
Finns redan, och det funkar hur bra som helst om man är villig att betala. Bara de kan få arslet ur vagnen och göra filmtjänsten tillgänglig i Sverige.
www.apple.com/itunes/whatson/movies.html
ja varför får vi inte köpa film i Sverige?
Jag har råd, är villig och handlar redan låtar på iTunes.
Enda sättet att få en vettig utveckling av fildelning är att göra de kommersiella tjänsterna så bra (inga virus, bra upplösning etc) och billiga (exempelvis tre spänn för en film) att det inte är värt besväret att sitta och leta bland en massa gratis skräp på fildelningssajterna.
|
|
|
|
|